Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 194
Offentligt
1379461_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
11. juni 2014
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. juni 2014 stillet følgende spørgsmål nr. (L
194
bilag 16), som hermed besvares.
J.nr. 2014-0019696
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 2. juni 2014 fra Grete Schou
Frederiksen, København, jf. L 194
bilag 16.”
Endeligt svar:
Spørgsmål nr. 47:
Da reglerne om mulighed for familiesammenføring hører under justitsministerens
ressortområde, har jeg anmodet om bidrag til besvarelsen fra justitsministeren, som
har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
kan generelt oplyse, at ægtefællesammenføring som
udgangspunkt er betinget af, at den herboende person i tre år forud for afgørelsen
om opholdstilladelse ikke har modtaget ydelser efter lov om aktiv socialpolitik
eller integrationsloven, jf. udlændingelovens § 9, stk. 5. Modtagelse af hjælp i form
af enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig størrelse, der ikke er direkte
relateret til forsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles med løn eller pension eller
træder i stedet herfor, er ikke omfattet af bestemmelsen.
Selvforsørgelseskravet kan fraviges, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet
til familiens enhed, afgørende taler herfor. Dette vil alene være tilfældet, hvis
ægtefællesammenføring skal tillades som følge af Danmarks internationale
forpligtelser, jf. bemærkningerne til lov nr. 572 af 31. maj2010 om ændring af
udlændingeloven (skærpede udvisningsregler, samkøring af registre med henblik
på styrket kontrol, reform af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse,
inddragelse af studieopholdstilladelser ved ulovligt arbejde, skærpede regler om
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter indrejse her i landet og
opsættende virkning, m.v.), jf. lovforslag nr. L 188 af 26. marts 2010, side 58. Det
er Udlændingestyrelsen og
som klageinstans
Udlændingenævnet, der vurderer,
om der i en konkret sag foreligger ganske særlige grunde.
Praksis fra Udlændingenævnet er tilgængelig på nævnets hjemmeside
www.udln.dk.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Baggrunden for selvforsørgelseskravet er at sikre, at familier, hvor den ene
ægtefælle er kommet her til ved familiesammenføring, er selvforsørgende og
samtidig integreres i det danske samfund.”
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2