Erhvervsuddannelse for Voksne (EUV) og
Realkompetencevurdering (RKV)
27. maj 2014
SNH
Dok ID: 37101
Baggrund
LO og DA har rejst problemet, at en realkompetencevurdering (RKV) først kan gennemføres
efter, at en uddannelsesaftale om et EUV-forløb er indgået mellem arbejdsgiver og medar-
bejder.
Det har været undersøgt, om der med aftalen om fordelingen af den ene milliard kr. til vok-
sen – og efteruddannelse i forbindelse med Vækst.dk var tilgodeset parternes behov for et
for-kursus til RKV. Der er tale om et todages kursus i AMU-regi: ”Den personlige uddannel-
ses- og jobplan”, som med VEU-aftalen gøres gratis at deltage i.
LO og DA finder, at dette ikke tilgodeser løsningen på de problemstillinger, som parterne har
fremført. Det skyldes, at det nævnte kursus ikke fører til en egentlig RKV i forhold til et af
de tre mulige Erhvervsrettede Uddannelsesforløb for Voksne (EUV-spor).
Lovforslaget - § 66v, stk. 2 & 3.
Det fremgår af lovforslaget, at en EUV indledes med en vurdering af elevens praktiske og
teoretiske kompetencer (realkompetencevurdering).
Realkompetencevurderingen skal være omfattet af elevens uddannelsesaftale.
Dette indebærer, at virksomheden ikke ved påbegyndelse af EUV-forløbet kender uddannel-
sens indhold og uddannelsesperiodens eksakte længde. Derfor vil Undervisningsministeriet
fastsætte nærmere regler om, at uddannelsesaftaler kan indgås med angivelse af et forbe-
hold for ændringer på baggrund af den gennemførte realkompetencevurdering.
En uddannelsesaftale vil fortsat være uopsigelig efter en gensidig prøvetid på tre måneder,
medmindre der opstår misligholdelse eller bristede forudsætninger. Hvis en realkompeten-
cevurdering ikke fører til det ønskede eller forudsatte resultat, kan en virksomhed således
bringe aftalen til ophør inden for tre måneder.
Udfordringen
DA har overfor UVM tilkendegivet, at man ikke kan anbefale praktikvirksomhederne at indgå
uddannelsesaftaler, hvor indhold og længde ikke ligger endeligt fast ved underskrivelsen.
Praktikvirksomhederne har hidtil arbejdet efter et system, hvor indhold og vilkår er på plads
ved aftalens indgåelse. En uddannelsesaftale skal således være klar fra starten, og uddan-
nelsens indhold og længde skal være aftalt endeligt mellem parterne.
Det gælder også i forhold til en ny administrativt fastsat aftaletype, som elev og virksomhed