Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 33
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 17. december 2013Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMANISags nr.: 1107823Dok nr.: 1360537
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 16. december 2013stillet følgende spørgsmål nr. 40 (L 33) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Chri-stian Schmidt (V).Spørgsmål nr. 40:”Ministeren bedes redegøre for, hvor lang sagsbehandlingstid der må påreg-nes ved klage til Patientombuddet over regionsrådets sagsbehandlingstid,herunder hvor længe regionsrådet – i tilfælde af en overskridelse – maksimaltmå være om at træffe en afgørelse?”Svar:Det står mig ikke klart, om der både spørges til tidsfrister for regionsrådetsagsbehandling vedrørende ansøgning om forhåndsgodkendelse til sygehus-behandling og til Patientombuddets behandling af en klage over regionsrådetssagsbehandlingstid.Ift. regionsrådet vil det, som det fremgår af min besvarelse på spørgsmål nr.24 (L 33), ved bekendtgørelse blive fastsat, at regionsrådet skal træffe afgø-relse om ansøgning om forhåndsgodkendelse til sygehusbehandling senest 2uger efter, at ansøgningen er modtaget af regionen, og i øvrigt under hensyn-tagen til patientens behov for fremskyndet behandling.Der gælder ikke yderligere tidsfrister herfor. For den offentlige forvaltning gæl-der der dog et almindeligt krav om, at alle sager skal behandles så enkelt, hur-tigt og økonomisk som muligt. En offentlig myndighed har således pligt til atbehandle sager så hurtigt, som forholdene tillader det. Sagsbehandlingen skalderfor tilrettelægges sådan, at sagerne kan ekspederes uden unødvendigeforsinkelser. Der må desuden tages særlige hensyn, hvis det er af væsentligøkonomisk betydning for en borger, at sagen afgøres hurtigt.I forhold til Patientombuddets behandling af klager, der alene vedrører re-gionsrådets overskridelse af sagsbehandlingsfristen, forventes Patientombud-det at tilrettelægge procedurerne for sager på en sådan måde, at der hurtigtkan tages stilling til sådanne klager.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Anna Skat Nielsen