Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 197 Bilag 1
Offentligt
UndervisningsministerietMaj 2014Høringsnotat omForslag til lov om Rådet for Ungdomsuddannelserne
1. IndledningEt udkast til lovforslaget har i perioden 19. marts til 4. april 2014 været sendt i høring hos 57 myndig-heder og organisationer. Udkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.Der er ved høringsfristens udløb modtaget 33 høringssvar fra de hørte myndigheder og organisationer.Nogle af svarene er fælles svar fra flere hørte organisationer, og 26 indeholder bemærkninger til udka-stet. Desuden er der modtaget 4 høringssvar fra andre.I notatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene.En oversigt med angivelse af, hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastetDe modtagne høringssvar har givet anledning til en ændring i lovforslagets § 2, stk. 2, i forhold til detudkast, der har været i høring.3. Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslagGenerelt udtrykkes i høringssvarene tilfredshed med oprettelsen af det nye uafhængige Rådet for Ung-domsuddannelser, der ses som et nødvendigt tiltag for at styrke kvaliteten og helhedstænkningen i ung-domsuddannelserne.4. Bemærkninger til enkeltelementer i udkastet til lovforslag4.1. Rådets opgaver, jf. lovforslagets § 1Forholdet til REULO ønsker en præcisering af lovudkastets § 1, stk. 2, pkt. 2, for at det nye råds arbejde ikke begrænserREU’s og de faglige udvalgs kompetencer på erhvervsuddannelsesområdet.FTF mener, at opgavefordelingen mellem REU og Rådet for Ungdomsuddannelser er upræcis og øn-sker en tydeliggørelse af fordelingen.Undervisningsministeriets bemærkninger:Overordnet set er opgavefordelingen mellem de to råd klar. REU’s opgaver er beskrevet i §§ 34-35 i lovom erhvervsuddannelser. REU rådgiver ministeren på overordnet niveau om de grundlæggende er-hvervsrettede uddannelser på ministerens område og afgiver indstilling til ministeren på en lang rækkenærmere definerede emner på erhvervsuddannelsesområdet. Rådet for Ungdomsuddannelsers opgaveer temaer, der går på tværs af ungdomsuddannelsesområderne. Rådet for Ungdomsuddannelser be-grænser ikke REU’s opgaver og ansvarsområder. I tvivlstilfælde vil undervisningsministeren tage stillingtil opgavefordelingen.
1
4.2. Rådets sammensætning, jf. lovforslagets § 2Mange høringssvar indeholder forslag til yderligere repræsentation af organisationer i Rådet for Ung-domsuddannelser.Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) kan kun tilslutte sig lovforslaget, hvis foreningen får en selv-stændig plads i rådet. Der henvises bl.a. til, at Rådet for de Gymnasiale Uddannelser nedlægges. Aka-demikerne tilslutter sig GL’s høringssvar.Gymnasiernes Bestyrelsesforening (GBF) foreslår, at bestyrelsesforeningerne for gymnasierne, er-hvervsskolerne, VUC og SOSU repræsenteres med ét fælles medlem.VUC Bestyrelsesforening peger på, at institutionsbestyrelserne som overordnet ansvarlige for instituti-onernes virke repræsenteres i rådet og foreslår for VUC’s vedkommende, at VUC Bestyrelsesforeningudpeger to repræsentanter til at indgå i rådet.Danske Erhvervsskoler-Lederne og Gymnasieskolernes Rektorforening foreslår, at foreningerne hverfår en repræsentant i rådet. De to foreninger foreslår endvidere, at den plads, som Danske Universiteterkan udpege til, også omfatter Danske Erhvervsakademier og Danske professionshøjskoler.Landselevbestyrelserne SOSU og PAU foreslår, at Elevbestyrelsen for det pædagogiske område ogElevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet tilsammen får en plads i rådet.Handelsskolernes Lærerforening foreslår, at Uddannelsesforbundet og Handelsskolernes Lærerforeningfår hver sin repræsentant i rådet.Danske SOSU-skoler og B-SOSU foreslår, at der gives en plads i rådet til hver af de seks skole- og le-derforeninger, der er nævnt i lovforslagets § 2, stk. 2, nr. 8, i stedet for de fire pladser, der indstilles afforeningerne i fællesskab.Rådet for de Gymnasiale Uddannelser er bekymret over, at ikke alle parter i dette råd er repræsenteret idet nye råd.Private Gymnasier og Studenterkurser, der også omfatter en del grundskoler, henstiller til, at foreningenogså bliver udpegningsberettiget.Danmarks Lærerforening og Dansk Sygeplejeråd foreslår, at de to organisationer hver får en plads irådet, alternativt en fælles plads, da de organiserer størsteparten af SOSU-lærerne via Lærernes Central-organisation og Sundhedskartellet.De frie grundskolers foreninger har i et fælles høringssvar foreslået, at de frie grundskoler i fællesskabudpeger et medlem til Rådet for Ungdomsuddannelser.Efterskolerne foreslår, at en repræsentant for grundskolens overbygning får sæde i rådet uden stemme-ret, da overgang til ungdomsuddannelse er en central udfordring.
2
UU Danmark foreslår, at en af pladserne i rådet besættes med en repræsentant for UU-Centrene efterindstilling fra UU Danmark.Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS) mener, at de folkeoplysende skoleformer er centrale uddannel-sesaktører ifølge Aftalen om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser i relation til kombineretungdomsuddannelse, hvorfor DFS ønsker en plads i rådet.AOF peger på, at skoleformerne i højere grad bør repræsenteres i rådet, og AOF deltager gerne i arbej-det.Copenhagen Business School mener, at der er en overrepræsentation af fagforeninger og arbejdsgivere,mens de direkte aftagere kun er repræsenteret med en enkelt repræsentant, nemlig Danske Universite-ter.Undervisningsministeriets bemærkninger:Da Rådet for De Gymnasiale Uddannelser nedlægges, er ministeriet enigt i, at Gymnasieskolernes Læ-rerforening, GL, tildeles en indstillingsret sammen med Handelsskolernes Lærerforening og Uddannel-sesforbundet. De tre organisationer kan tilsammen indstille to medlemmer, jf. lovudkastet § 2, stk. 2,nr. 7. Hermed får rådet yderligere et medlem og har herefter et formandskab på 5-7 og 17 øvrige med-lemmer med stemmeret.Herudover udvides rådet ikke med flere. Rådet rådgiver undervisningsministeren i overordnendespørgsmål på ungdomsuddannelsesområdet og skal dermed sikre og højne kvaliteten af ungdomsud-dannelserne. Rådets sammensætning i lovforslagets § 2 afspejler og understøtter dette formål. Sammen-sætningen og størrelsen af rådet er udtryk for en nøje afvejning af dels at sikre en repræsentation afcentrale interesseorganisationer, dels at have et medlemsantal, der ikke på grund af sin størrelse modar-bejder en fleksibel og kompetent arbejdsform. Det er vurderingen, at de pågældende interesser over-ordnet set allerede er repræsenteret i rådet.Rådet vil til enhver tid kunne gå i dialog med eksterne parter og inddrage relevant kompetence som ledi sin rådgivning.4.3. Rådets organiseringDanske Erhvervsskoler-Lederne og Gymnasieskolernes Rektorforening mener, at antallet af formændskal reduceres for at sikre det resterende råd reel indflydelse.LO foreslår, at ministeren udpeger et antal medlemmer til rådet, og at ministeren udpeger et formand-skab på to til tre medlemmer efter indstilling fra rådet. Herved sikres formandsskabet legitimitet ogautoritet og en solid forankring i rådet.DA finder, at Rådet for Ungdomsuddannelser tydeligt bør oprettes som et kollektivt organ, der ledes afhele rådet. Forslaget om et formandskab ses som en rangordning af medlemmerne.
3
REU finder det vigtigt, at lovforslaget justeres, så der bliver tale om et kollektivt organ med et mindreformandskab, der har til opgave at planlægge rådets arbejde m.v.Erhvervsskolernes Elevorganisation (EEO) foreslår, at rådet selv udpeger sin formand. Endvidere fin-der EEO, at formanden for de råd, der er nævnt i lovforslagets § 2, stk. 3, ikke nødvendigvis er denmest kompetente i rådet til opgaven.Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser foreslår, at det er et med-lem udpeget af Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, og ikke nødvendigvisformanden for rådet i § 2, stk. 3.Undervisningsministeriets bemærkninger:Et formandskab på 5-7 medlemmer udpeget af undervisningsministeren skaber et stærkt, uafhængigtråd, der sikrer og understøtter formålet med rådet og skaber platform for en ny rådgivning, herundervidens- og evidensbaseret rådgivning på ungdomsuddannelsesområdet. Den samme tankegang liggerbag Rådet for Børns Læring. Det forudsættes, at hvert enkelt medlem i rådet aktivt bidrager til at løserådets opgaver.Det er bedst stemmende med repræsentationsformen for de i § 2, stk. 3, nævnte råd, at det er forman-den eller et medlem af formandskabet, der repræsenteres uden stemmeret i Rådet for Ungdomsuddan-nelser.4.4 Nedlæggelse af Rådet for de Gymnasiale UddannelserDA er kritisk over for nedlæggelsen af Rådet for de Gymnasiale Uddannelser. Der er behov for et fo-rum, hvor de gymnasiale uddannelser kan diskuteres. De såkaldte dialog- og følgegrupper bør have enformel og forpligtende karakter.Undervisningsministeriets bemærkninger:Formålet med lovforslaget er at etablere et nyt grundlag for rådgivning, herunder videns- og forsk-ningsbaseret rådgivning, om tværgående spørgsmål om ungdomsuddannelser i form af et nyt samlet rådfor ungdomsuddannelser. Etableringen sker som led i den samlede indsats for at styrke kvaliteten iungdomsuddannelserne. Der er gode erfaringer med situationsbestemt rådgivning og dialog med derelevante organisationer og forskere på det gymnasiale område.4.5. Repræsentation i bestyrelsen for Danmarks EvalueringsinstitutRådet for de Gymnasiale Uddannelser mener, at repræsentationen i Danmarks Evalueringsinstitut,EVA, bør bevares uændret, således, at både erhvervsrettede og gymnasiale uddannelser er repræsentereti EVA’s bestyrelse.Undervisningsministeriets bemærkninger:Det findes at være i tråd med det nye råds fælles og tværgående opgaver på ungdomsuddannelsesområ-det, at det fremover er dette råd, der repræsenter området og med et medlem. Folkeskolen med denstore population og mangfoldighed af opgaver er ligeledes repræsenteret med et medlem.
4
Oversigt over hørte myndigheder og organisationer samt modtagne høringssvar1Nr. Myndighed, organisation m.v.123456789101112131415161718192021222324252627AkademikerneBestyrelsesforeningen for Soci-al- og SundhedsskolerDanmarks EvalueringsinstitutDanmarks LærerforeningDanmarks PrivatskoleforeningDansk ArbejdsgiverforeningDansk FriskoleforeningDansk Industri (DI)Dansk Ungdoms FællesrådDanske Erhvervsskoler-BestyrelserneDanske Erhvervsskoler-LederneDanske Gymnasieelevers Sam-menslutningDanske Handicaporganisatio-nerDanske LandbrugsskolerDanske RegionerDanske SkoleeleverDanske SOSU-skolerDanske UniversiteterDet Centrale HandicaprådDeutscher Schul-und Spra-chverein für NordschleswigEfterskoleforeningenErhvervsskolerne i DanmarkErhvervsskolernes Elevorgani-sationForeningen af katolske Skoler iDanmarkForeningen for Kristne FriskolerForeningsfællesskabet LigeværdForstanderkredsen for Produk-tionsskoler og Produktionshøj-skolerModtagnehøringssvarpr. 4. aprilXXIndholdsmæssigebemærkningerJaNejXX
XXXX
XXXX
XXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXX
1
Nogle af høringsparterne har fremsendt høringssvar i fællesskab
5
28293031323334353637383940414243
44454647
4849
505152
Foreningen for Frie fagskolerFunktionærernes og Tjeneste-mændenes Fællesråd (FTF)Gymnasiernes Bestyrelsesfor-eningGymnasieskolernes Lærerfor-eningGymnasieskolernes Rektorfor-eningHandelsskolernes Lærerfor-eningKLLandboungdomLandselevbestyrelsen for social-og sundhedsområdetLandsorganisationen i Dan-markLandssammenslutningen afHandelsskoleeleverLederforeningen for VUCLilleskolerneLærernes CentralorganisationPrivate Gymnasier og Studen-terkurserProfessionshøjskolernes rektor-kollegium (Danske professions-højskoler)Pædagogiske Ledere for STX ogHFRigsrevisionenRådet for Børns LæringRådet for de GrundlæggendeErhvervsrettede Uddannelser,REURådet for De Gymnasiale Ud-dannelserRådet for Erhvervsakademiud-dannelser og Professionsbache-loruddannelserRådet for Erhvervsrettet Vok-sen- og EfteruddannelseRådet for Etniske MinoriteterSkole og Forældre
XXXXXXXX
XXXXXXXX
XXXX
XXXX
XXX
X
XX
XX
X
X
6
5354555657
SkolelederforeningenSOSU-LederforeningenUddannelsesforbundetUU DanmarkVUC Bestyrelsesforening
XXX
XXX
Høringssvar fra parter, der ikke var på høringslistenU1Dansk Folkeoplysnings SamrådXU2Copenhagen Business SchoolXU3AOFXU4Finanssektorens Arbejdsgiver-Xforening
XXXX
7