Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 194
Offentligt
1373365_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
26. maj 2014
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. maj 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 42
(L 194), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen
(EL).
Spørgsmål nr. 42:
J.nr. 2014-0019696/2014-3813
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 21. maj 2014 fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk, jf. L 194 - bilag 6.”
Endeligt svar:
Henvendelsen fra Foreningen Rejsearbejdere omhandler følgende fire emner:
Fremrykket vurdering af sygemeldtes fortsatte ret til sygedagpenge, forsikringer,
ressourceforløbsydelsens størrelse og fristen for at anmelde sygefraværet.
Jobafklaringsforløb vil bidrage til, at udsatte grupper med lange sygdomsforløb,
der har behov for en tværfaglig indsats, vil få langt mere målrettet og tidligere
støtte til at gøre brug af sundhedsvæsenets tilbud om afklaring og behandling.
I det nye sygedagpengesystem bliver mulighederne for at forlænge udbetalingen af
sygedagpenge bevaret. Det gælder også reglen om, at kommunen kan forlænge,
hvis der mangler en afklaring af den sygemeldtes arbejdsevne.
Det betyder, at sygedagpengene kan forlænges, når det er nødvendigt at afklare
den helbredsmæssige situation for at få en afklaring af den sygemeldtes arbejds-
evne. Det vil sige, at hvis en sag fx afventer yderligere undersøgelser eller en
tilbagemelding fra en speciallæge, så kan forlængelsesreglen anvendes, hvis
kommunen vurderer, at arbejdsevnen kan afklares inden for forlængelsesperioden.
Forlængelsesperioden bliver udvidet til op til 69 uger for at tilpasse reglen til, at
udbetalingen af sygedagpenge efter en revurdering ophører efter 22 uger (5
måneder). I dag kan man forlænges i op til 39 uger med reglen.
Personer, hvis sygedagpenge ikke kan blive forlænget, får ret til jobafklarings-
forløb.
Der skal efter 2 år gennemføres en evaluering af, om revurderingstidspunktet er
hensigtsmæssigt i forhold til samspillet med sundhedsvæsnet, herunder
udredningstider.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Reglerne om ressourceforløbsydelse svarer stort set til kontanthjælpsreglerne, men
i modsætning til kontanthjælp ydes ressourceforløbsydelse uden hensyn til
personens egen formue og en eventuel ægtefælles eller samlevendes indtægts- og
formueforhold, jf. § 68, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik. Derfor skal der ved
ressourceforløbsydelse kun tages hensyn til personens egne indtægter.
Udgangspunktet efter § 68 a, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik er, at egne
indtægter trækkes fra i ressourceforløbsydelsen.
Det følger dog af § 68 a, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik, at der ikke skal ske
fradrag i ressourceforløbsydelsen for en række nærmere bestemte indtægter,
herunder bl.a. erstatninger for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af
personskade efter lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, lov om
erstatningsansvar eller lov om arbejdsskadesikring.
Enkeltstående udbetalinger fra et forsikringsselskab vil ikke medføre fradrag i
ressourceforløbsydelsen, da det betragtes som formue. Formue medfører – i
modsætning til kontanthjælp – ikke fradrag i ressourceforløbsydelsen.
Det er kommunen, der i det konkrete tilfælde træffer afgørelsen om, hvorvidt
udbetalingen af f.eks. en erstatning for tab af erhvervsevne fra en privattegnet
forsikring skal anses som indtægt eller formue, og dermed, om der skal ske fradrag
for udbetalingen i ressourceforløbsydelsen. Man kan påklage kommunens
afgørelser om fradrag i ressourceforløbsydelsen til Ankestyrelsen.
Jeg mener ikke, at jeg som beskæftigelsesminister skal involvere mig i, hvilke
betingelser private forsikringsselskaber stiller i forbindelse med en tegning af en
forsikring.
Et af hovedformålene med reformen er, at syge personer skal have økonomisk
tryghed under hele sygeforløbet, og udbetaling af ydelsen skal følge perioden med
uarbejdsdygtighed og ikke stoppe ved en bestemt dato. Det er baggrunden for
forslaget om, at sygedagpengemodtagere, der ikke kan få forlænget
sygedagpengene, og som fortsat er uarbejdsdygtige på grund af sygdom, får ret til
at overgå til et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse og en tværfaglig
indsats rettet mod at bringe personen tilbage til arbejdsmarkedet og et liv, hvor
personen kan forsørge sig selv og sin familie.
Fristen på 3 uger som nævnes i lovforslaget § 1, nr. 48, for at anmode om
sygedagpenge fra kommunen kan være vanskelig at nå. Der ikke er tale om en ny
frist på 3 uger for lønmodtagere. Det nye er, at fristen for ledige fremover også i
visse situationer bliver 3 uger.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg kan endvidere oplyse, at kommunen har mulighed for at se bort fra fristen, når
lønmodtageren på grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet har været
forhindret i at anmode rettidigt, eller når andre særlige undskyldende forhold har
bevirket, at anmodningen ikke er sket til tiden.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3