Mange tak.
Og hvor er det dog en glæde for mig at afløse hr.
Hans Christian Schmidt her på talerstolen efter så positiv en Venstreordførertale.
Vi taler i dag om grænseoverskridende sundhedsydelser.
Vi taler om borgeres, patienters, rettigheder til behandling inden for Europa, inden for EU.
Det er jo sådan i dag, at langt, langt de fleste danske patienter bliver behandlet i Danmark.
Det er godt, sådan skal det være i fremtiden.
Men der er også patienter, som tager til en praktiserende læge i Flensborg.
Der er også danske patienter, som tager til en tandlæge i Malmø.
Der er også danske patienter, som døjer med meget alvorlige, sjældne sygdomme, som af det offentlige danske sundhedsvæsen bliver sendt til udlandet for at blive behandlet, fordi de der kan behandle noget, vi måske ikke kan behandle.
Der bliver givet dansk tilskud til behandling i udlandet, men vi har vel nok haft rigtig mange eksempler i de sidste år, hvor der har været tvivl om, om patienterne/borgerne har haft ret til at få refunderet deres udgifter.
Hvordan er regelsættet?
Derfor er vi fra socialdemokratisk side utrolig glade for, at det her direktiv nu ligger der.
De europæiske lande, EU, er blevet enige om et regelsæt, og vi skal nu have det til at fungere i Danmark.
Vi støtter forslaget.
Vi glæder os over det.
Den klarhed i rammerne, som nu bliver fastlagt, kommer danske patienter, danske borgere, til gode, den kommer hele EU's borgergruppe til gode.
Det er sådan, at man ikke i fremtiden vil kunne få en refundering af en regning, hvis man er taget til et andet EU-land og blevet behandlet, hvis man kunne være blevet behandlet for det samme i Danmark.
Ingen kommer til at tjene penge på at kunne rejse til et andet europæisk land og blive opereret eller behandlet.
Man får højst den refundering med sig, som det koster at blive behandlet i Danmark.
Der kommer givetvis andre borgere fra Europa til Danmark for at blive behandlet.
De kommer ikke til at presse danske patienter og borgere bagud i køen til behandling i Danmark.
Udenlandske patienter, EU-borgere, der kommer til Danmark, kommer til at betale den pris, det koster at blive behandlet i Danmark.
Deres lande, deres sundhedsforsikringer betaler den pris.
Hvis en borger fra Danmark vælger at blive behandlet i udlandet, er der nogle ting, de selv skal gøre.
De skal selv sørge for at tage kontakten til udlandet, til et sygehus; de skal selv sørge for at have en lægelig henvisning med sig.
De skal selv lægge ud for betalingen; de skal selv sørge for at få pengene refunderet, når de kommer tilbage; de skal selv sørge for at arrangere og betale transporten; og de skal sørge for at få en forhåndsgodkendelse, hvis det kræves af Danske Regioner der, hvor de bor.
Der skal en forhåndsgodkendelse til, hvis en behandling i udlandet kræver, at man skal indlægges og overnatte på sygehuset, eller hvis det kræver meget højt specialiseret assistance på udstyrssiden eller i organiseringen.
Så er der også noget, de fem danske regioner kommer til at skulle gøre.
De skal leve op til, at borgerne kan få en forhåndsgodkendelse inden for 14 dage, og at den kommer til at bygge på de samme faglige, lægelige kriterier, som hvis behandlingen skulle foregå i Danmark.
Regionerne kommer også til at skulle vurdere de udenlandske patienter, som søger om behandling i Danmark, og de skal også sikre, at der oprettes kontaktpunkter, som det hedder, rundtomkring i hver region, hvor borgerne skal kunne få rådgivning og vejledning om grænseoverskridende sundhedsydelser inden for EU.
Der bygges også en fleksibilitet ind.
Den unge studerende, der flytter fra Danmark til Bruxelles for at være der et halvt eller et helt år, får meget lettere ved at få udleveret sin receptpligtige medicin i Bruxelles, i Belgien.
I øjeblikket er der nogle problemstillinger.
Der indbygges nu en væsentlig større fleksibilitet – også det er et gode.
Nu har jeg nævnt regionerne.
Det er faktisk ikke kun regionerne, der også får en opgave.
Kommunernes ydelser på sundhedsområdet bliver også en grænseoverskridende sundhedsydelse.
Så KL, Kommunernes Landsforening, skal også frem i skoene i forhold til at klargøre nogle ting.
Det kan eksempelvis være hjemmesygepleje, det kan være fysioterapi, eller det kan være den kommunale stofmisbrugsbehandling.
Så alt i alt er det her et rigtig godt lovforslag.
Vi har ventet meget længe på det.
Det har været kompliceret, som også Venstres ordfører siger.
Vi ser frem til en udvalgsbehandling, men udgangspunktet i det, der ligger her, er rigtig godt, og derfor støtter Socialdemokraterne det med glæde.