Tak for det.
Det, vi nu skal behandle, er et lille forslag fra erhvervs- og vækstministeren.
Der er i det forslag bestemt noget godt, og der er også noget mindre godt.
Det tager sigte på, tror jeg nok, at skulle afbureaukratisere, og det er der også ting i forslaget der lever op til.
Efter gældende regler skal store virksomheder afgive oplysninger om deres samfundsansvar i årsrapporten.
De virksomheder, der er tilsluttet FN's Global Compact og opfylder pligten til at afgive en årlig fremskridtsrapport til FN, kan imidlertid nøjes med det og skal ikke give oplysninger om samfundsansvar i årsrapporten.
Men virksomheder, som vælger at følge den internationalt anerkendte standard for ikkefinansiel rapportering, kan derimod ikke undtages.
Det er selvfølgelig uhensigtsmæssigt, og det er fornuftigt at få rettet op på det.
Vi kan selvfølgelig støtte, at Erhvervsstyrelsen får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler på det her område, også sådan at man får en mere fleksibel adgang til at anerkende relevante internationale standarder for afrapportering om samfundsansvar.
Der er et andet udmærket element i forslaget.
Det er faktisk et rigtig, rigtig godt forslag.
Det er nemlig et, som ministeren har skrevet af efter Venstres beslutningsforslag fra sidste år, og det drejer sig om, at danske virksomheder skal have mulighed for at kunne aflægge årsrapport udelukkende på engelsk.
Det er en reel administrativ lettelse for en række virksomheder – virksomheder, hvor det daglige kommunikationssprog er engelsk, eller som relaterer sig til det engelske marked eller til engelske kunder eller på anden måde kun har engelsk som kommunikationssprog.
Det synes vi er godt at ministeren har taget til sig, og det vil vi gerne kvittere for.
Men der er altså også noget mindre godt i det her forslag.
Der er også noget, der ikke lever op til intentionen om at afbureaukratisere, tværtimod.
Det foreslås nemlig at præcisere, at de nye selskabsretslige regler om den kønsmæssige sammensætning af ledelsen, som blev indført i december sidste år, også skal omfatte modervirksomheder, der ikke selv er store, men som er modervirksomhed for såkaldt store koncerner.
Se, det forslag blev vedtaget før jul sidste år, og vi stemte imod det, fordi vi syntes, det var udtryk for unødigt bureaukrati, og fordi vi i og for sig heller ikke troede på eller var tilhængere af de intentioner, der lå bag.
Vi vil gerne have kvinder i virksomhedernes bestyrelser, vi vil også gerne have flere, men det skal foregå på en naturlig måde, og uden at man bruger tvang, og også uden at man påfører virksomhederne unødigt bøvl og bureaukrati, ved at de skal udarbejde politikker og indrapportere herom kontinuerligt.
Det skal foregå på den naturlige måde, som det nu sker på, når man rekrutterer til en bestyrelse.
Det er et forkert forslag, der blev vedtaget sidste år før jul efter vores opfattelse, og det er med til at give virksomhederne unødigt bureaukrati, og det er jo det modsatte, der er opgaven.
Og reglen bliver jo ikke bedre eller mindre bureaukratisk af, at man udvider dens bestemmelsesområdes omfang.
Det her forslag er udtryk for to skridt frem og et tilbage, og det er sådan set en skam.
Derfor vil jeg spørge ministeren her i dag, om ministeren er indstillet på at dele forslaget op i to, sådan at der bliver et selvstændigt forslag om det, ministeren er inde på vedrørende præciseringen af de selskabsretlige regler om den kønsmæssige sammensætning af ledelserne i virksomheder, og sådan at de to andre elementer, som er reelle afbureaukratiseringsforslag, står tilbage i det her forslag.
Med de ord kan jeg sige, at vi vil være kritiske over for det her i behandlingen i udvalget, og vi vil senere tage vores endelige stilling, afhængigt af hvad ministeren svarer på mit spørgsmål.
Tak.