Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0210
Offentligt
1445675_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 25.05.2005
KOM(2005) 210 endelig
2005/0098(COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om flerårig finansiering af det europæiske agentur for søfartssikkerheds tiltag til
bekæmpelse af forurening fra skibe og om ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS FORMÅL
Det europæiske agentur for søfartssikkerhed ("agenturet")
1
fik tildelt nye opgaver på området
bekæmpelse af olieforurening ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
724/2004 af 31. marts 2004 om ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et
europæisk agentur for søfartssikkerhed. Da agenturets ansvar for at bekæmpe olieforurening
er en langsigtet opgave, er en passende finansiel sikkerhed i form af en flerårig finansierings-
forpligtelse en forudsætning for en effektiv og grundig udførelse af denne opgave.
Med dette lovforslag fastsættes procedurerne og rammerne for et fællesskabsbidrag til
finansiering af agenturets nye opgaver i form af en flerårig finansieringsforpligtelse, der
strækker sig over en syvårsperiode.
Dette forslag er optaget i Kommissionens arbejdsprogram for 2005.
2.
B
AGGRUND OG BEGRUNDELSE FOR DEN FORESLÅEDE FORANSTALTNING
Olietankskibet Erikas forlis i december 1999 var en alvorlig søulykke med omfattende
olieudslip, der førte til, at agenturet blev oprettet i 2002. Agenturet fik til opgave at yde
medlemsstaterne og Kommissionen teknisk og videnskabelig støtte for at sikre et højt,
ensartet og effektivt niveau for søfartssikkerhed og for forebyggelse af forurening fra skibe.
Den olieforurening, som senere opstod ved olietankskibet Prestiges forlis, blev en
skelsættende begivenhed for arbejdet med at opstille specifikke foranstaltninger til at
bekæmpe forurening fra skibe. De to søulykker gjorde det klart, at de enkelte medlemsstater
ikke havde en tilstrækkelig og velegnet indsatskapacitet, som hurtigt og effektivt kunne sættes
ind over for større udslip, og at der derfor måtte stilles supplerende midler til rådighed.
På den baggrund fik agenturet ved forordning (EF) nr. 724/2004 pålagt specifikke
forpligtelser på området bekæmpelse af forurening fra skibe i Fællesskabet. Ifølge
forordningen skal agenturet yde medlemsstaterne og Kommissionen teknisk og videnskabelig
støtte i forbindelse med utilsigtet og forsætlig forurening fra skibe og navnlig efter anmodning
støtte medlemsstaternes forureningsbekæmpelsesordninger på en omkostningseffektiv måde.
Agenturet vedtog i oktober 2004 en handlingsplan for beredskab og bekæmpelse af
olieforurening ("handlingsplanen")
2
, som det er foreskrevet i forordningen, for at skabe en
overordnet ramme for dets tiltag på området forebyggelse og bekæmpelse af olieforurening.
I handlingsplanen udpeges de aktiviteter, som agenturet har til hensigt at give sig i kast med
inden for forordningens rammer. Det drejer sig både om bekæmpelse af olieudslip med
særlige forureningsbekæmpende fartøjer og beredskab som middel til at iværksætte effektive
bekæmpelsesforanstaltninger. Det tilstræbes især at sikre den bedst mulige udnyttelse af de
finansieringsmidler, der står til agenturets rådighed.
1.
1
2
Agenturets forureningsbekæmpende aktiviteter
Nedsat ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1406/2002 af 27. juni 2002, EFT L 208
af 5.8.2002, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 724/2004, EUT L 129 af 29.4.2004, s. 1.
Handlingsplanen er vedtaget af agenturets bestyrelse på det 9. møde i Lissabon den 21.-22. oktober
2004 (Internet-adresse: http://www.emsa.eu.int).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0003.png
Agenturets forureningsbekæmpende tiltag omfatter især følgende tre områder:
(a)
Information
Agenturet vil indsamle, analysere og formidle information, bedste praksis, teknikker og
innovation på området bekæmpelse af olieforurening med henblik på at evaluere og forbedre
effektiviteten af foranstaltningerne til bekæmpelse af olieforurening. Denne information vil på
sigt blive opbygget inden for rammerne af et "videncenter" med henblik på at gøre
forureningsbekæmpelse og –beredskab proaktiv.
(b)
Samarbejde og samordning
På Kommissionens opfordring yder agenturet denne teknisk og videnskabelig støtte til
udbredelse af bedste praksis og udveksling af observatører fra de forskellige regionale
aftaler
3
.
(c)
Operativ assistance
Medlemsstater, som skal bekæmpe et større olieudslip, der overstiger den nationale formåen
og kapacitet til bekæmpelse af forurening, kan anmode sekretariatet om at supplere de
nationale ordninger til bekæmpelse af forurening med yderligere olieoprensningskapacitet til
søs. Agenturet kan også deltage i fælles aktiviteter til bekæmpelse af olieforurening inden for
rammerne af regionale aftaler og multinationale øvelser.
Agenturet tilvejebringer disse supplerende midler via fællesskabsordningen til fremme af
styrket samarbejde om indsatser på civilbeskyttelsesområdet, som blev oprettet ved Rådets
beslutning 2001/792/EF, Euratom af 23. oktober 2001
4
. Den medlemsstat, som anmoder om
assistance, bærer ansvaret for indsatsen og de tilbudte midler.
Fire regioner er udpeget som de primære områder for operativ assistance: Østersøen, den
vestlige indsejling til Den Engelske Kanal, Atlanterhavskysten og Middelhavet (især området
langs olietankskibsruten fra Sortehavet). Agenturet vil med tiden stationere fartøjer til
bekæmpelse af forurening i disse områder, medens andre områder også vil kunne få assistance
ved behov.
For at skaffe egnede olieoprensningsfartøjer til en konkurrencedygtig pris valgte agenturet at
chartre fartøjer med tilstrækkelig kapacitet, der kan ombygges til at kunne bekæmpe
olieforurening, på stand by-kontrakter med lang løbetid hos kommercielle redere. Hver af de
udpegede regioner dækkes i en periode på mindst tre år (stand by-fartøjer). På anmodning af
en medlemsstat vil sådanne fartøjer skulle afbryde deres sædvanlige kommercielle aktiviteter
for at blive sat ind i det forureningsramte område. Treårsperioden skønnes at være nødvendig
for at dække investeringerne, bl.a. i udstyr om bord, og denne løsning er dermed den mest
omkostningseffektive. International Tanker Owners Pollution Federation støttede også denne
særlige løsning i en undersøgelse vedrørende indsatskapaciteten over for olieforurening
5
bestilt af Generaldirektoratet for Energi og Transport.
3
4
5
Bilaterale og regionale aftaler, eksempelvis Helsinki- og Barcelona-konventionen af hhv. 1974 og 1976,
der er indgået mellem kyststater for at yde gensidig bistand i tilfælde af forureningsulykker til søs.
EFT L 297 af 15.11.2001, s. 7.
Undersøgelse af bekæmpelse af forurening fra skibe, april 2004.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Finansiering af de forureningsbekæmpende aktiviteter
Adgangen til finansielle ressourcer vil være afgørende for arten og omfanget af agenturets
aktiviteter til bekæmpelse af forurening. Budgetmyndigheden har tildelt 17,8 mio. EUR for
2005. Bevillingerne for 2006 må (foruden de 20 mio. EUR, der allerede er afsat til aktiviteter
til bekæmpelse af forurening i budgettet for 2006) omfatte en ekstrabevilling på 9 mio. EUR,
hvoraf 6 mio. EUR er betaling for en fireårig stand by-kontrakt for et fartøj, der kan indsættes
ved ulykker med farlige og skadelige stoffer (HNS – se afsnit 3, a) nedenfor), og 3 mio. EUR
til at oprette et satellitbilledbehandlingscenter. Der træffes beslutning om denne bevilling i
henhold til den gældende budgetprocedure.
Da olieforurening kan forårsage langvarige skader, er det yderst vigtigt at øge kapaciteten til
bekæmpelse af olieforurening i Europa yderligere for at afbøde og bekæmpe olieforurening på
en hurtig, effektiv og gennemgribende måde. For at kunne iværksætte en operativ
bekæmpelse af olieforurening får agenturet inden længe behov for at bygge videre på de
nuværende aktiviteter til bekæmpelse af forurening, der fremgår af handlingsplanen, samt
supplerende midler til at maksimere og forbedre effektiviteten af olieoprensningen i
europæiske havområder.
Ifølge nylige skøn bør
indsatskapaciteten
styrkes yderligere med ekstra olieoprensnings-
fartøjer og –udstyr i visse regioner, hvor store afstande kan vanskeliggøre en hurtig indgriben.
En mekanisk olieoprensning til søs er dog ikke den eneste måde, hvorpå indsatskapaciteten
kan fremmes. Et andet udviklingsområde består i at forbedre midlerne og udstyret til
overvågning fra luften
til støtte for opdagelse og bekæmpelse af forurening og forebyggelse
af, at miljølovgivningen overtrædes. Desuden kan
satellitbilleder
anvendes til at supplere de
overvågnings- og kontrolaktiviteter, der på nuværende tidspunkt foretages med fly. Agenturet
kan derfor med fordel undersøge mulighederne for at oprette et satellitbilledbehandlings-
center, så det kan levere satellitbilleder til medlemsstaterne og Kommissionen for at hjælpe
med at opdage, overvåge og håndtere illegale udledninger og utilsigtede olieudslip. Sidst, men
ikke mindst må indsatsen over for ulykker med
farlige og skadelige stoffer
udvikles på
grundlag af en evaluering af søtransporten af disse stoffer og en vurdering af risiciene ved
sådanne ladninger.
I betragtning af agenturets langsigtede ansvar for bekæmpelse af olieforurening er det
endvidere nødvendigt at foretage langsigtede investeringer for at tilvejebringe tilstrækkelige
finansielle midler til forureningsbekæmpelse og skabe tilstrækkelig finansiel sikkerhed,
hvilket kunne mindske udgifterne, når der forhandles om længerevarende kontrakter.
Europa-Parlamentet støttede denne tankegang. I sin betænkning af 21. april 2004 om øget
sikkerhed til søs glædede Europa-Parlamentet sig over, at agenturet har fået tildelt
operationelle opgaver på området forureningsbekæmpelse, og understregede betydningen af,
at der stilles de nødvendige finansielle midler til rådighed til gennemførelsen af disse opgaver.
For at sikre levedygtigheden af en effektiv og bæredygtig indsats mod olieforurening på
europæisk plan er det derfor nødvendigt at tilvejebringe en passende sikkerhed for
finansieringen af agenturets opgaver inden for forureningsbekæmpelse og sikre
omkostningseffektiviteten med et flerårigt program for udgifterne i relation til sådanne
opgaver.
Kommissionen finder derfor, at det er nødvendigt at tilvejebringe en flerårig finansiel
budgetramme finansieret over fællesskabsbudgettet i perioden 1. januar 2007 til 31. december
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0005.png
2013, overensstemmende med det nye finansielle overslag. Den foreslår derfor, at der afsættes
154 mio. EUR i referenceperioden (se bilag). De årlige bevillinger godkendes af
budgetmyndigheden som led i budgetbehandlingen.
3.
Flerårig finansiering af de forureningsbekæmpende aktiviteter.
Dette beløb forventes at dække tre af agenturets aktivitetsområder, som er nævnt under punkt
1 ovenfor. De vejledende beløb for hvert område bygger på følgende skøn:
(a)
Operativ assistance
Stand by-fartøjer
Agenturet har behov for perioden 2005-2007 til at opbygge en minimumkapacitet, så det kan
tilbyde operativ assistance "med supplerende midler", som krævet i forordning (EF) nr.
724/2004. På dette område lægges der som tidligere nævnt særlig vægt på at oprette et system
af stand by-olieoprensningsfartøjer og et satellitbilledbehandlingscenter. For at forbedre
beredskabskæden generelt må agenturet også behandle andre vanskelige spørgsmål, f.eks.
losning af oprenset olie og overvågning fra luften.
Skønnet over budgettet til det flerårige program for bekæmpelse af olieforurening bygger på
tal for de aktiviteter, der er gennemført i 2005 og 2006. Skønt det flerårige program skal
begynde i 2007, er aktiviteterne i 2005 og 2006 relevante, fordi kontrakterne stadig vil være
gyldige og vil skulle fornys i perioden omfattet af det flerårige program.
En udbudsrunde om stand by-olieoprensningsfartøjer gennemføres første gang i 2005 via et
begrænset udbud på grundlag af en indkaldelse af interessetilkendegivelser
6
. Agenturet
forventer at afslutte kontrakter ved udgangen af 2005 og derved forpligte sig for de beløb, der
er anført i handlingsplanen. De faktiske, nødvendige beløb vil være kendte ved udgangen af
2005, og dette kan resultere i en justering af beløbene i handlingsplanen. Da disse kontrakter
vil være gyldige i tre år, skal de genforhandles efter denne periode.
For 2006 vil der blive udarbejdet en ny type stand by-kontrakter. Beløbene til indgåelse af
treårskontrakter og fornyelse af kontrakter efter tre år svarer til beløbene for 2005. For at gøre
dækningen fuldstændig, vil agenturet i 2007, når Rumænien og Bulgarien er blevet
fuldgyldige medlemmer af EU, også skulle forhandle om en ordning for Sortehavet.
Der er igen i 2008 behov for betydelige investeringer (når kontrakterne udløber, og hvert
tredje år derefter) på grund af følgende sammenfaldende omstændigheder:
Bestræbelserne på at sikre løbende dækning af det samme område kan føre til, at der
underskrives nye kontrakter om nye fartøjer (nye kontraherende parter). Dermed kan der
opstå behov for et andet pre fitting-system og udstyr, som egner sig til fartøjstypen (f.eks.
varierer opfejningssvingarmenes længde i forhold til fartøjets længde)
Udstyr kan blive forældet, og det skal måske erstattes af tidssvarende (innovativt) udstyr
Udstyr kan blive beskadiget i forbindelse med øvelser eller olieoprensningsaktiviteter
og/eller miste ydeevnen efter at være benyttet til olieoprensning (f.eks. pumper).
Foruden udgifter til udstyr dækker en del af det nødvendige beløb også udgifter til
tilbagevendende årlige udgifter, herunder deltagelse i øvelser på tværs af landegrænser,
6
Den tilhørende forhåndsmeddelelse blev offentliggjort i EUT 2005/S16 – 014442 af 22.1.2005.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0006.png
uddannelse af mandskab og fartøjets disponibilitet (fartøjet skal forblive i det udpegede
område, og der ydes erstatning for afbrydelse eller ophævelse af kommercielle kontrakter i
tilfælde af, at fartøjet benyttes til olieoprensningsaktiviteter).
Stand by-fartøjer til ulykker med farlige og skadelige stoffer
Ifølge handlingsplanen koncentreres indsatsen i første omgang om ekstra kapacitet til
bekæmpelse af alvorlige olieudslip, og først senere vil der blive sat ind over for udslip af
farlige og skadelige stoffer. Det er vigtigt at bemærke, at olie og olieudslip udviser særlige
karakteristika i havmiljøet, og dette indebærer, at bekæmpelsesmulighederne kan afgrænses
snævert. På den anden side kan den brede vifte af stoffer, som det kunne dreje sig om ved
"kemiske" udslip, og deres karakteristika i havmiljøet skabe behov for yderligere
indsatskapacitet af anden art.
Som følge heraf er udbudsprocessen angående fartøjer til bekæmpelse af forurening med
farlige og skadelige stoffer planlagt til 2006. Beløbene i bilaget skal dække opgraderingen af
eksisterende fartøjer, som der er tegnet kontrakt for, eller om nødvendigt kontrakter på
stand by-basis for egnede specifikke fartøjer for en treårsperiode. For 2006 stilles der dog et
fartøj til bekæmpelse af forurening med farlige og skadelige stoffer til rådighed på stand by-
basis for en fireårsperiode inden for rammerne af den løbende budgetprocedure. En del af
disse beløb skal som minimum dække omkostningerne ved den "primære ombygning", der
muliggør redning af besætning, brandslukning og udbedring af lækager.
For at bevare denne ekstra indsatskapacitet til bekæmpelse af "kemiske" udslip skal
kontrakterne fornys i 2010 og igen i 2013.
Satellitbilleder
En anden omfattende aktivitet i 2006 består i oprettelsen af et satellitbilledbehandlingscenter
til bekæmpelse af olieforurening, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv […] om
forurening fra skibe og om indførelse af sanktioner, herunder strafferetlige sanktioner, for
ulovlig forurening
7
. Satellitbilleder bør som tidligere nævnt støtte medlemsstaternes og
Kommissionens arbejde med at gribe ind over for illegale udledninger og utilsigtede
olieudslip.
Agenturet skal etablere infrastruktur til dette formål og købe analyserede satellitbilleder. Et
første udgiftsoverslag viser, at 1 000 billeder af vandområderne i hele Fællesskabet vil kræve
1 mio. EUR om året. Hvis medlemsstaterne regelmæssigt benytter denne tjeneste, er beløbet
ikke tilstrækkeligt. Efter udløbet af den første treårige kontrakt (i 2009) vil agenturet måske
ønske at forhandle om et større antal billeder og på dette tidspunkt drage fordel af den
gunstige udvikling i satellitsektoren.
Europa-Kommissionen og medlemsstaterne bør kunne benytte dette center direkte til alle
former for anmodninger om næsten tidstro data på dette område. Takket være centraliseringen
på europæisk niveau kan der opnås effektivitetsforbedringer og direkte adgang til satellitdata
samt betydelige besparelser (stordriftsfordele).
(b)
Andre aktiviteter
Information, samarbejde og -koordinering
Dette punkt omfatter alle handlingsplanens støtteaktiviteter på områderne information,
koordinering og samarbejde, som sigter mod at opfylde agenturets forpligtelse til at give
7
Udkast til direktiv, som er forelagt Europa-Parlamentet og Rådet til vedtagelse.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemsstaterne og Kommissionen teknisk og videnskabelig støtte på området bekæmpelse
af olieforurening.
I 2005 og 2006 vil aktiviteterne bl.a. omfatte: i) oprettelse af ordninger med regionale aftaler,
ii) udbredelse af bedste praksis med workshops og konferencer, iii) undersøgelser af
innovativt udstyr til bekæmpelse af olieforurening og specialudviklede teknikker til
bekæmpelse af forurening med farlige og skadelige stoffer og iv) forbedring af
medlemsstaternes beredskabsplanlægning og beredskabskæden.
Fra 2008 vil der blive lagt mere vægt på udviklingen af "andre aktiviteter" til støtte for
forureningsbekæmpelsens effektivitet. På det tidspunkt skal aktiviteter som f.eks. innovation
være i fuld gang, og der skal iværksættes specifikke undersøgelser. For at forbedre
beredskabskæden må agenturet behandle vanskelige spørgsmål, f.eks. losning af oprenset olie
og overvågning fra luften. Der er derfor behov for budgetmidler til at finansiere disse
aktiviteter.
4.
Konklusion
Gennemførelsen af agenturets opgaver på området bekæmpelse af olieforurening blev
påbegyndt i 2005 i overensstemmelse med handlingsplanen, og dette arbejde videreføres i de
kommende år. Grundet de løbende forpligtelser vil det være vanskeligt at give sig i kast med
andre aktiviteter i de kommende år uden en passende budgetmæssig fleksibilitet. Udviklingen
og udvidelsen af de forureningsbekæmpende aktiviteter forudsætter derfor langsigtede
investeringer og en tilstrækkelig finansiel sikkerhed. Som følge heraf er der behov for en
fællesskabsforordning for at tilvejebringe et tilstrækkeligt fællesskabsbidrag til agenturets
budget for syvårsperioden fra 2007 til og med 2013.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0008.png
2005/0098 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om flerårig finansiering af det europæiske agentur for søfartssikkerheds tiltag til
bekæmpelse af forurening fra skibe og om ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 80,
stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
8
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
9
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
10
,
efter proceduren i traktatens artikel 251, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved forordning (EF) nr. 1406/2002
11
oprettes et europæisk agentur for
søfartssikkerhed (i det følgende benævnt "agenturet") med det formål at sikre et højt,
ensartet og effektivt niveau for søfartssikkerhed og for forebyggelse af forurening fra
skibe.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 724/2004 af 31. marts 2004
om ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002 fik agenturet tildelt nye opgaver på
området forebyggelse og bekæmpelse af forurening fra skibe som reaktion på de
seneste søulykker i Fællesskabets farvande, navnlig olietankskibene "Erikas" og
"Prestiges" forlis.
For at udføre de nye opgaver på området forebyggelse og bekæmpelse af forurening
vedtog agenturets bestyrelse den 22. oktober 2004 en handlingsplan for beredskab og
bekæmpelse af olieforurening, hvori agenturets aktiviteter til bekæmpelse af
forurening fastlægges, og hvormed det tilstræbes at sikre den bedst mulige udnyttelse
af de finansieringsmidler, der står til agenturets rådighed ("handlingsplanen").
(2)
(3)
8
9
10
11
EFT C [], [], s. [].
EFT C [], [], s. [].
EFT C [], [], s. [].
EFT L 208 af 5.8.2002, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 724/2004, EUT L 129 af 29.4.2004,
s. 1.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0009.png
(4)
Agenturets tiltag til bekæmpelse af forurening, jf. handlingsplanen, vedrører aktiviteter
på områderne information, koordinering og samarbejde og frem for alt operativ
assistance til medlemsstaterne, ved at disse får supplerende forureningsbekæmpende
fartøjer stillet til rådighed.
De supplerende midler, som agenturet stiller til medlemsstaternes disposition, bør
bringes til veje inden for rammerne af fællesskabsordningen til fremme af styrket
samarbejde om indsatser på civilbeskyttelsesområdet, som er indført ved Rådets
beslutning 2001/792/EF, Euratom af 23. oktober 2001
12
.
For at sikre, at handlingsplanen gennemføres til fulde, og for at styrke forebyggelse og
bekæmpelse af olieforurening ved at udvide agenturets nuværende forurenings-
bekæmpelsesaktiviteter, bør agenturet råde over et levedygtigt og
omkostningseffektivt system, navnlig til finansiering af dets operative assistance til
medlemsstaterne.
Det er derfor nødvendigt at tilvejebringe passende sikkerhed for finansieringen af
agenturets opgaver på området forureningsbekæmpelse og andre dertil knyttede tiltag i
form af en flerårig finansieringsforpligtelse. Fællesskabets årlige bidrag bør fastsættes
i overensstemmelse med de gældende procedurer.
De beløb, der skal indgås forpligtelser for til finansiering af forureningsbekæmpelsen,
bør dække perioden 2007 til 2013 på linje med det nye finansielle overslag.
Denne forordning indeholder bestemmelser om et finansielt referencebeløb for samme
periode 2007 til 2013 med henblik på handlingsplanens gennemførelse.
For at fordele forpligtelserne bedst muligt og tage hensyn til eventuelle ændringer,
hvad angår aktiviteter til bekæmpelse af olieforurening, må der foretages et løbende
tilsyn af det faktiske behov, så de årlige finansielle forpligtelser kan tilpasses herefter.
Agenturets bestyrelse bør derfor gennemgå de budgetmæssige forpligtelser på
grundlag af en rapport udarbejdet af den administrerende direktør for om nødvendigt
at foretage ændringer af agenturets budget. Forordning (EF) nr. 1406/2002 bør derfor
ændres i overensstemmelse hermed -
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Formål
Denne forordning indeholder de nærmere bestemmelser for Fællesskabets finansielle bidrag
til det europæiske agentur for søfartssikkerheds budget med henblik på udførelsen af de
opgaver, det fik tildelt på området bekæmpelse af forurening fra skibe og andre dertil knyttede
tiltag, jf. artikel 2 i forordning (EF) nr. 1406/2002.
12
EFT L 297 af 15.11.2001, s. 7.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Definitioner
I denne forordning forstås ved:
(a)
(b)
"agenturet": det europæiske agentur for søfartssikkerhed, som er oprettet ved
forordning (EF) nr. 1406/2002.
"regionale aftaler": bilaterale og regionale aftaler som f.eks. Helsinki- og
Barcelona-konventionen af hhv. 1974 og 1976, der er indgået mellem
kyststater med henblik på ydelse af gensidig bistand i tilfælde af
forureningsulykker til søs.
Artikel 3
Anvendelsesområde
Fællesskabets finansielle bidrag, som er nævnt i artikel 1, tildeles agenturet til finansiering af
tiltag navnlig på følgende områder:
(a)
(b)
information i form af sammenstilling, analyse og udbredelse af bedste praksis
samt teknikker og innovation på området bekæmpelse af olieforurening
samarbejde og koordinering ved at yde Kommissionens relevante tjenestegrene
teknisk og videnskabelig støtte og sagkundskab i forbindelse med aktiviteter
under rammerne af de relevante regionale aftaler
operativ assistance ved, efter anmodning, at stille supplerende midler, f.eks.
stand by-fartøjer til forureningsbekæmpelse, til rådighed for medlemsstaternes
forureningsbekæmpelsesaktioner i tilfælde af utilsigtet eller forsætlig
forurening fra skibe. Assistancen rettes primært mod Østersøen, den vestlige
indsejling til Den Engelske Kanal, Atlanterhavskysten og Middelhavet, især
området langs olietankskibsruten fra Sortehavet, medens andre områder også
vil kunne få assistance ved behov.
Artikel 4
Fællesskabsfinansiering
Der afsættes 154 mio. EUR som finansielt referencebeløb for gennemførelsen i perioden
1. januar 2007 til 31. december 2013 af de opgaver, der er nævnt i artikel 3.
De årlige bevillinger godkendes af budgetmyndigheden inden for de finansielle overslag.
Artikel 5
Beskyttelse af Fællesskabets finansielle interesser
(c)
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0011.png
1.
Kommissionen og agenturet sikrer i forbindelse med gennemførelsen af aktiviteter,
der finansieres i henhold til denne forordning, at Fællesskabets økonomiske
interesser beskyttes gennem forholdsregler mod svig, korruption og andre
ulovligheder, gennem effektiv kontrol og gennem inddrivelse af uretmæssigt eller
ulovligt udbetalte beløb samt, hvis der konstateres uregelmæssigheder, gennem
sanktioner, der skal være effektive, stå i forhold til overtrædelsens omfang og have
en afskrækkende virkning, i overensstemmelse med Rådets forordning (Euratom, EF)
nr. 2988/95 og Rådets forordning (Euratom, EF) nr. 2185/96 samt Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/1999.
Hvad angår fællesskabsaktioner, der finansieres i henhold til denne forordning, skal
begrebet uregelmæssighed som beskrevet i artikel 1, stk. 2, i forordning (EF,
Euratom) nr. 2988/95 betyde enhver overtrædelse af en fællesskabsbestemmelse eller
forsømmelse af en kontraktlig forpligtelse, som kan tilskrives en virksomheds
handling eller undladelse, der ved afholdelse af en uretmæssig udgift skader eller
kunne skade De Europæiske Fællesskabers almindelige budget eller budgetter, der
forvaltes af De Europæiske Fællesskaber.
Artikel 6
Ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002
2.
I forordning (EF) nr. 1406/2002 foretages følgende ændringer:
(a)
I artikel 10, stk. 2, indsættes følgende litra:
“(l) gennemgår den finansielle gennemførelse af den detaljerede plan, jf. litra k), og de
budgetmæssige forpligtelser, som er fastsat i forordning […]
13
, inden regnskabsårets
begyndelse på grundlag af den rapport, der er omhandlet i artikel 15, stk. 2, litra g).”
(b)
I artikel 15, stk. 2, indsættes følgende litra:
“g) senest den 31. januar hvert år forelægger vedkommende Kommissionen og bestyrelsen en
rapport om den finansielle gennemførelse af den detaljerede plan for agenturets
forureningsberedskab og forureningsbekæmpelsesaktiviteter og gør status over alle aktioner,
der er finansieret i henhold til denne plan.”
Artikel 7
Evaluering
På grundlag af agenturets oplysninger forelægger Kommissionen Europa-Parlamentet og
Rådet en rapport om gennemførelsen af forordningen senest fire år efter, at denne er trådt i
kraft. Rapporten skal beskrive de resultater, der er opnået ved anvendelsen af Fællesskabets
bidrag, jf. artikel 4, hvad angår forpligtelser og udgifter i perioden mellem den 1. januar 2007
og den 31. december 2009.
13
Henvisning til denne forordning.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 8
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0013.png
LEGISLATIVE FINANCIAL STATEMENT
1.
NAME OF THE PROPOSAL
Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on a multiannual
funding for the action of the European Maritime Safety Agency in the field of response to
pollution caused by ships and amending Regulation (EC) No 1406/2002.
2.
ABM / ABB FRAMEWORK
Policy Area(s) concerned and associated Activity/Activities:
06: Energy and Transport
Inland, air and maritime transport policy;
Implementation of the provisions related to pollution prevention and response activities.
3.
3.1.
BUDGET LINES
Budget lines (operational lines and related technical and administrative
assistance lines (ex- B.A lines)) including headings:
06020203: European Maritime Safety Agency- Anti-pollution measures.
3.2.
Duration of the action and of the financial impact:
7 years (from 2007 to 2013).
3.3.
Budgetary characteristics (add
rows if necessary):
Budget
line
Type of
expenditure
New
EFTA
contribution
Contributions
from applicant
countries
Heading in
financial
perspective
No 1a
06020203
NCE
14
DA
15
NO
YES
NO
Competitiveness
for Growth and
Employment
16
14
15
16
Non-compulsory expenditure.
Differentiated appropriations.
This classification stems from the new financial perspectives.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0014.png
4.
4.1.
4.1.1.
SUMMARY OF RESOURCES
Financial Resources
Summary of commitment appropriations (CA) and payment appropriations (PA)
EUR million (to 3 decimal places)
Section
no.
Expenditure type
2007
Year
n
n+1
2008
n+2
2009
n+3
2010
n+4
2011
n+5
2012
and
2013
17
Total
Operational expenditure
18
Commitment
Appropriations (CA)
Payment
Appropriations (PA)
8.1
a
20,000
19,000
22,500
25,000
19,000
48,500
154,000
b
18,000
18,000
23,000
25,000
21,500
48,500
154,000
Administrative expenditure within reference amount
19
Technical
administrative
assistance (NDA)
&
8.2.4
c
NA
20
TOTAL REFERENCE AMOUNT
Commitment
Appropriations
a+c
20,000
19,000
22,500
25,000
19,000
48,500
154,000
Payment
Appropriations
b+c
18,000
18,000
23,000
25,000
21,500
48,500
154.000
17
18
19
20
Until 2013 for commitments appropriations and until 2014 for payments appropriations.
Expenditure that does not fall under Chapter xx 01 of the Title xx concerned.
Expenditure within article xx 01 04 of Title xx.
Not applicable.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0015.png
Administrative expenditure not included in reference amount
21
man resources and
associated expenditure
(NDA)
Administrative
costs,
other
than
human
resources and associated
costs, not included in
reference amount (NDA)
8.2.5
d
NA
22
8.2.6
e
NA
23
Total indicative financial cost of intervention
TOTAL CA including
cost
of
Human
Resources
TOTAL PA including
cost
of
Human
Resources
a+c
+d+
e
b+c
+d+
e
20,000
19,000
22,500
25,000
19,000
48,500
154,000
18,000
18,000
23,000
25,000
21,500
48,500
154.000
Co-financing details
If the proposal involves co-financing by Member States, or other bodies (please specify
which), an estimate of the level of this co-financing should be indicated in the table below
(additional lines may be added if different bodies are foreseen for the provision of the co-
financing):
EUR million (to 3 decimal places)
Co-financing body
Year
n
……………………
TOTAL CA including co-financing
f
a+c
+d
+e+
f
NA
24
NA
n+1
n+2
n+3
n+4
n + 5
and
later
Total
4.1.2.
Compatibility with Financial Programming
Proposal is compatible with existing financial programming.
⌧Proposal
will entail reprogramming of the relevant heading in the financial
perspective.
Proposal may require application of the provisions of the Interinstitutional
Agreement
25
(i.e. flexibility instrument or revision of the financial perspective).
21
22
23
24
25
Expenditure within chapter xx 01 other than articles xx 01 04 or xx 01 05.
Not applicable.
Not applicable.
Not applicable.
See points 19 and 24 of the Interinstitutional agreement.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0016.png
4.1.3.
Financial impact on Revenue
⌧Proposal
has no financial implications on revenue
Proposal has financial impact – the effect on revenue is as follows:
NB: All details and observations relating to the method of calculating the effect on
revenue should be shown in a separate annex.
EUR million (to one decimal place)
Prior to
action
Situation following action
Budget line
Revenue
[Year
n-1]
[Yea [n+1] [n+2] [n+3 [n+4] [n+5]
26
r n]
]
NA
a) Revenue in absolute terms
b) Change in revenue
(Please specify each revenue budget line involved, adding the appropriate number
of rows to the table if there is an effect on more than one budget line.)
4.2.
Human Resources FTE (including officials, temporary and external staff) – see
detail under point 8.2.1.
Annual requirements
Year n
n+1
n+2
n+3
n+4
n+5
and
later
Total number of NA
27
human resources
5.
CHARACTERISTICS AND OBJECTIVES
Details of the context of the proposal are required in the Explanatory Memorandum.
This section of the Legislative Financial Statement should include the following specific
complementary information:
5.1.
Need to be met in the short or long term
The need to be met both in short and in a longer term is to provide the European Maritime
Safety Agency (“the Agency”) with an appropriate financial security for the funding of anti-
pollution tasks and ensure cost-effectiveness by way of a multi-annual programming for
expenditure concerning such tasks. The overall financial envelope to be imputed on an annual
26
27
Additional columns should be added if necessary i.e. if the duration of the action exceeds 6 years
The Human resources are covered under the separate budgetary line 06020201.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0017.png
basis on the Community budget (from 2007 to 2013) is of €154 million. The areas of
activities and the specific needs, as well as the relevant amounts are illustrated in section 3 (a)
and (b) of the explanatory memorandum and in the annex.
The main beneficiaries of the proposed intervention are the Member States, since the anti-
pollution actions of the Agency are primarily intended to supplement anti-pollution and
preparedness mechanisms of the Member States, in particular, by adding at sea oil recovery
capacity by means of additional specific anti-pollution vessels, in case of large scale oil spills
that go beyond the national operational capacities and when such intervention is requested by
the Member States concerned.
5.2.
Value-added of Community involvement and coherence of the proposal with
other financial instruments and possible synergy
The severe oil spills provoked by the recent maritime accidents, in which were involved the
oil tankers ERIKA and PRESTIGE, demonstrated the need for additional pollution response
capacity, as well as prevention and preparedness measures at Community level in order to
prevent oil spills, minimise their severe implications, while containing pollution. The anti-
pollution action of the Agency is therefore designed, in particular, to supplement the national
mechanisms in case of large oil spill that go beyond national capabilities, which cannot ensure
a swift and efficient response to the pollution caused. The completion of the related tasks,
namely the additional at sea recovery capability by means of stand-by vessels is dependent on
financial security and the availability of resources on a longer term basis, through a
multiannual programming for contribution from the Community budget.
Considering the long-term nature of the pollution response responsibility of the Agency, the
inherent expenditure and investments are not feasible through a year on year scheduling of the
Community financing. It is therefore necessary to embark on long-term investments for
providing adequate financial means for pollution response at European level and allow
sufficient financial security for the Agency that would ensure cost-effectiveness in the
negotiation for longer term contracts for stand-by vessels and thus the viability of a
sustainable antipollution endeavour. The involvement of the Community is, thus, vital for the
mounting of a thorough pollution response.
Hence, the multiannual forecast of expenditure, for the period from 2007 to 2013 is the only
way for achieving an effective Community pollution response system. An amount of € 17.8
million is allocated by the Budgetary Authority for 2005 while an amount of
Є
29 million is
to be allocated in the 2006 Draft Community budget, subject to a decision according to the
current budgetary procedure.
As stated in section 1 (c) of the Explanatory Memorandum, the additional at sea oil recovery
means to be offered by the Agency to the requesting Member States will be provided through
the Community framework for cooperation in the field of accidental or deliberate marine
pollution established by Decision No 2850/2000/EC of the European Parliament and of the
Council of 20 December 2000
28
and of the Community mechanism to facilitate reinforced
cooperation in civil protection assistance interventions established by Council Decision
2001/792/EC, Euratom of 23 October 2001
29
.
28
29
OJ L 332, 28.12.2000, p.1.
OJ L 297, 15.11.2001, p.7.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0018.png
5.2.1.
Objectives, expected results and related indicators of the proposal in the context of
the ABM framework
The objectives of the proposal will substantially contribute, on the one hand, to the protection
of the environment and notably the combating of pollution caused by oil spills and, on the
other hand, make possible the effective implementation of the prerequisites of Regulation
(EC) N° 724/2004 of the European Parliament and of the Council of 31 March 2004
amending Regulation (EC) N° 1406/2002 establishing a European Maritime Safety Agency
provisions related in particular to pollution response activities.
The multiannual scheduling of the contribution from the Community budget for financing,
above all, the anti-pollution activities of the Agency will result in the making available for the
Member States adequate intervention resources for at sea recovery of oil spills for the period
as of 2007 to 2013 and strengthening the Agency’s contribution to the Community pollution
response system.
The success of the attainment of the objectives could be measured, in particular, by (i) the
rapidity of reaching the area affected by the oil spill, (ii) the time needed for at sea recovery of
the oil, (iii) the extent of the containment of the pollution, (iv) the functioning of satellite
surveillance for detecting and combating pollution, and (v) the effective co-operation with
involved Parties (Member States, regional agreements) in getting ready to respond
successfully to an oil pollution.
5.3.
Method of Implementation (indicative)
Show below the method(s)
30
chosen for the implementation of the action.
ٱ
Centralised Management
ٱ
Directly by the Commission
ٱ
Indirectly by delegation to:
ٱ
Executive Agencies
Bodies set up by the Communities as referred to in art. 185 of the Financial Regulation
ٱ
National public-sector bodies/bodies with public-service mission
ٱ
Shared or decentralised management
ٱ
With Member states
ٱ
With Third countries
ٱ
Joint management with international organisations (please specify)
Relevant comments:
30
If more than one method is indicated please provide additional details in the "Relevant comments"
section of this point
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
6.1.
MONITORING AND EVALUATION
Monitoring system
The main indicator concerning the means and resources necessary to carry out the involved
actions is the risk posed by oil spills taking into consideration the oil trade patterns in
European waters, the socio-economic and environmental impact that might be caused by a
large scale incident, as well as the current operational capacities of the Member States and
thus their needs for additional at sea recovery capacity to be provided by the Agency. Hence,
European waters have been divided in areas where the Agency’s additional capacity should be
primarily focussed (see below under section 6.2.1). As regards outputs and results, the main
indicators are the number of the Agency’s interventions, as well as their impact and effects.
The data regarding current pollution response capacities of the Member States were collected
in particular from the Community Information, System and provided by the Member States.
These data will be regularly updated on the basis of information provided by the above
sources. The prices of the anti-pollution stand- by vessels have been estimated on the basis of
current market prices.
6.2.
6.2.1.
Evaluation
Ex-ante evaluation
In order to fulfil the prerequisites of Regulation (EC) N° 724/2004 (see above under section
5.3) as regards anti-pollution response activities of the Agency and in particular to evaluate
the status of European response preparedness, the Commission (DG TREN) commissioned a
study in 2003 that was conducted by the International Tanker Owners Pollution Federation.
This study, which was finalised in April 2004, presented the preparedness of Member States
regarding response to pollution caused by oil spills at sea and the nature and scale of the risk
posed by oil spills in European waters.
Besides, the Agency organised a specific workshop on the “Oil Pollution Response in the
European Union”, in June 2004, in order to address the best ways for mounting an effective
oil pollution response at European level and set the priorities for action.
The findings and results of both proceedings have been used as a basis for drafting the Action
Plan for oil pollution preparedness and response, which was adopted by the Agency’s
Administrative Board in October 2004 (see also section 2 of the Explanatory
Memorandum).The Action Plan identifies the activities that the Agency intends to embark on
within the context of the above Regulation, both in terms of response to an oil spill, by way of
specialised anti-pollution vessels, and preparedness as a means to mounting effective response
operations and is aimed also to ensure the optimum use of the financial means available to the
Agency.
On the basis of the current response capacity of the Member States and the current and future
plans for additional response capacity, as gathered following the above consultations, the
Agency conducted an extensive evaluation of the estimated cost of the different anti-pollution
actions and especially of the ones related to the operational assistance (stand-by vessels) on
account of:
- A benchmarking for the cost of the stand-by contracts (see also section 1 (c) of the
Explanatory Memorandum) that was conducted on the basis of information included in the
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
existing contracts concluded between the Member States and shipowners for the provision of
similar services and the contracts concluded for the ships involved in recent maritime
accidents (ERIKA and PRESTIGE), as well as input provided by the competent authorities of
a number of Member States.
- Information obtained from shipyards regarding the prices of oil pollution response
specialised equipment (such as pumps, booms, skimmers, grabs and “specialist” response
vessels).
It is worth noting, however that the prices vary considerably as a function of the types of
ships, the specific equipment used for each case, the need in crew etc.
The key findings of the ex-ante evaluation were as follows (see also section 1 (c) of the
Explanatory Memorandum):
The present pollution response capacity of the Member States should be supplemented in
order to allow a prompt and effective intervention in the event of large scale oil contamination
incidents and to contain and mitigate their impact. A number of areas, where the risk of major
pollution is highest, were identified by reason of the most busy tanker routes and the
prospects for future oil trade patterns, the socio-economic and environmental impact of a
potential oil spill and the historical incidence of oil spills and their locations around Europe.
These areas are: the Baltic sea, the Western approaches to the Channel, the Atlantic coast and
the Mediterranean Sea (Western part and Bosporus/Black Sea). The specific needs for each
region, especially in terms of the type and number of the stand-by vessels that are needed,
depends on the types of traffic and the size of each area.
6.2.2.
Measures taken following an intermediate/ex-post evaluation (lessons learned from
similar experiences in the past)
Not relevant.
6.2.3.
Terms and frequency of future evaluation
Ex-post evaluation is particularly crucial for the efficient allocation of commitments and for
the potential adaptation of the annual financial commitments, bearing in mind that oil
pollution response activities may require revision following an alteration in the needs for anti-
pollution action. The Administrative Board of the Agency will be requested, thus, to review
annually the budgetary commitments, on the basis of a report produced by the Executive
Director, to include any necessary adjustments to the budget of the Agency. In addition, the
Commission shall submit to the European Parliament and the Council, on the basis of
information provided by the Agency, a report on the implementation of this proposed
Regulation no later than 4 years from its entry into force. This report shall set out the results
of the utilisation of the Community contribution as regards commitments and expenditure
covering the period between 1 January 2007 and 31 December 2009.
7.
A
NTI
-
FRAUD MEASURES
The anti-pollution activities of the Agency will be subject to the normal audit procedures
foreseen by the Agency’s financial Regulation and the control of the Court of Auditors.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0021.png
8.
8.1.
DETAILS OF RESOURCES
Objectives of the proposal in terms of their financial cost
Commitment appropriations in EUR million (to 3 decimal places)
Headings of
Objectives, actions
and outputs should
be provided
Type
of out
put
Av.
cos
t
Year n2007
Year n+12008
Year n+2
2009
Year n+32010
Year n+4
2011
Year +5 and
later
2012-2013
TOTAL
No.
out
puts
Total
cost
No.
out
puts
Total
cost
No
ou
tp
uts
Total
cost
No.
out
puts
Total
cost
No.
out
puts
Total
cost
No.
out
puts
Total
cost
No.
out
puts
Total cost
OPERATIONAL
OBJECTIVE
N°1
Operational
assistance
Action 1 Baltic Sea
31
Stand-by 1 vessel
Stand-by 2 Vessels
Stand-by
vessel
TOTAL
1
HNS
5,000
4,500
4,500
5,000
4,500
4,500
5,000
9,000
9,000
15,000
5,000
4,500
4,500
5,000
4,500
9,500
33,000
31
Add to pollution recovery capability of the requesting Member States.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0022.png
Action 2
Mediterranean Sea
32
Stand-by 1 vessel
4,500
4,500
9,000
Stand-by 2 vessels
Stand-by
vessel
TOTAL
Action 3
Atlantic Coast
33
Channel + Atlan.
Coast Stand-by 2
vessels
8,500
1
HNS
5,000
7,000
5,000
7,000
5,000
19,000
10,000
5,000
4,500
7,000
5,000
4,500
12,000
38,000
8,500
17,000
Bay of Biscay Stand-
by 1 vessel
6,000
6,000
12,000
Stand-by1 HNS vessel
4,500
9,000
34
9,000
22,500
32
33
Add to pollution recovery capability of the requesting Member States.
Add to pollution recovery capability of the requesting Member States.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0023.png
TOTAL
4,500
8,500
6,000
9,000
8,500
15,000
51,500
Action 4
Black
Sea/Bosporus
35
Stand-by
1 vessel
Action 5
Satellite Imagery
36
Satellite Service
enterice Centre
OPERATIONAL
OBJECTIVES N°s 2
+ 3
37
Informatrion,
Co-operation
and
Co-ordination
4,500
4,500
4,500
13,500
3,500
3,500
7,000
34
35
36
37
This amount covers the renewal of the contract for 1 HNS vessel financed under the 2006 draft budget and the renewal of the contract for another HNS vessel to be financed
under the 2007 budgetary provisions.
Add to pollution recovery capability of the requesting Member States.
Monitoring/imagery for spills and illegal discharges.
These activities are based upon the activities approved in the Action Plan Oil Pollution Preparedness and Response under the headings “information” and “cooperation and
co-ordination”.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0024.png
Action
1
38
Dissemination
of
knowledge/best
practices,
co-
ordination/co-
operation:Member
States,
Regional
Agreement,Commiss
ion,
Innovation,
etc.
1,000
TOTAL COST
20,000
1,500
1,500
1,500
1,500
4,000
11,000
19,000
22,500
25,000
19,000
48,500
154,000
38
DA
The estimated amounts under this section are intended to cover, in particular, studies and consultations with different bodies, meetings and conferences in relation to anti-
pollution actions, missions and information systems
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0025.png
8.2.
8.2.1.
Types of
post
Administrative Expenditure
Number and type of human resources
Staff to be assigned to management of the action using existing and/or additional
resources (number
of posts/FTEs)
Year n
Year n+1
Year n+2
Year n+3
Year n+4
Year n+5
Officials
or
temporary
staff
39
(XX 01
01)
A*/AD
B*,
C*/AST
NA
40
NA
Staff financed
41
by
art. XX 01 02
Other
staff
42
financed by art. XX
01 04/05
TOTAL
NA
NA
8.2.2.
8.2.3.
Description of tasks deriving from the actionNA
43
Sources of human resources (statutory): NA
44
(When more than one source is stated, please indicate the number of posts originating from
each of the sources)
Posts currently allocated to the management of the programme to be replaced
or extended
Posts pre-allocated within the APS/PDB exercise for year n
Posts to be requested in the next APS/PDB procedure
Posts to be redeployed using existing resources within the managing service
(internal redeployment)
Posts required for year n although not foreseen in the APS/PDB exercise of the
year in question
39
40
41
42
43
44
Cost of which is NOT covered by the reference amount
The Human resources are covered under the separate budgetary line 06020201.
Cost of which is NOT covered by the reference amount
Cost of which is included within the reference amount
Not applicable.
The Human resources are covered under the separate budgetary line 06020201.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0026.png
8.2.4.
Other Administrative expenditure included in reference amount
(XX 01 04/05 –
Expenditure on administrative management)
EUR million (to 3 decimal places)
Budget line
(number and heading)
Year n
Year
n+1
Year
n+2
Year
n+3
Year
n+4
Year
n+5
TOTAL
and
later
1 Technical and administrative
assistance (including related staff costs)
Executive agencies
45
Other technical
assistance
intra muros
extra muros
Total Technical and administrative
assistance
and
administrative
NA
46
NA
8.2.5.
Financial cost of human resources and associated costs not included in the reference
amount
EUR million (to 3 decimal places)
Year n+5
Type of human resources
Year n
Year n+1
Year n+2
Year n+3
Year n+4
and later
Officials and temporary staff (XX 01
01)
NA
47
Staff financed by Art XX 01 02
(auxiliary, END, contract staff, etc.)
NA
(specify budget line)
Total cost of Human Resources
and associated costs (NOT in
reference amount)
45
46
47
Reference should be made to the specific legislative financial statement for the Executive Agency(es)
concerned.
Administrative expenditure within the reference amount is covered under a separate budgetary line.
Administrative expenditure within the reference amount is covered under a separate budgetary line.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445675_0027.png
Calculation–
Officials and Temporary agents
Reference should be made to Point 8.2.1, if applicable
Calculation–
Staff financed under art. XX 01 02
Reference should be made to Point 8.2.1, if applicable
8.2.6 Other administrative expenditure not included in reference amount
EUR million (to 3 decimal places)
Year
n+1
Year n
2007
XX 01 02 11 01 – Missions
XX 01 02 11 02 – Meetings &
Conferences
XX 01 02 11 03 – Committees
49
XX 01 02 11 04 – Studies &
consultations
XX 01 02 11 05 - Information
systems
Year
n+2
Year
n+3
Year
n+4
Year
n+5
and
later
TOTAL
2008
2009
2010
2011
NA
48
NA
NA
NA
NA
2 Total Other Management
Expenditure (XX 01 02 11)
3 Other expenditure of an
administrative nature
(specify
including reference to budget line)
Total Administrative expenditure,
other than human resources and
associated costs (NOT included in
reference amount)
Calculation -
Other administrative expenditure not included in reference amount
48
49
Not applicable.
Specify the type of committee and the group to which it belongs.
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KONSEKVENSANALYSE
FORSLAGETS KONSEKVENSER FOR VIRKSOMHEDERNE, HERUNDER ISÆR
SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER (SMV'er)
F
ORSLAGETS TITEL
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om flerårig finansiering af det
europæiske agentur for søfartssikkerheds tiltag til bekæmpelse af forurening fra skibe og om
ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002.
D
OKUMENTETS REFERENCENUMMER
KOM(2005) 210 endelig
F
ORSLAGET
1.
Hvorfor er der i betragtning af nærhedsprincippet behov for en EF-lovgivning på
området, og hvad er hovedformålet?
Hovedmålet med forslaget er at fastsætte procedurerne og rammerne for et fælles-
skabsbidrag til finansiering af de nye opgaver inden for forureningsbekæmpelse ved
søulykker, der er pålagt det europæiske agentur for søfartssikkerhed ('agenturet'), i
form af en flerårig finansieringsforpligtelse, der strækker sig over en syvårsperiode
(2007-2013).
Der er behov for EF-lovgivning for at fastlægge de nærmere bestemmelser for
Fællesskabets finansielle bidrag til agenturets budget. Dette spørgsmål hører derfor
under Fællesskabets enekompetence.
K
ONSEKVENSER FOR VIRKSOMHEDERNE
2.
Hvem berøres af forslaget?
– Hvilken erhvervssektor berøres?
Shippingvirksomheder, som råder over olieoprensningsfartøjer, der kan indsættes til
forureningsbekæmpelse på grundlag af stand by-kontrakter.
Berøres SMV'er i højere grad end store virksomheder?
Alle størrelser af virksomheder inden for sektoren.
– Er de berørte virksomheder koncentreret i bestemte regioner i EF?
De findes i alle medlemsstaterne, bortset fra de medlemsstater, som er indlandsstater.
Dog berøres alle medlemsstater heraf i kraft af deres rolle som flagstater.
DA
28
DA