Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 35 Bilag 13
Offentligt
1350083_0001.png
1350083_0002.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København KT: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, [email protected], taenk.dk
24-03-2014Dok. 140915
L35: Indfør en smileyordning om sikkerheden hos elinstallations- og vvs-virksomhederFolketingets Erhvervsudvalg er i øjeblikket i færd med at behandle L35.Forbrugerrådet Tænk støtter hovedlinjerne i lovforslaget. Vi opfordrer imidlertid til, at derindføres en smileyordning på håndværkerområdet. Det kan være med til at give størresikkerhed og tryghed for forbrugerne.Vores forslag skal bl.a. ses i lyset af, at Sikkerhedsstyrelsen i 2011 fandt fejl i 72 procent afnye el-installationer – i hele 58 procent af tilfældene var der tale om farlige eller alvorligefejl. Samtidig viser den seneste opgørelse, at fejl i el-installationer alene i 2012 forårsagede304 brande i private hjem– næsten en om dagen. Tallet dækker over både fejlinstallationerforetaget af håndværkere og af forbrugerne selv.Allerede i dag får Sikkerhedsstyrelsen kontrolleret og registreret, om der er styr pådokumentationen hos elinstallations- og vvs-virksomhederne. Vores forslag indebærer, atresultaterne af de besøg gøres tilgængelige for forbrugerne via en smileyordning. Vi foreslårendvidere, at kontrollanterne skal have mulighed for at komme på uanmeldt kontrolbesøg ivirksomhederne for at se, om egenkontrollen i virksomheden fungerer. På den måde kansmileyen være forbrugernes garanti for, at virksomheden har kvalitetsstyringssystemet iorden, og at man derfor kan have tillid, at sikkerheden er i orden.Smileyordningen kan dermed afbøde den usikkerhed om håndværkernes personligekompetencer, som kunne følge med overgangen fra den nuværende personligeautorisationsordning til en ren virksomhedsautorisation, som ligger i lovforslaget.Inspiration fra fødevareområdetRent teknisk vil en smileyordning på håndværkerområdet forudsætter en hjemmel iautorisationsloven. Der kan hentes inspiration fra fødevareområdet, hvor fødevarelovens §56 lyder:”§ 56 Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler omoffentliggørelse med navns nævnelse af resultater samt art og omfang af sanktioner pågrundlag af kontrol, som gennemføres i henhold til fødevarelovgivningen. Ministeren kanherunder fastsætte regler om, at klage ikke har opsættende virkning.Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler om, på hvilken måde og i hvilken formvirksomheder skal gøre kontrolresultater efter stk. 1 tilgængelige for offentligheden,
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København KT: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, [email protected], taenk.dk
herunder på hvilke betingelser virksomheder kan fritages for pligten til at gørekontrolresultater tilgængelige.Stk. 3.Ministeren kan fastsætte regler om formen for og omfanget af offentliggørelsen,herunder at offentliggørelsen kan ske i elektronisk form. Ministeren kan bestemme, at visseresultater ikke skal offentliggøres.Stk. 4.Ministeren kan bestemme, at offentliggørelse skal ske på grundlag af et afministeren oprettet elektronisk informationssystem vedrørende kontrolresultater. Til brugfor offentliggørelse kan ministeren på ethvert tidspunkt, herunder periodisk, videregivesåvel enkeltstående oplysninger som masseoplysninger fra informationssystemet til enubestemt kreds af modtagere. Enhver har adgang til fra informationssystemet at få meddeltoplysninger, som enten har været offentliggjort, eller som skal offentliggøres. Adgangenomfatter såvel enkeltstående oplysninger som masseoplysninger.”Til gavn for både forbrugere og virksomhederEn smileyordning vil både være til gavn for forbrugerne, der får større gennemsigtighed oget bedre beslutningsgrundlag for valg af håndværker. Den vil også være til gavn forde mangeelinstallations- og vvs-virksomheder, der har styr på sikkerheden og som vil kunne anvendeen glad smiley som et konkurrenceparameter.Smileyordningen på fødevareområdet har været en succes, fordi den giver virksomhederneet stærkt, positivt incitament til at stramme op, da forbrugerne går efter de glade smileyer.Den samme effekt vil kunne opnås på elinstallations- og vvs-området, hvorSikkerhedsstyrelsens tal desværre peger på, at der er plads til forbedring hos en delvirksomheder.Vi står naturligvis til rådighed for en uddybning af forslaget.
Med venlig hilsen
Anja PhilipFormand
Lars PramDirektør