Finansudvalget 2013-14
L 201
Offentligt
1400544_0001.png
Finansministeren
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 18. september 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 10 (L 201 - § 7.
Finansministeriet) af 5. september 2014 stillet efter ønske fra Ole
Birk Olesen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for størrelsen på det årlige "omstillingsbidrag": Hvis
omstillingsbidraget i de kommende 10 år ikke bruges på andre udgifter, men i
stedet spares, hvor stor vil besparelsen så være i procent af det offentlige forbrug
og i faste kroner, årligt og akkumuleret?
Svar
Jeg lægger til grund, at der med omstillingsbidrag menes omprioriteringsbidrag.
Regeringen beslutter i forbindelse med den årlige rammeudmelding for finanslov-
forslaget, hvorvidt der skal fastsættes et omprioriteringsbidrag.
På finanslovforslaget for 2012, 2013, 2014 og 2015 er omprioriteringsbidraget be-
regnet som en generel reduktion af driftsrammen og lønsumsloftet med 2 pct. i
det korrigerede tredje budgetoverslagsår (BO3) dvs. i årene 2015, 2016, 2017 og
2018. Det bemærkes, at budgetteringen i budgetoverslagsårene på finansloven ik-
ke er bindende.
Der er således kun udmeldt omprioriteringsbidrag i de første fire (2015-2018) af
den tiårige periode, der spørges til. Der er ikke taget politisk stilling til et evt. om-
prioriteringsbidrag i finansårene 2019-2024.
Omprioriteringsbidraget i 2019-2024 er på den baggrund beregnet teknisk i inde-
værende besvarelse. Omprioriteringsbidraget i 2019 er beregnet som en teknisk
nedjustering på 2 pct. af omprioriteringsbidraget i 2018. Herefter reduceres det år-
lige omprioriteringsbidrag teknisk med 2 pct. årligt frem mod 2024. Det lægges så-
ledes til grund, jf. spørgsmålets ordlyd, at omprioriteringsbidraget anvendes til be-
sparelser og ikke genanvendes til andre udgifter. Der lægges også til grund, at stør-
re udgiftsområder ikke undtages omprioriteringsbidraget, som det fx var tilfældet
med forsvarsområdet i 2017,
jf. tabel 1.
På baggrund af denne beregningstekniske fremskrivning af omprioriteringsbidra-
get vil der over en tiårig periode (2015-2024) kunne opnås en akkumuleret bespa-
relse på i alt 10,4 mia. kr. (2015-priser).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 3
De årlige omprioriteringsbidrag i perioden 2015-2024 fremgår af bilag 1 i faste
priser og som andel af det offentlige forbrug.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1400544_0003.png
Side 3 af 3
Bilag 1
Tabel 1
Omprioriteringsbidrag fra 2015-2018 ved udmel-
dingen af rammer for FFL12-FFL15
(mio. kr. 2015-pl
)
2015 (FFL12)
2016 (FFL13)
2017 (FFL14)
2
2018 (FFL15)
1.148,5
1.112,3
733,1
1.117,6
1
Tabel 2
Beregnet omprioriteringsbidrag for 2019-2024
1
(mio. kr., 2015-pl)
2019
2020
2021
2022
2023
2024
1.095,2
1.073,3
1.051,9
1.030,8
1.010,2
990,0
1. Omprioriteringsbidraget er opregnet til 2015-pl med ud-
gangspunkt i det generelle pris- og lønindeks af maj 2014.
2. Der er kun trukket omprioriteringsbidrag for redningsbe-
redskabet på § 12. Forsvarsministeriet i 2017, da udgifterne
på forsvarsområdet i 2017 er omfattet af forsvarsforliget fra
2013-2017.
1. Omprioriteringsbidrag i 2019 er teknisk beregnet på bag-
grund af en teknisk nedjustering på 2 pct. af ompriorite-
ringsbidraget i 2018. Herefter reduceres det årlige ompriori-
teringsbidrag teknisk med 2 pct. årligt frem mod 2024. Der
er ikke taget politisk stilling til et evt. omprioriteringsbidrag i
finansårene 2019-2024.
Tabel 3
Omprioriteringsbidrag som pct. af offentligt forbrug
Mia. kr. 2015
Offentligt forbrug
1, 2
Omprioriteringsbidrag
Omprioriteringsbidrag som
pct. af offentligt forbrug
2015
515,0
1,1
0,22
2016
518,3
1,1
0,21
2017
522,1
0,7
0,14
2018
525,0
1,1
0,21
2019
527,9
1,1
0,21
2020
530,9
1,1
0,20
2021
536,4
1,1
0,20
2022
542,3
1,0
0,19
2023
548,5
1,0
0,18
2024
554,9
1,0
0,18
1. Stigningen i det offentlige forbrug er opgjort ekskl. afskrivninger, der er en beregnet størrelse, som kommer ud-
over de direkte offentlige forbrugsudgifter til løn, varekøb mv.
2. I det makroøkonomiske forløb bag regeringens seneste mellemfristede fremskrivning, august 2014 forudsættes
realvæksten i det offentlige forbrug at udgøre ca. 0,6 pct. årligt i gennemsnit frem til 2020. Efter 2020 fremskrives
udviklingen i det offentlige forbrug beregningsteknisk på baggrund af blandt andet det demografiske træk. Der er
således ikke taget politisk stilling til væksten i det offentlige forbrug efter 2020.
Kilde: Mellemfristet fremskrivning, august 2014 og egne beregninger.