Jeg beklager over for formanden, at det lige tog et øjeblik at komme op på talerstolen.
Det er jo, fordi det var en jomfrutale, så man skal også lige gratulere ordføreren for den.
Det er hermed gjort også heroppefra.
Formålet med dette lovforslag er at bringe den danske lovgivning i overensstemmelse med de nye EU-regler for Regionalfonden og Socialfonden.
I forbindelse med den kommende EU-budgetperiode udarbejdes operationelle programmer for de to fonde.
Administrationsloven er grundlaget for administrationen af programmerne i Danmark.
Jeg kan lige så godt sige det, som det er:
Det er ikke de store ændringer, vi foretager i den eksisterende lov.
Det sker i fuld harmoni med de nye forordninger.
De overordnede rammer for administrationen af fondene i Danmark vil være uændret.
Et nyt element er, at der ifølge forordningsudkastet skal afsættes midler til en pulje til bæredygtig byudvikling.
Lovforslaget indeholder derfor nedsættelse af et indstillingsudvalg, der skal medvirke ved administration af puljen til bæredygtig byudvikling.
Regeringen forventer desuden, at der i EU træffes beslutning om, at der fra ramme til finansiering af Socialfonden skal afsættes midler til en fond til hjælp til socialt dårligt stillede, forkortet FEAD.
Fonden vil kunne administreres efter samme principper som Regionalfonden og Socialfonden.
For at sikre hjemmel til administrationen af den foreslås lovens anvendelsesområde udvidet til også at omfatte fonde, hvis midler i henhold til EU-beslutningen er overført fra rammerne til finansiering af Regionalfonden og Socialfonden.
Som altid i sådanne sammenhænge skal EU-midlerne medfinansieres nationalt.
Med lovforslaget fastlægges det, at medfinansiering af statens administration og Regionalfonden og Socialfonden afholdes af Erhvervs- og Vækstministeriet, og at offentlig medfinansiering af FEAD afholdes af Social-, Børne- og Integrationsministeriet.
Forordningen for de to fonde forventes vedtaget i EU i løbet af dette efterår, og det forventes samtidig, at forordningerne vil have retsvirkning fra den 1.
januar 2014.
For at sikre kontinuitet i administrationen mellem den gamle og den nye budgetperiode er det derfor vigtigt, at lovforslaget for administrationen af programmerne er på plads ved begyndelsen af den nye budgetperiode.
Lovforslaget fremsættes derfor på grundlag af forslag til forordningerne.
Loven vil først kunne vedtages, når forordningen er vedtaget, og derfor har ministeren da også allerede gjort opmærksom på, at der under forhandlingerne af loven i Folketinget vil blive fremsat et ændringsforslag, som henviser til netop forordningen.
Det er vigtigt at understrege, at lovforslaget ikke omfatter selve udmøntningen af regional- og socialfondsmidlerne i Danmark.
Det er måske det, som de fleste finder interessant.
Udmøntningen fastsættes i dialog med interessenterne.
Forslaget har været i høring, og her er forslaget blevet justeret for at præcisere, at de regionale vækstfora skal høres, inden Erhvervsstyrelsen som forvaltningsmyndighed for Regionalfonden og Socialfonden træffer afgørelse om hel eller delvis tilbagebetaling af tilskud.
Det er et fornuftigt princip at opretholde, og derfor har regeringen naturligvis imødekommet det forslag.
Med disse bemærkninger skal jeg blot konstatere, at Socialdemokraterne kan støtte forslaget.