Transportudvalget 2013-14
L 26 Bilag 1
Offentligt
1287399_0001.png
1287399_0002.png
1287399_0003.png
1287399_0004.png
1287399_0005.png
1287399_0006.png
1287399_0007.png
NOTAT
DatoJ. nr.
Høringsnotatvedrørende forslag til lov om udbygning af Fynske Motorvejsyd om Odense (L

26)

Udkast til forslag til lov om udbygning af Fynske Motorvej syd om Odense harværet i høring fra 28. juni til 16. august 2013. Lovforslaget har endvidere væretoffentliggjort på www.høringsportalen.dk.Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftale af 21. marts 2013 mellem rege-ringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-parti om ”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen, mv.”.Af aftalen fremgår, at der fremsættes forslag til anlægslov for udbygning afFynske Motorvej syd om Odense. Der afsættes i første omgang midler til gen-nemførelse af 1. etape, der omfatter anlæg af et nyt tilslutningsanlæg 50, derskal skabe adgang fra det kommende, nye Odense Universitetshospital til mo-torvejen.Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt: Odense Kommune,Region Syddanmark, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Byggeri,Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Ledningsejerforbund, Dansk Transportog Logistik (DTL), Dansk Vejforening, Det Økologiske Råd, Forenede DanskeMotorejere (FDM), Fynbus, ITD, Rådet for Bæredygtig Trafik og Rådet for Sik-ker Trafik.
1. høringssvar med bemærkninger./.Transportministeriet har modtaget syv høringssvar. De modtagne høringssvarer vedlagt som bilag til høringsnotatet.I det følgende gennemgås og kommenteres høringssvarene i hovedtræk.
Odense KommuneSide 2/7
Odense Kommune opfordrer til, at realiseringen af loven fremskyndes mestmuligt set i lyset af, at Region Syddanmark forventer at påbegynde vejadgangenog byggeriet af det nye sygehus ultimo 2015.Odense Kommune bakker desuden op om lovteksten og stiller sig til rådighedfor samarbejde med Transportministeriet.BemærkningerFinansudvalget gav den 25. april 2013 tilslutning til, at Vejdirektoratet igang-sætter anlæg af et nyt tilslutningsanlæg ved det kommende universitetshospitali Odense (Aktstykke 81).Vejdirektoratet har umiddelbart herefter tilrettelagt den videre proces. Der skalgennemføres detailprojektering og myndighedsbehandling som grundlag forgennemførelse af ekspropriationer i 1. halvdel af 2014. Denne proces foregår itæt samarbejde med Odense Kommune, bl.a. ved at kommunen eksproprierernogle arealer for Vejdirektoratet.I 2. halvdel af 2014 kan selve anlægsarbejderne igangsættes. Der skal bygges 2nye broer og ramper, og arbejdet skal gennemføres, så trafikken på motorvejenbliver berørt mindst muligt.I Vejdirektoratet er man meget opmærksom på, at tilslutningsanlægget skalvære færdigt hurtigst muligt, og vil løbende udnytte de muligheder, der måttevise sig for at optimere processen tidsmæssigt i dialog med Region Syddan-mark.Vejdirektoratet vil give en status til transportministeren vedr. eventuelle mu-ligheder for at optimere processen, herunder henset til den konkrete tidsplanfor sygehusbyggeriet, ultimo 2013.
Region SyddanmarkRegion Syddanmark er positiv over for etableringen af det nye tilslutningsan-læg ved det kommende Odense Universitetshospital (nyt OUH). Man har ingenbemærkninger i forhold til de tekniske løsningsforslag, der er omtalt i udkastettil lovforslag.Region Syddanmark gør imidlertid indsigelse over for tidsplanen for anlæg aftilslutningsanlæg 50. Ifølge udkastet til lovforslag (side 13) er tilslutningsan-lægget angivet til at være færdigudbygget i 2016.
Man gør opmærksom på, at der er tre store projekter med forskellige bygher-rer, som er afhængige af hinanden og deres respektive tidsplaner og bevillinger.Det er forlængelse af Munkebjergvej ved Odense Kommune, anlæg af tilslut-ningsanlæg 50 ved Transportministeriet og opførelse af Nyt OUH af RegionSyddanmark.Ved byggeriet af Nyt OUH er man afhængig af at kunne komme til og fra mo-torvejen til byggepladsen med tunge transporter fra start af byggemodningenultimo 2015.Region Syddanmark anmoder derfor om, at Transportministeriet revurderertidsplanen for etablering af tilslutningsanlæg 50.BemærkningerDer henvises til bemærkningerne til Odense Kommunes høringssvar ovenfor.
Side 3/7
Dansk ErhvervDansk Erhverv finder, at udbygningen af Fynske Motorvej syd om Odense ernødvendig og støtter derfor forslaget.Danske Erhverv opfordrer til, at Vejdirektoratet fortsætter sit glimrende arbej-de med tiltag, der minimerer gener for trafikken i byggeperioden.BemærkningerVejdirektoratet arbejder løbende på at gennemføre nye initiativer og løsningertil at effektivisere anlægsprojekterne. Den indsats har de seneste år bl.a. væretmedvirkende til, at en række anlægsprojekter er blevet færdige før tid.I selve anlægsperioden har Vejdirektoratetde senere årgennemført initiativerover en bred front med henblik på forbedring af trafikafviklingen under an-lægsarbejder. Bl.a. harVejdirektoratet dannet egentlige trafikafviklingsteams iforbindelse med det enkelte anlægsarbejde. Deres opgave er løbende at optimeretrafikafviklingen og anlægslogistikken, så bilisterne udsættes for færrest muligegener.Dette vil også blive etableret i forbindelse med udbygningen af Fynske
Motorvej.
Dansk IndustriDansk Industri (DI) ser gerne lovforslag og udbygning gennemført hurtigstmuligt.
DI gør opmærksom på, at Fynske Motorvej er en del af basisvejnettet for mo-dulvogntog. Erhvervslivet har et ønske om, at mulighederne for at køre medmodulvogntog skal være så gode som muligt, herunder at til- og frakørsler såvidt muligt dimensioneres til, at det bliver muligt at køre med modulvogntog.DI anfører endvidere, at det bør sikres, at gener i anlægsfasen minimeres. An-lægsarbejderne bør således tilrettelægges, så udgangspunktet er de mindst mu-lige gener for trafikken, herunder ved at mest muligt arbejde gennemføres omnatten og på andre tidspunkter, hvor den trafikale belastning er mindst.DI ønsker i den forbindelse, at virksomhederne i de berørte områder informe-res i god tid om de forventede gener i anlægsperioden, særligt om hvor lang tidgenerne forventes at vare.BemærkningerFynske Motorvej indgår som nævnt af DI i basisvejnettet, og modulvogntogskal derfor indgå som dimensioneringsgrundlag på strækningen syd om Oden-se. Alle rampekryds er derfor dimensioneret, så de opfylder kravene i relationtil modulvogntog.Med hensyn til trafikafviklingen under anlægsarbejderne er det Vejdirektora-tets vurdering, at fokus bør være rettet mod at optimere trafikafviklingen i heledøgnet, at sikre kvaliteten af det anlægsarbejde, der udføres, og at sørge for, atarbejdsmiljøet er sikkert for de folk, der udfører arbejdet. I nogle tilfælde stillerkommunerne krav om, at der ikke må gennemføres natarbejde for at begrænsegenerne for beboere langs motorvejen, hvilket kan medføre en række begræns-ninger.Vejdirektoratet er meget opmærksom på behovet for at informere virksomhe-derne om anlægsarbejderne, og om hvor lang tid de kan forventes at tage på deforskellige dele af anlægsstrækningen. Berørte virksomheder vil blive kontaktetdirekte, og der vil med jævne mellemrum blive sendt nyhedsbreve til alle virk-somheder i området.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til høringssvaret fra Dansk Erhverv.
Side 4/7
Det Økologiske RådDet Økologiske Råd skriver i deres høringssvar, at udkastet til lovforslag omudbygning af Fynske Motorvej syd om Odense ensidigt bygger på en tro på ud-bygning af vejkapacitet som løsning på trængselsproblemer, samt på at allenegative miljøkonsekvenser må vige for at bekæmpe trængslen.
Det Økologiske Råd finder det dog positivt, at udkastet til lovforslag rummer ensamkørselsplads ved afkørsel 52 (Odense SV). Men der mangler en redegørelsefor, hvordan motorvejen hænger sammen med den kommende letbane og an-den kollektiv transport. En god omstigningsplads kunne gøre en omstigning tilletbane attraktiv for pendlere, mener rådet.Det Økologiske Råd vil generelt foreslå, at Vejdirektoratet begynder at arbejdeefter et princip om, hvordan Danmark kan undgå udvidelse af vejanlæg, f.eks.svarende til det svenske ”firetrins princip”, der består af følgende principper:1. Vurdér om transportbehovet kan reduceres, eller om andre transportformer(f. eks. cykler eller kollektiv trafik) kan anvendes.2. Optimér ved at udnytte det eksisterende vej- eller jernbanenet mere effektivt.3. Byg om i mindre omfang og gennemfør forbedringer af de eksisterende vejeog jernbanenet.4. Byg nyt, når der er behov for større udbygninger eller helt ny infrastruktur.BemærkningerDen eventuelt kommende letbane i Odense indgår i den samlede udviklings-plan for Campus Odense, hvori bl.a. etableringen af det nye Odense Universi-tetshospital også indgår. Letbanen, forlængelsen af den kommunale vejforbin-delse til hospitalet, Munkebjergvej, samt anlæg af nyt tilslutningsanlæg 50 iforbindelse med udbygningen af motorvejen er alle elementer i udviklingen afområdet. Letbanen spiller herudover en central rolle ved at forbinde områdettil regional- og fjerntog (via Odense Banegård) ligesom kommunen planlæggerat etablere etpark and ride-anlægmed 1.500 parkeringspladser tæt på motor-vejen.Udviklingen af området gennemføres af Odense Kommune og Region Syddan-mark i fællesskab, og Vejdirektoratet har deltaget i samarbejdet i relation tiltrafikken til og fra motorvejen.Vejdirektoratet har løbende kontakt til det svenske Trafikverket om bl.a. plan-lægningsmetoder og er derfor også bekendt med ”firetrins princippet”. Vejdi-rektoratet følger så vidt muligt disse principper.I forbindelse med VVM-undersøgelser indgår lignende overvejelser ved opstil-ling af løsningsalternativer. Muligheden for udbygning af den kollektive trafiksom alternativ til at bygge nyt eller udbygge indgår for eksempel i VVM-undersøgelserne. I forhold til større projekter er det ofte andre forhold, der isidste ende afgør, hvad man i den konkrete situation når frem til som den bed-ste løsning. Hvis trængslen på en motorvej er blevet så voldsom, at den eneste
Side 5/7
løsning er en samlet udbygning af vejen, er det ikke realistisk at foreslå mindreomfattende løsninger.
Side 6/7
Forenede Danske MotorejereForenede Danske Motorejere har ingen kommentarer til udkastet til lovforslag.BemærkningerForenede Danske Motorejeres høringssvar giver ikke anledning til bemærknin-ger.
ITDITD (brancheorganisation for den danske vejgodstransport) er positive overudmøntningen af den politiske beslutning om udvidelsen af Fynske Motorvejsyd om Odense.ITD forventer, at der ved dimensioneringen af ramper mv. er taget højde foreventuelle, kommende udvidelser af modulvogntogsnettet.ITD noterer desuden, at der ikke indgår rastepladsanlæg på strækningen sydom Odense. Man forventer, at der er taget højde for erhvervstransportens kravtil sådanne, således at udøverne bl.a. kan overholde køre- og hviletidsbestem-melserne.BemærkningerFor så vidt angår modulvogntogsnettet henvises til bemærkningerne til DanskIndustris høringssvar ovenfor.Der er ikke planlagt rastepladsanlæg på strækningen syd om Odense, da det erVejdirektoratets vurdering, at en ny rasteplads vil komme for tæt på KildebjergRasteplads, der er beliggende umiddelbart vest for Odense. Der er desudenbegrænset plads til en rasteplads langs bystrækningen syd om Odense. Endeligkan man i Odense i nærheden af motorvejen finde de fleste af de faciliteter, dernormalt er på en rasteplads.
2. Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast,som har været i høringDer er ikke foretaget indholdsmæssige ændringer af lovforslaget. Der er foreta-get en række redaktionelle ændringer, herunder som følge af bemærkninger fraJustitsministeriets lovafdeling.
Side 7/7