Transportudvalget 2013-14
L 27 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
DatoJ. nr.
3. oktober 2013
HøringsnotatVedrørende forslag til Lov om anlæg af Holstebromotorvejen(L 27)
Udkast til forslag til lov om anlæg af Holstebromotorvejen fra Snejbjerg, syd-vest for Herning, til Holstebro nord har været i høring fra 28. juni 2013.Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen påwww.borger.dk.Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftale af 21. marts 2013 mellem rege-ringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-parti om ”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen, mv.” samt af aftalen om”Linjeføring for Holstebromotorvejen” af 25. april 2013 mellem regeringen ogVenstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt: Holstebro Kommune,Herning Kommune, Region Midtjylland, Danmarks Naturfredningsforening,ITD, Dansk Erhverv, DI, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Forenede Danske Mo-torejere (FDM), Det Økologiske Råd, Dansk Vejforening, Sikkertrafik, DanskCyklist Forbund, DSB, Midttrafik, Dansk Transport og Logistik (DTL).1. høringssvar med bemærkningerTransportministeriet har modtaget 8 høringssvar. De modtagne høringssvar ervedlagt som bilag til høringsnotatet.I det følgende gennemgås og kommenteres høringssvarene i hovedtræk.Herning KommuneKommunen ønsker at tilslutningsanlægget ved Snejbjerg/rute 15 udformes,sådan at der fortsat kan køre særtransporter gennem anlægget. Ligeledes øn-skes tilslutningsanlægget gjort mere dynamisk i forhold til trafikken fra vestvidere ad rute 15 øst. Desuden ønsker kommunen en stiunderføring umiddel-bart vest for tilslutningsanlægget og en stiforbindelse videre mod øst til Nørre-tanderupvej, hvor der er en stikrydsning.
Kommunen ønsker præciseret, at tilslutningsanlægget ved Gødstrup omfattervejføring helt frem til hospitalsgrundenKommunen er villig til sammen med Vejdirektoratet at vurdere nærmer omSchæferivej, nord for Herning, kan lukkes, hvis der til gengæld findes alternati-ve løsninger, der tilgodeser bilister og cyklister i området.Kommunen ønsker tilslutningsanlægget i Sinding flyttet 20 – 40 m sydpå, ogstøtter hermed Sinding-Ørre Borgerforenings ønske om flytning af tilslutnings-anlægget.BemærkningerTilslutningsanlægget ved Snejbjerg/rute 15 udformet som et såkaldt ”ruder-anlæg” hvor Albækvej/ Sinding Hovedgade føres over den nye vej. Der vil i denvidere proces blive gennemført detaljerede modelberegninger, for at fastlæggetrafikstrømmende i tilslutningsanlægget, og på den baggrund vil den konkreteudformning af tilslutningsanlægget blive fastlagt, herunder også om der er be-hov for en shunt fra rute 15 vest til rute 15 øst. Anlægget vil blive udformet så-dan, at der fortsat vil være muligt at anvende strækningen til særligt omfangs-rige transporter.Vejdirektoratet er forsat indstillet på at etablere en niveaufri stikrydsning un-der Albækvej samt en stiforbindelse til Nørretanderupvej.Ved Gødstrup omfatter projektet vejforbindelse fra motorvejen og frem tilhjørnet af hospitalsområdet, hvor der planlægges etableret et signalanlæg.Flere borgere har påpeget at en overføring af Schæferivej over motorvejen ikkevil være nødvendig, da ejendommene øst for vejen kan vejbetjenes ad andreveje. Vejdirektoratet vil i samarbejde med Herning kommune arbejde videremed en løsning. For så vidt angår den niveaufrie skæring ved Schæferivej harhøringsfasen afdækket, at der er forskellige holdninger til behovet for en ni-veaufri skæring. Vejdirektoratet vil på den baggrund drøfte den konkrete løs-ning ved Schæferivej med Herning kommune.Tilslutningsanlægget ved Sinding er placeret umiddelbart nord for et byudvik-lingsområde og en eksisterende ejendom. Der er ikke nogen teknisk problemved at flytte tilslutningsanlægget tættere på byen. Fordelen ved en flytning erprimært, at et fire boliger nord for tilslutningsanlægget får større afstand tilvejen. En flytning vil kræve nedrivning af én ejendom samt at et antal af deudlagte byggegrunde i byudviklingsområdet skal inddrages. Desuden vil enflytning medføre at vejen kommer tilsvarende tættere på de eksisterende boli-ger på Ørrevænget, syd for tilslutningsanlægget. Vejdirektoratet har aftalt etmøde med Sinding-Ørre Borgerforening, og på baggrund af konklusionerne fradette møde og en vurdering af de økonomiske konsekvenser af en eventuel flyt-
Side 2/7
ning, vil Vejdirektoratet i samarbejde med Herning Kommune aftale den kon-krete placering af tilslutningsanlægget.Holstebro Kommune:Kommunen ønsker, at broer og bygværker opstrøms Vandkraftsøen udføressådan, at de er forberedte til kommende klimatilpasninger, herunder evt. op-stuvning af vand.Kommunen ønsker endvidere, at der etableres en niveaufri stikrydsning påNordre Ringvej. Desuden ønskes et tværprofil med 7 m. kørebane og 2 m ydre-rabat i begge sider af vejen.Holstebro Kommune anmoder om at Morrevej føres over/under motorvejen,da Morrevej er adgangsvej for ca. 25 ejendomme, heraf én virksomhed der pro-ducere siloer.Kommunen ønsker at tilslutningsanlægget ved Viborgvej udformes sådan, atder sikres areal til en cykelstiforbindelse langs Viborgvej. Såfremt Vejdirektora-tet vælger enkeltrettede cykelstier langs Viborgvej, skal Holstebro kommuneopfordre til, at der sikres en trafiksikker løsning af krydsningspunktet mellemden eksisterende dobbeltrettede cykelsti der slutter lige vest for Mejrup og dekommende enkeltrettede stier.Kommunen ønsker at tilslutningsanlægget ved Skivevej udformes sådan, at derkan etableres en dobbeltrettet cykelsti langs nordsiden af Skivevej. HolstebroKommune har besluttet at der skal etableres cykelsti langs Skivevej. Kommunevil etablere cykelstien i etaper og har afsat midler i budgettet hertil.Kommunen ønsker at krydsningen ved Hjermvej og Struer Landevej føjes tillisten med tilslutningsanlæg i bemærkningerne til lovteksten, samt at de blødetrafikkanter sikres i begge kryds.BemærkningerDe broer og den del af vejanlægget øst for Holstebro, der kan blive berørt af denskitserede opstemning af vand, vurderes ikke at være sårbare i forhold til eneventuel opstemning af vand i ådalene som følge af en klimasikring af Holste-bro by.Vejdirektoratet har drøftet tværprofil for Nordre Ringvej med Holstebro Kom-mune, og der er nu enighed om at tværprofilet bliver 8 m. kørebane og 1,5 mrabat i hver side.
Side 3/7
Vejdirektoratet vurderer, at der ikke med den forventede trafikbelastning påNordre Ringvej (ca. 2.100 køretøjer på et hverdagsdøgn) vil være behov for enniveaufri stikrydsning ved Krunderupstien.Vejdirektoratet tager Holstebro Kommunes ønske om opretholdelse af Morre-vej til efterretning. Morrevej tilføjes listen over skærende veje i bemærkninger-ne til lovforslaget.Den kommende motorvejs krydsninger med Viborgvej og Skivevej vil blive ud-formet således, at disse ikke hindre en eventuel senere etablering af cykelstilangs de to veje.Den kommende vejs krydsninger med Hjermvej og Struer Landevej er tekniskset ikke at betragte som tilslutningsanlæg, da krydsningerne er i ét plan. I de-tailplanlægningen vil det blive fastlagt om de to kryds udformes som rundkørs-ler eller signalanlæg. Afhængig af valget af løsning vil forholdende for cyklisterbliver udformet sådan, at cykeltrafikken kan afvikles sikkerhedsmæssigt for-svarligt.Region MidtjyllandRegionsrådet støtter den valgte linjeføring, men beklager at motorvejen ikkekobles direkte på Herning-Vejle motorvejen, således at man, uanset om mankører øst eller vest om Herning, vil skulle køre et stykke på motortrafikvej.BemærkningerLovforslaget svare til den politiske aftale af 25. april 2013 om linjeføring forHolstebromotorvejen som er indgået i forligskredsen bag en grøn transportpo-litik. Høringssvaret fra Region Midtjylland giver i øvrigt ikke anledning til be-mærkninger.Dansk ErhvervHar ingen bemærkninger til forslaget men opfordrer til, at Vejdirektoratet fort-sætter sit glimrende arbejde på tiltag, der minimerer generne for trafikken ibyggeperioden.BemærkningerVejdirektoratet har fokus på at sikre en acceptabel trafikafvikling under an-lægsarbejdet.
Side 4/7
Dansk Industri (DI)Side 5/7
Af det udsendte forslag til lov om anlæg af Holstebromotorvejen fremgår ikke ihvilket omfang den nye vejforbindelse forberedes til kørsel med modulvogntogog det vil således være hensigtsmæssigt at dette præciseres i lovforslaget. Er-hvervslivet har et klart ønske om, at mulighederne for at køre med modulvogn-tog skal være så gode som muligt, herunder at til- og frakørsler så vidt muligtdimensioneres til, at det bliver muligt at køre med modulvogntog.DI vil også gerne understrege, at det bør sikres, at gener i anlægsfasen minime-res. Det gælder særligt i forbindelse med udbygningen af den eksisterende mo-tortrafikvej på strækningen fra tilslutningsanlægget ved rute 18 (lige nord forHerning) til Aulum syd. Anlægsarbejderne bør således tilrettelægges, så ud-gangspunktet er de mindst mulige gener for trafikken, herunder ved at mestmuligt arbejde gennemføres som natten og på andre tidspunkter, hvor dentrafikale belastning er mindst.BemærkningerMotorvejen og tilslutningsanlæg er dimensioneret til at håndtere modulvogn-tog.Vejdirektoratet har fokus på at sikre en acceptabel trafikafvikling under an-lægsarbejdet med udbygning af den eksisterende motortrafikvejstrækning tilmotorvej.DSBDSB forudsætter, at DSB holdes skadesløs for de driftstab, som anlæggelse afmotorvejen måtte påføre virksomhederne gennem tabte indtægter, buskørselog andre driftsomkostninger.DSB forudsætter ligeledes, at der vælges udførelsesmetoder, som begrænsergenerne for jernbanen mest muligt de 4 steder, hvor motorvejen skal krydsejernbanen, samt at de 4 krydsninger etableres samtidigt.BemærkningerVejdirektoratet tilstræber at forstyrre togdriften mellem Herning og Struermindst muligt, og der er allerede dialog omkring den konkrete håndtering afprojektets gennemførelse, så de praktiske gener minimeres og eventuelle æn-dringer i driften kan planlægges.Kompensation til DSB som følge af driftsforstyrrelser afhænger af de konkreteomstændigheder. Der er ingen tvivl om, at Vejdirektoratet er erstatningspligtig,hvis DSB grundet Vejdirektoratets ansvarspådragende handlinger pålægges
udgifter som følge af driftsforstyrrelser, der ikke har kunnet planlægges på for-hånd, og hvor DSB ikke har kunnet foretage afværgeforanstaltninger.ITDITD har ingen bemærkninger til lovforslaget. ITD forventer dog, at der ved di-mensioneringer af ramper, mv.er taget højde for evt. kommende udvidelser afmodulvogntogsnettet. ITD noterer sig desuden, at der ikke indgår rasteplads-anlæg på strækningen, og forventer at der er taget højde for erhvervstranspor-tens krav til sådanne, således at udøverne bl.a. kan overholde køre- og hvile-tidsbestemmelserne.BemærkningerMotorvejen og tilslutningsanlæg er dimensioneret til at håndtere modulvogn-tog.Der er ikke på strækningen planlagt rasteanlæg. Der er i forvejen er et rastean-læg i Søby, syd for Herning. Etablering af et rasteanlæg skønnes at ville medfø-re en forøgelse af anlægsomkostningen med ca. 40 mio. kr. Vejdirektoratet viloverveje om en samkørselsplads ved Aulum kan indrettes med toiletfaciliteterog parkeringsmulighed for lastiler.Sinding-Ørre BorgerforeningForeningen ønsker en separat stiløsning, enten under motorvejen eller oversammen med den nye Ørrevej, men med en selvstændig cykel/gangsti.Foreningen ønsker at tilslutningsanlægget flyttet lidt mod øst så den nye Ørre-vej kan tilsluttes til Sinding Hovedgade overfor Hjortehøjen.Desuden ønsker foreningen en bedre forbindelse for cyklister mellem Sindingog Tjørring. Ønsket er en selvstændig cykelsti, primært af hensyn til skoleele-ven, men også til fordel for cykelmotionister og forventede fremtidige pendlertil regionssygehuset i Gødstrup.BemærkningerDer er i projektet forudsat en stiforbindelse på tværs af motorvejen. Vejdirekto-ratet arbejder videre med en løsning, hvor stiforbindelsen føres over motorve-jen sammen med den forlagte Ørrevej.En flytning af tilslutningsanlægget ca. 55 m tættere på Sinding by er tekniskmulig. Fordelen ved en flytning er primært at fire boliger nord for tilslutnings-anlægget får større afstand til vejen. En flytning vil kræve nedrivning af énejendom samt at et antal af de udlagte byggegrunde i byudviklingsområdet skal
Side 6/7
inddrages. Desuden vil en flytning medføre at vejen kommer tilsvarende tætte-re på de eksisterende boliger på Ørrevænget, syd for tilslutnings-anlægget. Vej-direktoratet har aftalt et møde med Sinding-Ørre Borgerforening, og på bag-grund af konklusionerne fra dette møde og en vurdering af de økonomiske kon-sekvenser af en eventuel flytning vil Vejdirektoratet i samarbejde med HerningKommune aftale den konkrete placering af tilslutningsanlægget.Trafikken på den eksisterende lokalvej fra Sinding til Tjørring og Herning for-ventes ikke at stige som følge af anlæg af motorvejen. På den baggrund planlæ-ger vejdirektoratet ikke at gennemføre gennerelle forbedringer af den eksiste-rende kommunevej. Det vil i forbindelse med fastlæggelsen af den endeligeudformning af rampekrydsene i tilslutningsanlægget ved rute 18/ Trehøjevejblive vurderet om der skal etableres sti eller der i udformningen af krydseneetableres særlige forhold for cykelister.
Side 7/7
2. Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast,som har været i høringBemærkningerne til lovforslaget giver ikke anledning til ændring af selve lov-teksten.I bemærkningerne til lovteksten pkt. 2.2 ændres ”Forlængelse af Nordre Ring-vej i Holstebro anlægges som en 2-sporet vej på 9 m med 7,0 m. kørebane og1,0 m ydrerabat i begge sider.” til ”Forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebroanlægges som en 2-sporet vej på 11 m med 8,0 m. kørebane og 1,5 m ydrerabat ibegge sider”.I pkt. 2.5 tilføjes Morrevej på listen med over- eller underførte lokalveje. For såvidt angår den niveaufri underføring ved Romvigvej har Vejdirektoratets fore-løbige detailprojektering vist, at der vil være betydelig risiko for, at en kryds-ning af motorvejen på dette sted vil være truet af oversvømmelse fra den nært-liggende Løven Å. Vejdirektoratet vil undersøge mulighederne for en niveaufriskæring ved Romvigvej nærmere, herunder om der kan findes løsninger som erteknisk og økonomisk realistiske. Der vurderes at være en betydelig sandsyn-lighed for at projektet ikke kan realiseres.