Skatteudvalget 2013-14
L 200 Bilag 10
Offentligt
1396065_0001.png
Folketingets Skatteudvalg:
Udvalgssekretær Tina Grønlund pr. e-mail:
[email protected]
Skatteministeriet:
[email protected]
Fuldmægtig Sune Fomsgaard Pr. e-mail:
[email protected]
Chefkonsulent Mogens Jonas Rasander Pr. e-mail:
[email protected]
Supplerende bemærkning til L200 – Skatteministeriets
j.nr. 13-0250471
Skatteministeren har i dag fremsat ændringsforslag til 2. behandlingen af
ovennævnte lovforslag.
Betænkning er planlagt afgivet i morgen, den 4. september 2014, medens
2. og 3. behandling finder sted den 9. september 2014.
Finansrådet skal indledningsvis bemærke, at en så kort ”høringsfrist” er
uhensigtsmæssig, idet det indenfor så snæver en tidsramme ikke er muligt
at sætte sig ordentligt ind i ændringsforslaget – herunder drøfte det med
medlemmerne - hvorfor der fra Finansrådet vil komme yderligere bemærk-
ninger.
Finansrådet har følgende foreløbige bemærkninger:
Det fremgår af ændringsforslagets §1, nr. 2 (den nye § 10, stk. 6), at ”Op-
gørelsen af beløbet sker på det tidspunkt, hvor der stilles sikkerhed”.
Det fremgår af bemærkningerne vedrørende sikkerhedsstillelse, at fastlæg-
gelse af gældens eller sikkerhedens størrelse sker på det tidspunkt, hvor der
stilles sikkerhed, og at efterfølgende udsving i værdien af en sikkerhedsstil-
lelse ikke har skattemæssige konsekvenser (bortset fra en specifik situation
med et virksomhedspant). Endvidere fremgår det af bemærkningerne, at
såfremt gælden er en kassekredit, anses gældens størrelse for at være det
beløb, der er trukket på kreditten – ikke trækningsretten.
Ifølge bemærkningerne skal beskatningen for en kredit først finder sted på
det tidspunkt, hvor den skattepligtige faktisk begynder at trække på kredit-
ten, og beskatning skal ske på baggrund af det største samlede træk på
kassekreditten.
Lovteksten siger således på den ene side, at opgørelsen af beløbet skal ske,
når sikkerhedsstillelsen foretages. Er der på dette tidspunkt ikke trukket på
kassekreditten, skal gælden således opgøres til nul. Ifølge bemærkningerne
skal beskatning ske, når der på et senere tidspunkt hæves på kreditten.
Hermed måles der vel ikke kun på tidspunktet for etablering af sikkerheden,
men på to forskellige tidspunkter?
3. september 2014
Finanssektorens Hus
Amaliegade 7
1256 København K
Telefon 3370 1000
Fax
3393 0260
[email protected]
www.finansraadet.dk
Journalnr. 612/02
Dok. nr. 527143-v1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derudover skal beskatningen ske af det ”største samlede træk”, der er sket
på kreditten. Her savnes angivelse af en nærmere periode – er det i ind-
komståret, så længe kreditten løber eller en tredje periode?
Af lovforslagets § 1, nr 2 (den nye § 10, stk. 7) fremgår, at den skatteplig-
tige uden skattemæssige konsekvenser kan stille aktiver i virksomhedsord-
ningen til sikkerhed for gæld udenfor ordningen, såfremt dette sker som led
i en sædvanlig forretningsmæssig disposition, hvilket altid vil være en kon-
kret vurdering.
Finansrådet skal anmode om at få oplyst, hvorvidt sikkerhed i forbindelse
med generationsskifte som følge af långivning til familiemedlemmer skatte-
mæssigt vil være at anse som en ” sædvanlig forretningsmæssig dispositi-
on”?
Side 2
Journalnr. 612/02
Dok. nr. 527143-v1
Med venlig hilsen
Neel Frederikke Gronemann
Direkte +45 3370 1063
[email protected]