Tak.
Det er glædeligt, at højskolerne endelig får deres egen selvstændige lov.
Nyoprettede højskoler skal ikke længere eje deres bygninger, men vil kunne leje dem i op til 10 år.
I Dansk Folkeparti frygter vi, at det bliver lettere for ekstreme foreninger at oprette højskoler.
Godt nok er der stadig krav om, at højskolen skal være uafhængig og demokratisk, og lovforslaget giver ministeren bemyndigelse til at gribe ind, hvis dette og andet ikke overholdes.
I bemærkningerne henvises der til, at det skyldes de mange højskolelukninger, men både elevtal og højskoler har jo stabiliseret sig i de senere år.
Derfor ønsker Dansk Folkeparti at få oplyst, hvordan ministeren vil tilvejebringe et værn mod, at f.eks.
ekstreme foreninger begynder at oprette højskoler proforma.
Et andet punkt er lige så alvorligt.
Sådan som vi læser lovforslaget og bemærkningerne, kan en højskole have lutter ikkedanske statsborgere som kursister uden at bryde loven.
Af lovforslagets § 14, stk.
5, fremgår det, at
»Kurset skal gennemføres med et flertal af danske statsborgere eller elever, der kan sidestilles hermed«.
I bemærkningerne til lovforslaget defineres sidestillet som enten elever, der tilhører det danske mindretal i Sydslesvig, eller har tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark eller er statsborgere i de øvrige nordiske lande eller er omfattet af lov om integration af udlændinge i Danmark eller er statsborgere i et EU- eller EØS-land.
Da et højskolekursus mindst skal have otte elever, betyder det så, at et kursus kan bestå af tre elever fra f.eks.
Asien og fem andre, der enten har ubegrænset opholdstilladelse, er omfattet af integrationsloven eller kommer fra et EU-land?
Med andre ord er mit spørgsmål:
Kan en højskole fylde sine 100 elever med i grundlovens forstand ikkedanske statsborgere?
Vi beder derfor ministeren svare på, om det er en juridisk korrekt udlægning af lovteksten, og hvis det er, om ministeren vil ændre loven og bemærkningerne, så det ikke bliver muligt.
I forbifarten kan man selvfølgelig også nævne, at i § 14, stk.
6, står der, at ministeren samtidig har bemyndigelse til at fravige reglen om et såkaldt dansk flertal i særlige tilfælde, hvis det andet ikke var nok.
Men det bliver værre.
Staten kan betale hele eller dele af kurser, der varer mindst 12 uger, for udlændinge eller elever, der sidestilles med danske statsborgere, § 29.
Desuden bliver kravet om mindste egenbetaling ligestillet mellem danske statsborgere og udlændinge, og Siriusordningen, der mærkeligt nok ikke er udtrykkeligt nævnt i bemærkningerne, men kun perifert omtalt, gøres permanent.
Dertil kommer, at en kommune kan yde tilskud, så egenbetalingen under visse omstændigheder helt bortfalder.
Med andre ord:
Betyder så dette, at højskolerne kan fylde deres kurser med ikkedanske statsborgere, der kan få et højskoleophold gratis?
Jeg er klar over, at dette allerede har været muligt med den nuværende og de tidligere udgaver af lov om frie kostskoler.
Ikke desto mindre ønsker Dansk Folkeparti at få oplyst, hvor mange nuværende højskoleelever, der efter grundlovens forstand kan betegnes som ikkedanske statsborgere, og hvordan udviklingen har været siden år 2000.
Dansk Folkeparti ønsker også at få oplyst, hvor mange af disse ikkedanske statsborgere efter grundlovens forstand, der får helt eller delvis betalt deres ophold på højskolerne.
Og det er klart, at dem vil vi også stille skriftligt.
Vi forventer ikke, at ministeren svarer på stående fod på det, men Dansk Folkepartis stillingtagen til lovforslaget vil afhænge af ministerens svar på ovenstående spørgsmål.