Transportudvalget 2013-14
L 27
Offentligt
1299928_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. november 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål vedrørende L 27 – forslag til lov om anlæg af Holstebromotorvejen, somjeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen(DF).

Spørgsmål nr. 1:

”Ministeren bedes bekræfte, at Vejdirektoratet i sin rapport 416 side 9 vedr.Holstebro Motorvejen og vejforbindelsen til Gødstrup anfører, at det sikker-hedsmæssigt kan være uheldigt at have en relativ kort strækning af rute 18 ca. 7km bibeholdt som 2-sporet motortrafikvej, når strækningen i øvrigt udbyggestil en 4 sporet motorvej anlagt til en hastighed på 130 km i timen.

Svar:

Jeg kan bekræfte, at Vejdirektoratet i VVM-redegørelsen for projektet gør op-mærksom på, at det trafiksikkerhedsmæssigt kan være uheldigt at have en rela-tiv kort strækning af rute 18 (ca. 7 km) som 2-sporet motortrafikvej, mens re-sten af rute 18 mellem Vejle og Holstebro er udbygget som 4-sporet motorvej.Denne problemstilling er således belyst forud for den politiske beslutning omprojektet.I den politiske beslutningsproces har der været stort fokus på at finde en løs-ning, der dels sikrer den bedst mulige vejforbindelse til det kommende hospitali Gødstrup og dels sikrer motorvej helt til Holstebro nord. Det er politisk be-sluttet at afsætte i alt 3.855 mio. kr til projektet.For god ordens skyld skal jeg præcisere, at hastighedsgrænsen på motorvejenøst om Herning også i fremtiden vil være 110 km/t, svarende til hastigheds-grænsen i dag.MedvenlighilsenPia Olsen Dyhr