Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 41 Bilag 5
Offentligt
1297039_0001.png
1297039_0002.png
1297039_0003.png
1297039_0004.png
1297039_0005.png
1297039_0006.png
1297039_0007.png
1297039_0008.png
1297039_0009.png
1297039_0010.png
1297039_0011.png
1297039_0012.png
Vhf for unge med ADHD,autismesprektrumtilstande ogtilgrænsende vanskeligheder
HistorikVhf blev etableret for 2 år siden som en delaf Mariagerfjord KommunesinklusionspolitikDer findes ikke andre gymnasiale tilbud forunge med ADHD eller lignede diagnoser iDanmark.De tilbud der i øvrigt findes er målrettetunge med asperger.
SamarbejdetUdbyder viaHFE/hjemtagertaxameter
VhfRekvirent/betaler
Administration,undervisning,faciliteter ogundervisningsmiljø
Eleverne
Mariagerfjord Kommune stod med en rækkevelbegavede unge, der ikke havde mulighed for at fåen gymnasial uddannelse i en almindelig klasse.Interview med Christina
Vhf-klassenKlassestørrelsen er max. 10 elever - varierende fra fagtil fag.Eleverne har deres eget klasselokale.Der bliver lagt vægt på ro, overskuelighed og enstruktureret pædagogik.
OrganiseringFølger Hf-enkeltfagsbekendtgørelsen for atimødekomme denne elevgruppes begrænsninger.Afvikles for fællesfagenes vedkommende som særligttilrettelagt undervisning.Valgfagsundervisningen, der primært afvikles på 3. år,sker på almindelige hold.Indeholder i løbet af 2 eller 3 år de fag og de niveauer,der kan give en hel hf-eksamen
OrganiseringForuden timer i fagene afholdes der obligatoriskeværkstedstimer med individuel vejledning ogstudiestøttende kurser.De lærere, der underviser klassen har alle modtagetrelevant efteruddannelse og får løbende supervisionfra Autismecenter Nordbo.
OrganiseringKlassen indgår på normal vis i skolenshelhed, og eleverne får mulighed for atdeltage i de øvrige undervisnings-aktiviteter (f.eks. frivillig billedkunst,idræt og musik) og i skolens sociale liv.
FinansieringKommunen kan om nødvendigt finansiereuddannelsestilbuddet.Kommunen har problemer med at finde lovhjemmeltil finansieringen.STU kan ikke anvendes, da uddannelsen erkompetencegivende.Finansiering via beskæftigelseslovgivningen (ved lovom revalidering) er problematisk, da mentorstøtteikke må bruges til undervisning
Mulige løsningerDispensationForsøgsordning ellerpermanentgørelse
• Undervisning efterenkeltfagslovgivningen• Mulighed for SU• Mulighed for hjemtagelseaf taxameter• Kommunen ermedfinansierende (2.rekvirent)
• SU er en præmis• Al finansiering sker viaUVM evt. med afsæt i L 41Tilskud til særligttilrettelagte stx- og hf-forløb for elever ogkursister med nedsatpsykisk funktionsevne.
Vores ønske:Vi ønsker at forsætte med uddannelsen, da dethar vist sig, at de unge opnår godeeksamensresultater.
Løsningen bør indeholde muligheder for:Undervisning ud fraenkeltfagslovgivningenHjemtagelse af taxameterSkyggetaxameter(betalt af kommunen eller UVM)At uddannelsen er SU berettiget
Fakta-arkEksamens- og års-prøveresultater 2013• 15 prøver - alle bestået•213%•413%•733%• 1033%• 127%
Ansøgere/elevoptag/frafald
• 2011:7 / 0 / 0• 2012: 11 / 6 / 1• 2013: 10 / 6 / 1• Da vi følger enkeltfags-lovgivningen kan 1. og 2.års elever undervisessamlet i de fleste fag