Til lovforslag nr.
L 199
Folketinget 2013-14
Tillægsbetænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 4. juni 2014
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om randzoner og miljømålsloven
(Anvendelsesområde og fornyet høring over vandplanforslag m.v.)
[af fødevareministeren (Dan Jørgensen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. maj 2014 og var til 1.
behandling den 20. maj 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri. Udvalget afgav betænkning den 28.
maj 2014. Lovforslaget var til 2. behandling den 3. juni
2014, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Ud-
valget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Samråd
Udvalget har efter afgivelse af betænkning stillet 1
spørgsmål til fødevareministeren til mundtlig besvarelse,
som denne har besvaret i et åbent samråd med udvalget den
3. juni 2014. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det
talepapir, der dannede grundlag for ministerens besvarelse
af spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelse af betænkning stillet 4
spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og
EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at indholdet
i aftalen Vækstplan for Fødevarer er et skridt i den rigtige
retning. Venstre ville gerne længere i retning af at forbedre
rammevilkårene for fødevaresektoren som helhed, herunder
forbedre mulighederne for at øge råvaregrundlaget til føde-
varevirksomhederne med henblik på at styrke muligheder
for øget vækst, beskæftigelse og eksport.
Vækstplan for Fødevarer er en stemmeaftale og ikke et
forlig. V er enig i de overordnede principper for Vækstplan
for Fødevarer. Aftalen indeholder en række gode elementer,
som korrekt implementeret vil gavne væksten i fødevareer-
hvervet. På grund af disse positive elementer vil V stemme
for lovforslaget ved 3. behandling.
V havde gerne set, at man kunne fjerne randzonerne, men
det er der ikke et flertal for. Resultatet af forhandlingerne er
blevet en halvering af randzonearealet til ca. 25.000 ha, og
det er bedre end ikke at få noget gennemført. Alternativet vil
være at fortsætte med den nuværende randzonelov og endnu
flere randzoner.
V vil dog samtidig udtrykke vores bekymring for imple-
menteringen af både randzonekravet og de såkaldte miljøfo-
kusarealer, som hidrører fra et krav om »greening« i den nye
landbrugsreform, som er vedtaget i EU.
V har ikke set det lovede kort over randzonernes place-
ring og frygter, at det ikke bliver klart og entydigt i alle til-
fælde, hvor der er krav om randzoner langs danske vandløb
og søer. Det er heller ikke klart, hvordan regeringen vil sik-
re, at målet om ca. 25.000 ha nås.
I aftalen står det endvidere klart, at landmændene skal
kompenseres for randzonerne efter de hidtidige regler og i
overensstemmelse med den nye EU-landbrugsreform. V har
ikke set en model for, hvorledes ministeren vil sikre denne
del af aftalen, og må derfor konkludere, at implementerin-
gen af disse to elementer og den konkrete udmøntning af lo-
ven helt er regeringens eget ansvar.
Dansk Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer af
udvalget støtter op om lovforslaget, da det er en del af op-
følgningen på aftale om Vækstplan for Fødevarer af 2. april
2014, som indeholder flere gode intentioner omkring vækst i
fødevareerhvervet. Lovforslaget er udmøntningen af, at der
fremover kun vil skulle udlægges randzoner langs de vand-
løbsstrækninger og større søer, der er udpegede eller beskyt-
tede efter de i lovforslaget nævnte bestemmelser i anden
AX016348