Kommunaludvalget 2013-14
L 25
Offentligt
1300438_0001.png
1300438_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2012-02682Doknr.169223Dato14-11-2013
FolketingetsKommunaludvalg har d.12. november 2013 stillet følgende spørgsmål nr.1 (L 25) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Morten Marinus (DF).Spørgsmålnr.1:Ministeren bedes uddybe baggrunden for, at det i det foreslåede § 66, c, stk. 2 er nitiendedele af kommunalbestyrelsens samtlige medlemmer, der skal stå bag en vedta-gelse om at afsætte borgmesteren og ikke f.eks. 70 pct., 75 pct. eller 80 pct.?Svar:Udvalget bag betænkning 1538/2013, hvis anbefalinger lovforslaget udmønter, harovervejet og afvist hensigtsmæssigheden af en styreform, hvor borgmesteren frit kanafsættes.Udvalget har derimod overvejet, hvilke overordnede hensyn der skal varetages ved enadgangtil afsættelse efter en eventuel bestemmelse om særligt kvalificeret flertal.Herier bl.a. indgået, at ro og kontinuitet omkring borgmesterposten, herunder borgmeste-rens mulighedfor kontinuerlig varetagelse af sit hverv, er afgørende for muligheden foren hensigtsmæssigvaretagelse af de centrale opgaver, som borgmesterhvervet inde-bærer for kommunestyret.Udvalget har i betænkningens kapitel 5.4.2.2.c., hvori udvalgets overvejelser om etkvalificeret flertal er behandlet, bl.a. anført følgende:”Hvis der alene stilles krav om almindeligt flertal, ville dette således indebære, atborgmesteren– hvis de betingelser, der i øvrigt måtte gælde herfor er opfyldt – villekunne afsættes, såfremt der var blot en enkelt stemme mere for end imod et sådanforslag. Dette ville særligt i kommuner, hvor valget af borgmesteren alene hviler på etsmalt flertal, kunne indebære, at der ikke er den ro omkring borgmesteren, som enhensigtsmæssig varetagelse af hvervet forudsætter, og som er baggrunden for prin-cippet om, at borgmesteren ikke kan afsættes i kommunalbestyrelsens valgperiode, jf.herved § 6, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse…Det er på den baggrund udvalgets opfattelse, at der til vedtagelse af en beslutning omafsættelseaf borgmesteren på grund af mistillid til vedkommende bør stilles krav om etvæsentligt større flertal, end hvad der følger af § 11, stk. 3, i lov om kommunernesstyrelse om stemmeflertal.”Om udvalgets overvejelser om, hvilken grad af kvalificeret flertal der bør kræves,fremgår af betænkningens kapitel 5.4.2.2.c. bl.a. følgende:”Udvalget har herefter overvejet, hvilken grad af kvalificeret flertal det vil være rimeligtat kræve. Under hensyn til den ro og kontinuitet omkring borgmesterposten, som er enforudsætning for en hensigtsmæssig varetagelse af hvervet, er det udvalgets opfattel-
se, at der bør stilleskrav om, at et massivt flertal af kommunalbestyrelsens medlem-mer står bag afsættelsenaf borgmesteren. Udvalget har på den baggrund overvejet etkrav om, at der til afsættelse afborgmesteren bør kræves, atmindst ni tiendedele afkommunalbestyrelsens samtlige medlemmer stemmer herfor, dog således, at det altidvil være tilstrækkeligt, at samtlige af kommunalbestyrelsensmedlemmer ud overborgmesteren stemmer for en afsættelse.”Den foreslåede bestemmelse i § 66 c, stk. 2, indebærer, at et flertal på ni tiendedele afkommunalbestyrelsens samtlige medlemmer står bag en vedtagelse om afsættelse afborgmesteren. Det fornødne kvalificerede flertal skal tælles blandt kommunalbestyrel-sens samtlige medlemmer. Borgmesteren skal regnes med i dette antal. Ved bereg-ningen af hvor mange stemmer, der skal til for vedtagelse af et forslag om afsættelseaf borgmesteren, skal der, hvis dette ikke givet et helt tal, rundes op.De rammer, som bestemmelsen i den foreslåede § 66 c fastsætter for afsættelse afborgmesteren, herunder betingelsen i stk. 2 om at mindst ni tiendedele af kommunal-bestyrelsens samtlige medlemmer står bag en vedtagelse om at afsætte borgmeste-ren, er således udtryk for en afbalancering af forskellige hensyn:Det, som en adgang til at afsætte borgmesteren ved særligt kvalificeret flertal, skaltage sigte på, er at give kommunalbestyrelsen mulighed for at afværge de negativekonsekvenser, det kan have for kommunestyret, at der i kommunalbestyrelsen ermassivmistillid til borgmesteren. I sådanne situationer, tilsigter forslaget at skabe mu-lighed for afsættelse af borgmesteren.Men det er vigtigt at holde fast i de hensyn, som ligger bag udgangspunktet om, atborgmesteren ikke kan afsættes i funktionsperioden, nemlig hensynet til ro og kontinu-itet omkring borgmesterposten, som er vigtigt for at borgmesteren kan varetage hver-vet på en hensigtsmæssig måde.Derfor må der også kræves, at et meget stort flertal af kommunalbestyrelsens med-lemmer står bag afsættelsen. Hvis der alene var krav om, at en mindre del af kommu-nalbestyrelsens medlemmer står bag et ønske om at afsætte borgmesteren på grundaf mistillid, kunne det i sig selv indebære en risiko for uro omkring borgmesterposten.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2