Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 41 Bilag 1
Offentligt
1289017_0001.png
1289017_0002.png
1289017_0003.png
1289017_0004.png
1289017_0005.png
1289017_0006.png
1289017_0007.png
1289017_0008.png
1289017_0009.png
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddan-nelser og almen voksenuddannelse m.v.(Tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever og kursister med nedsat psykiskfunktionsevne)
§1I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. lov-bekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 455 af 7. maj 2013,foretages følgende ændring:1.Efter § 33 a indsættes:»§ 33 b.Undervisningsministeren kan yde tilskud til institutioner, der udbyder særligt tilrettelagtestx- og hf-forløb for elever og kursister med nedsat psykisk funktionsevne. Tilskuddet fastsættes pågrundlag af takster på de årlige finanslove.Stk. 2.Undervisningsministeren kan fastsætte regler om tilskud, herunder om aktivitetsindberet-ninger og opgørelse af aktivitet.«§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2014.Stk. 2.Loven har virkning for tilskud, der ydes fra skoleåret 2014/2015.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedindholdMed lovforslaget foreslås der tilvejebragt hjemmel til, at undervisningsministeren kan godkende institutio-ner til tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever og kursister med nedsat psykisk funktionsev-ne, herunder Aspergers syndrom.1.2. Lovforslagets baggrundIgennem de seneste årtier har der været stor politisk bevågenhed på, hvordan unge med særlige behov skalklare sig godt igennem uddannelsessystemet. Internationalt har der også været fokus på, at disse unge skalinkluderes i den almindelige undervisning, og at læreprocesser skal tilrettelægges, så de tager hensyn til denenkelte elevs behov. Dette er bl.a. udtrykt i Salamanca-erklæringen fra 1994 om principper, politik og prak-sis for specialundervisning, som Danmark har underskrevet, og senere i Lissabon-deklarationen, »Inklude-rende undervisning set fra de unges synspunkt«, som blev udarbejdet i EU-regi i 2007 af unge med særligeuddannelsesmæssige behov. I deklarationen fastslår de unge bl.a.: »Vi har ret til at få tilbudt de samme mu-ligheder som alle andre, men med den støtte, som er nødvendig for at imødese de behov, vi har. Ingen måblive overset.« Deklarationen kan sammenlignes med tidligere officielle europæiske og internationale erklæ-ringer om specialundervisning.Regeringens målsætning om, at 95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre mindst en ungdomsuddannel-se, forudsætter også, at der skal gøres noget ekstra for at støtte elever med særlige behov gennem uddannel-sessystemet.Lissabon-deklarationen fra 2007 og 95 %-målsætningen har dannet baggrund for at igangsætte forsøg, derfokuserer på at støtte elever med Aspergers syndrom, der ikke kan enkeltintegreres, til at tage en studenter-eksamen.Forsøgene, der er faciliteret af Undervisningsministeriet, har kørt på flere almengymnasiale institutionersiden 2007 og 2008. Det centrale element i forsøgene har været og er, at eleverne er samlet i særlige klasser,idet der dog sker inklusion på almindelige hold i valgfag i slutningen af forløbene. Skolerne har således iundervisningen og i de fysiske rammer taget hensyn til elevernes diagnose.Danmarks Evalueringsinstitut blev af Undervisningsministeriet bedt om at gennemføre en evaluering afforsøgene. Første delevalueringsrapport blev offentliggjort i januar 2010, og slutevalueringen blev offentlig-gjort februar 2012. Formålet med evalueringen var at belyse, om og hvordan det er muligt for elever omfattetaf forsøgene at gennemføre en stx-uddannelse og dermed opfylde kravene om faglig indsigt, almendannelseog studiekompetence.Danmarks Evalueringsinstituts evaluering viser overordnet, at de særligt tilrettelagte stx-forløb er en suc-ces. Eleverne klarer sig godt. De består studentereksamen, og en stor andel af eleverne påbegynder en vide-regående uddannelse.Senere evaluering af hf-forsøg har ligeledes vist, at særligt tilrettelagte hf-forløb er et godt tilbud til en delaf denne kursistgruppe.Forslaget om at tilvejebringe hjemmel til at yde tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for eleverog kursister med nedsat psykisk funktionsevne, herunder Aspergers syndrom, har således afsæt i evaluerin-gerne fra Danmarks Evalueringsinstitut af de eksisterende forsøg og et ønske om at etablere en permanentordning for disse elever og kursister.
2
Lovforslaget har endvidere baggrund i ønsket om, at f.eks. den gruppe af elever på ungdomsuddannelsenfor unge med særlige behov, der er mest velfungerende, normalt eller højt begavede, men har andre vanske-ligheder som f.eks. Aspergers syndrom, gives mulighed for at gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse.Der henvises til senest vedtagne lov herom, jf. lov nr. 612 af 12. juni 2013 om ændring af lov om ungdoms-uddannelse for unge med særlige behov, hvoraf fremgår, at et øget fokus på inklusion i de ordinære ung-domsuddannelser formentlig vil kunne bidrage til, at færre unge af disse unge visiteres til en ungdomsuddan-nelse med særlige behov.2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Godkendelse til tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb2.1.1. Gældende retDer er i gældende ret ingen bestemmelser, hvorefter der vil kunne ydes tilskud til særligt tilrettelagte stx-og hf-forløb for elever og kursister med nedsat psykisk funktionsevne.2.1.2. Foreslået ordningDet bliver med lovforslaget muligt for undervisningsministeren efter konkret ansøgning fra en institution atgodkende denne til tilskud til særligt tilrettelagte stx- og/eller hf-forløb for unge med nedsat psykisk funkti-onsevne.Med lovforslaget vil der for det første blive skabt en permanent retlig ramme for indplacering af et gymna-sialt uddannelsestilbud for elever og kursister med Aspergers syndrom.Begrebet »nedsat psykisk funktionsevne«, der anvendes i lovforslaget, omfatter flere diagnoser. Lovforsla-get vil med den foreslåede formulering derfor for det andet også kunne rumme andre diagnoser end Asper-gers syndrom.2.1.2.1. Godkendelse til tilskudDen foreslåede bestemmelse om godkendelse til tilskud forventes, jf. ovenfor, i første omgang anvendt tilsærligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever og kursister med Aspergers syndrom.Autisme er en kompleks udviklingsforstyrrelse, som findes i såvel svære, som mildere former. Man talerom autisme som et spektrum indeholdende en række beslægtede »autismespektrumforstyrrelser«. Aspergerssyndrom hører til blandt de mildere autismeformer.For at en institution vil kunne komme i betragtning til tilskud til et særligt tilrettelagt stx- og/eller hf-forløbfor en anden målgruppe end elever og kursister med Aspergers syndrom, vil der skulle foreligge gennemførteforsøg og evalueringer til at underbygge og dokumentere behov og efterspørgsel herfor.De institutioner, der ønsker at komme i betragtning til tilskud til et særligt tilrettelagt stx- og/eller hf-forløb– i første omgang for elever og kursister med Aspergers syndrom – skal søge Undervisningsministeriet omgodkendelse til tilskud. Ved godkendelse til tilskud vil der blandt andet blive lagt vægt på, at udbuddenespredes geografisk. Endvidere vil der blive lagt vægt på viden og erfaring med undervisning af elever ogkursister med Aspergers syndrom. Generelt vurderes det, om institutionen kan forvalte sit ansvar i forhold tilde aktiviteter, som den i øvrigt udbyder.Undervisningsministeriet vurderer, at i første omgang vil behovet for særligt tilrettelagte stx- og/eller hf-forløb kunne dækkes af et tilbud for denne gruppe i mindst hver region. Der forudsættes indledningsvis etab-leret op til fem stx-klasser og to hf-klasser. Det vil løbende blive vurderet, om der er behov for en yderligereudvidelse af antallet af godkendte udbydere.Da der er tale om ordinær stx-/hf-uddannelse, vil eleverne og kursisterne udløse taxametertilskud på linjemed øvrige stx-elever og hf-kursister. For at kunne etablere tilstrækkelige støttefunktioner for disse elever ogkursister, herunder mentorer, små holdstørrelser etc., foreslås der givet mulighed for, at der for hver klasseud over det almindelige taxametertilskud kan udløses et supplerende tilskud i form af et såkaldt skyggetaxa-meter på op til 16 elever/kursister pr. klasse. Det svarer til, at skyggetaxametret supplerer undervisningstil-
3
skuddet op svarende til 28 elever/kursister pr. klasse. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1,nr. 1, samt til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.Tilskud efter den foreslåede bestemmelse vil kunne ydes til offentlige gymnasier og vuc’er. Tilskud vil til-lige kunne ydes til erhvervsskoler (institutioner for erhvervsrettet uddannelse), der også er godkendt til ud-bud af stx eller hf.Med hensyn til det fleksible klasseloft på 28 elever på de gymnasiale fuldtidsuddannelser, jf. § 30 b i lovom almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse mv., er det hensigten, at de særligt tilrettelag-te stx- og hf-forløb opgøres for sig selv, så en lavere kvotient i disse klasser ikke kan muliggøre en højerekvotient i de ordinære klassedannelser. Der vil i medfør af § 30 b, stk. 3, i lov om institutioner for almen-gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., hvor der er hjemmel til at fastsætte regler omberegning af klassekvotient, blive fastsat regler om, at disse klasser skal opgøres særskilt, så en lavere kvoti-ent i disse klasser ikke kan muliggøre en højere kvotient i de ordinære klassedannelser. Der henvises til be-mærkningerne lovforslagets § 1, nr. 1.Hvis der senere viser sig behov for at kunne yde tilsvarende tilskud til særligt tilrettelagte forløb på andreungdomsuddannelser for elever og kursister med nedsat psykisk funktionsevne, vil der ved fremsættelse aflovforslag herom kunne tilvejebringes hjemmel hertil i den relevante lovgivning.2.1.2.2. Stx- og hf-forløbFor så vidt angår stx- og hf-forløbene bliver der tale om en almindelig stx- eller hf-uddannelse. Der fravi-ges således ikke fra de eksisterende uddannelsesregler. Det kommer ikke til at fremgå af eksamensbeviset, ateleverne og kursisterne har gået i en specialklasse, og i det omfang, der søges dispensationer eller specialpæ-dagogisk støtte, vil det være på individuel basis som for andre elever og kursister, jf. nedenfor vedrørendespecialpædagogisk støtte. Strukturelt vil klasserne kunne adskille sig fra andre klasser ved, at holdstørrelsenkun er på op til 12 elever/kursister. Hertil kommer, at det for at muliggøre at kunne undervise elever-ne/kursisterne i klasserne samlet, vil det være nødvendigt, at skolerne på stx-forløbene på forhånd fastlæggerklassernes studieretningsfag, deres 2. fremmedsprog og deres kunstneriske fag i 1.g. At elevernes valgfrihedpå den måde er mindre i forhold til normalt, er en grundlæggende præmis som følger af, at de i første om-gang har valgt at søge optagelse på det særligt tilrettelagte forløb.Med lovforslaget vil de institutioner, der godkendes til at få tilskud til sådanne forløb, få tilskud til dæk-ning af de ekstraudgifter, de har ved at udbyde forløbene, jf. ovenfor vedrørende godkendelse til tilskud.Skolen vil for den enkelte elev eller kursist i klasserne, hvis det vurderes nødvendigt, konkret kunne god-kende en udstrækning af den pågældendes uddannelsesforløb med ét år i overensstemmelse med de alminde-lige regler herom for elever og kursister, som har et handicap eller andre vanskeligheder, der kan sidestilleshermed.Hensigten er, at der skal være et særligt tilrettelagt gymnasialt uddannelsestilbud for denne gruppe i mindsthver region under hensyntagen til befolkningstæthed og potentielle ansøgere i regionen. Paletten af uddan-nelsesmuligheder for denne elev- og kursistgruppe udvides herved. Dette er også i tråd med ønsket om, atf.eks. den gruppe af elever på ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov, der er mest velfungerende,normalt eller højt begavede, men har andre vanskeligheder som f.eks. Aspergers syndrom, gives mulighedfor at gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse.2.1.2.3. OptagelseUndervisningsministeriet vil i bekendtgørelse om optagelse på de gymnasiale uddannelser fastsætte over-ordnede regler om optagelse på de særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever og kursister med nedsatpsykisk funktionsevne, herunder Aspergers syndrom.Det forventes i den forbindelse, at ansøgere til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb optages ved en visitati-on, hvor skolens leder dels tager stilling til, om ansøgeren opfylder de almindelige betingelser for optagelsepå uddannelsen, dels om ansøgeren falder inden for målgruppen for det særlige tilbud. De særlige klasserskal alene være for elever/kursister, som har en diagnose inden for tilbuddets målgruppe, og som ikke kanenkeltintegreres i de almindelige stx- og hf-forløb. Det betyder, at der grundlæggende vil skulle gælde føl-
4
gende optagelseskriterier ud over de almindelige betingelser for at blive optaget på den pågældende uddan-nelse:---En diagnose inden for autismespektrumforstyrrelser med en anbefaling om særundervisning.Ungdommens Uddannelsesvejlednings henvisning til netop dette tilbud.Et visitationsudvalgs vurdering af, om ansøgerens faglige og sociale kompetencer er adækvate i for-hold til tilbuddet, og om den pågældende er tilstrækkelig motiveret herfor. I visitationsudvalget indgårpersoner, som har viden om og erfaring med diagnoser inden for tilbuddets målgruppe.
Da der kun er et begrænset antal pladser i klasserne, kan det være nødvendigt at prioritere mellem flere an-søgere, der alle opfylder kriterierne for at blive optaget på det særligt tilrettelagte forløb. En sådan priorite-ring skal foregå i overensstemmelse med det forvaltningsretlige saglighedskrav.2.1.2.4. Specialpædagogisk bistandPå ungdomsuddannelserne kan institutionen efter ansøgning få særligt tilskud til specialpædagogisk bi-stand til elever eller kursister, der som følge af fysisk eller psykisk handicap eller tilsvarende svære vanske-ligheder har behov for specialpædagogisk bistand for at gennemføre uddannelsen.Specialpædagogisk bistand kan ydes i form af:-----Hjælpemidler og instruktion i brug heraf,personlig assistance og sekretærhjælp,tegnsprogstolkning og skrivetolkning,særligt udformede undervisningsmaterialer,støttetimer med henblik på kompensation af handicap eller tilsvarende svære vanskeligheder.
Tilskud til specialpædagogisk bistand ydes, hvis Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen under Undervisningsmini-steriet vurderer, at bistanden er fagligt velbegrundet og nødvendig for at kompensere handicap eller tilsva-rende svære vanskeligheder i forbindelse med at gennemføre uddannelsen.På baggrund af erfaringerne med de gennemførte forsøg, der fokuserer på at støtte elever med Aspergerssyndrom på stx og hf, forventer Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen ikke, at der skal ydes specialpædagogisk bi-stand til elever og kursister med nedsat psykisk funktionsevne i de særligt tilrettelagte forløb, der godkendessom følge af lovændringen. Det skyldes, at forløbene forventes tilrettelagt, så elever og kursister med nedsatpsykisk funktionsevne får mulighed for at gennemføre uddannelsen uden individuel støtte.Der vil dog efter ansøgning kunne gives tilskud til specialpædagogisk bistand, herunder f.eks. hvis en eleveller kursist i et sådant særligt tilrettelagt forløb samtidig har en anden funktionsnedsættelse, eksempelvisordblindhed. Dette følger af lov om almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDer forudsættes umiddelbart etableret op til fem stx-klasser og to hf-klasser. Eleverne og kursisterne udlø-ser almindelige taxametertilskud på linje med øvrige stx-elever og hf-kursister. For at kunne etablere til-strækkelige støttefunktioner for disse elever og kursister, herunder mentorer, små holdstørrelser etc., foreslåsder givet mulighed for, at der for hver klasse udover det almindelige taxametertilskud kan udløses et supple-rende tilskud i form af et såkaldt skyggetaxameter på op til 16 elever/kursister pr. klasse. Det svarer til, atskyggetaxametret supplerer undervisningstilskuddet op svarende til 28 elever/kursister pr. klasse. Der ydesalene undervisningstaxametertilskud som skyggeelevtilskud.Mio. kr./2013-plSkyggetaxameter (UV)20142,720159,0201614,2201716,8
5
Ud over skyggetaxametret, jf. ovenfor, vil de ordinære taxametertilskud til disse klasser udgøre 15,2 mio.kr. årligt fuldt indfaset, jf. nedenstående tabel. De ordinære taxametertilskud er ikke merudgifter, da det erforudsat, at de pågældende elever og kursister ville have gået i en ordinær stx- eller hf-klasse.
§ 20.42.02 Mio. kr./2013-plUndervisningstaxameterFællesudgiftstaxmeterBygningstaxameterFærdiggørelsestaxameterTillægstaxameterI alt1)
20142,00,00,00,00,02,0
20156,40,30,30,00,06,91
20169,80,80,90,20,011,7
201711,51,31,40,80,215,2
På grund af afrundinger svarer summen i de enkelte år ikke nødvendigvis til de angivne taxametertilskud
Det foreslås, at udgifterne til skyggetaxameter til de særlige klasser finansieres ved en taxameterreduktionaf tilskuddene ved de almengymnasiale uddannelser. Reduktionen er indbudgetteret på Forslag til Finanslovfor finansåret 2014 og reserveret til formålet på § 20.48.02. Grundtilskud mv. til statslige selvejende institu-tioner med almengymnasiale uddannelser, på en særskilt underkonto. Det bemærkes, at nedsættelsen af un-dervisningstaxameteret udgør ca. 0,04 pct. i 2014 stigende til ca. 0,25 pct. i 2017.Forslaget om at yde tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever og kursister med Aspergerssyndrom indebærer således ikke merudgifter for staten. Beregningsgrundlaget tager udgangspunkt i tilskudtil særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb møntet på elever og kursister med Aspergers syndrom. Ovennævntevedrører således alene, hvad der umiddelbart påtænkes ydet i tilskud.Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige offentlige administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Et udkast til lovforslag har været i høring hos: Akademikernes Centralorganisation, Danmarks Evalue-ringsinstitut, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv (DE), Dansk Industri(DI), Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatil-synet, Det Centrale Handicapråd, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningsfællesskabet Ligeværd,FSR – danske revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrel-sesforening, Fællesrådet for foreninger for uddannelses- og erhvervsvejledere, Gymnasieskolernes Lærerfor-
6
ening, Gymnasieskolernes Rektorforening, Institut for Menneskerettigheder, KL, Leder- og Bestyrelsesfor-eningen for VUC, LO, Rigsrevisionen og Rådet for de Gymnasiale Uddannelser.9. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerAdministrative konsekvenser forstat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Det foreslås med den ny bestemmelse, at undervisningsministeren efter konkret ansøgning fra en instituti-on kan yde tilskud til særligt tilrettelagte stx- og/eller hf-forløb for unge med nedsat psykisk funktionsevne.Bestemmelsen om godkendelse til tilskud tænkes i første omgang anvendt til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever og kursister med Aspergers syndrom. Begrebet »nedsat psykisk funktionsevne« omfatterflere diagnoser. Bestemmelsen vil derfor kunne omfatte særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for en andenmålgruppe end elever og kursister med Aspergers syndrom.For at en institution skal kunne komme i betragtning til tilskud til et særligt tilrettelagt stx- og/eller hf-forløb for en anden målgruppen end elever og kursister med Asperger syndrom, vil der skulle foreligge gen-nemførte forsøg og evalueringer til at underbygge og dokumentere behov og efterspørgsel herfor.Institutioner, der ønsker at komme i betragtning til tilskud til et særligt tilrettelagt stx- og/eller hf-forløb forelever og kursister med Aspergers syndrom, skal søge Undervisningsministeriet om godkendelse til tilskud.Ministeriet vurderer, at behovet for særligt tilrettelagte stx- og/eller hf-forløb for elever og kursister medAspergers syndrom i første omgang vil kunne dækkes af et tilbud for denne gruppe i mindst hver region. Derforudsættes indledningsvis etableret op til fem stx-klasser og to hf-klasser. For nærmere om, hvad ministerietvil lægge vægt på i forbindelse med institutionernes godkendelse til tilskud, henvises til lovforslagets almin-delige bemærkninger, afsnit 2.1.2.2.Ministeren gives med lovforslaget bemyndigelse til at fastsætte regler for tilskud. Bemyndigelsen forventesbl.a. anvendt til at fastsætte regler om krav til aktivitetsindberetning, opgørelse af årselever, udbetaling aftilskud, herunder forskudsvis udbetaling, tilbagebetaling af tilskud og kontrol med udbetalte tilskud.Tilskuddet påtænkes ydet som et såkaldt skyggetaxameter. Da elevtaksten for skyggetaxameter op til 16skyggeelever ikke påtænkes at udløse fællesudgiftstaxameter og bygningstaxametertilskud, forventes be-myndigelsen udmøntet sådan, at de godkendte skoler skal indberette denne elev-/kursistgruppe på sammemåde, som de indberetter deres øvrige aktivitet til Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen. Den godkendte skole vilsåledes få tilskud ud fra denne indberetning, og disse elever og kursister vil også medgå i beregningen af detårselevgrundlag, der udløser fællesudgiftstaxameter og bygningstaxametertilskud. Efterfølgende skal dengodkendte skole indsende en opgørelse over antallet af skyggeelever, som så udbetales som en enkeltposte-
7
ring, således at disse skyggeelever ikke medtages i det årselevgrundlag, der udløser fællesudgiftstaxameterog bygningstaxametertilskud.Med hensyn til det fleksible klasseloft på 28 elever på de gymnasiale fuldtidsuddannelser, jf. § 30 b i lovom almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., er det hensigten at fastsætte regler omde særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb skal opgøres for sig selv, så en lavere kvotient i disse klasser ikke kanmuliggøre en højere kvotient i de ordinære klassedannelser. Dette forventes i medfør af § 30 b, stk. 3, i lovom institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. indarbejdet i bekendtgø-relse om tilskud m.v. til institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse (AGV-tilskudsbekendtgørelsen).Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2014, og at loven har virkning for tilskud, der ydes fraskoleåret 2014/15. Hermed vil godkendte institutioner kunne optage elever og kursister med tilskud efterdette lovforslag med henblik på skolestart august 2014. De allerede igangsatte forsøg finansieret af forsøgs-og udviklingsmidler videreføres. For så vidt angår hf, afsluttes de sidste forløb i 2015, og for stx, afsluttes desidste forløb i 2016.
8
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om institutioner for almengymnasialeuddannelser og almen voksenuddannelse m.v.,jf. lovbekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011,som ændret senest ved § 1 i lov nr. 455 af 7.maj 2013, foretages følgende ændring:1.Efter § 33 a indsættes:»§ 33 b.Undervisningsministeren kan yde til-skud til institutioner, der udbyder særligt tilret-telagte stx- og hf-forløb for elever og kursistermed nedsat psykisk funktionsevne. Tilskuddetfastsættes på grundlag af takster på de årligefinanslove.Stk. 2.Undervisningsministeren kan fastsætteregler om tilskud, herunder om aktivitetsindbe-retninger og opgørelse af aktivitet.«§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2014.Stk. 2.Loven har virkning for tilskud, der ydesfra skoleåret 2014/2015.
9