Miljøudvalget 2013-14
L 31
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
MinisterenJ.nr. MST 001-10223Den 22. november 2013
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 12. november 2013 stillet følgendespørgsmål nr. 49 alm. del, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 49 (alm. del)
Med henvisning til artiklen i Motor Magasinet den 8. november 2013 ”Venstrestemmer nej til højere skrotbidrag” bedes ministeren kommentere udmeldingen iartiklen fra miljøordfører Per Clausen (EL), hvor han tager skrotbrancens forslagom en pantordning, hvor producent/bilforhandler/bilkøber skal betale en pant på2-3.000 kr., til sig, og det bedes oplyst om ministeren er enig heri.Svar
I 2000 besluttede Folketinget at indføre en ordning, der sikrer, at biler, når deskal skrottes, bortskaffes miljømæssigt forsvarligt.Det er min opfattelse, at den ordning er velfungerende, og jeg er helt enig med PerClausen i, at ordningen fortsat skal være selvfinansierende, ligesom Folketingetbesluttede tilbage i 2000.Autoophuggernes brancheforeninger (DAG og BGD) har foreslået, at dennuværende ordning suppleres med en form for pant, hvor der indbetales mellem1.000-2.000 kr. pr. indregistreret bil, som følger bilen, og som udbetales vedbilens skrotning, så skrotningsgodtgørelsen kan blive højere.Det er vigtigt, at vi fortsat har fokus på, at ordningen er velfungerende og lever optil formålet. For at sikre dette foreslås der gennemført årligeinformationskampagner samt en evaluering af ordningen i 2015.Samlet finder jeg derfor ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at indføre enpantordning som foreslået. For mig er det centrale, at vi har én ordning, hvormiljøhensyn tilgodeses samtidig med enkel administration.
Ida Auken
/
Claus Torp
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk