Tak til ordførerne for indlæggene.
Det er jo min første første behandling som transportminister, så på en eller anden måde er det lidt en særlig dag.
Vi starter med lovforslaget om udbygningen af Fynske Motorvej syd om Odense.
Lovforslaget er jo et led i udmøntningen af den aftale, der – som hr.
Simon Emil Ammitzbøll ganske rigtigt sagde – er navngivet »En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.« , af 21.
marts 2013 mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Med aftalen blev vi enige om i første omgang at afsætte penge til at anlægge første etape af projektet, som omfatter et tilslutningsanlæg syd om Odense, der skal skabe direkte adgang til det kommende Odense Universitetshospital fra motorvejen.
Udbygningen af de resterende etaper vil ske, når og hvis der prioriteres midler dertil fra Infrastrukturfonden.
Et af de vigtigste formål med lovforslaget er netop at sørge for, at det kommende supersygehus i Odense forbindes med motorvejen.
Hvis Folketinget giver bemyndigelse til det, vil Vejdirektoratet gå i gang med etablering af tilslutningsanlægget hurtigst muligt, så det allerede kan anvendes i forbindelse med sygehusbyggeriet, der starter ultimo 2015.
Det synes jeg er vigtigt at opnå.
Vi har vurderet, at den smidigste måde at opfylde det mål på er ved at fremsætte det samlede lovforslag for hele udbygningsprojektet nu.
Hvis der så på et senere tidspunkt findes finansiering til at realisere hele udbygningen, er vi klar og kan sætte anlægsarbejdet i gang.
En udbygning af motorvejsstrækningen syd om Odense vil – hvis vi finder midlerne til det – forbedre fremkommeligheden i en af landets mest anvendte trafikkorridorer.
Den vil samtidig give os et stykke moderne motorvej, udstyret med de bedste foranstaltninger, vi har til at mindske påvirkningen af den omkringliggende natur og dyrelivet nær motorvejen.
Udbygningen vil desuden forbedre trafiksikkerheden og nedbringe støjen fra motorvejen, som generer rigtig mange beboere i nærheden.
Der er allerede i dag trængsel og kødannelse i myldretiden på Fynske Motorvej.
Det tror jeg at alle vi, der benytter os af den, ved.
Trængslen vil stige i de kommende år både til gene for dem, der benytter korridoren mellem Sjælland og Jylland i bil, men også til gene for det omkringliggende miljø.
I høringsfasen har tidsplanen for etableringen af tilslutningsanlægget været årsag til lokal utilfredshed og mange skriverier i pressen.
Årsagen til det er, at tilslutningsanlægget først kan stå endelig færdigt i 2016, og sygehusbyggeriet går i gang i slutningen af 2015.
Lokalt er man meget optaget af, at den tunge trafik til og fra byggeriet skal kunne anvende det nye tilslutningsanlæg i hele byggeperioden for ikke at belaste det lokale vejnet.
Det har jeg stort forståelse for.
Vejdirektoratet har derfor også fundet en løsning med en tidlig åbning af tilslutningsanlæggets østvendte ramper.
Det sikrer både den optimale trafikafvikling i forbindelse med anlægsarbejdet og skaber mulighed for, at den tunge trafik fra sygehusbyggeriet kan køre direkte på motorvejen.
Jeg vil så gerne lige komme med et par korte bemærkninger til de forskellige ordføreres indlæg.
For det første vil jeg gerne takke for den tilslutning, der generelt er, og også for den ros, der har været til, at det nu med hensyn til de østvendte ramper er lykkedes allerede at være færdig i efteråret 2015.
Det var Venstre inde på, det var Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre inde på, og det vil jeg gerne takke for.
Socialdemokratiet gjorde også opmærksom på en problemstilling, som jeg synes er meget vigtig lige at understrege en ekstra gang, og det er spørgsmålet om trafiksikkerhed.
Hvis man kigger på perioden 2005-2009, er en af grundene til, at det her er vigtigt, at der er sket 129 uheld på strækningen.
Der har været 23 personskadeulykker med 1 dræbt, 9 alvorligt tilskadekomne og 13 lettere tilskadekomne på motorvejen.
Det er også noget, vi er nødt til at tage alvorligt, når vi diskuterer en udbygning af motorvejsnettet.
Radikale Venstres ordfører var i sit indlæg inde på Anna Rasmussen og hele spørgsmålet om ekspropriation, og jeg noterede mig også, at Liberal Alliance var opmærksomme på det i deres indlæg.
Jeg er helt enig, og noget af det, vi er lykkedes med i hele forligskredsen, er netop at gøre opmærksom på, at vi ved, der er folk, der kommer i klemme.
Det er uhensigtsmæssigt, og det er rigtigt svært for dem at risikere at stå med et hus i 10 år eller måske 20 år, som de ikke kan få solgt.
Noget af det, vi lykkes med i lige netop det her projekt, er at sørge for – i et forsøg på også at gøre noget ved folks helt konkrete problemer – at folk ikke på den måde er stavnsbundne, vel at mærke ud fra nogle kriterier.
Så til Enhedslistens bemærkninger, hvor hr.
Henning Hyllested gjorde opmærksom på, at jeg jo har nævnt i et svar til hr.
Martin Geertsen omkring trængselskommissionen, at motorveje ikke står øverst på regeringens ønskeliste.
Det er sådan set helt korrekt refereret.
Det skyldes den trængselssituation, vi ser omkring Københavnsområdet.
Jeg ved, hr.
Henning Hyllested er opmærksom på, at det her lovforslag ikke handler om Københavnsområdet, og så er det faktisk en anden diskussion.
Jeg er enig med Enhedslisten i, at der skal være et samspil mellem den kollektive trafik og vejtrafikken.
Det er sådan set vigtigt, og vi er også opmærksomme på, at hvis vi gør den kollektive trafik bedre, skal vi gerne få folk væk fra vejene og over i den kollektive trafik.
Det vil også mindske trængslen.
Man må bare være opmærksom på, at hvis vi vil have østvendte ramper til Odense Universitetshospital og en løsning af de reelle problemer – og der
vil
være reelle vejproblemer, for vi kan ikke borttransportere affaldet fra bl.a.
byggepladsen på tog; det skal lykkes med store lastbiler – er det trafiksikkerhedsmæssigt bestemt mest logisk, at det kommer til at foregå på motorvejen.
Jeg noterer mig, at hr.
Henning Hyllested er glad for, at vi laver de østvendte ramper, og også, at det kan betyde noget i forhold til sygehusbyggeriet.
Derfor ville jeg også ønske, at Enhedslisten var med på at stemme for forslaget, men jeg noterer mig, at de stemmer imod.
Til sidst vil jeg gerne takke for en god første behandling og for opbakningen til lovforslaget her i Folketinget.