Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 195
Offentligt
1377387_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Aftalens ordlyd indebærer således, at begrebet uddannelsesspecifikke fag
forstås som fag, der er bestemt af de overgangskrav, som det faglige ud-
valg ønsker fra grund- til hovedforløbet. Dette er i lovforslaget benævnt
uddannelsesspecifik undervisning rettet mod elevens opfyldelse af de
adgangskrav, der stilles ved overgangen til skoleundervisning i uddannel-
sens hovedforløb og anden undervisning, som sigter mod elevens opfyl-
delse af uddannelsens mål, jf. § 1, nr. 21.
Undervisningen skal efter den foreslåede nye affattelse af erhvervsud-
dannelseslovens § 24, stk. 1. jf. lovforslagets § 1, nr. 22, omfatte grund-
fag, erhvervsfag, uddannelsesspecifikke fag og valgfag. Begrebet uddan-
nelsesspecifikke fag erstatter efter lovforslaget de hidtidige betegnelser
områdefag og specialefag. Udviklingen af terminologien fra aftaleteksten
til lovforslaget er udtryk for, at udmøntningen af reformen til stadighed
giver anledning til højere grader af præcision med hensyn til form og
indhold.
For at give plads til eux, jf. ovenfor, kan faglige udvalg opstille over-
gangskrav, der kan nås med:
12 ugers undervisning i uddannelsesspecifikke fag
4 ugers grundfag tonet efter det fagspecifikke i uddannelsen
4 ugers valgfag som kan tilgodese den enkelte elevs forudsætnin-
ger og give mulighed for specialisering på fagligt højere niveauer
eller for grund- eller valgfag.
Alle de 20 ugers undervisning skal være rettet mod elevens opfyldelse af
uddannelsens mål, som defineres af det faglige udvalg inden for lovens
rammer.
Jeg henviser endelig til de almindelige bemærkninger til lovforslaget, af-
snit 2.1.3.2 om det nye grundforløb, hvor det bl.a. er anført, at grundfor-
løbets 2. del vil komme til at bestå af grundfag, valgfag og uddannelses-
specifikke fag, og at målene for fagene skal følge af de adgangskrav, der
stilles til hovedforløbene.
Med venlig hilsen
Christine Antorini