Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 195 Bilag 9
Offentligt
1375881_0001.png
Erhvervsuddannelse for Voksne (EUV) og
Realkompetencevurdering (RKV)
27. maj 2014
SNH
Dok ID: 37101
Baggrund
LO og DA har rejst problemet, at en realkompetencevurdering (RKV) først kan gennemføres
efter, at en uddannelsesaftale om et EUV-forløb er indgået mellem arbejdsgiver og medar-
bejder.
Det har været undersøgt, om der med aftalen om fordelingen af den ene milliard kr. til vok-
sen – og efteruddannelse i forbindelse med Vækst.dk var tilgodeset parternes behov for et
for-kursus til RKV. Der er tale om et todages kursus i AMU-regi: ”Den personlige uddannel-
ses- og jobplan”, som med VEU-aftalen gøres gratis at deltage i.
LO og DA finder, at dette ikke tilgodeser løsningen på de problemstillinger, som parterne har
fremført. Det skyldes, at det nævnte kursus ikke fører til en egentlig RKV i forhold til et af
de tre mulige Erhvervsrettede Uddannelsesforløb for Voksne (EUV-spor).
Lovforslaget - § 66v, stk. 2 & 3.
Det fremgår af lovforslaget, at en EUV indledes med en vurdering af elevens praktiske og
teoretiske kompetencer (realkompetencevurdering).
Realkompetencevurderingen skal være omfattet af elevens uddannelsesaftale.
Dette indebærer, at virksomheden ikke ved påbegyndelse af EUV-forløbet kender uddannel-
sens indhold og uddannelsesperiodens eksakte længde. Derfor vil Undervisningsministeriet
fastsætte nærmere regler om, at uddannelsesaftaler kan indgås med angivelse af et forbe-
hold for ændringer på baggrund af den gennemførte realkompetencevurdering.
En uddannelsesaftale vil fortsat være uopsigelig efter en gensidig prøvetid på tre måneder,
medmindre der opstår misligholdelse eller bristede forudsætninger. Hvis en realkompeten-
cevurdering ikke fører til det ønskede eller forudsatte resultat, kan en virksomhed således
bringe aftalen til ophør inden for tre måneder.
Udfordringen
DA har overfor UVM tilkendegivet, at man ikke kan anbefale praktikvirksomhederne at indgå
uddannelsesaftaler, hvor indhold og længde ikke ligger endeligt fast ved underskrivelsen.
Praktikvirksomhederne har hidtil arbejdet efter et system, hvor indhold og vilkår er på plads
ved aftalens indgåelse. En uddannelsesaftale skal således være klar fra starten, og uddan-
nelsens indhold og længde skal være aftalt endeligt mellem parterne.
Det gælder også i forhold til en ny administrativt fastsat aftaletype, som elev og virksomhed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375881_0002.png
Side 2
gensidigt kan ændre efter realkompetencevurderingen, hvis de enige herom.
DA har givet udtryk for, at man ikke ønsker at medvirke til, at uddannelsesaftalen – efter
indgåelse – skal genforhandles i forlængelse af realkompetencevurderingen, der kan ændre
indholdet af længden af den praktiske eller teoretiske uddannelse, evt. elevens indplacering
på EUV-spor. Det vil skabe unødvendige konflikter på virksomhederne og administrativt bøvl
for organisationerne.
LO deler DA’s bekymring for, at virksomhederne og medarbejderne ikke vil indgå en uddan-
nelsesaftale på et så uklart grundlag. Og dermed en bekymring for, at EUV vil få det svært
fra starten.
For LO har det hele tiden været et ønske og en pointe, at RKV skal være et tilbud til alle,
som netop på baggrund af en RKV kan indgå en forpligtende aftale om et specifikt EUV-
forløb. Og med et evt. ”for-kursus” på to dage (som nævnt tidligere), skulle det kunne lade
sig gøre.
Løsning
LO og DA vil derfor foreslår, at realkompetencevurderingen skal ske inden indgåelse af en
uddannelsesaftale, medmindre andet er aftalt med arbejdsgiveren (f.eks. på det offentlige
område). Realkompetencevurderingen skal ikke blot fastlægge, evt. afkortning af uddannel-
sen, men også om eleven skal uddannes efter EUV-spor 1, 2 eller 3. Det er væsentligt for
virksomheder og medarbejdere, at dette er på plads inden aftaleindgåelse.
LO og DA finder ikke, at dette forslag er i strid med den politiske aftale om
Bedre erhvervs-
uddannelser.
Det fremgår af aftalen, at realkompetencevurderingen skal ske i forbindelse
med optagelse på EUV, ikke ved indgåelse af uddannelsesaftale.
LO og DA foreslår, at realkompetencevurderingen gennemføres som et særligt uddannelses-
tilbud/-modul, der udbydes af godkendte erhvervsskoler og AMU-centre.
I den forbindelse kan det blive aktuelt at lave én reguleringsmekanisme for, hvor mange
gange voksne kan gennemføre en realkompetencevurdering.
Voksne, der i beskæftigelse, modtager løn under kurset, og virksomheden har adgang til
lønrefusion eller VEU-godtgørelse.
Modellen med en forudgående realkompetencevurdering inden indgåelse af uddannelsesafta-
le kendes i flere brancher. Og fungerer i dag på GVU.
Simon Neergaard-Holm
Chefkonsulent
Dansk Arbejdsgiverforening
Anne Bruvik-Hansen
Konsulent
Landsorganisationen i Danmark