Miljøudvalget 2013-14
L 31
Offentligt
1307784_0001.png
1307784_0002.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. 2013-7689Den 3. december 2013
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 28. november 2013 stillet følgendespørgsmål nr. 11 til L 31, forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag,godtgørelse og skrotningsbidrag i forbindelse med ophugning og skrotning af biler(Forhøjelse af miljøbidrag og ophævelse af reglerne om betaling afskrotningsbidrag), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraErling Bonnesen (V).

Spørgsmål nr. 11 (L. 31)

Ministeren bedes uddybende og fyldestgørende redegøre for forskellen påakkumuleret aktuelt underskud 2013 i svar på L 31 spm. 2 (-76.964.097 kr.) ogforventet akkumuleret underskud primo 2014 i svar på L31 spm. 5 (-96,94mill.kr), herunder prognosen for antal forventede skrottede biler i årets sidstemåneder og kalkuleringen af det forventede reviderede akkumulerede slutresultatfor året 2013?

Svar

Miljøstyrelsen har oplyst, at der er sket en meget beklagelig fejl i forbindelse medstyrelsens udarbejdelse af det bilag, der er vedlagt svar på spørgsmål 2.Miljøstyrelsen har oplyst, at bilaget er mangelfuldt på følgende punkter:Udgifter:Den i bilaget omtalte bogføringsfejl på 15 mio. kr. er ikke regnet med iudgifterne for 2013.Administrationsomkostninger til Miljøordning for Biler er ikke medregneti 2013. Disse omkostninger er medregnet i de foregående år, samt iberegningsforudsætningerne for lovforslaget. Disse omkostningerestimeres til at udgøre 5.875.400 mio. kr. i 2013. Hertil kommerMiljøstyrelsen administrationsomkostninger på 100.000 kr.Samlet set betyder disse fejl, at de forventede udgifter i 2013 skalopjusteres med 20.975.400 mio. kr. i forhold til det, der er angivet i detmangelfulde bilag. De estimerede udgifter i 2013 forventes således atudgøre 252.452.800 mio. kr.Det har desuden ikke været angivet præcist nok i bemærkningerne til detmangelfulde bilag, at det kun er i årene 2004-2008 og 2012, atMiljøstyrelsens administrationsomkostninger på 100.000 kr. ikke ermedregnet. Disse administrationsomkostninger er nu medregnet i alle årMiljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
incl. 2013, og bemærkningen slettes i det reviderede bilag. Det betyder, atder ved udgangen af 2012 er et underskud på ordningen på 5.399.957 mio.kr., og ikke som angivet i det mangelfulde bilag et underskud på 4.799.957mio. kr.Indtægter:På indtægtssiden er det fremsendte bilag mangelfuldt i og med, at denforventede stigning i bilbestanden på 1 % i forhold til bilbestanden vedudgangen af 2012 ikke er medtaget. Denne stigning indgår iberegningsforudsætningerne for lovforslaget. Bilbestanden af person- ogvarebiler udgjorde ved udgangen af 2012 2.655.221 biler. Med etmiljøbidrag på 60 kr. svarer det til en indtægt på 159.313.260 kr. Det erdette tal, der er oplyst i det mangelfulde bilag. Når der medregnes enstigning på 1 % i bilbestanden bliver den forventede indtægt i 2013 på160.906.393 kr.Det er desuden præciseret i bilaget, at data vedr. indtægter og udgifter trækkes fradet af Økonomistyrelsen administrerede koncernsystem (SKS). Det er sammesystem, som SKAT overfører og indberetter indtægterne til.Miljøstyrelsen har overfor mig beklaget det mangelfulde bilag. Jeg vedlægger etrevideret bilag til udvalget, hvor ovenstående er rettet. I bilaget er det nu ogsåpræciseret, at data for 2013 er et estimeret resultat ved udgangen af året, dvs. derer ikke tale om det realiserede underskud. Antallet af skrotbiler er det realiseredeantal ved udgangen af oktober 2013.Hvert kvartal rapporterer Miljøstyrelsen den realiserede udvikling på ordningen tilFinansministeriet. Dette har ikke givet anledning til ændring af forventningerne tiludviklingen i 2013.Mht. prognosen for resten af 2013 henviser jeg desuden til mit svar på spørgsmål3. Heraf fremgår det, at der ved udgangen af oktober måned i år ses en stigning iantallet af skrotbiler på 8 % i forhold til samme tidspunkt forrige år. Dette er lidtlavere end de 10 %, som er den estimerede stigning i antal skrotbiler i 2013 iberegningsforudsætningerne i lovforslaget. Ved udgangen af f.eks. august ogseptember måned 2013 sås dog en stigning på hhv. 12,7 % og 11,3 % set i forhold tilsamme tidspunkt året før. Disse data viser, at der fortsat kan ske mindre udsving,og at 10 % fortsat er et realistisk skøn. En stigning på 10 % i forhold til 2012 vilsvare til omkring 132.000 skrotbiler i 2013.
./.
Ida Auken
/
Claus Torp
2