Transportudvalget 2013-14
L 27 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.L 27
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 28. november 2013
Betænkningover
Forslag til lov om anlæg af Holstebromotorvejen[af transportministeren (Pia Olsen Dyhr)]1. ÆndringsforslagTransportministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov-forslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2013 og var til1. behandling den 31. oktober 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 28. juni2013 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2012-13,TRU alm. del – bilag 303. Den 3. oktober 2013 sendte trans-portministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 19 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed det stillede ændrings-forslag.Venstres medlemmer af udvalget glæder sig på baggrundaf målet om et Danmark i bedre balance over, at der meddette lovforslag og den tilhørende finansiering anlægges enmotorvej mellem Herning og Holstebro Nord, der vil sikregrundlaget for fornyet vækst og jobskabelse i det nordvestli-ge Jylland. Dette lovforslag og den tilhørende politiske afta-le om Holstebromotorvejen opfylder imidlertid ikke behovetfor at sikre et sammenhængende motorvejsforløb mellemHolstebro og Vejle samt Holstebro og Aarhus henholdsvisøst og nord om Herning. Venstre ønsker dette behov tilgode-set, ved at man senere bruger de eventuelt ubrugte midler fraanlægsreserven på 30 pct. på det..Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling.Enhedslistens medlemmer af udvalget er af den opfattel-se, at man med dette lovforslag om Holstebromotorvejenstår med endnu et overflødigt motorvejsprojekt – et projekt,som regeringen har overtaget fra Venstre, og som man afuransagelige årsager føler sig kaldet til at gennemføre udenpå forhånd at være bundet af nogen som helst aftaler medVenstre.Projektet blev skabt, da Venstre fik alvorlige problemer idet nordvestjyske – medlemmerne flygtede i hobetal, me-ningsmålingerne tog et alvorligt dyk, og ved regionsvalget i2009 måtte Venstre aflevere ganske mange stemmer til Fæl-leslisten.Svaret fra Venstre var: I får en motorvej, så I kan kommehurtigt frem til det nye supersygehus i Gødstrup ved Her-ning.For det var det, der var problemet:Venstre var kommet for skade at pege på en placering afdet nye supersygehus i Gødstrup. Samtidig skulle akutfunk-tionen i Holstebro og Lemvig lukkes. Dermed fik folk iThyborøn og Lemvig 70-100 km til et sygehus med aku-tfunktion.Denne motorvej er således skabt som Venstres sukker-knald til de vrede vestjyder. Den er udtryk for overbud, ogden er overflødig. Det er samtidig den dårligst tænkeligemåde at drive trafikplanlægning på og foretage store infra-strukturinvesteringer ud fra.Motorvejen er overflødig af følgende grunde:– På Vejdirektoratets kort over købelastede strækninger errute 18 anført med »sjældent eller ingen problemer«.– I 2020 forventes en årsdøgnstrafik ved Sindal som detmest trafikerede sted på 23.000 biler, ved Gødstrup7.000-8.000 biler, ved Holstebro (øst) 7.000-9.000 biler.
DokumentIdJournalnummer
2
Det skal sammenlignes med de 60.000 biler, som dagligtpasserer motorvejen ved Vejle eller årsdøgntrafikken på50.000-55.000 biler på motorvejen syd om Odense.– Turen tager 35 minutter i dag. Tidsbesparelsen ved mo-torvejen er 5-7 minutter.– Der er ingen sorte pletter registreret på strækningen.Det er uforståeligt, at regeringen har overtaget Venstresvalgflæsk – endda den dyreste variant til 3,9 mia. kr.Motorvejen omfatter ikke etapen fra Messemotorvejensyd om Herning til Snejbjerg, en strækning, hvor der i dager motortrafikvej. Det betyder forøget risiko for alvorligeuheld, når der midt i en motorvejsstrækning ligger en motor-trafikvej. Det betyder nok også, at vi snart vil se en ny an-lægslov med opgradering af denne motortrafikvejsstrækningtil motorvej. Af færdselssikkerhedsmæssige grunde ville detvære bedst at opgradere denne motortrafikvejsstrækningmed det samme, og det vil i øvrigt også være det billigste,når man alligevel er i gang.Igen må Enhedslisten konstatere, at der ikke kommer no-gen indstilling fra Vejdirektoratet uden en rutinemæssig af-visning af, at den kollektive trafik kan være et alternativ tilen kommende motorvej. Således skriver Vejdirektoratet iVVM-undersøgelsen, at »Udbygningen af togdriften Her-ning-Holstebro vil kræve enten udbygning til dobbeltspor,og/eller at halvtimesdriften udvides. Ekstra spor vil være enganske betydelig økonomisk investering, som ikke indgår idenne analyse. Halvtimesdriften har især sin berettigelse imyldretiden, og vil næppe have et kundegrundlag uden fordenne periode«. Med hensyn til busdriften er det den sammebeskrivelse fra Vejdirektoratets side. Det kræver omlægningaf ruter, det tager dobbelt så lang tid som med bil, fordi detskal binde de små bysamfund sammen ved at køre på krydsog tværs frem for at have en direkte forbindelse mellemHerning og Holstebro.Vejdirektoratet har heller ikke øje for det store potentialefor godskørsel på tog. Hele godstransporten fra/til Nordvest-jylland (350.000 t/år) foregår i dag med lastbil, som udgør10 pct. af den kørende trafik (2008).Et realistisk alternativ til motorvejen vil netop være atudbygge jernbanen Herning-Holstebro med dobbeltspor. ELforeslår,– at banen opgraderes til 160 km/t,– halvtimesdrift i driftsdøgnet, tre gange i timen i myldre-tiden,– hvert andet tog videreføres til Thisted,– trinbræt i Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup ogHerning Vest,
–
– vendespor i Gødstrup, så der kan indsættes REX-togtil/fra Aarhus,– bedre koordination med busserne og et mere fintmasketnet af tilbringebusser og– en indsats for overflytning af gods til bane.EL stemmer imod endnu en overflødig motorvej.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAftransportministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget medundtagelse af EL):Til § 31)Stk. 2, 2. pkt.,affattes således:»Hvis det ikke er muligt at give besked, skal oplysningherom offentliggøres i lokale medier el.lign.«[Præcisering af den efterfølgende offentliggørelsesform]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at bestemmelsens ordlyd ændres, således atanlægsmyndigheden, dvs. Vejdirektoratet eller den, somVejdirektoratet bemyndiger hertil, kan vælge at offentliggø-re oplysninger om planlagte arkæologiske forundersøgelser idet medie, som efter en konkret vurdering findes at værebedst egnet. Med henblik på at sikre, at anlægsmyndighedennår ud til de relevante lodsejere med oplysningerne, er detafgørende, at der er fleksibel adgang til at vælge den bedstegnede offentliggørelsesform, f.eks. lokale aviser, radio,hjemmesider el.lign.Det skal endelig bemærkes, at denne fleksible adgang foranlægsmyndigheden til at vælge den bedst egnede offentlig-gørelsesform er i overensstemmelse med tilsvarende regule-ring i lov om private fællesveje.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Poul Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Jesper Petersen (S) Andreas Steenberg (RV) Christian Friis Bach (RV) Lone Loklindt (RV)Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4745221615129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 27Bilagsnr.12345TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastlagt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra transportministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 27Spm.nr.1TitelSpm., om ministeren kan bekræfte, at Vejdirektoratet i sin rapport416, side 9 vedrørende Holstebro Motorvejen og vejforbindelsen tilGødstrup anfører, at det sikkerhedsmæssigt kan være uheldigt at haveen relativt kort strækning af rute 18, ca. 7 km, bibeholdt som tosporetmotortrafikvej, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at Vejdirektoratet i sin rapport416, side 9 vedrørende Holstebro Motorvejen og vejforbindelsen tilGødstrup har beregnet, at motortrafikvejen nord og øst om Herning ef-ter anlæg af Gødstrupmotorvejen vil have en årsdøgnstrafik på ca.12.000 køretøjer i døgnet, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at Vejdirektoratet i sin rapport416, side 10 vedrørende Holstebro Motorvejen og vejforbindelsen tilGødstrup anfører, at en motorvej via Gødstrup i forhold til en landevejvil give en tidsbesparelse på 1 min., til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren vil kommentere regeringens holdning til at op-gradere motortrafikstrækningen øst om Herning, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren agter at sørge for, at det bliver muligt at køre 83meter lange vindmøllevinger fra motortrafikvejen ved Herning syd vi-dere mod vest ad rute 15, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvilke forventninger der er tilantallet af trafikulykker, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor på den nuværende rute 18 Herning-Holstebro der kanske vejudvidelser som alternativ til en motorvej mellem de to byer, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for Vejdirektoratets arbejdsproces iforhold til at sikre, at beskrivelsen af kollektiv transportalternativet iVVM-undersøgelsen er belyst med seneste viden om planerne på detteområde, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren ved fremtidige anlægsprojekter af motorveje ogandre større vejprojekter vil overveje at nedsætte en permanent kreds
2
3
4
5
6
7
8
9
5
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
af aktører inden for kollektiv transport (togoperatører, bustrafikindkø-bere m.v.), til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren i forlængelse af beskrivelsen af kollektiv trans-portalternativet kan oplyse, hvad det skønsmæssigt vil koste at etable-re dobbeltspor henholdsvis på strækningen Herning-Holstebro og Vej-le-Holstebro, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad det skønsmæssigt vil koste at etablere krydsspor medhenblik på halvtimesdrift henholdsvis på strækningen Herning-Holste-bro og Vejle-Holstebro, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad det skønsmæssigt vil koste at etablere togstop i Holste-bro Syd, Tvis og Skibbild samt forsyne Gødstrup med vendespor medhenblik på at indsætte (REX-)tog Gødstrup-Aarhus, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren så finder det nødvendigt at foreslå etab-leringen af en motorvej, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om det er ministerens opfattelse, at en motorvej Herning-Hol-stebro er i overensstemmelse med Infrastrukturkommissionens anbefa-ling, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke forventninger der ifølge ministeren er til omfanget afnye virksomheder, der vil etablere sig i Nordvestjylland som følge afetableringen af motorvejen Herning-Holstebro, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, i hvilket omfang motorvejen Her-ning-Holstebro vil føre til øget pendling fra Nordvestjylland til hen-holdsvis Herning, Aarhus og Trekantsområdet, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stort et trafikspring der opereres med i forbindelse medanlæg af motorvejen Herning-Holstebro, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm., om det, når trafikken på motorvejen Herning-Hostebro skønnesat ville udlede 9.230 t CO2mere pr. år, da det ifølge ministeren er ioverensstemmelse med regeringens målsætning om at reducere vejtra-fikkens CO2-udslip, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke kompenserende tiltag der vil blive iværksat for atmodvirke vejtrafikkens merudslip på 9.230 t CO2pr. år fra motorvejenHerning-Holstebro, til transportministeren, og ministerens svar herpå