Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 41 Bilag 3
Offentligt
UndervisningsministerietOktober 2013
Sagsnr.: 045.72M.351
Supplerende høringsnotat
til
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.
(Tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever og kursistermed nedsat psykisk funktionsevne)Undervisningsministeriet har den 10. oktober 2013 modtaget Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL)høringssvar af 11. september 2013.GL støtter generelt, at der med forslaget skaffes hjemmel til, at ministeriet kan give tilskud til, at klasse-kvotienten kan holdes nede på 12 elever i de særlige klasser, der oprettes for elever med nedsat psykiskfunktionsevne, herunder med Aspergers syndrom. GL finder endvidere forventningen om bortfald aftilskud til specialpædagogisk bistand rimelig.Finansiering
GL mener, at merudgiften bør tilføres sektoren og ikke som foreslået findes ved en omfordeling, hvoralle de gymnasiale skoler finansierer udgiften ved, at deres undervisningstaxameter reduceres.Ministeriets bemærkningerDer er tale om et gymnasialt tilbud. De først igangsatte forsøg blev finansieret med satspuljemidler,men siden 2009 har igangsatte forsøg været finansieret af forsøgs- og udviklingsmidler inden for Un-dervisningsministeriets økonomiske ramme. Tilbuddet går nu fra at være et forsøg til at blive en perma-nent ordning. I den forbindelse finder ministeriet det mest hensigtsmæssigt at finansiere initiativet in-den for de nuværende bevillinger til de gymnasiale uddannelser – netop fordi der er tale om et gymnasi-alt tilbud. Bevillingerne og taksterne fastsættes på de årlige finanslove.Erhvervsgymnasialt forløb
GL foreslår, at der tilbydes en tilsvarende ordning for elever med nedsat psykisk funktionsevne, derønsker et erhvervsgymnasialt forløb.Ministeriets bemærkningerLovforslaget permanentgør en ordning på baggrund af foreliggende forsøg. Ministeriet finder, at hvisder senere skulle vise sig behov for at kunne yde tilsvarende tilskud til andre ungdomsuddannelser forelever og kursister med nedsat psykisk funktionsevne, så vil der ved fremsættelse af lovforslag heromkunne tilvejebringes hjemmel hertil i den relevante lovgivning.Visitering
GL finder det usikkert, om det er hensigtsmæssigt at videreføre de visitationskriterier, der har ligget tilgrund for forsøgsordningen. GL finder, at det er en svaghed ved lovforslaget, at det ikke sikrer, at for-melle færdigheder og reelle behov bliver afgørende for optagelse. GL finder endelig, at visitationskrite-rierne, der er beskrevet i lovbemærkningerne, er meget brede, og foreslår en opstramning af visitations-kriterierne.
UndervisningsministerietOktober 2013
Sagsnr.: 045.72M.351
Ministeriets bemærkningerUndervisningsministeriet vil i bekendtgørelse om optagelse på de gymnasiale uddannelser fastsætteoverordnede regler om optagelse på de særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever med nedsat psy-kisk funktionsevne, herunder Aspergers syndrom. Undervisningsministeriet har noteret sig GL’s syns-punkter i denne henseende, og vil i forbindelse med udbudsrunden sammen med fagfolk udarbejdemere præcise visitationskriterier.