Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 41 Bilag 1
Offentligt
UndervisningsministerietSeptember 2013
Sagsnr.: 039.32M.351
Høringsnotat
til
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.
(Tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever og kursister mednedsat psykisk funktionsevne)I.
Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden 16. august 2013 til 13. september 2013 været i høring hos 30myndigheder og organisationer. Lovudkastet er også offentliggjort på Høringsportalen.Der er modtaget 13 høringssvar, hvoraf 5 har bemærkninger til lovudkastet. En liste med angivelseaf, hvem der har afgivet bemærkninger, er vedlagt.De indkomne høringssvar har givet anledning til præcisering i lovforslagets bemærkninger vedrø-rende visiteringen.II. Væsentlige bemærkninger til lovforslaget
1. Generelle bemærkninger
Generelt er der tilslutning til intentionen om, at der bliver skabt den lovgivningsmæssige ramme fortilskud til særlige forløb for kursister med nedsat psykisk funktionsevne.2. Bemærkninger til elementer af lovforslaget
2.1. Finansiering
Leder- og bestyrelsesforeningen for VUC er kritisk over for den foreslåede finansiering af de særli-ge forløb. Foreningen frygter, at det, hvis andre tiltag finansieres på lignende måde, kan betyde enlangsom, men sikker udhulning af taxametrene og dermed den generelle kvalitet i de almengymnasi-ale uddannelser.Gymnasieskolernes Rektorforening finder, at merudgiften bør tilføres sektoren og ikke som fore-slået findes ved en taxameterreduktion af tilskuddene ved de almengymnasiale uddannelser. Dettebegrundes med, at der er tale om specialforanstaltninger, hvor bevillinger til elever med sådannehandikap altid har været tilført uddannelsesinstitutioner som ekstrabevillinger ud over normalbevil-lingen.Ministeriets bemærkninger:Der er tale om et gymnasialt tilbud. De først igangsatte forsøg blev finansieret med satspuljemidler,men siden 2009 har igangsatte forsøg været finansieret af forsøgs- og udviklingsmidler inden forUndervisningsministeriets økonomiske ramme. Tilbuddet går nu fra at være et forsøg til at blive enpermanent ordning. I den forbindelse finder ministeriet det mest hensigtsmæssigt at finansiere initi-
UndervisningsministerietSeptember 2013
Sagsnr.: 039.32M.351
ativet inden for de nuværende bevillinger til de gymnasiale uddannelser – netop fordi der er tale omet gymnasialt tilbud. Bevillingerne og taksterne fastsættes på de årlige finanslove.2.2. Målgruppen
Danske Handicaporganisationer (DH) mener, at henvisningen til Aspergers syndrom bør udgå aflovforslagets bemærkninger. DH finder det problematisk, at der henvises til en konkret diagnose.Det skyldes for det første, at diagnosen er omdiskuteret og forventes at komme til at udgå, såledesat man i fremtiden vil betegne alle former for autisme for ”autisme”. Det skyldes for det andet, athenvisningen til en bestemt diagnose kan være med til at lukke opmærksomheden i forhold til andregrupper af personer med psykisk og fysisk funktionsnedsættelse, der også ville kunne profitere af etsærligt tilrettelagt stx- eller hf-forløb.Gymnasieskolernes Rektorforening mener, at man på baggrund af den femte udgave af Diagnosticand Statistical Manual of Mental Disorder, som kom i maj 2013, bør overveje at konsekvensrettelovforslaget til autisme i stedet for Aspergers syndrom.Jens Verdoner, pædagogisk leder for HF på AAbenraa Statsskole, mener, at ASF bør træde i stedetfor Aspergers syndrom i lovforslagets bemærkninger.Ministeriets bemærkninger:Sundhedsstyrelsen har telefonisk oplyst, at den amerikanske DSM-5 ikke er officielt diagnoseklassi-fikationssystem i Danmark. I Danmark følger vi WHO’s ICD-10 klassifikationssystem, og deri erAspergers syndrom omtalt under gennemgribende udviklingsforstyrrelser sammen med forskelligeandre autismeformer.Udgangspunktet for lovforslaget er de gennemførte forsøg, der fokuserer på at støtte elever medAspergers syndrom. Når det af lovforslagets bemærkninger fremgår, at den foreslåede bestemmelseom godkendelse til tilskud i første omgang forventes anvendt til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløbfor elever/kursister med Aspergers syndrom, er det for at sikre, at der ikke hersker tvivl om den iførste omgang tænkte målgruppe for bestemmelsen og dermed midlernes anvendelse og for at sik-re, at forsøgene får en permanent platform. I lighed med, hvad der også har gjort sig gældende forforsøgene, vil en elev, der har en diagnose inden for autismespektrumforstyrrelser kunne komme ibetragtning til optagelse, såfremt vedkommende opfylder opfyldelseskriterierne, jf. også afsnit omoptagelse i lovforslagets afsnit 2.1.2.2.3. Holdstørrelser
Gymnasieskolernes Rektorforening bemærker, at der i lovforslaget opereres med holdstørrelser påop til 12. De anbefaler, at elevtallet af hensyn til elevernes udbytte, fastholdes på 10, og at skyggeta-xameteret dermed konsekvensrettes til 18 elever/kursister pr. klasse frem for de i lovforslaget an-førte 16 elever/kursister pr. klasse.Ministeriets bemærkninger:Ministeriet finder ikke at der er evidens for, at 10 elever i klasserne er bedre end 12. I forbindelsemed de gennemførte forsøg landede man på 10 elever, fordi skolerne var usikre på situationen, men
UndervisningsministerietSeptember 2013
Sagsnr.: 039.32M.351
nu har sektoren via forsøgene og videndeling i den forbindelse erfaring at høste af. Hertil kommer,at frafaldet er stort, hvilket også er årsagen til, at nogle af forsøgsskolerne allerede har indskrevet 12ved starten af forløbene, for ikke at ende med for små klasser.2.4. Udbud
DH finder det problematisk med den stærkt begrænsede kapacitet, som et regionsvist uddannelses-tilbud må siges at udgøre.Jens Verdoner, pædagogisk leder for HF på AAbenraa Statsskole, finder, at det vil være bedre meden kilometer- eller køretidsbestemt fordeling af tilbuddene og ikke med regionerne som geografiskfordelingsnøgle af uddannelsestilbuddene. Han finder endvidere, at lovforslagets bemærkninger om5 stx- og 2 hf-klasser virker lidt vilkårligt. Han mener, at det bør være op til den enkelte skole atvurdere, hvilken af de ligestillede ungdomsuddannelser, de ønsker at udbyde. Jens Verdoner mener,at HF er et bedre bud på en uddannelse til autister.Ministeriets bemærkninger:Intentionen er at starte op med 5 stx- og 2 hf-klasser, dvs. en udvidelse af kapaciteten med 1 stx-klasse i forhold til forsøgene. Skulle der på sigt vise sig at være behov herfor, vil kapaciteten på depågældende udbudssteder kunne udvides. Hertil kommer, at det, som det også fremgår af lovforsla-gets bemærkninger, løbende vil blive vurderet, om der er behov for en yderligere udvidelse af antal-let af udbydere.I relation til stx kontra hf kan ministeriet oplyse, at de fleste forældre til unge med Aspergers Syn-drom ønsker et stx-forløb, bl.a. fordi de fleste af eleverne ønsker de mange A-niveaufag. Når dermed lovforslaget foreslås også et hf-tilbud, så er det for at have et tilbud til også de lidt fagligt sva-gere elever, som har vanskeligt ved for megen tværfaglighed.2.5. Visitering
DH mener, at der er behov for at sikre en kvalificeret visitering til et særligt tilrettelagt stx- og hf-forløb. DH mener, at det tydeligt bør fremgå af bemærkningerne til loven, at skolelederen skal væreforpligtet til at inddrage anden form for ekspertise, f.eks. pædagogisk psykologisk rådgivning, som imange år har kendt til den konkrete elev.Danmarks Evalueringsinstitut bemærker med tilfredshed, at der i bemærkningerne til lovforslagetindgår specifikke kriterier for optagelse. Det vil være vigtigt at sikre, at tilbuddet alene retter sigmod unge, der ikke ville kunne enkeltinkluderes i normale klasser.Ministeriets bemærkninger:Høringssvarene har givet anledning til, at det i lovudkastets bemærkninger er præciseret, dels at dertil grund for visiteringen skal ligge dels en udredning, dels at der i det visitationsudvalg, der bistårrektor, indgår personer, som har viden om og erfaring med diagnoser inden for tilbuddets målgrup-pe.
UndervisningsministerietSeptember 2013
Sagsnr.: 039.32M.351
2.6. Specialpædagogisk støtte
DH mener, at det bør fremgå af lovforslagets bemærkninger, at listen over specialpædagogisk støtteikke er udtømmende, men alene er eksempler på støtte. DH finder endvidere, at det er vigtigt atbemærke, at det skal være muligt for eleverne at medbringe eventuel specialpædagogik støtte i for-bindelse med studieture i udladet.Ministeriets bemærkninger:Det følger af § 5 i bekendtgørelse om særlige tilskud til specialpædagogisk bistand ved ungdomsud-dannelser m.v., under hvilke støtteformer SPS kan ydes. Lovforslagets bemærkninger afspejler be-kendtgørelsens formuleringer.Ministeriet forventer på baggrund af erfaringerne med de gennemførte forsøg ikke – med mindreeleven eller kursisten har anden funktionsnedsættelse, eksempelvis ordblindhed – at der skal ydesspecialpædagogisk støtte til elever og kursister med nedsat psykisk funkionsevne i de særligt tilrette-lagte forløb, som godkendes som følge af lovændringen.Er der givet tilsagn om specialpædagogisk støtte, så vil det være muligt at medbringe støtten på stu-dieture også til udlandet, jf. § 2, stk. 2, i bekendtgørelse om særlige tilskud til specialpædagogisk bi-stand ved ungdomsuddannelse m.v.De ønskede tilføjelser er således reguleret andetsteds, hvorfor ministeriet ikke finder anledning til atjustere bemærkningsteksten.