Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 35 Bilag 18
Offentligt
OMTRYK
Til lovforslag nr.L 35
Folketinget 2013-14
OMTRYK(Rettelse af DF's indstilling)
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 3. april 2014
Betænkningover
Forslag til lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- ogkloakinstallationsområdet[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 14 ændringsforslag til lovforslaget. Er-hvervs- og vækstministeren har stillet ændringsforslag nr. 2og 4-14. Venstres medlemmer af udvalget har stillet æn-dringsforslag nr. 1 og 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 9. oktober 2013 og var til1. behandling den 5. november 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den28. juni 2013 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret2012-13) ERU alm. del – bilag 305. Den 9. oktober 2013sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.UdvalgshøringUdvalget afholdt den 22. januar 2014 en offentlig høringover lovforslaget.Politisk aftaleRegeringen (Socialdemokratiet og Radikale Venstre) ogVenstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance indgikden 3. april 2014 aftale om lovforslaget. Aftalen er optryktsom bilag 2 til lovforslaget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Forbrugerrådet Tænk,Forsikring & Pension ogTEKNIQ Installatørernes Organisation.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 42 spørgsmål til erhvervs- og vækst-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, RV, SF, LA og Uffe Elbæk(UFG)) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stilledeændringsforslag.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behand-ling redegøre for sin stilling til ændringsforslagene.Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at En-hedslisten stemmer imod lovforslaget, også selv om enkelteaf ændringsforslagene er mindre forbedringer af regeringenslovforslag. Enhedslisten mener, at lovgivningen vil føre tilen svækkelse af sikkerheden. Der vil opstå uklare grænsefla-der mellem de udførende virksomheder og derfor problemermed hensyn til placering af ansvaret for fejl, hvilket kan på-føre forbrugere og bygherrer urimelige økonomiske tab.Hertil kommer, at øget brug af delautorisationer vil gøremarkedet mere uoverskueligt for forbrugerne. Lovforslagetvil sandsynligvis også medføre en sænkelse af uddannelses-niveauet blandt beskæftigede i branchen, idet incitamentettil at opnå fuld erhvervsfaglig uddannelse og fuld autorisati-on svækkes, hvilket på sigt vil have negative konsekvenserfor sikkerhed og kvalitet. Lovforslaget trækker generelt i enhelt forkert retning. I en situation, hvor bygge- og anlægs-branchen er udsat for en hård og unfair konkurrence fraudenlandske virksomheder, som i ly af EU-reglerne kanoperere her i landet på langt mere favorable vilkår end dan-
AX015980
OMTRYK2
ske virksomheder, bør man i stedet gå den anden vej ogstramme kravet til udstedelse af autorisationer og godken-delse af uddannelser.Etandet mindretali udvalget (DF og KF) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for de stillede ændringsforslag.Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget be-mærker, at formålet med lovforslaget er at indføre en fællesautorisation, således at der gælder de samme regler på tværsaf el-, vvs- og kloakområdet. Loven sigter mod at skabe enmere moderne autorisation, hvor mindre detailreguleringskal mindske de administrative omkostninger for virksom-hederne.Det Konservative Folkeparti støtter lovforslagets over-ordnede linje. Det Konservative Folkeparti er dog bekymretover forslaget om at undtage trækning af elkabler og vand-rør fra kravet om autorisation. Som det anføres i et svar tilErhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget betyder forslaget, atvirksomheder uden autorisation kan trække elkabler ogvandrør, eksempelvis i forbindelse med nybyggeri, hvis denpågældende person, som udfører arbejdet, har gennemført etkursus, der er godkendt af Sikkerhedsstyrelsen. Således erdet den autoriserede virksomhed, der har ansvaret for tilslut-ning og afprøvning af installationen og for, at installationener udført sikkert og korrekt. Dog anføres det i svaret til ud-valget, at det er forbrugerens ansvar at rette eventuelle kravmod den autoriserede virksomhed, såfremt vedkommendeskulle opleve fejl eller mangler.Det synes Det Konservative Folkeparti er et stort pro-blem, som bedst beskrives ved hjælp af følgende eksempel.Hvis en forbruger køber et typehus, vil typehusfirmaet ty-pisk lade underentreprenører udføre forskellige opgaver,herunder kabeltrækning og andet elarbejde, og så tage an-svar for den samlede installation. Som det er i dag, vil derikke være tvivl om, at typehusfirmaet har det fulde ansvarover for forbrugeren, ligesom typehusfirmaet harden fulde risiko for at have valgt en underentreprenør, derviser sig ude af stand til at påtage sig ansvar for fejl ogmangler.Efter forslaget og ministerens svar står det klart, at det nuer op til forbrugeren at rejse krav over for en virksomhed,som forbrugeren ikke selv har valgt, vedrørende eventuellefejl og mangler i installationen. Det er altså forbrugeren, derpåføres risikoen for, at den autoriserede virksomhed ikkekan opfylde sine forpligtelser til at udbedre fejl og mangler.Dette element er Det Konservative Folkeparti imod.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(V), tiltrådt af etflertal(udvalget med und-tagelse af EL):Til § 31)Somstk. 3indsættes:
»Stk. 3.Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte reglerom krav til godkendelse af de kurser, som er nævnt i stk. 1,nr. 3, herunder krav om, at kurset skal gøre kabelmontøren istand til at fastmontere kablerne korrekt, så de ikke beskadi-ges, give kabelmontøren viden om kabeltyper, begrænsningaf brandspredning, elektrisk dokumentation og egnet materi-el og gøre vedkommende i stand til at vælge kabeltyper ogmaterialer ud fra den foreliggende dokumentation.«[Præcisering af undtagelsesbestemmelse]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af etflertal(udval-get med undtagelse af EL):Til § 42)Istk. 3, 2. pkt.,indsættes efter »anlæg«: »og installatio-ner«.[Præcisering]Af etmindretal(V), tiltrådt af etflertal(udvalget med und-tagelse af EL):Til § 63)Somstk. 2indsættes:»Stk. 2.Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte reglerom krav til godkendelse af de kurser, som er nævnt i stk. 1,nr. 3, herunder krav om, at kurset skal gøre rørmontøren istand til at fastmontere vandrørene korrekt, så de ikke be-skadiges, give rørmontøren viden om forskellige rørtyper,begrænsning af brandspredning, dokumentation og egnetmateriel og gøre vedkommende i stand til at vælge rørtyperog materialer ud fra den foreliggende dokumentation.«[Præcisering af undtagelsesbestemmelse]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af etflertal(udval-get med undtagelse af EL):Til § 204)Stk. 3, nr. 2,affattes således:»2) undtagelse fra kravet om efterprøvning af kvalitetsle-delsessystemet for virksomheder, der er etableret i etandet EU- eller EØS-land, og som udfører arbejde sommidlertidig tjenesteyder i Danmark,«.[Afgrænsning af bemyndigelsesbestemmelse]5)Istk. 3indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:»3) undtagelse fra kravet om efterprøvning af kvalitetsle-delsessystemet for virksomheder uden cvr-nummer,som ved lovens ikrafttræden har autorisation, og somhar tilknyttet en bibeskæftiget person som personligtautoriseret eller teknisk ansvarlig,«.Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6.[Afgrænsning af bemyndigelsesbestemmelse]6)Istk. 3, nr. 3,der bliver nr. 4, indsættes efter »efter-prøvning«: »af kvalitetsledelsessystemet«.[Præcisering]
OMTRYK3
Til § 247)Istk. 5, 2. pkt.,ændres »Retten kan bestemme« til:»Retten kan dog ved kendelse bestemme«.[Ændring af formulering]Til § 388)Istk. 1ændres »31. marts 2014« til: »2. juni 2014«.[Udskydelse af lovens ikrafttræden]Til § 429)Datoen »1. marts 2016« ændres til: »2. juni 2016«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]10)Somstk. 2indsættes:»Stk. 2.Virksomheder, som ved lovens ikrafttræden ergodkendt som kompetent virksomhed til at udføre og ser-vicere særlige typer af F-gasinstallationer i henhold til § 4,stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 1674 af 14. december 2006om autorisation og drift af virksomhed som vvs-installatør,vand- og sanitetsmester, godkendt kompetent virksomhedeller kloakmester, skal inden den 2. juni 2016 opfylde kraveti lovens § 9, stk. 1, nr. 2.«[Overgangsbestemmelse for godkendte kompetente virk-somheder på flaskegasområdet]Til § 4311)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 15, stk. 2,indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:»3) Bestemmelser om uddannelseskrav til opstart, indregu-lering og servicering af gasforbrugende anlæg.«Nr. 3-7 bliver herefter nr. 4-8.«[Præcisering]12)Nr. 9affattes således:»9.§ 23, stk. 2og3,og§ 23 aophæves.«[Lovteknisk rettelse]13)Nr. 10affattes således:»10.§ 24, stk. 3,ophæves.Stk. 4 bliver herefter stk. 3«[Lovteknisk rettelse]14)Efter nr. 10 indsættes som nye numre:»02.§ 24 a, 2.og3. pkt.,ophæves.03.§ 25, stk. 1,affattes således:»Med bøde straffes den, der overtræder § 19 eller nægterat efterkomme påbud eller forbud i medfør af § 17 eller §18, nr. 1 og 2, eller undlader at give oplysninger efter § 18,nr. 3.««[Lovteknisk rettelse]
BemærkningerTil nr. 1Lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3, giver mulighed for at fast-sætte regler om undtagelse fra autorisationskravet for føringaf elkabler af personer, der har gennemført et kursus god-kendt af Sikkerhedsstyrelsen.Det foreslås, at erhvervs- og vækstministeren kan fast-sætte regler om krav til godkendelse af det i lovforslagets §3, stk. 1, nr. 3, nævnte kursus, herunder at kurset skal gørekabelmontøren i stand til at fastmontere kablerne korrekt, såde ikke beskadiges, give kabelmontøren viden om kabelty-per, begrænsning af brandspredning, elektrisk dokumentati-on og egnet materiel og gøre vedkommende i stand til atvælge kabeltyper og materialer ud fra den foreliggende do-kumentation.Den autoriserede virksomhed kan som led i aftaleforhol-det kræve, at kabelmontøren dokumenterer, at pågældendehar gennemført det i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3, nævntekursus. Den autoriserede virksomhed kan endvidere som ledi aftaleforholdet kræve, at kabelmontøren dokumenterer, atkabelarbejdet er udført i overensstemmelse med reglerneherfor. Som en del af reglerne om undtagelse fra autorisati-onskravet vil der blive fastsat regler om, at den autoriseredevirksomhed får hjemmel i bekendtgørelsen til at kræve fore-visning af kursusbevis og forevisning af erklæring om, atkabelarbejdet er udført efter reglerne.Til nr. 2Lovforslagets § 4, stk. 3, 1. pkt., fastsætter, at første-gangsindregulering af gasfyrede brænderanlæg over 135kW, gasdrevne motoranlæg og installationer med procesud-styr, alene må udføres af producenten eller af virksomheder,der har opnået en virksomhedsgodkendelse på gasområdetefter lovforslagets § 11, stk. 1.Det er endvidere alene virksomheder, der har opnået envirksomhedsgodkendelse på gasområdet efter lovforslagets§ 11, stk. 1, der må servicere gasfyrede brænderanlæg over135 kW, gasdrevne motoranlæg og installationer med pro-cesudstyr. Det foreslås derfor at præcisere, at lovforslagets §4, stk. 3, 2. pkt., omfatter både anlæg og installationer, somer nævnt i 1. pkt.Til nr. 3Lovforslagets § 6, stk. 1, nr. 3, giver mulighed for at fast-sætte regler om undtagelse fra autorisationskravet for føringaf vandrør af personer, der har gennemført et kursus god-kendt af Sikkerhedsstyrelsen.Det foreslås, at erhvervs- og vækstministeren kan fast-sætte regler om krav til godkendelse af det i lovforslagets §6, stk. 1, nr. 3, nævnte kursus, herunder at kurset skal gørerørmontøren i stand til at fastmontere vandrørene korrekt, såde ikke beskadiges, give rørmontøren viden om forskelligerørtyper, begrænsning af brandspredning, dokumentation ogegnet materiel og gøre vedkommende i stand til at vælgerørtyper og materialer ud fra den foreliggende dokumentati-on.
OMTRYK4
Den autoriserede virksomhed kan som led i aftaleforhol-det kræve, at rørmontøren dokumenterer, at pågældende hargennemført det i lovforslagets § 6, stk. 1, nr. 3, nævnte kur-sus. Den autoriserede virksomhed kan endvidere som led iaftaleforholdet kræve, at rørmontøren dokumenterer, at rø-rarbejdet er udført i overensstemmelse med reglerne herfor.Som en del af reglerne om undtagelse fra autorisationskravetvil der blive fastsat regler om, at den autoriserede virksom-hed får hjemmel i bekendtgørelsen til at kræve forevisningaf kursusbevis og forevisning af erklæring om, at rørarbejdeter udført efter reglerne.Til nr. 4Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at det er tan-ken at anvende bemyndigelsen i lovforslagets § 20, stk. 3,nr. 2, til at fastsætte undtagelse fra kravet om efterprøvningaf kvalitetsledelsessystemet for visse virksomheder med etmeget snævert autorisationskrævende arbejdsområde, f.eksde virksomheder, der efter de gældende regler er godkendtsom kompetente virksomheder til udførelse af F-gasinstalla-tioner i campingvogne og lign. Som det er beskrevet i lov-forslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.4 og i be-mærkningerne til § 10, er det tanken, at disse virksomhederfremover vil få en delautorisation.Alle autoriserede virksomheder, der erhvervsmæssigt ud-fører arbejde på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet, børvære underlagt et krav om anvendelse, godkendelse og ef-terprøvning af et kvalitetsledelsessystem. Det er endvidereet naturligt led i moderniseringen af autorisationsordningenat gøre op med de undtagelser, der eksisterer, som den særli-ge tilsynsordning og undtagelsen for kompetente virksomhe-der på F-gasområdet.Det foreslås derfor, at bemyndigelsesbestemmelsen i lov-forslagets § 20, stk. 3, nr. 2, præciseres, og at den deles i tonumre.Det foreslås, at det i lovforslagets § 20, stk. 3, nr. 2, fast-sættes, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte reglerom undtagelse fra kravet om efterprøvning af kvalitetsledel-sessystemet for virksomheder, der er etableret i et andet EU-eller EØS-land, og som udfører arbejde som midlertidig tje-nesteyder i Danmark og for virksomheder uden cvr-num-mer, som ved lovens ikrafttræden har autorisation, og somhar tilknyttet en bibeskæftiget person med personlig autori-sation eller godkendelse som teknisk ansvarlig.Til nr. 5Som beskrevet i bemærkningerne til ændringsforslag nr.2 foreslås det at præcisere bemyndigelsesbestemmelsen ilovforslagets § 20, stk. 3, nr. 2, og at dele den i to numre.Det foreslås herefter, at det i lovforslagets § 20, stk. 3, nr.3, fastsættes, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætteregler om undtagelse fra kravet om efterprøvning af kvali-tetsledelsessystemet for virksomheder uden cvr-nummer,som ved lovens ikrafttræden har autorisation, og som har til-knyttet en bibeskæftiget person som personligt autorisereteller teknisk ansvarlig.
Til nr. 6Der foreslås en nærmere præcisering af, hvad der kanforetages ekstraordinær efterprøvning af, i lovforslagets §20, stk. 3, nr. 3.Til nr. 7Det foreslås, at formuleringen i lovforslagets § 24, stk. 5,2. pkt., ændres, så den er i overensstemmelse med formule-ringen i lovforslagets § 23, stk. 4, 2. pkt.Til nr. 8Det foreslås, at lovens ikrafttræden udskydes til den 2. ju-ni 2014.Til nr. 9Det fremgår af lovforslagets § 42, at virksomheder, der ertilsluttet den særlige tilsynsordning, skal opfylde kravet omat have et godkendt kvalitetsledelsessystem senest den 1.marts 2016.Da lovens ikrafttrædelse i ændringsforslag nr. 6 foreslåsudskudt til den 2. juni 2014, foreslås det, at denne frist forvirksomheder, der er tilsluttet den særlige tilsynsordning,udskydes til den 2. juni 2016.Til nr. 10De virksomheder, der i dag er godkendt som kompetentevirksomheder til at udføre og servicere F-gasinstallationer iskurvogne, campingvogne, autocampere m.v., er ikke om-fattet af kravet om et kvalitetsstyringssystem, der er god-kendt og løbende efterprøves af en kontrolinstans. Dissevirksomheder kan i stedet anvende en standardiseret kvali-tetsinstruks for arbejdet. Denne instruks fremgår af bilag 1 igasreglementets afsnit B-3.Som det er beskrevet i lovforslagets almindelige bemærk-ninger afsnit 3.4 og i bemærkningerne til § 10, er det tanken,at de virksomheder, der i dag er godkendt som kompetentevirksomheder til at udføre og servicere F-gasinstallationer,fremover vil få en delautorisation.Alle autoriserede virksomheder, der erhvervsmæssigt ud-fører arbejde på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet, børvære underlagt et krav om anvendelse, godkendelse og ef-terprøvning af et kvalitetsledelsessystem. Det er endvidereet naturligt led i moderniseringen af autorisationsordningenat gøre op med de undtagelser, der eksisterer, som den særli-ge tilsynsordning og undtagelsen for kompetente virksomhe-der på F-gasområdet.Det foreslås derfor, at virksomheder, der ved lovensikrafttræden er godkendt som kompetente virksomheder tilat udføre og servicere F-gasinstallationer i skurvogne, cam-pingvogne, autocampere m.v., inden 2 år fra lovens ikraft-træden skal have et fuldt etableret kvalitetsledelsessystem,der er godkendt af en af Sikkerhedsstyrelsen godkendt kon-trolinstans.Som nævnt ovenfor anvender disse virksomheder i dagen standardiseret kvalitetsinstruks, der kan udbygges til etfuldt kvalitetsledelsessystem. Det vurderes derfor at væretilstrækkeligt med en frist på 2 år til at opfylde dette krav.
OMTRYK5
Til nr. 11Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkningerafsnit 3.5, at krav om faglige kvalifikationer til udførendemedarbejder på vvs-området ikke er foreslået videreført iautorisationslovgivningen. Bemyndigelsen til at fastsættekompetencekrav til udførende medarbejder på vvs-områdeter derfor ikke videreført i lovforslaget.Der er dog af hensyn til sikkerheden fortsat behov for desærlige kompetencekrav, der i dag er fastsat i de tekniskeregler i gasreglementet. Disse kompetencekrav gælder forpersoner, der opstarter, indregulerer og servicerer gasforbru-gende apparater. Det foreslås derfor, at bemyndigelsen til atfastsætte disse kompetencekrav i gasreglementet præciseresi lov om gasinstallationer og gasmateriel.Til nr. 12Der foreslås en korrektion af lovforslagets § 43, nr. 9 og10, således at der kan indsættes en rykningsklausul efter op-hævelse af § 24, stk. 3.Til nr. 13Der foreslås en korrektion af lovforslagets § 43, nr. 9 og10, således at der kan indsættes en rykningsklausul efter op-hævelse af § 24, stk. 3.
Til nr. 14Der foreslås en korrektion af lovforslagets § 43, nr. 9 og10, således at der kan indsættes en rykningsklausul efter op-hævelse af § 24, stk. 3. Endvidere foreslås det at nyaffatte §25, stk. 1, da denne bestemmelse efter ophævelse af nr. 1 og2 kun indeholder et nummer.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Benny Engelbrecht (S) Poul Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Peder Christensen (S) Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V)Flemming Damgaard Larsen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
OMTRYK6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 35
Bilagsnr.
1234567891011121314151617Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenHenvendelse af 20/11-13 fra TEKNIQ Installatørernes OrganisationInvitation og programudkast for udvalgets høring om lovforslaget den22/1-14Program for Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets høring den22/1-14Oplæg fra udvalgets høring den 22/1-14Notat af 17/1-14 om lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3, og § 6, stk. 1, nr. 3,fra TEKNIQ Installatørernes OrganisationTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 18/2-14 fra TEKNIQ Installatørernes OrganisationUdkast til revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 21/3-14 fra Forsikring & PensionHenvendelse af 24/3-14 fra Forbrugerrådet Tænk1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren2. udkast til betænkning3. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 35
Spm.nr.
1Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 20/11-13 fra TEKNIQ Instal-latørernes Organisation, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om konkurrencen og produktiviteten er bedre eller dårligere iinstallationsbranchen i forhold til sammenlignelige brancher, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en nærmere redegørelse for, hvornår ministeren finder, at endelautorisation kan komme på tale, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm. om forslaget om, at nye delautorisationer skal erstatte de nuvæ-rende godkendelser som kompetente virksomheder, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan omfanget af fejl og mangler i elinstallationsarbej-det har udviklet sig efter 2011, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for Sikkerhedsstyrelsens tilsyn med nye elin-stallationer efter 2011, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvorfor det er nødvendigt med to parallelle godkendelses-ordninger, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
OMTRYK7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Spm. om, hvornår en virksomhed vil være at betragte som producent,og hvornår en virksomhed vil være at betragte som en installatør, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om de producenter, der undtages fra autorisationskravet, skalopfylde krav om faglige forudsætninger, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvem der har ansvar for, at hel- og halvfabrikerede byg-ningsdele overholder stærkstrømsbekendtgørelsen, og for, at sådannebygningsdele kan og må anvendes, hvor de installeres, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad begrundelsen er, for at vandselskabers serviceselska-ber skal kunne udføre autorisationskrævende arbejde uden at haveautorisation, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-påSpm., om ministeren vil sikre, at der også fremover gennemføres stik-prøvevise tilsyn med nye elinstallationer med henblik på at følge, omde nye autorisationsregler indebærer en svækket kvalitet, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om de tilsyn, som Sikkerhedsstyrelsen skal gennemføre eftergældende lovgivning, viser, at kvaliteten af elinstallationerne i dag ertilfredsstillende, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren mener, at den autoriserede elinstallatør, der fore-tager tilslutning og slutafprøvning, kan gøres ansvarlig for at udbedrefejl og mangler i den del af den pågældende installation, som vedkom-mende ikke har udført, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at en forbruger kan identificereden ansvarlige virksomhed, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvordan bygningsejeren sikres en færdiggørelse af installati-onen og sikres mod økonomisk tab, hvis bygningsejeren har ladet ud-føre kabel- eller rørtrækningsopgaver, som en autoriseret elinstallatørefterfølgende ikke vil tage ansvar for, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke uddannelses- og kompetencemæssige krav der vilblive stillet til de uddannelser, der giver adgang til en autorisations-prøve med henblik på at få delautorisation, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til materialet fra udvalgets høringden 22/1-14, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministerens kommentar til notat af 17/1-14 om lovforslagets§ 3, stk. 1, nr. 3, og § 6, stk. 1, nr. 3, fra TEKNIQ, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke krav uddannelserne skal leve op til for at blive god-kendt som adgangsgivende til en delautorisation, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpå
OMTRYK8
21
22
23
24
25
26
27
28
29
3031
3233
3435
Spm. om en uddybning af bemærkningerne om, at erhvervsakademier-ne vil tilbyde uddannelsesforløb i et omfang svarende til 30-40 ECTS-points, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det kan forventes, at f.eks. køkkenopgaver bliver billigeresom følge af forslaget om delautorisationer, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder det forsvarligt, at en person, der ikke harrelevant praktisk erfaring, opnår godkendelse som fagligt ansvarlig ogdermed får til opgave at instruere og føre tilsyn med personer, der ty-pisk er faglærte, tekniske håndværkere, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om delautorisationer til f.eks. køkkeninstallatører vil omfatte al-le relaterede autorisationer på vand-, afløbs- og elområdet, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke håndværkere der ifølge Sikkerhedsstyrelsens begrun-delse for ændringerne i autorisationsreglerne vil blive sparet ved mon-tage af badeværelser og køkkener, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre overblik over kvaliteten af nyeinstallationer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm., om Sikkerhedsstyrelsen vil øge antallet af udførte tilsyn i taktmed, at delautorisationer indføres, så det sikres, at installationer på etdelautorisationsområde (boligbyggeri, eleftersyn, solceller m.m.) ud-føres lovligt og sikkert, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ansvar for en samlet installation, der er udført i enkeltdele afandre end den autoriserede selv, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvad den omkostningsmæssige effekt vil være af at stillekrav om, at kontrolinstanser akkrediteres, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om bemærkningerne til lovforslaget om delautoriserede virk-somheder, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om en boliginstallatør ifølge lovforslaget vil opnå retten til atudarbejde elinstallationsrapport som led i huseftersynsordning vedejerskift, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om lovforslagets krav til en boliginstallatør, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ansvaret ifølge lovforslaget skal placeres, hvis dersker skade i forbindelse med fejl på en udført elinstallation, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad en autoriseret installatør skal kontrollere, såfremt ka-belføringen er udført af en anden virksomhed, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpå
OMTRYK9
36
37
38
39
404142
Spm. om, i hvilket omfang revisionen af EU´s anerkendelsesdirektivspiller en rolle for indholdet af lovforslaget, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor man ønsker at svække kravet om faglært uddannelsei forbindelse med delautorisationer på VVS-området, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om gældende ret i forhold til udlændinges adgang til at opnå de-lautorisationer, specielt med henblik på følgende forhold, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 18/2-14 fra TEKNIQ Installa-tørernes Organisation, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 21/3-14 fra Forsikring & Pen-sion, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 24/3-14 fra ForbrugerrådetTænk, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, derpræciserer, hvilket indhold det kursusforløb, som personer skal gen-nemgå for at blive undtaget fra autorisationskravet ved trækning af el-kabler og vandrør, skal have, for at kursusforløbet kan godkendes afSikkerhedsstyrelsen, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpå
OMTRYK10
Bilag 2Aftalen er optrykt efter ønske fra V, S, RV, SF og LA
3. april 2014
Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Socialistisk Folke-
parti og Liberal Alliance om lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallations-
området (L 35)
Der er behov for en mere moderne og fremtidssikret autorisationsordning for virksomheder på el-, vvs-og kloakinstallationsområdet med mindre detailregulering af virksomhederne. Det skal give virksomhe-derne større frihedsgrader og mere fleksibilitet med hensyn til at organisere det autorisationskrævende ar-bejde, samtidig med at det høje sikkerhedsniveau videreføres. Regeringen har med henblik herpå fremsatet lovforslag.Lovforslaget indfører en mulighed for delautorisation på el- og vvs-området, så flere virksomheder kanfå adgang til at udføre autorisationsbelagt arbejde. Herved kan der opstå nye markeder, øget produktivitetog større konkurrence til gavn for forbrugerne. Muligheden for at opnå delautorisation vil betyde, at flerevirksomheder fremover kan udføre flere opgaver for forbrugeren fra start til slut. Samtidig vil mulighedenfor delautorisation skabe et grundlag for løbende opkvalificering af virksomhedernes ansatte.Aftaleparterne er enige om, at det er vigtigt at videreføre et højt sikkerhedsniveau på autorisationsområ-det. Der stilles fortsat krav om, at virksomhederne har de rette kompetencer, udfører egenkontrol og at enuvildig tredjepart kontrollerer virksomhedens egenkontrol. Det gælder både for virksomheder med fuldautorisation og for virksomheder med delautorisation. Der vil blive ført tilsyn med nye og gamle installa-tioner, og sanktionerne for systematisk overtrædelse af reglerne og overtrædelser, som medfører fare forsikkerhed, sundhed og miljø, skærpes.Aftaleparterne er enige om at vedtage lovforslaget med nedenstående ændring og bemærkninger.Præcisering af kursuskravet i forbindelse med undtagelse fra kravet om autorisation ved trækning
elkabler og vandrør
De personer, der med lovforslaget vil kunne trække elkabler og vandrør uden autorisation, vil skulle ha-ve gennemført et kursus, som skal være godkendt af Sikkerhedsstyrelsen. Der er behov for at præcisere,hvad et kursus skal indeholde for at opnå godkendelse. Derfor er aftaleparterne enige om, at støtte et æn-dringsforslag, der fastsætter, hvad et kursus skal indeholde, for at det kan godkendes af Sikkerhedsstyrel-sen. Aftaleparterne er også enige om, at den autoriserede virksomhed, der foretager tilslutning og afprøv-ning, får hjemmel til at kræve forevisning af kursusbevis og forevisning af erklæring om, at arbejdet erudført efter reglerne, fra den person der udfører opgaven.Udarbejdelse af elinstallationsrapporter som led i huseftersynsordningen
Aftaleparterne er enige om at se på, om kvaliteten af elinstallationsrapporterne kan blive bedre, hvorforerhvervs- og vækstministeren nedsætter en bredt sammensat arbejdsgruppe med inddragelse af relevanteparter. Arbejdsgruppen skal undersøge de sikkerhedstekniske elementer ved Eleftersynsordningen, herun-der kravene til gennemgangen af bygningen og komme med konkrete anbefalinger, der kan medvirke tilat højne kvaliteten af elinstallationsrapporterne. Aftaleparterne vil følge op på anbefalingerne og arbejds-gruppens rapport, når denne foreligger i foråret 2015.Adgang til uddannelsesforløb med henblik på delautorisation
Det er vigtigt, at der er sammenhæng mellem adgangsveje og adgangsmuligheder til de nye uddannel-sesforløb og adgangen til de eksisterende installatøruddannelser. Aftaleparterne er enige om, at erhvervs-
OMTRYK11
og vækstministeren nedsætter en følgegruppe, som får til opgave at følge erhvervsakademiernes praksis iforbindelse med de nye uddannelsesforløb. De relevante organisationer og uddannelsesinstitutioner vilblive inviteret til at deltage i følgegruppen, som nedsættes for to år ad gangen. Aftaleparterne vil på bag-grund af arbejdet se på, om der er behov for ændringer af reglerne.Ikrafttrædelse
Lovens ikrafttrædelse ændres fra 31. marts 2014 til 2. juni 2014.Der gennemføres en landsdækkende oplysningskampagne i 2014, som oplyser forbrugere og virksom-heder om, hvad der må laves af gør-det-selv-arbejde, og hvad der kræver autorisation.