Kulturudvalget 2013-14
L 21 Bilag 15
Offentligt
Til lovforslag nr.L 21
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 4. december 2013
Betænkningover
Forslag til lov om folkehøjskoler[af kulturministeren (Marianne Jelved)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Kulturmi-nisteren har stillet ændringsforslag nr. 2, 4 og 5 til lovforsla-get, og Venstres medlemmer af udvalget har stillet æn-dringsforslag nr. 1 og 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2013 og var til1. behandling den 8. oktober 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og kulturministeren sendte den 18. juni 2013dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2012-13, KUUalm. del – bilag 211. Den 3. oktober 2013 sendte kulturmini-steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-get.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til kulturministeren og 1spørgsmål til kulturministeren og ministeren for by, bolig oglanddistrikter til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.Et spørgsmål stillet i Udvalget for Landdistrikter og Øerog kulturministerens svar herpå er optrykt som bilag 2.3. IndstillingerEtflertali udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de af kulturministeren under nr. 2,4 og 5 stillede ændringsforslag. Flertallet stemmer imod deaf Venstre under nr. 1 og 3 stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (V og LA) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed de under nr. 1 og 3-5 stillede ændrings-forslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 og 3 bliver forkastet ved2. behandling, vil mindretallet stemme for det af kulturmini-steren under nr. 2 stillede ændringsforslag og for lovforsla-get ved 3. behandling.Etandet mindretali udvalget (DF) stemmer hverken foreller imod lovforslaget ved 3. behandling.Ettredje mindretali udvalget (KF) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed de af kulturministeren under nr. 2, 4 og 5,og det af Venstre under nr. 3 stillede ændringsforslag.4. Politiske bemærkningerVenstres medlemmer af udvalget finder, at der næppe ernoget mere dansk end højskolebevægelsen. Den er en vigtigdel af den danske kultur, og det skal den absolut blive vedmed at være.Venstre opfatter de fleste af elementerne i forslaget somet vigtigt skridt på vejen til, at folkehøjskolerne igen kanvære på forkant med udviklingen.Venstre er imidlertid ikke tilfreds med, at man ønsker atgå på kompromis med det gældende krav om, at minimumhalvdelen af undervisningstimerne skal være af bred almenkarakter. Venstre ønsker at bevare en stærk dansk folkehøj-skolekultur, der bygger på faglighed. Den brede almene un-dervisning er med til at ruste eleverne til deres videre uddan-nelsesforløb og arbejdsmarkedet. Den giver eleverne en ind-sigt i nutidens samfund og udvider deres horisont.Med lovforslaget risikerer vi en glidebane, hvor faglighe-den udvandes til fordel for flere timer med dans og andenhobbypræget undervisning. Venstre anerkender, at folkehøj-skolen også har karakter af en form for frirum for eleverne,men det må aldrig blive et sted, hvor skatteydernes pengeprimært går til salsa, strik og skulptur.Derfor har Venstre stillet et ændringsforslag med det for-mål at fastholde kravet om, at minimum halvdelen af under-visningstimerne skal være af bred almen karakter – uansetdet samlede antal undervisningstimer.Endvidere har Venstre stillet ændringsforslag om at blødeop for kravet om, at kombinerede institutioner skal udgøreen geografisk og bygningsmæssig enhed. Dette krav blev
DokumentIdJournalnummer
2
indført for at forhindre sager i lighed med sagen om Tvind-imperiet.Med ændringsforslaget gives der mulighed for, at alleskoler omfattet af loven kan søge om dispensation fra kravetom, at kombinerede institutioner skal udgøre en geografiskog bygningsmæssig enhed, således at der kan oprettes ensærskilt højskoleafdeling. Formålet med forslaget er at mu-liggøre drift af en tidssvarende, effektiv undervisning ogskoleorganisering.Der ønskes med lovforslaget på ingen måde sager af til-svarende karakter som sagen om Tvindimperiet i 1990’erne,hvilket naturligvis skal sikres, i forbindelse med at der bevil-ges dispensation.Venstre er af den opfattelse, at de omtalte ændringer vilstyrke lovforslaget og dermed sikre, at folkehøjskolerne kanforsætte som en stærk faglig institution i det danske sam-fund. Venstre er imidlertid opmærksom på, at folkehøjsko-lerne har udtrykt tilfredshed med det fremsatte lovforslag,og vil derfor til trods for Venstres kritikpunkter tilslutte siglovforslaget, selv om de af Venstre stillede ændringsforslagikke vedtages. Dog er det samtidig Venstres ønske, at der lø-bende holdes et vågent øje med udviklingen i de faglige til-bud på folkehøjskolerne for at sikre en høj kvalitet.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er fortsat be-kymrede for, om lovændringerne vil give mulighed for, atekstreme foreninger vil få lettere ved at åbne højskole, selvom ministeren i svaret på spørgsmål 1 skriver, at der i lovener tilstrækkelige værn mod oprettelsen af højskoler, der ikkelever op til lovens formål og hensigt.Dansk Folkeparti mener endvidere, at lovforslagets § 14,stk. 5, skal strammes op, og at det er ærgerligt, at ministerenikke har fundet anledning til dette, når nu loven skulle æn-dres. Heri fremgår det, at et højskolekursus skal have et fler-tal af danske statsborgere eller elever, der kan sidestilleshermed. Sidstnævnte er ifølge lovbemærkningerne elever, 1)der tilhører det danske mindretal i Sydslesvig, 2) har tidsu-begrænset opholdstilladelse i Danmark, 3) er statsborgere ide øvrige nordiske lande (og kan godtgøre at have haftubrudt og lovlig bopæl i Danmark i mindst 2 år op til kursetsbegyndelse), 4) er omfattet af lov om integration af udlæn-dinge i Danmark (integrationsloven) eller 5) er statsborger iet andet EU- eller EØS-land (og er omfattet af forordning492/2011 af 5. april 2011 om arbejdskraftens frie bevæge-lighed inden for Unionen eller af direktiv 2004/38 om uni-onsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes ogopholde sig frit på medlemsstaternes område, artikel 7, 16og 17).Ministeren har i svaret på spørgsmål 2 bekræftet, at høj-skolekurser i praksis kan have deltagelse af elever, »hvorflertallet af eleverne er personer, der kan sidestilles meddanske statsborgere og hvor resten af eleverne kan være ik-ke-danske statsborgere, der ikke kan sidestilles med danskestatsborgere«. Med andre ord kan højskolerne gennemføre alderes undervisning for udlændinge og samtidig få statsstøttetil det. Ministeren henviser til EU-retten, som også her un-derminerer dansk suverænitet, hvilket Dansk Folkeparti erstærkt utilfreds med. Derved udvider loven ganske betragte-ligt højskolernes virke. Allerede i dag udgør elever, der kan
sidestilles med danske statsborgere, og udlændinge op imod1/6 af kursisterne på højskolerne, og en betragtelig del afdisse får endda dækket deres kursusudgifter helt eller delvis.Med ændringen af loven, der gør det lettere at åbne højsko-le, kan man forvente en stigning af udenlandske højskole-kursister på danske højskoler.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 10Af etmindretal(V), tiltrådt af etmindretal(LA):1)Somstk. 4indsættes:»Stk. 4.Kulturministeren kan dispensere fra kravet i § 3,stk. 1, nr. 4, om, at en kombineret institution efter stk. 1 og 2hovedsagelig skal udgøre en geografisk og bygningsmæssigenhed.«[Dispensationsmulighed]Afkulturministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF, EL ogKF):2)Somstk. 4indsættes:»Stk. 4.Kulturministeren kan i særlige tilfælde dispenserefra kravet i § 3, stk. 1, nr. 4, om, at en kombineret institutionefter stk. 1 og 2 hovedsagelig skal udgøre en geografisk ogbygningsmæssig enhed.«[Dispensationsmulighed]Af etmindretal(V), tiltrådt af etmindretal(LA og KF):Til § 133)Istk. 1udgår2. pkt.[Ingen minimumskrav for elever med over 28 ugentlige ti-mer]Afkulturministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med und-tagelse af DF):Til § 404)Nr. 8affattes således:»8.I§ 2, stk. 1, 1. pkt.,ændres »efterskoler, husholdnings-skoler og håndarbejdsskoler« til: »en skole«, og »skolerne«ændres til: »skolen«.«[Konsekvens af forslag til lov om folkehøjskoler]
3
5)Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 12 b, stk. 1, 3. pkt.,indsættes efter »kombinatio-nen«: », jf. dog § 10, stk. 4, i lov om folkehøjskoler«.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget gives der mulighed for, at alleskoler omfattet af loven kan søge om dispensation fra kravetom, at kombinerede institutioner skal udgøre en geografiskog bygningsmæssig enhed, således at der kan oprettes ensærskilt højskoleafdeling.Formålet med forslaget er at muliggøre drift af en tids-svarende, effektiv undervisning og skoleorganisering. Derønskes med forslaget på ingen måde sager af tilsvarende ka-rakter som sagen om Tvindimperiet i 1990’erne, hvilket na-turligvis skal sikres, i forbindelse med at der bevilges dis-pensation.Til nr. 2Med ændringsforslaget gives kulturministeren adgang tili særlige tilfælde at dispensere fra kravet i lovforslagets § 3,stk. 1, nr. 4, om, at en kombineret institution hovedsageligskal udgøre en geografisk og bygningsmæssig enhed.Formålet med forslaget er at gøre det muligt at nyttiggøreallerede eksisterende bygninger i landdistrikter eller i byom-råder, der er beliggende længere væk fra de større byer, tilkombinerede institutioner efter lovforslagets § 10, stk. 1 og2.Med forslaget gives kulturministeren mulighed for atgodkende, at en kombineret institution kan bestå af en høj-skoleafdeling, der ikke er geografisk og bygningsmæssigtforbundet med en afdeling, der varetager skole- og undervis-
ningsvirksomhed som en efterskole, husholdningsskole ellerhåndarbejdsskole. En sådan godkendelse forudsætter, athver af de to afdelinger råder over egnede og tilstrækkeligeelevværelser, lærerboliger, kostforplejnings- og opholds-arealer, at hver afdeling hovedsagelig udgør en geografiskog bygningsmæssig enhed, og at aktiviteterne, herunderovernatning, finder sted i den afdeling, der er godkendt her-til.Godkendelsen forudsætter endvidere, at den afdeling, dervaretager skole- og undervisningsvirksomhed som en efter-skole, husholdningsskole eller håndarbejdsskole, råder overegnede og tilstrækkelige undervisningslokaler og udstyr in-den for den geografiske og bygningsmæssige enhed, mensen del af de undervisningslokaler, der tilhører højskoleafde-lingens kernefaciliteter, befinder sig på den anden afdeling,at disse undervisningslokaler er pladskrævende eller beko-stelige at opføre, og at de ligger i geografisk nærhed af høj-skoleafdelingen, så der er tale om en rimelig gåafstand, ogsåledes at eleverne kan opleve den kombinerede institutionsom en samlet enhed.Til nr. 3Ændringsforslaget indebærer, at der ikke stilles mini-mumskrav om andelen af undervisning af almen karakter forelever med over 28 ugentlige timer.Til nr. 4Der er tale om konsekvensændringer som følge af forsla-get om en særskilt lov om folkehøjskoler.Til nr. 5Der er tale om en konsekvensændring som følge af for-slaget om indføjelse af § 10, stk. 4, i forslaget til lov om fol-kehøjskoler.
Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Jan Johansen (S) Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S)Mogens Jensen (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Marlene Borst Hansen (RV) Lone Loklindt (RV) Zenia Stampe (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Pernille Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V)Anni Matthiesen (V)nfmd.Eva Kjer Hansen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)Ellen Trane Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF)Pia Kjærsgaard (DF) Mette Bock (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4745221615129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 21Bilagsnr.123TitelKommenteret høringsnotat og høringssvar, fra kulturministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetULØ alm. del – svar på spm. 6 om talepapiret fra samrådet 22/10-13om Sportsefterskolen SINEs muligheder for at oprette en højskoleafde-ling, fra kulturministerenULØ alm. del – foreløbigt svar på spm. 7 om orientering af udvalgetom ministerens møde med Sportsefterskolen SINE, fra kulturministe-renSpørgsmål og svar m.v. vedrørende folkehøjskoler. (Svar på spørgsmålnr. S 749 og spørgsmål og svar vedrørende folkehøjskoler stillet påKUU alm. del)KUU alm. del – svar på spm. 7 om, hvad der ligger til grund for tolk-ningen af ministeriets regelsæt i en konkret sag, fra økonomi- og in-denrigsministerenKUU alm. del – svar på spm. 8 om sagsforløbet i forbindelse med vur-deringen af, om Jyderup Højskole kan statsanerkendes, fra kulturmini-sterenKUU alm. del – svar på spm. 9 om, hvilken dialog der har været mel-lem Økonomi- og Indenrigsministeriet og Kulturministeriet i sagen omstatsanerkendelse af Jyderup Højskole, fra kulturministerenKUU alm. del – svar på spm. 10 om, hvilken rådgivning Jyderup Høj-skole har modtaget, fra kulturministeren1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra kulturministerenULØ alm. del – svar på spm. 7 om orientering om ministerens mødemed Sportsefterskolen SINE, fra kulturministeren2. udkast til betænkning3. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 21Spm.nr.1TitelSpm. om tilvejebringelse af et værn mod, at ekstreme foreninger be-gynder at oprette højskoler, til kulturministeren, og ministerens svarherpåSpm., om en højskole kan have lutter ikkedanske statsborgere somkursister uden at bryde loven, til kulturministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor mange ikkedanske statsborgere efter grundlovens for-stand der får helt eller delvis betalt deres ophold på højskolerne, tilkulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om indførelse af en overgangs- eller undtagelsesbestemmelse, sådet sikres, at højskoler ikke kommer i klemme mellem reglerne i dengældende lov og reglerne i den nye lov, til kulturministeren, og mini-sterens svar og supplerende svar herpå
4
5
6
7
8
91011121314
2
3
4
6
5
6
7
MFU spm., om lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og udvik-lingen i landdistrikter og på øerne, til ministeren for by, bolig og land-distrikter og til kulturministeren, og ministrenes svar herpåSpm. om at redegøre for synspunkter på de dele af B 6 (om større fir-hedsgrader for frie skoler), som vedrører ministerens sagsområde, tilkulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der indebærer, at regle-rne om tilskud til folkehøjskolernes kortere kurser på 4 uger eller der-under rulles tilbage til dem, der eksisterede før de ændringer, der blevvedtaget som følge af genopretningspakken, til kulturministeren, ogministerens svar herpå
7
Bilag 2Et spørgsmål stillet i Udvalget for Landdistrikter og Øer og kulturministerens svar herpåSpørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra V.ULØ alm. del – spørgsmål 7:Vil ministeren give tilsagn om – når ministeren har afholdt mødet med Sportsefterskolen SINE – at sen-de udvalget en orientering om sagen og ministerens overvejelser i den forbindelse med henblik på et evt.efterfølgende lukket samråd?Foreløbigt svar:Den 30. oktober 2013 blev der i Kulturministeriet afholdt et møde mellem repræsentanter for Sportshøj-skolen SINE, Tønder Kommunes borgmester og embedsmænd fra Undervisningsministeriet og Kulturmi-nisteriet.Jeg vil snarest muligt sende Udvalget for Landdistrikter og Øer en orientering om sagen og mine over-vejelser herom.Endeligt svar:Som opfølgning på svar på spørgsmål 7 (Alm. del) fra Udvalget for Landdistrikter og Øer fremsendeshermed til orientering oplysninger om møde med Sportsefterskolen SINE og mine overvejelser i den for-bindelse.Den 22. oktober 2013 var jeg til samråd i udvalget om en henvendelse fra Sportsefterskolen SINE omoprettelse af en højskoleafdeling i Løgumkloster og de udfordringer, det giver i forhold til gældende lov-givning. Efterfølgende lovede jeg snarest muligt at sende udvalget en orientring om sagen og mine over-vejelser herom.I forlængelse af samrådet blev der afholdt et møde i Kulturministeriet den 30. oktober 2013 med delta-gelse af repræsentanter for Sportsefterskolen Sine, borgmesteren i Tønder Kommune, Kulturministerietog Undervisningsministeriet.Mødet fokuserede på og tydeliggjorde, at der var to hovedproblemer i forhold til den gældende lovgiv-ning:– en samlede kombinerede institution vil ikke udgøre en bygningsmæssig og geografisk enhed– øjskoleeleverne vil dagligt op til flere gange skulle gå de 900 meter, der er mellem højskoleafdelingenog efterskolens sportsfaciliteter.Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti har stillet beslutningsforslagB6 om større frihedsgrader for frie skoler. Det foreslås bl.a., at frie kostskoler skal have mulighed for atetablere afdelinger/filialer. I bemærkningerne til B6 beskrives som et konkret eksempel SportsefterskolenSINEs planer om at oprette en folkehøjskoleafdeling.Som det fremgik af undervisningsministerens tilkendegivelse under 1. behandlingen af beslutningsfor-slag B6 den 12. november 2014, kunne regeringen ikke støtte beslutningsforslaget, men var indstillet påat undersøge konkrete problemstillinger for at se, om der kan findes pragmatiske løsninger, som ikke bry-der med de grundlæggende principper, lovgivningen om frie skoler bygger på.På den baggrund er jeg indstillet på at stille ændringsforslag til regeringens forslag til ny højskolelov (L21), således at geografiske forhold, som svarer til eller kan sidestilles med dem, der gør sig gældende forSINE, ikke er en ufravigelig hindring for, at der kan udbetales statstilskud. Det foreslås gjort ved at givekulturministeren bemyndigelse til at kunne dispensere fra kravet om, at en kombineret institution skal ud-gøre en geografisk og bygningsmæssig enhed således, at der kan oprettes en højskoleafdeling, hvor en del
8
af de undervisningslokaler, der tilhører højskoleafdelingens kernefaciliteter, befinder sig på den anden af-deling.Jeg stiller forslaget for at skabe rum til at kunne håndtere praktiske problemer, der kan forekomme udeomkring i landet, men mener fortsat, at det særlige læringsmiljø, der kendetegner frie kostskoler medkombination af undervisning og samvær, bedst udfoldes, når skolens aktiviteter er samlet i en geografiskog bygningsmæssig enhed. Forslaget vil derfor blive udformet, så dispensationen kun kan gives under enrække bestemte forudsætninger.Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Kulturministeriet i det konkrete forløb med SINE har bedt om yderli-gere skriftligt materiale om SINE. Materialet viser, at der er flere eksisterende problematiske forhold ved-rørende skolens ejerforhold og adgang til de haller, skolen anvender til sin sportsundervisning. Ministeri-ets foreløbige undersøgelse viser, at det er usikkert, om SINE ved en fremtidig ansøgning vil kunne god-kendes med en højskoleafdeling til 100 elever, sådan som skolen ønsker, da der ikke er sikkerhed for, atden vil råde over egnede og tilstrækkelige undervisningsfaciliteter. Det kan først afklares, når skolen ind-sender en konkret ansøgning om at blive godkendt til tilskud.