Miljøudvalget 2013-14
L 31
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. 2013-8346Den 22. november 2013
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 12. november 2013 stillet følgendespørgsmål nr. 48 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 48 (alm. del)
Med henvisning til artiklen i Motor Magasinet den 8. november 2013 "Venstrestemmer nej til højere skrotbidrag" bedes ministeren redegøre udførligt ogfyldestgørende for den i artiklen omtalte stævning fra EU-Kommissionen, ogherunder også udførligt og fyldestgørende redegøre for EU-Kommissionensåbningsskrivelse i sagen.
Svar
Det, Kommissionen har sendt, er ikke en stævning, men en åbningsskrivelse (åbnings-skrivelse nr. 2013/0299) og vedrører Kommissionens direktiv 2013/28/EU af 17. maj2013 om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF omudrangerede køretøjer (bilskrotdirektivet).Ifølge bilskrotdirektivet er det forbudt at bruge visse farlige stoffer i materialer ogkomponenter i køretøjer, bortset fra de tilfælde, der er omhandlet i direktivet.Kommissionen har ved direktiv 2013/28/EU af 17. maj 2013 om ændring af bilag II tilEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF om udrangerede køretøjer (bil-skrotdirektivet) forlænget en eksisterende undtagelse i bilskrotdirektivet for så vidtangår anvendelse af bly i visse loddematerialer. Baggrunden for dette er, at Kommis-sionen har vurderet, at der ikke er fundet og udviklet tilsvarende alternative stoffer tilanvendelse i bilerne samt reservedele hertil. Ændringsdirektivets gennemførelsesfristvar den 22. august 2013.Ændringsdirektivet er gennemført i dansk ret til tiden ved bekendtgørelse nr. 1019 af 15.august 2013 om ændring af bekendtgørelse om begrænsning af import, salg samtfremstilling til eksport inden for EU og til EFTA-lande af person- og varebiler m.v., derindeholder visse farlige stoffer (ændringsbekendtgørelse til bilskrotbekendtgørelsen).Det er herefter frem til 1. januar 2016 muligt at anvende bly i visse loddematerialer.Ændringen er miljømæssigt neutral i forhold til de eksisterende regler.Ændringsbekendtgørelsen trådte i kraft den 22. august 2013. Kommissionen modtogimidlertid først underretning herom den 30.september 2013, og den for sene under-navn • adr • postnr byTlf. Nr • Fax nr • CVR nr • EAN nr • epost • web
retning er årsagen til åbningsskrivelsen. Kommissionen har den 1. oktober 2013 be-kræftet, at notifikation af ændringsbekendtgørelsen til bilskrotbekendtgørelsen er sket.Regeringen besvarer i øvrigt Kommissionen i overensstemmelse med det ovenforanførte.
Ida Auken
/
Claus Torp
2