Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 35 Bilag 16
Offentligt
1353094_0001.png
1353094_0002.png
1353094_0003.png
1353094_0004.png
1353094_0005.png
1353094_0006.png
1353094_0007.png
1353094_0008.png
Til lovforslag nr.L 35
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 00 april 2014
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- ogkloakinstallationsområdet[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 12 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 9. oktober 2013 og var til1. behandling den 5. november 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den28. juni 2013 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret2012-13) ERU alm. del – bilag 305. Den 9. oktober 2013sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.UdvalgshøringUdvalget afholdt den 22. januar 2014 en offentlig høringover lovforslaget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Forbrugerrådet Tænk,Forsikring & Pension ogTEKNIQ Installatørernes Organisation.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 42 spørgsmål til erhvervs- og vækst-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af <>:Til § 41)Istk. 3, 2. pkt.,indsættes efter »anlæg« ordene: »og in-stallationer«.[Præcisering]Til § 202)Stk. 3, nr. 2,affattes således:»2) undtagelse fra kravet om efterprøvning af kvalitetsle-delsessystemet for virksomheder, der er etableret i et andetEU- eller EØS-land, og som udfører arbejde som midlertidigtjenesteyder i Danmark,«.[Afgrænsning af bemyndigelsesbestemmelse]3)Istk. 3indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
DokumentIdJournalnummer
2
»3) undtagelse fra kravet om efterprøvning af kvalitetsle-delsessystemet for virksomheder uden cvr-nummer, somved lovens ikrafttræden har autorisation, og som har tilknyt-tet en bibeskæftiget person som personligt autoriseret ellerteknisk ansvarlig,«.Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6.[Afgrænsning af bemyndigelsesbestemmelse]4)Istk. 3, nr. 3,indsættes efter »efterprøvning« ordene:»af kvalitetsledelsessystemet«.[Præcisering. ]Til § 245)Istk. 5, 2. pkt.,ændres ordene »Retten kan bestemme«til: »Retten kan dog ved kendelse bestemme«.[Ændring af formulering]6)Datoen »31. marts 2014« ændres til: »2. juni 2014«.[Udskydelse af lovens ikrafttræden]Til § 427)Datoen »1. marts 2016« ændres til: »2. juni 2016«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]8)Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:»Stk. 2.Virksomheder, som ved lovens ikrafttræden ergodkendt som kompetent virksomhed til at udføre og servi-cere særlige typer af F-gasinstallationer i henhold til § 4, stk.1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 1674 af 14. december 2006 omautorisation og drift af virksomhed som vvs-installatør,vand- og sanitetsmester, godkendt kompetent virksomhedeller kloakmester, skal inden den 2. juni 2016 opfylde kraveti lovens § 9, stk. 1, nr. 2.«[Overgangsbestemmelse for godkendte kompetente virk-somheder på flaskegasområdet]Til § 439)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 15, stk. 2,indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:»3) Bestemmelser om uddannelseskrav til opstart, indre-gulering og servicering af gasforbrugende anlæg.«Nr. 3-9 bliver herefter nr. 4-10.«[Præcisering]10)Nr. 9 affattes således:»9.»§23, stk. 2 og 3, og § 23 aophæves.««[Lovteknisk rettelse]11)Nr. 10 affattes således:»10.»§24, stk. 3,ophæves.««Stk. 4 bliver herefter stk. 3[Lovteknisk rettelse]12)Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»02.§ 24 a, 2. og 3. pkt.,ophæves.«03.§ 25, stk. 1,affattes således:»Med bøde straffes den, der overtræder § 19 eller nægterat efterkomme påbud eller forbud i medfør af § 17 og § 18,nr. 1 og 2, eller undlader at give oplysninger efter § 18, nr.3.«««[Lovteknisk rettelse]BemærkningerTil nr. 1Lovforslagets § 4, stk. 3, 1. pkt., fastsætter, at første-gangsindregulering af gasfyrede brænderanlæg over 135kW, gasdrevne motoranlæg samt installationer med proces-udstyr, alene må udføres af producenten eller af virksomhe-der, der har opnået en virksomhedsgodkendelse på gasområ-det efter lovforslagets § 11, stk. 1.Det er endvidere alene virksomheder, der har opnået envirksomhedsgodkendelse på gasområdet efter lovforslagets§ 11, stk. 1, der må servicere gasfyrede brænderanlæg over135 kW, gasdrevne motoranlæg samt installationer med pro-cesudstyr. Det foreslås derfor at præcisere, at lovforslagets §4, stk. 3, 2. pkt., omfatter både anlæg og installationer, somer nævnt i 1. pkt.Til nr. 2Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at det er tan-ken at anvende bemyndigelsen i lovforslagets § 20, stk. 3,nr. 2, til at fastsætte undtagelse fra kravet om efterprøvningaf kvalitetsledelsessystemet for visse virksomheder med etmeget snævert autorisationskrævende arbejdsområde, f.eksde virksomheder, der efter de gældende regler er godkendtsom kompetente virksomheder til udførelse af F-gasinstalla-tioner i campingvogne og lignende. Som det er beskrevet ilovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.4 og i be-mærkningerne til § 10, er det tanken, at disse virksomhederfremover vil få en delautorisation.Alle autoriserede virksomheder, der erhvervsmæssigt ud-fører arbejde på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet, børvære underlagt et krav om anvendelse, godkendelse og ef-terprøvning af et kvalitetsledelsessystem. Det er endvidereet naturligt led i moderniseringen af autorisationsordningenat gøre op med de undtagelser, der eksisterer, som den særli-ge tilsynsordning og undtagelsen for kompetente virksomhe-der på F-gasområdet.Det foreslås derfor, at bemyndigelsesbestemmelsen i lov-forslagets § 20, stk. 3, nr. 2, præciseres, og at den deles i tonumre.Det foreslås, at det i lovforslagets § 20, stk. 3, nr. 2, fast-sættes, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte reglerom undtagelse fra kravet om efterprøvning af kvalitetsledel-sessystemet for virksomheder, der er etableret i et andet EU-eller EØS-land, og som udfører arbejde som midlertidig tje-nesteyder i Danmark. og for virksomheder uden cvr-num-mer, som ved lovens ikrafttræden har autorisation, og somhar tilknyttet en bibeskæftiget person med personlig autori-sation eller godkendelse som teknisk ansvarlig.
3
Til nr. 3Som beskrevet i bemærkningerne til ændringsforslag nr.2, foreslås det at præcisere bemyndigelsesbestemmelsen ilovforslagets § 20, stk. 3, nr. 2, og at dele den i to numre.Det foreslås herefter, at det i lovforslagets § 20, stk. 3, nr.3, fastsættes, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætteregler om undtagelse fra kravet om efterprøvning af kvali-tetsledelsessystemet for virksomheder uden cvr-nummer,som ved lovens ikrafttræden har autorisation, og som har til-knyttet en bibeskæftiget person som personligt autorisereteller teknisk ansvarlig.Til nr. 4Der foreslås en nærmere præcisering af, hvad der kanforetages ekstraordinær efterprøvning af i lovforslagets § 20,stk. 3, nr. 3.Til nr. 5Det foreslås, at formuleringen i lovforslagets § 24, stk. 5,2. pkt., ændres, så den er i overensstemmelse med formule-ringen i lovforslagets § 23, stk. 4, 2. pkt.Til nr. 6Det foreslås, at lovens ikrafttræden udskydes til den 2. ju-ni 2014.Til nr. 7Det fremgår af lovforslagets § 42, at virksomheder, der ertilsluttet den særlige tilsynsordning, skal opfylde kravet omat have et godkendt kvalitetsledelsessystem senest den 1.marts 2016.Da lovens ikrafttrædelse i ændringsforslag nr. 6 foreslåsudskudt til den 2. juni 2014, foreslås det, at denne frist forvirksomheder, der er tilsluttet den særlige tilsynsordning,udskydes til den 2. juni 2016.Til nr. 8De virksomheder, der i dag er godkendt som kompetentevirksomheder til at udføre og servicere F-gasinstallationer iskurvogne, campingvogne, autocampere m.v. er ikke omfat-tet af kravet om et kvalitetsstyringssystem, der er godkendtog løbende efterprøves af en kontrolinstans. Disse virksom-heder kan i stedet anvende en standardiseret kvalitetsin-struks for arbejdet. Denne instruks fremgår af bilag 1 i gas-reglementets afsnit B-3.Som det er beskrevet i lovforslagets almindelige bemærk-ninger afsnit 3.4 og i bemærkningerne til § 10, er det tanken,at de virksomheder, der i dag er godkendt som kompetentevirksomheder til at udføre og servicere F-gasinstallationer,fremover vil få en delautorisation.Alle autoriserede virksomheder, der erhvervsmæssigt ud-fører arbejde på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet, børvære underlagt et krav om anvendelse, godkendelse og ef-terprøvning af et kvalitetsledelsessystem. Det er endvidereet naturligt led i moderniseringen af autorisationsordningen
at gøre op med de undtagelser, der eksisterer, som den særli-ge tilsynsordning og undtagelsen for kompetente virksomhe-der på F-gasområdet.Det foreslås derfor, at virksomheder, der ved lovensikrafttræden er godkendt som kompetente virksomheder tilat udføre og servicere F-gasinstallationer i skurvogne, cam-pingvogne, autocampere mv., inden 2 år fra lovens ikraft-træden skal have et fuldt etableret kvalitetsledelsessystem,der er godkendt af en af Sikkerhedsstyrelsen godkendt kon-trolinstans.Som nævnt ovenfor anvender disse virksomheder i dagen standardiseret kvalitetsinstruks, der kan udbygges til etfuldt kvalitetsledelsessystem. Det vurderes derfor at væretilstrækkeligt med en frist på 2 år til at opfylde dette krav.Til nr. 9Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkningerafsnit 3.5, at krav om faglige kvalifikationer til udførendemedarbejder på vvs-området ikke er foreslået videreført iautorisationslovgivningen. Bemyndigelsen til at fastsættekompetencekrav til udførende medarbejder på vvs-områdeter derfor ikke videreført i lovforslaget.Der er dog af hensyn til sikkerheden fortsat behov for desærlige kompetencekrav, der i dag er fastsat i de tekniskeregler i gasreglementet. Disse kompetencekrav gælder forpersoner, der opstarter, indregulerer og servicerer gasforbru-gende apparater. Det foreslås derfor, at bemyndigelsen til atfastsætte disse kompetencekrav i gasreglementet præciseresi lov om gasinstallationer og gasmateriel.Til nr. 10Der foreslås en korrektion af lovforslagets § 43, nr. 9 og10, således at der kan indsættes en rykningsklausul efter op-hævelse af § 24, stk. 3.Til nr. 11Der foreslås en korrektion af lovforslagets § 43, nr. 9 og10, således at der kan indsættes en rykningsklausul efter op-hævelse af § 24, stk. 3.Til nr. 12Der foreslås en korrektion af lovforslagets § 43, nr. 9 og10, således at der kan indsættes en rykningsklausul efter op-hævelse af § 24, stk. 3. Endvidere foreslås det at nyaffatte §25, stk. 1, da denne bestemmelse efter ophævelse af nr. 1 og2 kun indeholder et nummer.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4
Benny Engelbrecht (S) Poul Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Peder Christensen (S) Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V)Flemming Damgaard Larsen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 35Bilagsnr.123456789101112131415TitelHøringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenHenvendelse af 20/11-13 fra TEKNIQ Installatørernes OrganisationInvitation og programudkast for udvalgets høring om lovforslaget den22/1-14Program for Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets høring den22/1-14Oplæg fra udvalgets høring den 22/1-14Notat af 17/1-14 om lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og § 6, stk. 1, nr. 3,fra TEKNIQ Installatørernes OrganisationTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 18/2-14 fra TEKNIQ Installatørernes OrganisationUdkast til revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 21/3-14 fra Forsikring & PensionHenvendelse af 24/3-14 fra Forbrugerrådet Tænk1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 35Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 20/11-13 fra TEKNIQ Instal-latørernes Organisation, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om konkurrencen og produktiviteten er bedre eller dårligere iinstallationsbranchen i forhold til sammenlignelige brancher, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en nærmere redegørelse for, hvornår ministeren finder, at endelautorisation kan komme på tale, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm. om forslaget om, at nye delautorisationer skal erstatte de nuvæ-rende godkendelser som kompetente virksomheder, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan omfanget af fejl og mangler i elinstallationsarbej-det har udviklet sig efter 2011, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for Sikkerhedsstyrelsens tilsyn med nye elin-stallationer efter 2011, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvorfor det er nødvendigt med to parallelle godkendelses-ordninger, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår en virksomhed vil være at betragte som producent,og hvornår en virksomhed vil være at betragte som en installatør, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
78
6
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Spm., om de producenter, der undtages fra autorisationskravet, skalopfylde krav om faglige forudsætninger, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvem der har ansvar for, at hel- og halvfabrikerede byg-ningsdele overholder stærkstrømsbekendtgørelsen og for, at sådannebygningsdele kan og må anvendes, hvor de installeres, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad begrundelsen er for, at vandselskabers serviceselska-ber skal kunne udføre autorisationskrævende arbejde uden at have au-torisation, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil sikre, at der også fremover gennemføres stik-prøvevise tilsyn med nye elinstallationer med henblik på at følge, omde nye autorisationsregler indebærer en svækket kvalitet, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om de tilsyn, som Sikkerhedsstyrelsen skal gennemføre eftergældende lovgivning, viser, at kvaliteten af elinstallationerne i dag ertilfredsstillende, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren mener, at den autoriserede elinstallatør, der fore-tager tilslutning og slutafprøvning, kan gøres ansvarlig for at udbedrefejl og mangler i den del af den pågældende installation, somvedkommende ikke har udført, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at en forbruger kan identificereden ansvarlige virksomhed, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvordan bygningsejeren sikres en færdiggørelse af installati-onen og sikres mod økonomisk tab, hvis bygningsejeren har ladet ud-føre kabel- eller rørtrækningsopgaver, som en autoriseret elinstallatørefterfølgende ikke vil tage ansvar for, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke uddannelses- og kompetencemæssige krav der vilblive stillet til de uddannelser, der giver adgang til en autorisations-prøve med henblik på at få delautorisation, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til materialet fra udvalgets høringden 22/1-14, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministerens kommentar til notat af 17/1-14 om lovforslagets§ 3, stk. 1, nr. 3 og § 6, stk. 1, nr. 3, fra TEKNIQ, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke krav uddannelserne skal leve op til for at blive god-kendt som adgangsgivende til en delautorisation, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en uddybning af bemærkningerne om, at erhvervsakademier-ne vil tilbyde uddannelsesforløb af et omfang svarende til 30-40ECTS-points, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpå
7
22
23
24
25
26
27
28
29
3031
3233
3435
36
Spm., om det kan forventes, at f.eks. køkkenopgaver bliver billigeresom følge af forslaget om delautorisationer, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder det forsvarligt, at en person, der ikke harrelevant praktisk erfaring, opnår godkendelse som fagligt ansvarlig ogdermed får til opgave at instruere og føre tilsyn med personer, der ty-pisk er faglærte, tekniske håndværkere, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om delautorisationer til f.eks. køkkeninstallatører vil omfatte al-le relaterede autorisationer på vand-, afløbs- og elområdet, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke håndværkere, der ifølge Sikkerhedsstyrelsens be-grundelse for ændringerne i autorisationsreglerne, vil blive sparet vedmontage af badeværelser og køkkener, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre overblik over kvaliteten af nyeinstallationer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm., om Sikkerhedsstyrelsen vil øge antallet af udførte tilsyn i taktmed, at delautorisationer indføres, så det sikres, at installationer på etdelautorisationsområde (boligbyggeri, eleftersyn, solceller m.m.) ud-føres lovligt og sikkert, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ansvar for en samlet installation, der er udført i enkeltdele afandre end den autoriserede selv, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvad den omkostningsmæssige effekt vil være af at stillekrav om, at kontrolinstanser akkrediteres, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om bemærkningerne til lovforslaget om delautoriserede virk-somheder, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om en boliginstallatør i følge lovforslaget vil opnå retten til atudarbejde elinstallationsrapport som led i huseftersynsordning vedejerskift, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om lovforslagets krav til en boliginstallatør, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ansvaret ifølge lovforslaget skal placeres, hvis dersker skade i forbindelse med fejl på en udført elinstallation, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad en autoriseret installatør skal kontrollere, såfremt ka-belføringen er udført af en anden virksomhed, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang revisionen af EU´s anerkendelsesdirektivspiller en rolle for indholdet af lovforslaget, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpå
8
37
38
39
404142
Spm. om, hvorfor man ønsker at svække kravet om faglært uddannelsei forbindelse med delautorisationer på VVS-området, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om gældende ret i forhold til udlændinges adgang til at opnå de-lautorisationer, specielt med henblik på følgende forhold, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 18/2-14 fra TEKNIQ Installa-tørernes Organisation, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 21/3-14 fra Forsikring & Pen-sion, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 24/3-14 fra ForbrugerrådetTænk, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, derpræciserer, hvilket indhold det kursusforløb, som personer skal gen-nemgå for at blive undtaget fra autorisationskravet ved trækning af el-kabler og vandrør, skal have, for at kursusforløbet kan godkendes afSikkerhedsstyrelsen, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpå