Miljøudvalget 2013-14
L 31 Bilag 4
Offentligt
København, den 20. november 2013
Vedr. L 31Forslag til lov om ændring afligningsloven og forskellige andre love
Den eksisterende ordningDen nuværende ordning til udbetaling af skrotningsgodtgørelse for udtjente biler, Mil-jøordning for Biler, blev oprindeligt etableret af et bredt politisk flertal den 1. juli 2000.Siden da har ordningen til alle involverede parters tilfredshed udbetalt mere end 1,2millioner godtgørelser, svarende til at et tilsvarende antal biler er blevet afleveret ogmiljøbehandlet på korrekt vis hos godkendte virksomheder.Med det forholdsvis beskedne bidrag via den lovpligtige ansvarsforsikring, har ordnin-gen været i stand til at finansiere samlede udbetalinger til bilejerne på mere end 1,5 mil-liarder kr., og det økonomiske incitament til bilejerne har virket efter hensigten. Dan-mark er et af de lande i Europa, hvor der er færrest hensatte biler.Ordningen fungerer dermed helt efter sit oprindelige formål, og administrationen afordningen har fra starten været – og er fortsat – kendetegnet ved meget lave administra-tionsomkostninger. Det koster således under 5 millioner kr. årligt at administrerer be-handlingen af mere end 120.000 sager, og godtgørelsen udbetales hurtigt og uden unød-vendigt bureaukrati. Den gennemsnitlige udbetalingstid var således på kun 8 dage i2012.Bemærkninger til det fremlagte lovforslagMiljøordning for Biler har siden starten skullet hvile i sig selv. Billisternes indbetalingermatches af udbetalinger til bilisterne ved skrotning. Den eneste årsag til, at ordningenhar underskud, er en kraftig stigning i antallet af skrottede biler i de seneste år.Netop væksten i antallet af skrottede biler må anses for at være en miljømæssig succes,da der herigennem både sker en foryngelse af bilparken og tillige sikres en miljømæssigforsvarlig behandling af endnu flere udtjente biler.For at udligne det nuværende underskud i ordningen forslås det nuværende bidrag frabillisterne hævet til 101 kr. Procentuelt kan stigningen umiddelbart virke kraftig, mendet er vigtigt at være opmærksom på, at der reelt er tale om en tilbageførsel til det op-rindelige beløb på 90 kr. årligt pr. bil, der var bidraget da ordningen blev etableret.Det er grundlæggende DBIs opfattelse, at billisterne betaler rigeligt i skatter og afgifter iDanmark, men det er vigtigt at understrege, at den forslåede ændring ikke gør det dyrereat være bilejer, da alle indbetale beløb gennem ordningen går tilbage til bilejerne selv.Bidraget er således ikke en afgift eller skat, men indbetaling til en ordning der udennævneværdige udgifter for hverken staten eller bilejerne sikre, at udtjente biler ikkehenstilles i naturen eller på gader og veje.
Ordningen skal også frem over hvile i sig selv økonomisk, og fortsatte underskud vilderfor skulle dækkes på anden vis, såfremt de af ministeren forslåede ændringer ikkevedtages. DBI kan derfor bakke fuldt op om forslaget og finder det tillige tilfredsstillen-de, at ministeren tillige har lovet en evaluering af økonomien i ordningen inden for enkortere årrække.For så vidt angår den forslåede nedsættelse af godtgørelsen, er det ikke DBIs opfattelse,at den vil have nogen nævneværdig effekt på bilejerens adfærd. Der vil med det revide-rede niveau for godtgørelsen alt andet lige fortsat være et betydeligt incitament for bil-ejeren til at skille sig af med den udtjente bil på en miljømæssig forsvarlig måde.En evt. pantordningDBI har noteret sig, at der i debatten om L31 tillige er rejst forslag om en pantordningfor biler som alternativ til den nuværende ordning. Umiddelbart er forslaget om enpantordning ikke så konkret, at det er muligt at tage endelig stilling til det. Men DBI harumiddelbart følgende kommentarer til ideen.En pantordning vil skulle finansieres af køberen af den nye bil, der i forvejen er belastetaf en meget høj registreringsafgift. Det forekommer derfor, at det er køberen af den nyebil, der får den fulde økonomiske belastning.Hertil kommer en række uafklarede spørgsmål, herunder hvad der skal ske med de –meget betydelige – indbetalte beløb. Pengene må i første runde forventes at skulle afle-veres til sælgeren af bilen, men det er uklart, hvad han derefter skal stille op med indbe-talingen. Da en bil typisk handles adskillige gange som brugt, opstår tillige både admi-nistrative og juridiske problemer omkring pantet, da dette må forventes at skulle følgebilen – ikke ejeren – igennem bilens gennemsnitligt 17 årige levetid.Det er i debatten blevet påpeget, at en sådan ordning kan implementeres og administre-res på samme måde, som det i dag sker for pant for engangsemballage. Det er her værdat understrege det åbenlyse, nemlig at en bil på ingen måde kan sammenlignes med em-ballage til øl og sodavand. Engangsemballage undergår ikke ejerskifte i sin levetid oghar en markant kortere levetid end tilfældet er for biler.En pantordning vil kort sagt være administrativt dyr og kompliceret og mindre fordelag-tig for bilejeren end tilfældet er i dag.KonklusionSamlet set er det DBIs opfattelse, at forslaget er fornuftigt og hensigtsmæssigt. Det vilsikre en selvfinansierende ordning, der ikke belaster bilisterne økonomisk og som sikreen miljømæssig forsvarlig behandling af udtjente biler i Danmark. DBI vil derfor anbe-fale at L 31 vedtages, som fremsat.
Side 2