Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 35 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
9. oktober 2013
Høringsnotat ad L 35forslag til lov om autorisation af virksomheder
på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som led i regeringens konkurrencepolitiske ud-spil. Loven har til formål at skabe en mere moderne og fremtidssikretautorisationsordning med mindre detailregulering af virksomhederne ogstørre konkurrence. Samtidig fastholder loven, at installationer på områ-derne for el, vvs og kloak udføres og serviceres korrekt af hensyn til sik-kerhed, sundhed og miljø. Samlet set øges fleksibiliteten, og der skabesgrobund for nye markeder, øget produktivitet og større konkurrence,hvilket i sidste instans også er til gavn for forbrugerne.Forslaget er sendt i høring den 21. juni 2013 med høringsfrist den 7. au-gust 2013 til i alt 99 myndigheder, organisationer mv.Der er modtaget høringssvar fra 44 af de 99 hørte myndigheder, organisa-tioner mv. Heraf har 36 haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner ilovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor. Der er enighed fra allesider om afskaffelsen af den særlige tilsynsordning (stikprøvekontrol afen virksomheds arbejde på vand- og afløbsområdet som alternativ til kravom kvalitetsstyringssystem for virksomheden) og forslaget om skærpelseaf straffebestemmelserne fra de organisationer, der har givet høringssvarom emnet, hvorfor disse elementer af forslaget ikke behandles i nedenstå-ende gennemgang.2. Generelle bemærkninger
Dansk Metal, Dansk Industri, Dansk Erhverv og Dansk Byggeri støtterdet samlede lovforslag.Dansk Metal mener, at muligheden for delautorisation øger dynamikkenog valgmulighederne for de faglærte og understøtter, at langt flere med enerhvervsfaglig uddannelse får mulighed for at erhverve sig kompetencerpå videregående niveau.Dansk Erhverv, Dansk Byggeri og Dansk Industri mener, at mulighedenfor delautorisation vil øge produktiviteten og effektiviteten uden at gå påkompromis med sikkerheden. Derudover vil forslaget forbedre mulighe-
2/15
den for at gøre brug af ny viden og materialer i byggeriet, og langt flereprodukter og løsninger kan installeres i én arbejdsgang.HMN Naturgas finder, at forslaget om delautorisation vil øge kvaliteten,kompetencerne og koncentrationen omkring den specifikke aktivitet. For-slaget understøtter muligheden for øget konkurrence.Foreningen af vandværker i Danmark støtter forslaget. Det vil på sigtgive bedre og mere målrettede uddannelses- og efteruddannelsesmulighe-der.Maskinmestrenes Forening støtter fjernelse af den personlige autorisati-on. Foreningen mener, at den fagligt ansvarlige bør have ledelsesbeføjel-ser til at håndtere konkrete sikkerhedsmæssige tiltag. Foreningen finderikke, at der er fremlagt relevant baggrundsmateriale, der kan begrunde, atdelautorisationer vil få en gavnlig konkurrencemæssig effekt. Den delau-toriserede bør skulle leve op til samme uddannelseskrav som de fuldtautoriserede.VELTEK mener, at kompetencekravene svækkes og sikkerheden forrin-ges. VELTEK mener, at boligejerne med de nye delautorisationer ikke vilvide, hvem de skal kontakte til hvilke opgaver.Blik- og Rørarbejderforbundet anfører, at forslaget vil medføre en forøgetrisiko for, at installationer deles op i mindre dele og udføres af forskelligeunderleverandører, hvilket vil betyde øget risiko for, at installationen ikkelever op til kravene.Dansk El-Forbund finder, at sammenhængen og sikkerheden bortfaldermed muligheden for delautorisation. Det vil blive mindre overskueligt forforbrugerne. Forbundet er også imod afskaffelsen af den personlige auto-risation. Et personligt ansvar virker stærkere, fordi den enkelte kan mistesin personlige autorisation og straffes personligt. Forbundet er både imodafskaffelsen af forældelseskravet og praksiskravet, fordi det dels vil bety-de, at der ikke er nok fokus på, at kompetencerne løbende ajourføres ogdels medfører forringelser i forhold til forståelsen af arbejdsopgaverne.Forbundet er imod, at man kan være fagligt ansvarlig i flere virksomhe-der.TEKNIQ svarer, at forslaget om delautorisation vil svække sikkerhedenog betyde uklare grænseflader. Det vil gøre det mindre gennemskueligtfor forbrugerne. Organisationen mener, at afskaffelsen af den personligeautorisation vil betyde en svækkelse af de fagligt ansvarliges stil-ling.Kravet om ledelsesmæssige beføjelser er særligt vigtigt at fastholde,da den fagligt ansvarlige ikke kan være garant for sikkerheden, hvis hanikke har ledelsesmæssige beføjelser. TEKNIQ er imod afskaffelsen afforældelses-, praksis-, 30 timers- og ajourføringskravet. Kravene er vigti-ge at fastholde, hvis den fagligt ansvarlige skal være garant for sikkerhe-
3/15
den. Organisationen er også imod, at man kan være fagligt ansvarlig iflere virksomheder. TEKNIQ mener ikke, at forslaget bør fremsættes iden foreliggende form.DS Håndværk & Industri mener, at forslaget om delautorisation vil for-virre forbrugerne, forringe det faglige niveau og på sigt betyde færrevirksomheder med fuld autorisation, hvilket vil betyde mindre konkur-rence og stigende omkostninger for forbrugerne. DS Håndværk & Indu-stri er imod afskaffelsen af forældelseskravet, fordi organisationen mener,at man kan være væk fra faget i for eksempel 15 år og vende tilbage udendokumentation for, at den faglige viden er opdateret. DS Håndværk &Industri er betænkelig vedrørende muligheden for at være fagligt ansvar-lig i flere virksomheder, da det kan betyde øget stråmandsvirksomhed.Danske Energi Brancheforening (DEBRA) finder ikke, at en delautorisa-tion skal kunne dække områder, hvor installationen forbindes til områder,der ikke dækkes af delautorisationen. Brancheforeningen mener forslagetvil have en klar negativ effekt på kvalitet, sikkerhed og kompetencer.Maskinmesterskolen København støtter forslaget om afskaffelse af denpersonlige autorisation, men anfører samtidig, at det kan vække bekym-ring, at det er virksomheden, der skal kompetencevurdere og vurdere be-hovet for videreuddannelse. Forslaget om delautorisation er en forværringaf el-sikkerheden, medmindre myndighedskontrollen skærpes væsentligt.Parcelhusejernes Landsforening mener, at forslaget om delautorisation vilvære en blindgyde og gøre det uklart, hvad den pågældende håndværkermå udføre.Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle mener, at forslaget vil bevirke, atpersoner med et lavere kompetenceniveau vil få mulighed for at lede el-og vvs-tekniske opgaver, hvilket vil svække sikkerheden for de udføren-de.Forsikring og Pension mener, at når en installation deles op i mindre deleog udføres af forskellige underleverandører, er der risiko for, at installati-onen samlet set ikke lever op til kravene. Organisationen mener ikke, atforslaget om, at en boliginstallatørvirksomhed må udføre elinstallations-rapporter, er i overensstemmelse med hensigten i huseftersynsordningen.El-Konsulenterne mener, at forslaget vil resultere i situationer med dårligtudført håndværk og forringet sikkerhed. Det er betænkeligt, at godken-delsen som fagligt ansvarlig gives på ubestemt tid og uden krav om prak-tisk erfaring.Danske Kloakmestre mener, at der bør indføres en øvre aldersgrænse forden fagligt ansvarlige, for eksempel 70 år. Muligheden for at være fagligtansvarlig i flere virksomheder vil betyde, at autorisationsordningen ud-
4/15
vandes, og det vil være umuligt at føre et forsvarligt tilsyn med de til-knyttede virksomheder.Byggeskadefonden anfører, at forslaget om delautorisation kan medføreen kunstig opdeling i boliginstallationer og andre installationer.Danske BOLIGadvokater finder, at udkastet giver anledning til at advaremod at slække på eksisterende formelle krav, idet det frygtes, at dette viltilskynde endnu flere gør-det-selv-folk til at udføre de omhandlede opga-ver. En slækkelse af de formelle krav vil desuden have konsekvenser iforhold til handel mest fast ejendom.Campingbranchen mener, at det er en naturlig del af udviklingen, at detfulde ansvar lægges over på virksomhederne.Forbrugerrådet støtter forslag, der moderniserer og ensretter autorisati-onsordningerne uden at gå på kompromis med sikkerheden.Kommentar
Høringerne tegner et billede af, at de organisationer, der i dag står udenfor autorisationsområdet, støtter det samlede forslag. De ser især et po-tentiale for øget konkurrence og fleksible muligheder for de faglærte iforslaget om delautorisation. Samtidig udtrykker de organisationer, der idag arbejder inden for autorisationsområdet en bekymring for, at der vilblive gået på kompromis med den tekniske sikkerhed, hvis lovforslagetvedtages.Lovforslaget er ikke et opgør med den eksisterende mulighed for at opnåfuld autorisation. Den består. Lovforslaget stiller en supplerende mulig-hed til rådighed, som det herefter er op til markedet at udnytte. Forslagetunderstøtter behovet for at skabe vækst og jobs i samfundet, fordi flerevirksomheder hurtigere og mere fleksibelt vil kunne byde ind på opgaver-ne.Med de rette kompetencer kan flere virksomheder etablere sig inden fortotalløsninger som for eksempel solcelleinstallatørvirksomhed eller bolig-installatørvirksomhed. Delautorisationsmuligheden vil kunne imødekom-me efterspørgslen og behovet for specialister i et bredt autorisationsom-råde, der bliver stadig mere komplekst. Forbrugerne skal kunne stole på,at virksomhederne har ansvaret for det udførte arbejde. Sådan er det nu,og det ændrer lovforslaget ikke på. I de situationer, hvor der er flere virk-somheder om opgaven, bærer den enkelte virksomhed således fortsat an-svaret for eget arbejde. Muligheden for at opnå delautorisation vil bety-de, at flere virksomheder fremover vil kunne udføre flere opgaver forforbrugeren fra start til slut. Det betyder, at man kan reducere det antalarbejdsskift, der skal til for eksempelvis at etablere eller renovere et ba-deværelse. Det kan altså blive både lettere og billigere for forbrugeren.
5/15
Forslaget går ikke på kompromis med sikkerheden. Autorisationsordnin-gerne bygger fortsat på kravet om de rette kompetencer, virksomhedernesegenkontrol og kravet om en uvildig 3. parts kontrol. Det afgørende er, atvirksomheden til enhver tid har de nødvendige kompetencer inden for sitautorisationsområde. Kompetencekravet sænkes ikke - det målrettes.Virksomheden skal have en person med de nødvendige praktiske og teo-retiske kompetencer fast tilknyttet (en fagligt ansvarlig). Som det er til-fældet i dag, skal personen også fremadrettet være godkendt af Sikker-hedsstyrelsen og have bestået en af Sikkerhedsstyrelsen godkendt prøve.I lovforslaget blev der oprindeligt ikke stillet krav om, at den fagligt an-svarlige skulle have ledelsesmæssige beføjelser.De organisationer, der idag arbejder inden for autorisationsområderne har i høringerne anført,at det er centralt, at den fagligt ansvarlige har en ledelsesmæssig indpla-cering i virksomheden for at kunne udføre sine opgaver og udfylde sinrolle.Den fagligt ansvarlige er en del af fundamentet for sikkerheden, og skalhave de rette betingelser for at kunne udfylde sin rolle. Det er virksomhe-dens ansvar at sikre det, og det skal præciseres i lovgivningen. Derforindføres der i lovforslaget en bestemmelse om, at virksomheden skal sik-re, at den fagligt ansvarlige har de nødvendige beføjelser. Det vil væreop til den enkelte virksomhed, hvilken organisatorisk indplacering denfagligt ansvarlige har, men det skal sikres, at den fagligt ansvarlige harde beføjelser, der er nødvendige for, at den pågældende reelt kan sikre, atopgaverne bemandes korrekt, at medarbejderne instrueres tilstrækkeligtog at der føres det nødvendige tilsyn.De samme organisationer har i deres høringssvar udtryk bekymring overmuligheden for at være fagligt ansvarlig i flere virksomheder.Den fagligt ansvarlige skal, som før nævnt, have de rette betingelser ivirksomheden. Derfor fjernes både hovedreglen og undtagelsen fra lov-forslaget. I stedet videreføres bestemmelsen fra den eksisterende lovgiv-ning om, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om denfagligt ansvarliges tilknytning til virksomheden. Bemyndigelsen vil, som idag, blive udmøntet i en bekendtgørelse, der fastsætter krav om, at denfagligt ansvarlige er tilknyttet virksomheden i et bestemt antal timerugentligt. Tilknytningskravet kan dermed tilpasses arbejdsmarkedets ud-vikling. Antallet af ugentlige timer vil som udgangspunkt stadig fastsættestil 30 timer, som det er tilfældet i den gældende bekendtgørelse.
6/15
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgendeoverordnede opdeling:3.13.23.33.43.53.63.73.83.93.10Forenkling af virksomhedernes egenkontrolsystemUndtagelse fra autorisationskravet til at trække elkabler og vand-rørAfskaffelse af kravene til de udførende medarbejder på vvs-områdetUdfasning af bibeskæftigelsesautorisationenProducenternes forberedelse af gas-, vand- og afløbsinstallationerved fremstilling af bygningsdeleForbrugernes adgang til at foretage simpelt arbejde på F-gas in-stallationerAfskaffelse af kommunernes kontrolforpligtelseNye straffebestemmelser i eleftersynsordningenSikkerhedsstyrelsens bemyndigelserFaskiner (bortledning af vand fra taget) kan udføres uden autorisa-tion i henhold til den gældende bekendtgørelse nr. 1047 fra 2003
3.1 Forenkling af virksomhedernes egenkontrolsystem
DEBRA støtter forslaget og anfører, at det er en fordel, at systemet ikkealene fokuserer på sikkerhed, men også på kvalitet og energieffektivitet.Danske Maskinstationer og Entreprenører støtter op om reduktionen iantallet af krav i virksomhedernes egenkontrolsystem.HMN Naturgas er imod forslaget og foreslår, at der skal være skarperekrav til ledelsen for at sikre implementering og anerkendelse af kvalitets-styring i virksomhederne.Dansk El-Forbund svarer, at der med forslaget er mindre fokus på sikker-heden for de udførende og for forbrugerne.TEKNIQ anfører, at undtagelse fra kravet om efterprøvning for virksom-heder med et snævert autorisationsområde og for udenlandske virksom-heder vil udvande tilliden til kvaliteten på autorisationsområderne.El-Konsulenterne mener, at forenklede krav til virksomhedernes egen-kontrol ikke er realistisk for el-branchen.Kommentar
Det foreslås, at virksomhederne anvender et fælles godkendt egenkontrol-system (KLS). Kravene til virksomhedernes KLS vil fremover alene foku-sere på de aspekter, der har betydning for den tekniske sikkerhed. Derfrigives tid til kerneforretningen og produktiviteten øges. Systemet op-
7/15
bygges, så det kan integreres med virksomhedernes øvrige egenkontrolsy-stemer.Det foreslås i høringen, at der skal være skarpere krav til ledelsen for atsikre implementering og anerkendelse af kvalitetsstyring i virksomheder-ne. Dette forslag vil indgå i det videre arbejde med bekendtgørelserne,der udmønter de konkrete krav til KLS-systemet.3.2 Undtagelse fra autorisationskravet til at trække elkabler og
vandrør
VELTEK mener, at forslaget skaber forvirring omkring ansvarsområder-ne og forringer forbrugernes muligheder og dokumentationskrav i forbin-delse med forsikringssager.Blik- og Rørarbejderforbundet svarer, at det er dybt bekymrende, at deleaf rørføringen udføres af andre end den, der foretager selve tilslutningen.Det vil betyde, at installatørvirksomheden skal påtage sig ansvar for ar-bejde udført af andre. Et kursus giver ikke det fulde overblik over foreksempel vandinstallationen, hvilket kan medføre fejlagtige tilkoblinger.Maskinmestrenes Forening svarer, at en autoriseret installatør ikke børtage ansvar for arbejde, som installatøren ikke selv har haft kontrol med.Dansk El-Forbund tager kraftigt afstand fra forslaget.TEKNIQ mener, det er uholdbart, at en autoriseret installatør, der ikkehar indflydelse på arbejdets udførelse, skal tage ansvaret for dette. Der ervæsentlige konsekvenser for sikkerheden i den samlede installation, hviskabler og rør ikke trækkes korrekt.Parcelhusejernes Landsforening svarer, at det er uholdbart, at en virk-somhed, der udfører en del af en installation (for eksempel trækker kableri skjulte rørføringer), ikke har et følgeligt ansvar. Det er ligeledes uhold-bart, at den autoriserede virksomhed skal stå inde for tredjepartens arbej-de.Forsikring og Pension mener, at det kan blive en udfordring i praksis,hvis en installatørvirksomhed skal påtage sig ansvaret for andres arbejde.Kommentar
Forslaget åbner mulighed for, at virksomheder uden autorisation kantrække elkabler og vandrør i takt med, at andre håndværksmæssige opga-ver udføres på et byggeri. Hidtil har trækning af kabler og rør været au-torisationsbelagt arbejde. Tilslutning og slutafprøvning skal foretages afen virksomhed med autorisation.
8/15
Forslaget vil ikke have negative sikkerhedsmæssige konsekvenser, da detaltid er den autoriserede installatør, der laver tilslutning og slutafprøv-ning af installationen. Sådan er det i dag, og det videreføres med lovfors-laget.Forslaget vil kunne betyde en øget konkurrence og produktivitet på byg-gepladserne.For eksempel vil tømreren kunne trække kabler paralleltmed tømrerarbejdet, så håndværkere ikke i samme omfang som i dag skalvente på andre faggrupper.Det giver færre arbejdsgange, øget konkur-rence og i sidste instans mulighed for lavere forbrugerpriser.Ligesom på andre områder i samfundet vil det være op til den autorisere-de virksomhed at lave en aftale med den virksomhed, der trækker kabler-ne om ansvarsfordelingen til brug ved eventulle erstatningsretligespørgsmål. Af aftalen kan det entydigt fremgå, hvem der bærer ansvaretfor de enkelte dele af arbejdet.
3.3 Afskaffelse af kravene til de udførende medarbejdere på vvs-
området
HMN Naturgas støtter forslaget og mener, det er en praktisk foranstalt-ning.Blik- og Rørarbejderforbundet mener, at forslaget vil medføre en alvorligrisiko for kundesikkerheden, samfundsforhold og branchen.Dansk El-Forbund, TEKNIQ og DS Håndværk & Industri mener alle, atkravet om fagligt uddannede medarbejdere skal bibeholdes. Dansk El-Forbund nævner, at opgaverne bliver stadigt mere komplicerede, kom-plekse og sammenhængende. TEKNIQ mener, at lovforslaget indebæreren svækkelse af den fagligt ansvarliges position, og DS Håndværk & In-dustri mener, det er vigtigt at fastholde det faglige niveau i branchen.Forsikring og Pension anfører, at forslaget kan have uheldige konsekven-ser, for eksempel at søgningen til faguddannelserne vil falde, fordi ud-dannelse ikke vil være en nødvendighed for at blive beskæftiget i bran-chen.Kommentar
På vvs-området er der i dag krav om, at ansatte, der udfører autorisati-onskrævende arbejde, skal have en relevant, mindst toårig vvs-uddannelse. Ellers skal den ansatte efter den nuværende lovgivning ar-bejde under opsyn af en person med en relevant uddannelse på området.For eksempel kan en ansat i et vvs-firma i dag lægge rør uden faguddan-nelse, hvis der arbejdes under overvågning af en kollega med faglig ud-dannelse.På el-området er der ikke på samme måde specifikke uddannel-seskrav, men det vurderes ud fra en ansats kompetencer, om vedkommen-
9/15
de kan arbejde selvstændigt eller skal arbejde under opsyn eller instruk-tion.Forslaget vil betyde, at vvs-installatørvirksomhederne får de samme vil-kår som el-installatørvirksomhederne. På el-området har ordningen ikkegivet anledning til sikkerhedsmæssige problemer. Ændringen vil på vvs-området betyde, at rekrutteringsgrundlaget for den enkelte virksomhedbliver bredere, og virksomhederne kan hurtigere tilpasse medarbejder-staben til de skiftende behov, fordi man ikke længere er bundet af lovbe-stemte medarbejderprofiler. Samtidig vil man som arbejdssøgende fåadgang til arbejde, der før var forbeholdt ansøgere med en specifik fagligprofil.3.4 Udfasning af bibeskæftigelsesautorisationen
Maskinmestrenes Forening, Dansk El-Forbund, TEKNIQ, DS Håndværk& Industri, DEBRA og Danske Maskinstationer og Entreprenører støtteralle forslaget.Maskinmesterskolen København mener, at forslaget vil betyde, at autori-sationsberettigede med praktisk erfaring ikke kan udføre installationsar-bejde lovligt på egen eller familiemedlemmers installation, medmindre deopretter en virksomhed.El-konsulenterne svarer, at mængden af arbejde, der udføres uden autori-sation, vil vokse betragteligt. Det skal stadig være muligt at kunne udførearbejde på egne og familiemedlemmers installationer.Kommentar
Med forslaget om muligheden for at opnå delautorisation vil behovet foren bibeskæftigelsesautorisation, altså en autorisation, hvor man har sinhovedbeskæftigelse på et andet fagområde, forsvinde. Bibeskæftigelses-autorisation findes i dag både på el-, gas-, vvs- og kloakområ-det.Hensigten er, at det bliver lettere for de professionelle aktører påområdet, fordi der fremover udelukkende er én autorisationsordning ogét samlet egenkontrolsystem.Uanset om man arbejder på egne installationer eller udfører arbejde forandre, er der i dag de samme krav til uddannelse og autorisation. I dager der mulighed for at få en bibeskæftigelsesautorisation, hvis man ikkehar området som hovederhverv. Men den kræver samme uddannelses-baggrund som en fuld autorisation. Med forslaget vil der blive mulighedfor delautorisation på et område, hvor man ønsker at kunne udføre ar-bejde på egne installationer.3.5 Producenters forberedelse af gas-, vand- og afløbsinstallationer
ved fremstilling af bygningsdele
10/15
Dansk Byggeri og Dansk Erhverv støtter forslaget og mener, at det vilfremme industriel fremstilling af bygningsdele.DS Håndværk & Industri, Maskinmestrenes Forening og DEBRA støtterforslaget.TEKNIQ mener, at hjemlen til at fastsætte regler er for vidtgående. Be-grebet producent og kravene til denne er ikke veldefinerede. Der bør stil-les samme krav til producenterne, som der stilles til de autoriserede virk-somheder.Forbrugerrådet anfører, at det er en meget bred undtagelse, der ikke altidvil kunne sikre, at der er den tilstrækkelige faglige viden tilstede i virk-somheden.Byggeskadefonden forudser, at præfabrikerede løsninger, der monteres afpersonale uden autorisation, vil medføre flere svigt og skader i byggeriet.Kommentar
På el-området er det allerede i dag muligt for producenten at forberedeinstallationerne som en del af produktet. Det kan for eksempel være elin-stallationer i præfabrikerede vægelementer. Med forslaget vil aktørernepå vvs-området få samme mulighed. I praksis har Sikkerhedsstyrelsen,med baggrund i sikkerhedstekniske vurderinger, i flere sager givet tilla-delse til, at gasinstallationer og vandinstallationer kunne forberedes afproducenten.Forslaget lægger op til en ligestilling af autorisationsområderne, så pro-ducenter på vvs-området har de samme muligheder for at forberede in-stallationer, som det allerede er tilfældet på el-området. Inden for el-området vurderes der ikke at være problemer med de præfabrikeredeløsninger.3.6 Forbrugernes adgang til at foretage visse simple arbejder på F-
gas-installationer
HMN Naturgas, F-gas-branchen støtter forslaget.DS Håndværk & Industri støtter ikke forslaget og anfører, at området erkompliceret og potentielt farligt.Kommentarer
Som reglerne er i dag, er en forbruger, der anskaffer sig en gasgrill, for-pligtet til at tilkalde en autoriseret vvs-installatør for at tage grillen ibrug. Det vurderes at være sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at forbrugereselv foretager montering og udskiftning af slanger på visse simple ga-sinstallationer som for eksempel gas-grill, terrassevarmere og ukrudts-brændere. Baggrunden er, at komponenterne kan samles forholdsvist
11/15
enkelt og risikofrit.Forslaget er en tilpasning af reglerne til den måde,forbrugerne i praksis agerer på.3.7 Afskaffelse af kommunernes kontrolforpligtelse
Energistyrelsen mener, det er et godt tiltag, der medfører mere ens regule-ring på området.DANVA er bekymret for øget risiko for fejl på vand- og afløbsinstallati-oner med fare for forurening af drikkevandet og fejludledninger til følge.Maskinmestrenes Forening mener, at kontrolforpligtelsen bør erstattes aftilsyn fra Sikkerhedsstyrelsen eller af en 3. partskontrol.Dansk Byggeri mener, at det bør være et krav, at forsyningsselskaberinden for vand- og spildevandsområderne skal kontrollere, at arbejde om-fattet af autorisationskravet er udført af virksomheder med autorisation.TEKNIQ og Dansk Erhverv anfører, at hvis kommunerne ikke kan fort-sætte kontrollen, anbefales det, at kontrolforpligtelsen gives til vandsel-skaberne.DS Håndværk & Industri mener, at der fortsat bør føres tilsyn med autori-sationsforholdene ved byggesagsbehandlingen. Kontrollen kunne i stedetvaretages af Sikkerhedsstyrelsen.DEBRA svarer, at det er betænkeligt at overdrage hele ansvaret til for-brugeren.Parcelhusejernes Landsforening er ikke interesserede i, at private bygher-rer skal have dette ansvar.Danske Maskinstationer og Entreprenører er betænkelige ved, at der ikkesættes noget i stedet.Danske Kloakmestre mener, at kontrolforpligtelsen bør bibeholdes.Kommentar
Kontrollen udføres i dag stikprøvevisaf kommunerne. Den udføres somdokumentkontrol af, at arbejdet er udført af en autoriseret virksomhed.Virksomhedsforum for enklere regler har foreslået, at kravet om kommu-nal kontrol af autorisationernes gyldighed ophæves. Reglen kan forenklesved, at installatøren selv dokumenterer autorisatio-nen.Sikkerhedsstyrelsen vurderer, at det ikke vil have nogen negativ sik-kerhedsmæssig effekt, at det er bygherren, som gøres opmærksom på oggenerelt forpligtes til at sikre sig, at alt autorisationskrævende arbejdeudføres af autoriserede håndværkere.
12/15
3.8 Nye straffebestemmelser i eleftersynsordningen
Forbrugerrådet svarer, ati forbindelse med udarbejdelse af tilstandsrap-porter i huseftersynsordningen har et disciplinærnævn mulighed for atudstede påtaler, advarsler, bøder og fratage beskikkelsen. Denne ordningfungerer godt og kunne også fungere for elinstallationsrapporter, så derikke skal gennemføres en tidskrævende og omkostningsfuld retssag. Detforeslås derfor, at denne mulighed bevares i loven.Kommentar
Koordineringen med bestemmelserne angående huseftersynsordningen ercentral. Tilstandsrapporter udarbejdes af byggesagkyndige, og klagerkan indbringes for Ankenævnet for Huseftersyn. Det eksisterende anke-nævn på el-området, Ankenævnet for Tekniske Installationer, blev vedetablering af eleftersynsordningen også ankenævn ved klager over elef-tersyn. Det har baggrund i ankenævnets særlige ekspertise på el-området.Dermed er der allerede etableret mulighed for, at klagesager kan afgø-res, uden at klageren skal ud i en retssag. Det vurderes derfor, at desanktionsmuligheder, som er indeholdt i lovforslaget, har et passendeniveau.Der lægges i forslaget op til mulighed for bødestraf, som det ogsåer tilfældet i huseftersynsordningen.3.9 Sikkerhedsstyrelsens bemyndigelser
TEKNIQ mener, at det bør være Folketinget, der fastlægger autorisati-onsordningernes niveau og ikke Sikkerhedsstyrelsen.DEBRA mener, at det bør være loven, der entydigt definerer undtagel-sesmuligheder og områder for mulig delautorisation.Parcelhusejernes Landsforening anfører, at der ikke bør ske en reduktion iantallet af tiltag, som skal besluttes af Folketinget.Kommentar
Folketinget fastlægger som udgangspunkt ikke meget tekniske områder,som for eksempel niveauet for autorisationsordningerne. Det ville svaretil, at Folketinget for eksempel skulle træffe beslutning om, hvordan kab-lerne dimensioneres ved en bestemt type elinstallation.Det vil være erhvervs- og vækstministeren, der fastlægger reglerne på deenkelte områder, herunder reglerne om delautorisation. Der er såledesikke i lovforslaget bemyndiget kompetence til Sikkerhedsstyrelsen på det-te område.3.10 Faskiner (bortledning af regnvand fra taget) kan udføres uden
autorisation i henhold til den gældende bekendtgørelse nr. 1047 fra
2003
13/15
Dansk Byggeris Kloaksektion mener, at det kræver stor faglig viden atafgøre, om det er muligt at etablere faskiner på grunden og at foretage denødvendige forundersøgelser og dimensionering af ledninger og faskiner.Dansk Byggeri mener, at alle former for afledning af regnvand til faski-ner på privat grund bør være omfattet af autorisationskravet.Parcelhusejernes Landsforening mener, at faskiner og forsinkelsesindret-ninger bør inddrages i autorisationsordningen, da der ellers forudses om-fattende problemer med skader og dokumentation.Danske Maskinstationer og Entreprenører er betænkelige ved videreførel-sen af undtagelsen.Danske Kloakmestre mener, at etablering af faskiner kræver indgåendekendskab til jordbundsanalyser, dimensionering mv. Faskiner ved sekun-dære bygninger, som for eksempel fritliggende carporte, garager og ud-huse på op til 25 m2, kunne måske udføres uden autorisation.Kommentar
Høringssvarene afspejler ønsker om at gøre faskiner til et autorisations-krævende område. Det er et ændringsforslag til det foreliggende lovfors-lag.Det er vigtigt, at det er nemt for forbrugerne at imødekomme kravene ombortledning af vand, samtidigt med at installationerne udføres sikkert ogkorrekt. Sikkerhedsstyrelsen har bragt høringssvarene videre til Energi-styrelsen, der er myndighed på området. Det er ikke Energistyrelsensopfattelse, at der er problemer med faskiner, som reglerne er i dag, hvordet ikke er et autorisationskrævende område.4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Aalborg Kommune, Forsyningsvirksomhederne, Aarhus Maskinmester-skole, Advokatsamfundet, AMU-kontrolinstans, ArbejderbevægelsensErhvervsråd, Arbejdstilsynet, Beskæftigelsesministeriet, Brancheudvalgetunder Det Tekniske Sikkerhedsråd, Blik- & Rørarbejderforbundet, Bolig-selskabernes Landsforening, Bureau VeritasCertifikation Denmark A/S,Byggefagenes Kooperative Landsforening, Byggeriets KvalitetskontrolA/S, Bæredygtigt Landbrug, Camping Branchen, Center for Erhvervsret-tede uddannelser, Lolland Falster, DABYFO - forum for danske byg-ningsmyndigheder, Dancert A/S, DANAK, Danmarks Vindmøllefor-ening, Dansk Byggeri, Dansk El-Forbund, Dansk Energi, Dansk EnergiBrancheforening, Dansk Erhverv, Dansk Gasteknisk Center A/S, DanskIndustri, Dansk Metal, Dansk Solcelleforening, Dansk Standard, DanskVVS Kvalitet ApS, Danske Boligadvokater, Danske Kloakmestre, Dan-ske Regioner, DANVA, Datatilsynet, Den Jyske Håndværkerskole, DetTekniske Sikkerhedsråd, De Grønne Kloakentreprenører, Det NorskeVeritas Business Assurance Danmark A/S, DONG A/S, DS Certificering
14/15
A/S, DS Håndværk & Industri, EnergiMidt, Energinet.dk, Energistyrel-sen, Entreprenørsammenslutningen af 1946, Erhvervsakademi Dania,Erhvervsakademi MidtVest, Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakade-mi Sydvest, Erhvervsakademiet Lillebælt, Erhvervsstyrelsen, EVU - El-og vvs-branchens uddannelsessekretariat, Fagligt Fælles Forbund 3F,Finansministeriet, Finanstilsynet, Foreningen af Smede- og Maskinvirk-somheder i Danmark, Foreningen af Vandværker i Danmark, Forbruger-rådet, Forsikring og Pension, Forsvarsministeriet, Fredericia Maskinme-sterskole, Frederiksberg Forsyning, Herningsholm Erhvervsskole, HMNNaturgas I/S, HOFOR, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark,Inspecta Denmark A/S, Justitsministeriet, KEA - Københavns Erhvervs-akademi, Klima, Energi- og Bygningsministeriet, KommunaltekniskChefforening, Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og Forbru-gerstyrelsen, Kosangas Danmark A/S, Kriminalforsorgen, Kristelig Ar-bejdsgiverforening, Kuwait Petroleum DK, Københavns Maskinmester-skole og Elinstallatørskole, Landbrug & Fødevarer, LandsforeningenDanske Maskinstationer, LDM Kvalitets- og Miljørådgivning ApS, Le-jernes Landsorganisation i Danmark, Lekon Certificering, Lekon Rådgiv-ning, Liberale Erhvervs Råd, Ligestillings- og Kirkeministeriet, LO,LRQA Danmark, MARTEC - Maritime Training and Education Centre,Frederikshavn, Maskinmestrenes Forening, Miljøministeriet, Miljøstyrel-sen, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Ministeriet for Sundhedog Forebyggelse, Ministeriet for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelser, Moderniseringsstyrelsen, Naturgas Fyn A/S, Naturstyrel-sen, Olie- og Gasbrænder Service Sammenslutningen, ParcelhusejernesLandsforening, Patent- og Varemærkestyrelsen, Primagaz Danmark A/S,Professionshøjskolen University College Nordjylland, Q-Kontrol, El- ogvvs-branchens kvalitetskontrol ApS, SIMAC - Svendborg InternationalMaritime Academy, Skatteministeriet, Standardiseringsudvalget S-564,Statens Byggeforskningsinstitut, Statoil A/S, Statsministeriet, Styrelsenfor Universiteter og Internationalisering, Styrelsen for Videregående Ud-dannelser og Uddannelsesstøtte, Syddansk Erhvervsskole Odense - Vejle,Søfartens Ledere, Søfartsstyrelsen, TEC, Teknisk Erhvervsskole Center,Tech College Aalborg, TEKNIQ, Tekniq-Kvalitet ApS, Teknologisk In-stitut, Teknologisk Instituts Kontrolinstans, Trafikstyrelsen, Transportmi-nisteriet, Tüv Nord Danmark, Udenrigsministeriet, VELTEK, Viking GasA/S, Vindmølleindustrien, Økonomi- og Indenrigsministeriet.Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget:
AdvokatrådetArbejdstilsynetBlik- og RørarbejderforbundetByggeskadefondenCampingbranchenDansk ByggeriDansk Byggeris KloaksektionDansk El-Forbund
15/15
Dansk EnergiDansk ErhvervDansk IndustriDansk MetalDanske BoligadvokaterDanske ErhvervsakademierDanske KloakmestreDanske Maskinstationer og EntreprenørerDANVA, Dansk Vand- og SpildevandsforeningDatatilsynetDEBRA, Dansk Energi BrancheforeningDONG EnergyDS Håndværk & IndustriEl-KonsulenterneErhvervsstyrelsenF-gas BranchenFinanstilsynetForbrugerrådetForeningen af Vandværker i DanmarkForsikring og PensionHMN NaturgasKlima-, Energi- og BygningsministerietKonkurrence- og ForbrugerstyrelsenMaskinmesterskolen KøbenhavnMaskinmestrenes ForeningMiljøstyrelsenMinisteriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserParcelhusejernes LandsforeningQ8Syddansk Erhvervsskole Odense-VejleSøfartens LedereSøfartsstyrelsenTEKNIQTeknologisk InstitutVELTEK, VVS og El-tekniske leverandørers brancheforeningØkonomi- og Indenrigsministeriet