Den diskussion, vi har her, afspejler jo en vigtig samfundsmæssig udfordring, vi har i fællesskab.
Vi har jo den samfundsmæssige udfordring, at vi – vil jeg gerne understrege – heldigvis på mange måder har et velfungerende erhvervsuddannelsessystem, som bygger på det, der hedder vekseluddannelse.
Det betyder, at det er en kombination af, at man er i praktik ude i virksomheder, samtidig med at man også får den teori, der skal til, uanset om man skal være tømrer, murer eller andet, på erhvervsskolen.
Vekseluddannelsen betyder, at vi har nogle meget veluddannede unge, hvis de vel at mærke gennemfører deres erhvervsuddannelse.
Det diskuterer vi så i andet regi, altså hvordan vi får en god erhvervsuddannelsesreform, men de unge, der gennemfører en erhvervsuddannelse, har en rigtig god håndværksmæssig uddannelse med sig i bagagen, men det forudsætter, at de kan få en praktikplads.
Vi har lavet en bred praktikpladsaftale tidligere her i Folketinget, som bl.a.
betyder, at der nu er blevet etableret praktikcentre 50 steder fra september.
Vi gør alt, hvad vi kan, for i samarbejde med virksomhederne at sørge for, at der også bliver oprettet ordinære praktikpladser, og nu kigger vi yderligere på, hvordan vi igennem sociale klausuler eller uddannelsesaftaler kan skabe endnu flere praktikpladser.
Det er den opgave, vi diskuterer, og det her lovforslag er et lille, men vigtigt bidrag til det.
Når vi i regeringen har valgt at gennemføre en række massive offentlige investeringer, bl.a.
inden for det statslige område i forhold til Femern Bælt-broen, supersygehuse og andet, er det for at stimulere den vækst, som vi alle sammen håber der kommer gang i.
Når det er krisen kradser, og det gør den nu, kan det offentlige som en stor arbejdsgiver være med til at sætte gang i offentlige investeringer, som betyder, at der bliver skabt private jobs, vækst i private virksomheder.
Det er hele ideen omkring sociale klausuler, altså at sige, at når det offentlige vælger at lave massive investeringer til gavn for vækst, for arbejdspladser, for erhvervsliv, er det en god idé samtidig at løse den udfordring, vi har, når vi har et vekseluddannelsessystem, altså at vi kommer til at mangle lærepladser, medmindre vi stiller krav om, at de virksomheder, der gerne vil byde på de offentlige investeringer, som jo altså giver virksomhederne en god ordre, giver virksomheden vækst, giver virksomheden mulighed for at skabe arbejdspladser og dermed også giver virksomheden mulighed for at lave en uddannelsesplads, en plads, så der kan komme en lærling ud og dermed gennemføre en uddannelse.
Vi synes i regeringen, at det giver dyb mening at se de her ting i sammenhæng, og derfor vil jeg også bare stilfærdigt minde om, at det offentlige investeringsniveau i 2012 er det højeste, det har været de sidste 30 år, og det skal vi selvfølgelig bruge til også at få skabt nogle uddannelsespladser.
Det er jo frivilligt for virksomheder, om man vil byde på offentlige opgaver.
Nu har vi i første omgang gennemført sociale klausuler, uddannelsesklausuler, i forhold til statslige udbud.
Fra det kommende år vil det gælde i forhold til kommunale og regionale udbud, og det lovforslag, vi diskuterer her, er så det bidrag, vi kan give inden for området med selvejende uddannelsesinstitutioner.
Det er jo også statslige virksomheder, som nogle gange skal have udført forskellige offentlige opgaver; det kan være udbygninger, det kan være renoveringer.
Her vil det også være naturligt, hvis man kan, og jeg vil gerne understrege, hvis man kan.
Det er der jo et regelsæt om, der er nemlig det regelsæt, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har lavet en vejledning om i august 2013, om, hvordan man kan anvende sociale klausuler.
Det giver en mulighed for, at de selvejende uddannelsesinstitutioner også kan være med til at give deres bidrag til, at vi kan få skabt nogle flere praktikpladser.
Når Venstre får sagt, at dette lovforslag, hvis man f.eks.
på en erhvervsskole skal bygge et nyt værkstedsmiljø, et gymnasium skal bygge nogle nye idrætsfaciliteter, er med til at underminere hele vekseluddannelsesprincippet, tror jeg, det måske lige er at tage munden for fuld.
Det her er et lovforslag, der som sagt betyder, at man, når man udbyder ordren, siger, at hvis man kan – der er et regelsæt omkring det – skal man også tilbyde en læreplads.
Det er faktisk med til at understøtte vekseluddannelsesprincippet og ikke det modsatte.
Derfor vil jeg også sige tak for den brede tilslutning, selv om diskussionen har været højlydt, der har været til det.
Tak til både Enhedslisten, tak til Dansk Folkeparti til at gå ind i det, som er formålet med det, nemlig at vi har en fælles forpligtelse til at gøre alt, hvad vi kan, for at skabe praktikpladser ude i virksomheder, alternativt igennem bedre kvalitet med de nye praktikcentre, der er, igennem delaftaler, hele den vifte af initiativer, vi sætter i gang, herunder bedre muligheder igennem sociale klausuler.
Tak til Enhedslisten og Dansk Folkeparti for at gå ind i det, som diskussionen rettelig handler om.
Det her handler ikke om at ramme virksomheder, det handler om det modsatte.
Det handler om at uddannelsesdække en bred vifte af erhvervsuddannelser, hvor vi ved, at hvis vi ikke får skabt tilstrækkelig mange praktikpladser, står selv samme virksomhed og mangler veluddannede unge med en fuld faguddannelse i hånden om ganske få år, når vi forhåbentlig for alvor får gang i væksten igen.
Det, som lovforslaget handler om – bare for lige at minde om det, for det kunne man næsten glemme i den diskussion, der var – er at forpligte gymnasier, VUC'er, erhvervsskoler, private gymnasier m.v.
til i forbindelse med udbudsforretninger at anvende klausuler om uddannelses- og praktikaftaler.
Det er, som det er blevet diskuteret her, et følg- eller forklar-princip.
Dermed vil jeg også til diskussionen om, om man laver frivillige partnerskabsaftaler, sige, at det jo er fremragende de steder, hvor man har lavet frivillige partnerskabsaftaler, som rent faktisk er med til at skabe flere praktikpladser, og der er med lovforslaget her intet, der udelukker, at man fortsat kan lave frivillige partnerskabsaftaler, men det skal selvfølgelig være frivillige partnerskabsaftaler med kvalitet, og det er derfor, der lige præcis står, at det kan man gøre, og at der ikke står, at det skal man gøre, for det er jo ikke nok at sige, man har lavet en frivillig partnerskabsaftale, hvis der i realiteten ikke er nogen substans i den.
Det er lige præcis derfor, det er formuleret sådan, som det er.
Derfor er der et regelsæt om, hvornår man
skal
anvende det, hvornår man
kan
anvende det, men er man i tvivl, kan man bruge den vejledning, som blev lavet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, for, hvordan man anvender uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med udbud.
Jeg glæder mig til at svare på de spørgsmål, som måtte komme fra Venstre og Konservative, som havde en række tekniske spørgsmål – sådan måtte jeg forstå det.
Jeg håber så også, at det får Venstre og Konservative til at overveje, når der forhåbentlig er gode svar på de tekniske spørgsmål, om det alligevel ikke er en god idé at give muligheden for at bruge sociale klausuler og uddannelsesaftaler som et supplerende værktøj til viften af initiativer, der i øvrigt bliver taget for at skaffe et tilstrækkeligt antal praktikpladser og lærepladser til de unge.
Vi har brug for det, det er nemlig det, som vekseluddannelse står og falder med, nemlig at vi får nok praktikpladser, og sociale klausuler er et frivilligt tilbud, hvor virksomheder får en ordre i kassen og samtidig også skaber nogle uddannelsespladser, som der er hårdt brug for i forhold til de unge.
Men igen vil jeg sige tak for, at der er bredt flertal bag lovforslaget; det er et lille, men vigtigt forslag, der er med til at bidrage til flere praktikpladser for de unge.