Finansudvalget 2013-14
L 201 Bilag 3
Offentligt
1397695_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Sagsnr.
2014-18779
Doknr.
167185
Dato
09-09-2014
Svar på spørgsmål stillet ifbm. den tekniske gennemgang af finanslovforslaget
for 2015 (ØIM)
I forbindelse med teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for 2015 i Finansudval-
get den 4. september 2014 blev der stillet spørgsmål om fortolkningen af Stabilitets-
og Vækstpagtens krav om, at den faktiske saldo maksimalt må udgøre 3 pct. af BNP.
Spørgsmålet besvares hermed.
Hvis Stabilitets- og Vækstpagtens krav om et maksimalt underskud på den faktiske
saldo på 3 pct. af BNP overskrides, vil det være EU-Kommissionen og Rådet, der
vurderer eventuelle konsekvenser.
Kommissionen foretager løbende vurdering af om Stabilitets- og Vækstpagtens be-
stemmelser er overholdt. Det sker i forårs-, efterårs- og vinterprognoser på baggrund
af en samlet vurdering, hvor Kommissionen anvender forskelligt tilgængeligt materiale,
herunder fx budgettal, udgiftsopfølgninger og regnskabstal mv.
Hvis en eventuel overskridelse af 3-procentskravet til den faktiske offentlige saldo i
2015 af Kommissionen vurderes at være midlertidig (dvs. et enkelt år) og begrænset
ventes det ikke at få konsekvenser. I den situation forventes Kommissionen ikke at
igangsætte en ny underskudsprocedure med henblik på, at Rådet giver Danmark en
ny henstilling med et specifikt stramningskrav.
Hvis overskridelsen af saldokravet på 3 pct. af BNP skønnes ikke at være begrænset,
eller der er tale om en skønnet overskridelse i mere end et år, ventes Kommissionen
at stille forslag til beslutning om, at der foreligger et uforholdsmæssigt stort underskud,
samt et forslag om en ny henstilling til Danmark.
Budgetlovens krav om et maksimalt strukturelt underskud på 0,5 pct. af BNP gælder
på budgetteringstidspunktet ved fremsættelse af finanslovsforslaget ultimo august. De
hensyn, der ligger bag bestemmelserne i budgetloven, tilsiger, at der i perioden efter
fremsættelsen af finanslovsforslaget ikke kan gennemføres tiltag med væsentlige ne-
gative konsekvenser for den strukturelle saldo for det pågældende finansår i forhold til
underskudsgrænsen på �½ pct. af BNP.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard