Jeg har skrevet tak til ordførerne for deres indlæg.
Jeg ved ikke helt, om det giver mening
(Munterhed),
men selv uden indlæg, kan man jo godt glæde sig over, at det her Folketing langt hen ad vejen er enig om, at man fører en ansvarlig økonomisk politik, at man styrker tilliden til dansk økonomi, ved at man sikrer, at der faktisk er faste rammer om vores udgiftsstyring i Danmark.
Baggrunden for det er jo det forslag, som der er fremsat, til fastsættelse for udgiftslofter for 2018.
Det er lagt frem nu, det behandles af Folketinget.
Baggrunden er jo helt enkelt, at det i en længere årrække har været svært for skiftende regeringer at styre væksten i de offentlige udgifter.
Derfor var det også et stort flertal, der stod bag, at vi for første gang fastsatte udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for perioden 2014-2017 for godt et år siden, og med fastsættelsen af konkrete udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for 2018 fortsætter vi jo realiseringen af budgetlovens målsætninger om en ansvarlig og troværdig økonomisk politik.
Derudover er der så også fremsat forslag til lov om ændring af de gældende lofter for 2015-2017, og baggrunden for det er jo, at vi inden sommerferien har indgået en række aftaler om en vækstpakke for 2014.
Med aftalen gennemføres over 100 konkrete initiativer, som reducerer omkostningerne for erhvervslivet.
Det øger produktiviteten, og det bidrager til velstanden i Danmark.
Aftalen indeholder bl.a.
en række væsentlige lempelser af virksomhedernes energiomkostninger, og det er i form af PSO-lempelser og tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften.
Budgetloven skal jo understøtte, at de offentlige udgifter udvikler sig i overensstemmelse med de finanspolitiske målsætninger med prioriteringerne i de mellemfristede økonomiske planer, og udgiftslofterne for stat, kommuner og regioner skal understøtte opfyldelsen af de overordnede økonomiske målsætninger.
Derfor skal de lofter, vi opererer med, være afstemt med det centrale mål om strukturel balance på den offentlige saldo i 2020, og samtidig skal lofterne bygge på en økonomisk fremskrivning, der alene indregner de reformer m.v., der er politisk flertal for.
Med lovforslaget om fastsættelse af udgiftslofter for 2018 fastsættes udgiftslofterne for det nye fjerde år, der er i overensstemmelse med den seneste mellemfristede fremskrivning i august 2014, og hvor der kun er indregnet politiske aftaler, der er flertal for i Folketinget, herunder jo så også aftalerne om vækstpakke 2014 og også det forlig, der blev indgået om en beskæftigelsesreform.
Så ved større reformer, større ændringer på indtægtssiden, kan det være nødvendigt at ændre de gældende udgiftslofter, sådan at lofterne fortsat afspejler de politiske prioriteringer, der er foretaget, og understøtter opfyldelsen af de fastsatte finanspolitiske målsætninger.
Med lovforslaget om en ændring af de gældende udgiftslofter fastsættes der derfor udgiftslofter, der tager højde for de politiske aftaler om vækstpakke 2014, herunder de væsentligste omlægninger på indtægtssiden, der følger af lempelser af PSO og tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften.
Jeg skal gøre Folketinget opmærksom på, at lovforslagene er sendt i høring samtidig med fremsættelsen med frist ultimo september.
Høringssvarene vil blive fremsendt til Finansudvalget umiddelbart efter, og derfor vil de kunne ligge til grund for førstebehandlingen af lovforslagene i forbindelse med genfremsættelsen.
Jeg er naturligvis klar til efterfølgende under udvalgsbehandlingen at besvare de forskellige spørgsmål.