Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 33
Offentligt
1303724_0001.png
1303724_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 25. november 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: DEPMAKISags nr.: 1300570Dok nr.: 1344800
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 20. november 2013stillet følgende spørgsmål nr. 7 (L 33) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Christi-an Schmidt (V).Spørgsmål nr. 7:Med henvisning til L 33 og ministerens svar på SUU alm. del spørgsmål 856(2012-2013) bedes ministeren oplyse, hvordan hensyn til hhv. ”Væsentlige øko-nomiske konsekvenser” og ”Konsekvenser for opretholdelse af et stabilt tilbud afydelser”, skal forstås. Vil ministeren angive nogle eksempler på, hvordan hhv.væsentlige økonomiske konsekvenser og konsekvenser for opretholdelse af etstabilt tilbud af ydelser kan være afgrænsende for de varer og tjenesteydelser,der er tilskudsberettigede, og vil ministeren desuden redegøre for, hvordan mini-steren vil undgå, at de to hensyn fortolkes vidt forskelligt i forskellige regioner?”Svar:I forbindelse med mit svar af 3. september 2013 på spørgsmål nr. 856 (SUUalm. del) oplyste jeg under ad a), at dansk sikrede borgere efter den gældendebekendtgørelse nr. 1098 af 19. november 2008 har adgang til tilskud eftersundhedsloven til varer og tjenesteydelser, der er købt eller leveret i et andetEU/EØS-land (ydelsesbekendtgørelsen).Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i sundhedsloven på baggrund af af-gørelser fra EU-domstolen.Videre fremgår det af mit svar på spørgsmål nr. 856 (SUU alm. del), at af-grænsningen af de varer og tjenesteydelser, der er tilskudsberettigede efterydelsesbekendtgørelsen, er fastsat med støtte i EU-domme ud fra blandt an-det følgende hensyn:Væsentlige økonomiske konsekvenserKonsekvenser for opretholdelse af et stabilt tilbud af ydelserI forbindelse med mit svar på spørgsmål nr. 856 (SUU alm. del) oplyste jegendvidere under ad b), at i forbindelse med den danske implementering af Eu-ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/24/EU af 9. marts 2011 om patient-rettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser (pati-entmobilitetsdirektivet) er der bl.a. blevet foretaget en revurdering af, hvilkesundhedsydelser købt eller modtaget i en andet EU/EØS-land danske sikredeskal have ret til tilskud til i medfør af ydelsesbekendtgørelsen.Dette er ligeledes beskrevet i afsnit 2.2.2.1. i de almindelige bemærkninger tilL 33.
Side 2
Som led i denne revurdering er der taget stilling til, om der er sundhedsydelseri sundhedsloven, som ikke skal være tilskudsberettigede for den enkelte bor-ger, når den pågældende type sundhedsydelse leveres eller modtages i et an-det EU/EØS-land.Som led i revurderingen er der taget udgangspunkt i, at Danmark i medfør afdirektivets art. 7, stk. 9, kan begrænse muligheden for at yde tilskud til sund-hedsydelser modtaget eller leveret i et andet EU/EØS-land ud fra tvingendealmene hensyn. Det kan f.eks. være krav til planlægningen med det formål atsikre, at der på den pågældende medlemsstats område er en tilstrækkelig ogvedvarende adgang til et afbalanceret udbud af behandling af høj kvalitet, ellerud fra et ønske om at styre omkostningerne og i videst muligt omfang undgåethvert spild af økonomiske, tekniske og menneskelige ressourcerMed udgangspunkt i denne bestemmelse forventes den nye bekendtgørelsesåledes ikke at omfatte tilskud til behandling på de odontologiske landsdels-og videnscentre af hensyn til at fastholde et tilstrækkeligt patientunderlag ogerfaringsgrundlag og med henblik på at sikre, at der også fremover vil væreadgang til en sådan specialiseret behandling af høj kvalitet i Danmark.Jeg vil derfor ultimo 2013 udstede en ny ydelsesbekendtgørelse, hvor der ersket en betydelig udvidelse af de sundhedsydelser i primærsektoren, der ermodtaget eller leveret i et andet EU/EØS-land, og som er tilskudsberettigedefor borgeren.Kommuner og regioner vil således blive forpligtede til at yde tilskud til desundhedsydelser, der er nævnt i den kommende nye ydelsesbekendtgørelse,og som er leveret eller modtaget i andet EU/EØS-land.Jeg kan afslutningsvis tilføje, at udviklingen følges løbende, og at der – hvorder måtte vise sig at være grundlag herfor på baggrund af ovennævnte hensyn– vil kunne ske ændringer i bekendtgørelsen i forhold til hvilke ydelser eftersundhedsloven, som købt eller leveret i et andet EU/EØS-land, der skal ydestilskud til.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mads Kirkegaard