Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 35 Bilag 5
Offentligt
1326398_0001.png
1326398_0002.png
1326398_0003.png
1326398_0004.png
1326398_0005.png
Høring om L 35 –autorisationsordninger på el-, vvs- ogkloakinstallationsområdet.Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgetshøring om L35Landstingssalen, ChristiansborgOnsdag den 22. januar 2014Forbundssekretær Per PåskesenUddannelses- og IKT-sekretariatet

Sikkerhedsmæssige aspekter

Der skalikkegås på kompromis med sikkerhedenFortsat eksamineret virksomhedsansvarlig i forhold tildelautorisation
Udvikling af AMU-kursusforløb, der kan løfte to opgaver:Forberede faglærte(*) til at påbegynde etDelautorisationsforløb på et erhvervsakademiGive faglærte(*) kompetence til at arbejde sikkert med el ogvvs(*) faglærte, der ikke er uddannet elektriker eller vvs’ere

Kompetencekrav og uddannelse

AMU er et rigtig godt system, som arbejdsgiverne kender– derfor skal vi udnytte denne mulighed.-AMU-forløbet består af en række AMU-kurser -grundlæggende el-teknik og montering, sikkerhed,kvalitetssikring m.v.---
Forløbet er modulopbygget over totalt seks uger.AMU-kurserne kan også tages af håndværkere, der ikke ønskeruddannelsen til boliginstallatør, men derimod ønsker større el-kompetencer.Anden erhvervet viden/kompetencer, vil kunne give merit.

Kompetencekrav og uddannelse

DelautorisationNår medarbejderen har afsluttet AMU-forløbet:Starter fx på forløbet "Boliginstallatør", som består af et antal modulerá 5 eller 10 ECTS point – tilsammen op til 40 ECTS point iarbejdsbelastning.Indholdet af disse moduler er bestemt ud fra de elementer, som er centrale fornetop dette afgrænsede arbejdsfelt – relevante dele afStærkstrømsbekendtgørelsen, som er fastlagt af SIK.
Forløbet afsluttes med en teoretisk og praktisk prøve, somdokumenterer, at kompetencerne er erhvervet.

Arbejdsmarked

Gode muligheder for at skabe kompetenceudvikling for faglærte ogdermed dynamik og valgmuligheder for faglærte.Udbud af nye fag og uddannelsesforløb på AMU- og akademiniveauvil tilføre arbejdsstyrken bredere og/eller højere kompetencer –faglig mobilitet.