Skatteudvalget 2013-14
L 200
Offentligt
1396782_0001.png
5. september 2014
J.nr. 13-0250471
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 200 - Forslag til lov om ændring af virksomhedsskatteloven. (Indgreb mod
utilsigtet udnyttelse af virksomhedsordningen ved indskud af privat gæld m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 54 af 4. september 2014.
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396782_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. september 2014 fra
Finansrådet, jf. L 200 - bilag 11.
Svar
Finansrådet har fremsendt yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Finansrådet har bedt om at få bekræftet beskatning af sikkerhedsstillelse i 3 forskellige
situationer:
1. Hvis aktiver er stillet til sikkerhed den 10. juni 2014 eller tidligere, så:
-
er der mulighed for at opspare overskud i perioden 11. juni 2014 – 31. december
2017, men der sker efterbeskatning pr. 1. januar 2018 af opsparet overskud op-
tjent i perioden 11. juni 2014 – 31. december 2017, såfremt sikkerhedsstillens ik-
ke er fjernet pr. 31. december 2017, og
-
det er ikke muligt at opspare overskud optjent fra og med 1. januar 2018 og indtil
hele sikkerhedsstillelsen er fjernet.
2. Hvis aktiver stilles til sikkerhed i perioden 11. juni 2014 – 31. december 2017, så:
-
beskattes sikkerhedsstillelsen som en overførsel, jf. § 10, stk. 6 (og ikrafttrædel-
sesbestemmelsens § 2, stk. 3 i det oprindelige lovforslag), og
-
det er muligt at opspare overskud optjent i perioden 11. juni 2014 – 31. decem-
ber 2017 (og ingen efterbeskatning, selv om sikkerhedsstillelsen ikke er fjernet
senest den 31. december 2017), men
-
det er ikke længere muligt at opspare overskud optjent fra og med den 1. januar
2018 og indtil hele sikkerhedsstillelsen er fjernet igen (selvom den er blevet be-
skattet som en overførsel, jf. § 10, stk. 6).
3. Hvis aktiver stilles til sikkerhed den 1. januar 2018 eller senere, så:
-
beskattes sikkerhedsstillelsen som en overførsel, jf. § 10, stk. 6, og
-
det er fortsat muligt at opspare overskud fremadrettet (uanset sikkerhedsstillel-
sen).
Finansrådet anfører desuden, at den foreslåede § 10, stk. 6, i virksomhedsskatteloven,
reelt medfører dobbeltbeskatning, og at den anvendte systematik strider imod de alminde-
lige principper i virksomhedsordningen, hvorefter overførsler til den skattepligtige, som
udgangspunkt anses for foretaget i overensstemmelse med hæverækkefølgen. Det er Fi-
nansrådet opfattelse, at der efterlades tvivl om, hvad de samlede konsekvenser af sikker-
hedsstillelsen derfor er.
Finansrådet ønsker en præcisering af forståelsen af den foreslåede § 10, stk. 9, i virksom-
hedsskatteloven, herunder en tilkendegivelse om, at gælden kan forøges uden skattemæs-
sige konsekvenser, idet alene sikkerhedsstillelsen er omtalt.
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396782_0003.png
Finansrådet ønsker endvidere oplysning om en evt. respittid i forbindelse med udskift-
ning af sikkerheder, ligesom der ønskes en beskrivelse af mulighederne for skift af långi-
ver, som følge af ændringsforslagene.
Finansrådet ønsker en bekræftelse på, at selvstændige ikke beskattes, hvis der er stillet
særskilt privat sikkerhed, samtidig med at der er afgivet en alskyldserklæring, og Finansrå-
det savner en endelig afklaring på ikke-bevilget overtræk kombineret med en alskyldser-
klæring.
Afslutningsvist anfører Finansrådet, at der savnes en definition af sikkerhedsstillelse, her-
under en mere præcis beskrivelse af, hvornår det vil blive vurderet, at der er den i hø-
ringsskemaet beskrevne sammenhæng mellem det private udlån og indestående i virk-
somhedsordningen, således at modregningsadgangen kan anses for en sikkerhedsstillelse.
Hertil bemærkes
Finansrådet ønsker, at deres opfattelse af beskatningen af sikkerhedsstillelse i 3 forskellige
situationer bekræftes.
I forhold til den først beskrevne situation, vedrørende aktiver der er stillet til sikkerhed
den 10. juni 2014 eller tidligere, kan jeg bekræfte Finansrådets opfattelse.
I forhold til den anden beskrevne situation, vedrørende aktiver der stilles til sikkerhed i
perioden 11. juni 2014 – 31. december 2017, kan jeg ligeledes bekræfte Finansrådets be-
skrivelse af reglerne. Det bemærkes dog, at det ikke har været hensigten, at en sikkerheds-
stillelse både udløser en beskatning, samtidig med, at muligheden for at spare op fra og
med den 1. januar 2018 mistes, indtil hele sikkerhedsstillelsen er fjernet. Der vil derfor
blive fremsat et ændringsforslag, hvorefter der i den nævnte situation vil ske beskatning
ved sikkerhedsstillelsen, men hvor muligheden for opsparing bevares.
I relation til den tredje og sidst beskrevne situation kan jeg bekræfte, at denne er korrekt
forstået.
I forhold til den foreslåede § 10, stk. 6, i virksomhedsskatteloven bemærkes, at formålet
med lovforslaget er at hindre, at selvstændige anvender virksomhedsordningen til at fi-
nansiere private udgifter med lavt beskattede midler. Der kan supplerende henvises til
svaret på spørgsmål 41, hvoraf det fremgår, at der er tale om en værnsregel, der fremad-
rettet skal sikre, at dette ikke sker. Ved i stedet at tage virksomhedens midler ud gennem
hæverækkefølgen, opnår den selvstændige, at beløbet beskattes på normal vis og kun én
gang.
Den valgte systematik for overførsel af beløb efter den foreslåede § 10, stk. 6, i virksom-
hedsskatteloven følger desuden en allerede eksisterende metode for overførsel af værdier
fra virksomhedsordningen til den selvstændiges privatøkonomi. Det beløb, der anses for
overført til den selvstændiges privatøkonomi ifølge den foreslåede § 10, stk. 6, i virksom-
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396782_0004.png
hedsskatteloven, overføres uden for den almindelige hæverækkefølge. Det sker ved, at
beløbet tillægges virksomhedens indkomst og anses for hævet af den skattepligtige.
Finansrådet har endvidere ønsket, at der sker en præcisering af forståelsen af den foreslå-
ede § 10, stk. 9, i virksomhedsskatteloven.
Det er alene intentionen, at den foreslåede § 10, stk. 9, i virksomhedsskatteloven, skal
give selvstændige mulighed for i en afgrænset periode, at kunne afvikle deres evt. private
gæld, som virksomhedens aktiver er stillet til sikkerhed for. Det indebærer bl.a., at selv-
stændige skal kunne skifte bank, herunder sikkerhedsstillelse, for at opnå bedre vilkår,
uden at der anses for at være overført et beløb til den skattepligtige med beskatning til
følge.
Det fremgår af svaret på spørgsmål 3, at hensigten er, at den selvstændige kan skifte lån-
giver, f.eks. bank, som led i afviklingen af en eksisterende sikkerhedsstillelse i den 3-årige
afviklingsperiode. Dette vil ikke blive anset for en ny sikkerhedsstillelse, såfremt gælden
ikke forøges. Der vil blive stillet et teknisk ændringsforslag, som præciserer dette.
Finansrådet har desuden også ønsket en afklaring af mulighederne for udskiftning af sik-
kerheder, herunder skift af långiver.
Med undtagelse af situationer omfattet af den foreslåede bestemmelse i virksomhedsskat-
telovens § 10, stk. 9, er det forbundet med skattemæssige konsekvenser, hvis der er tale
om stiftelse af en ny fordring. Hvis skift af långiver må anses for at være ensbetydende
med stiftelse af en ny fordring, vil det blive anset for en ny sikkerhedsstillelse, der vil ud-
løse beskatning.
Er der eksempelvis stillet sikkerhed for privat gæld i et specifikt aktiv f.eks. en udlejnings-
ejendom, vil det medføre beskatning, hvis udlejningsejendommen sælges, og den nyind-
købte udlejningsejendom efterfølgende stilles til sikkerhed for den samme private gæld.
Det er forbundet med skattemæssige konsekvenser i form af beskatning, hvis aktiver, der
indgår i virksomhedsordningen, stilles til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i ordningen,
uanset at den stillede sikkerhed afløser en tidligere sikkerhedsstillelse, der er bortfal-
det/tilbagekaldt. Indebærer et skift af långiver, at en sikkerhedsstillelse bortfal-
der/tilbagekaldes for at blive stillet igen umiddelbart efterfølgende, vil der også ske be-
skatning.
Finansrådet ønsker desuden bekræftet, at selvstændige ikke beskattes af en sikkerhedsstil-
lelse, hvis de har stillet særskilt privat sikkerhed for deres private gæld, uanset at der også
foreligger en alskyldserklæring.
Jeg kan i den forbindelse bekræfte, at der ikke sker en beskatning af en sikkerhedsstillelse
for privat gæld i form af en alskyldserklæring, hvor virksomhedens aktiver står til sikker-
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396782_0005.png
hed for den private gæld, hvis der samtidig er stillet særskilt privat sikkerhed for hele den
private gæld.
Finansrådet ønsker desuden svar på, hvorledes et ikke-bevilget overtræk kombineret med
alskyldserklæring skal behandles.
Som det fremgår af høringsskemaet, er udgangspunktet, at en underskrevet alskyldserklæ-
ring ikke er omfattet af lovforslaget, hvis der samtidigt er stillet særskilt privat sikkerhed
for den private gæld.
Dette indebærer omvendt, at et ikke-bevilget overtræk kombineret med en alskyldserklæ-
ring vil have skattemæssige konsekvenser, hvis der ikke foreligger en særskilt privat sik-
kerhed, som skal sikre, at evt. ikke-bevilgede overtræk er sikret.
Finansrådet har afslutningsvist anført, at man savner en definition på sikkerhedsstillelse,
herunder hvornår der vil blive anset at være en sådan sammenhæng mellem et privat ud-
lån og et indestående i virksomhedsordningen, at en generel modregningsadgang anses
for en sikkerhedsstillelse, som udløser beskatning.
Som det fremgår af høringsskemaet, er udgangspunktet, at det forhold, at et pengeinstitut
har en generel modregningsadgang, ikke er nok til, at aktiver, der indgår i virksomheds-
ordningen, anses for at være stillet til sikkerhed for privat gæld.
Det er dog nødvendigt, hvis indgrebet skal være effektivt, at dette kun er udgangspunktet.
Hvis eksempelvis et arrangement i et pengeinstitut har en karakter, hvor der efter en kon-
kret vurdering er en klar sammenhæng mellem muligheden for kredit i privatsfæren og
indestående på virksomhedens driftskonto eller lignende, vil en sådan modregningsad-
gang kunne anses for at udgøre en sikkerhedsstillelse, f.eks. hvis der ikke er stillet særskilt
privat sikkerhed for den private gæld.
Det er ikke muligt at opstillet objektive kriterier for, hvornår der foreligger sådan en
sammenhæng. Det vil derfor altid være en konkret vurdering, der afgør, om der foreligger
en sådan sammenhæng, at der ses at være en klar sammenhæng mellem muligheden for
kredit i privatsfæren og indestående på virksomhedens driftskonto.
Side 5 af 5