Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 194 Bilag 9
Offentligt
1374627_0001.png
Til lovforslag nr.
L 194
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 28. maj 2014
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige
andre love
(Ny sygedagpengemodel med tidlig opfølgning og indsats, jobafklaringsforløb, arbejdsløshedsdagpenge under sygdom m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 37 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf-
tigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 13, 23, 29,
34 og 37. Enhedslisten har stillet ændringsforslag nr. 1-12,
14-22, 24-28, 30-33 og 35-36.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. maj 2014 og var til 1.
behandling den 13. maj 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 22.
oktober 2013 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 35. Den 7. maj 2014 sendte beskæftigelsesministeren de
indkomne høringssvar, et høringsnotat og en ligestillings-
vurdering herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
– Danske Handicaporganisationer
– Foreningen Rejsearbejdere.dk
Paul Gram-Hansen
[Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kom-
menteret de skriftlige henvendelser til udvalget. ]
Spørgsmål
Udvalget har stillet 43 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
3. Beskæftigelsesministerens præciseringer af
lovforslagets bemærkninger
A) Præcisering af bemærkningerne til om sagsgange i
forbindelse med arbejdsgiverens anmodning om tidlig ind-
sats
Af forslaget til § 1, nr. 6, i forslag til lov om ændring af
lov om sygedagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæf-
tigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og for-
skellige andre love (Ny sygedagpengemodel med tidlig op-
følgning og indsats, jobafklaringsforløb, arbejdsløshedsdag-
penge under sygdom mv.) fremgår det bl.a., at ministeren
kan fastsætte nærmere regler om opfølgningen i sygedag-
pengesager, »herunder om frister og sagsgange for tilveje-
bringelse af lægeattester til brug for den første opfølgning,
samt om udsendelse af oplysningsskema i forbindelse med
anmodning om iværksættelse af en tidlig opfølgning, jf. §§ 7
d og 7 f«.
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374627_0002.png
2
Som følge heraf er det i forslaget til § 1, nr. 8, forslået, at
oplysningsskemaet sendes ud til den sygemeldte i forbindel-
se med, at arbejdsgiveren anmelder fraværet, med mindre
oplysningsskemaet er sendt ud til den sygemeldte i forbin-
delse med arbejdsgiverens anmodning om tidlig opfølgning
efter regler, der er fastsat i medfør af forslaget til § 1, nr. 6.
Af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 8, fremgår imid-
lertid følgende: »Med forslaget præciseres, at kommunen
skal sende oplysningsskema ud til sygemeldte i forbindelse
med, at kommunen modtager en anmodning om tidlig op-
følgning. Kommunen skal sende oplysningsskemaet straks
efter, at anmodningen er modtaget«. Bemærkningerne til §
1, nr. 8, stemmer således ikke overens med forslaget til § 1,
nr. 8, da det ikke følger af forslaget til § 1, nr. 8, at kommu-
nen skal sende oplysningsskema ud til den sygemeldte i for-
bindelse med, at kommunen modtager en anmodning fra ar-
bejdsgiveren om tidlig opfølgning.
De specielle bemærkninger til § 1, nr. 8, skulle således
have haft følgende ordlyd: »Efter forslaget til § 1, nr. 6, kan
beskæftigelsesministeren blandt andet fastsætte nærmere
regler om, at oplysningsskemaet skal sendes ud til den syge-
meldte i forbindelse med arbejdsgiverens anmodning om
tidlig opfølgning. Det foreslås derfor i § 1, nr. 8, at oplys-
ningsskemaet ikke skal udsendes til den sygemeldte i forbin-
delse med arbejdsgiverens anmeldelse af fravær, hvis oplys-
ningsskemaet allerede er sendt til den sygemeldte i forbin-
delse med arbejdsgiverens anmodning om tidlig opfølg-
ning«.
B) Præciseringen af bemærkningerne til forlængelsesreg-
len ved livstruende, alvorlig sygdom
Af såvel 2.1.1.2. i de almindelige bemærkninger, som be-
mærkningerne til § 1, nr. 28 – sygedagpengelovens § 27,
stk. 1, nr. 5, – i forslag til lov om ændring af lov om syge-
dagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om an-
svaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats,
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre
love (Ny sygedagpengemodel med tidlig opfølgning og ind-
sats, jobafklaringsforløb, arbejdsløshedsdagpenge under
sygdom mv.) fremgår bl.a. følgende:
»I vurderingen af, om der er tale om en livstruende, al-
vorlig sygdom, lægges vægt på, at der er begrundet tvivl om
overlevelse.«
Der er efterfølgende rejst tvivl om, om der er en risiko
for, at denne formulering vil kunne forstås således, at det
fortsat kun er i tilfælde af livstruende, alvorlig sygdom i en
meget sen fase. Dette er ikke tilfældet, og for at undgå mis-
forståelser skal følgende derfor præciseres:
Intentionen med bestemmelsen i forslaget til sygedagpen-
gelovens § 27, stk. 1, nr. 5, var – og er fortsat – at forlængel-
sesmuligheden ikke kun skal være begrænset til personer
med en sygdom i terminalfasen, men også vil omfatte perso-
ner, der har en livstruende, alvorlig sygdom i tidligere syg-
domsfaser, dvs. personer, hvor man ikke har klarhed over,
hvilket forløb sygdommen ville få.
Som det ligeledes fremgår af bemærkningerne til lovfor-
slaget, skal kommunens afgørelse om forlængelse af syge-
dagpengeydelsen som følge af en livstruende, alvorlig syg-
dom ske på baggrund af en konkret, individuel lægelig vur-
dering af om der foreligger en livstruende alvorlig sygdom,
sædvanligvis i form af en statusattest fra den praktiserende
læge eller anden behandlende læge – og ikke fra en læge-
konsulent.
Ovenstående fortolkning af lovteksten vil herefter skulle
lægges til grund ved administrationen af lovteksten.
4. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
[Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af beskæftigel-
sesministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til <>]
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 10
foreslåede affattelse af
§ 12, stk. 1,
nr. 3,
indsættes efter »fraværsdag«:, »hvor der grundet den
syges helbredstilstand er tvivl om, hvorvidt den sygemeldte
er i stand til at vende tilbage på fuld tid til arbejde i sit hidti-
dige arbejdsområde, eller«
[Præcisering af visitationskategorierne]
2)
I det under
nr. 13
foreslåede
§ 13 b, stk. 2,
udgår », jf.
dog stk. 4«.
[Konsekvensændring]
3)
Det under
nr. 13
foreslåede
§ 13 b, stk. 4,
udgår.
[Arbejdsløse med kortvarig sygdom skal ikke deltage i mø-
der og tilbud]
4)
I det under
nr. 13
foreslåede
§ 13 d, stk. 3,
indsættes
efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) Revalidering.«
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 4 og 5.
[Der skal gives tilbud om revalidering som indsats for lang-
varigt sygemeldte]
5)
I det under
nr. 13
foreslåede
§ 13 d, stk. 4,
indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) Revalidering.«
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.
[Konsekvensændring]
6)
I det under
nr. 13
foreslåede
§ 13 e, stk. 2,
indsættes
efter »kan bestå af«: »revalidering,«.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374627_0003.png
3
[Konsekvensændring]
7)
Det under
nr. 21
foreslåede
§ 21 a, stk.1,
affattes såle-
des:
»Hvis den sygemeldte afviser at modtage lægebehand-
ling, skal kommunen indhente en vurdering fra regionens
kliniske funktion, jf. §§ 25 b og 25 c i lov om ansvaret for
og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, af, om en
anden behandling kan anbefales.«
[Retten til at afslå lægebehandling uden konsekvens for ret-
ten til sygedagpenge skal være en permanent ordning]
8)
I det under
nr. 21
foreslåede
§ 21 a, stk. 2,
udgår orde-
ne »i forsøgsperioden«.
[Konsekvensændring]
9)
Nr. 23
og
24
udgår.
[Sygedagpengeperiodens varighed skal stadig være 52 uger]
10)
Nr. 25-27
udgår.
[Den nuværende genoptjeningsret til sygedagpenge skal be-
vares]
11)
Den under
nr. 28
foreslåede affattelse af
§ 27, stk. 1,
nr. 5,
affattes således:
»5) en læge vurderer, at den sygemeldte har en meget al-
vorlig sygdom eller invaliditet, som medfører fuld uar-
bejdsdygtighed.«
[Foruden livstruende, alvorlig sygdom skal også meget al-
vorlig sygdom være grund til forlængelse af sygedagpenge-
perioden]
12)
Nr. 31
udgår.
[Kommunen skal stadig have pligt til at vurdere, hvad der
skal træde i stedet for sygedagpenge]
Til § 2
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
13)
I det under
nr. 26
foreslåede
§ 51, stk. 2, nr. 4,
ændres
»kapitel 6 a« til: »kapitel 6 b«.
[Teknisk korrektion]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
14)
I det under nr. 31 foreslåede § 68 d, stk. 3, 1. pkt.,
ændres ordet ”revurderingstidspunktet” til: ”sygedagpenge-
nes ophør
[Konsekvensændring]
15)
I det under
nr. 31
foreslåede
§ 68 d, stk. 4,
ændres or-
dene »et eller flere« til : »ét«.
[Begrænsning af antal jobafklaringsforløb]
16)
I det under
nr. 31
foreslåede
§ 68 d, stk. 5,
ændres »2
år« til: »1 år«.
[Begrænsning af jobafklaringsforløbenes længde]
17)
I det under
nr. 31
foreslåede
§ 68 e, stk. 1, nr. 3,
ind-
sættes før »ressourceforløb«: »revalidering, «.
[Revalideringsmulighederne skal vurderes inden ophør af et
jobafklaringsforløb]
18)
I det under
nr. 31
foreslåede
§ 68 e, stk. 2,
indsættes
før »ressourceforløb«: »revalidering,«.
[Revalideringsmulighederne skal vurderes inden ophør af et
jobafklaringsforløb]
19)
Det under
nr. 31
foreslåede
§ 68 e, stk. 3,
affattes så-
ledes:
»Stk. 3.
Hvis kommunen vurderer, at en person i jobafkla-
ringsforløb er i risiko for fortsat at være uarbejdsdygtig på
grund af sygdom 2 år efter ophør af sygedagpengene, skal
der senest 1�½ år efter ophør af sygedagpengene iværksættes
en samtale med regionens sundhedskoordinator om perso-
nens mulighed for at udvikle arbejdsevnen.«
[Jobafklaringsforløb må til sammen højst vare 2 år]
20)
Det under
nr. 31
foreslåede
§ 68 e, stk. 4,
affattes så-
ledes:
»Stk. 4.
Senest 2 år efter ophør af sygedagpengene skal
kommunen forelægge sagen for regionens kliniske funktion
til vurdering af borgerens muligheder for at arbejde. Heref-
ter skal kommunen forelægge sagen for rehabiliteringstea-
met med henblik på, at der skal ske en afklaring og træffes
en endelig afgørelse i den sygemeldtes sag.«
[Senest efter 2 års jobafklaringsforløb skal der træffes en en-
delig afgørelse]
21)
Det under
nr. 32
foreslåede
§ 70 a, stk. 2,
affattes så-
ledes:
»Stk. 2.
Hvis personen i forbindelse med en afgørelse om
fleksjob afviser at modtage lægebehandling, jf. § 11, stk. 1,
nr. 2 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, skal jobcentret indhente en vurdering fra regionens
kliniske funktion, jf. §§ 25 b og 25 c i lov om ansvaret for
og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, af, om en
anden behandling kan anbefales.«
[Retten til at afslå lægebehandling uden konsekvens for ret-
ten til fleksjob skal være en permanent ordning]
22)
I det under
nr. 32
foreslåede
§ 70 a, stk. 3,
udgår »i
forsøgsperioden«.
[Konsekvensændring. ]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
23)
Nr. 38
affattes således:
»38.
I § 98 c, stk. 4, ændres »1998/2006 om anvendelse af
traktatens artikel 87 og 88 på de minimis-støtte« til:
»1407/2013 om anvendelse af artikel 107 og 108 i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde på de minimis-
støtte«.«
[Præcisering af den nye forordnings titel]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374627_0004.png
4
Til § 3
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
24)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 69 k, stk. 1,
udgår », tag-
er imod rimelige tilbud om arbejde«.
[Sygemeldte i jobafklaringsforløb skal ikke stå til rådighed
for arbejde]
25)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 69 k, stk. 2,
udgår
nr. 2.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og 3.
[Sygemeldte i jobafklaringsforløb skal ikke stå til rådighed
for arbejde]
26)
Før den under nr. 2 foreslåede
§ 69 l
udgår overskrif-
ten.
[Konsekvensændring]
27)
De under
nr. 2
foreslåede
§§ 69 l, 69 m, 69 n, 69 o, 69
p
og
69 r
udgår.
[Sygemeldte i jobafklaringsforløb skal ikke have sanktioner]
28)
Det under
nr. 2
foreslåede
§ 69 t, stk. 2,
affattes såle-
des:
»Stk. 2.
Arbejdsgiverens refusion udgør det samme beløb
som da den sygemeldte modtog sygedagpenge. Arbejdsgive-
rens refusion nedsættes ikke, når den sygemeldte overgår fra
sygedagpenge til ressourceforløbsydelse. Refusionen kan
højst udgøre et beløb svarende til den udbetalte løn og kan
højst ydes for 37 timer pr. uge.«
[Arbejdsgiverens refusion skal ikke nedsættes]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
29)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I § 80, stk. 1, ændres »§§ 30-33, 36-43, 58, 59, § 68 a
og § 74 d, stk. 2 og 3« til: »§§ 30-33, 36-43, 58, 59, 68 a, §
69 j, stk. 5 og 9, og § 74 d, stk. 2 og 3«.«
[Grundlag for beregning af ATP-bidrag]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
30)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 103 b, stk. 1,
ændres »30
pct.« til: »50 pct«, og henvisningen », jf. dog stk. 2 og 3«
udgår.
[Samme refusion til kommunerne i hele perioden med jobaf-
klaringsforløb]
31)
De under
nr. 6
foreslåede
§ 103 b, stk. 2-4,
udgår.
[Konsekvensændring]
32)
Det under
nr. 7
foreslåede
§ 110 a, stk. 1,
affattes så-
ledes:
»Hvis en person, der modtager hjælp efter kapitel 6 a og 6
b, afviser at modtage lægebehandling, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale områ-
de, skal kommunen indhente en vurdering fra regionens kli-
niske funktion, jf. §§ 25 b og 25 c i lov om ansvaret for og
styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, af, om en an-
den behandling kan anbefales.«
[Retten til at afslå lægebehandling uden konsekvens for res-
sourceforløbsydelsen skal være permanent]
33)
I det under nr. 7 foreslåede
§ 110 a, stk. 2,
udgår orde-
ne »i forsøgsperioden«.
[Konsekvensændring]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 4
34)
Nr. 15
affattes således:
»15.
I
§ 25 e, stk. 2,
udgår efter »rehabiliteringsteamet,«:
»og i sager om ressourceforløb og fleksjob«, og i stedet ind-
sættes: », i sager om jobafklaringsforløb, ressourceforløb,
fleksjob, og i sager, hvor regionens kliniske funktion skal
vurdere, om der kan anbefales anden behandling, jf. § 25 c,
stk. 3«.«
[Præcisering af bestemmelsens omfang]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til § 8
35)
Det under
nr. 2
foreslåede
§ 18 a, stk. 1,
affattes såle-
des:
»Når en borger afviser at deltage i lægebehandling, der ud
fra en sundhedsfaglig vurdering må antages at kunne forbed-
re den pågældendes arbejdsevne, skal kommunalbestyrelsen
indhente en vurdering fra regionens kliniske funktion, jf. §§
25 b og 25 c i lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, af, om en anden behandling kan an-
befales.«
[Retten til at afslå lægebehandling uden konsekvens for ret-
ten til førtidspension skal være en permanent ordning]
36)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 18 a, stk. 2,
udgår orde-
ne: »i forsøgsperioden«.
[Konsekvensændring]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 13
37)
Efter stk. 5 indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
§ 1, nr. 54, finder anvendelse for sygedagpenge-
modtagere med første fraværsdag den 5. januar 2015 eller
senere. For sygedagpengemodtagere med første fraværsdag
før 5. januar 2015 beregnes sygedagpengene efter den gæl-
dende § 47 i lov om sygedagpenge. Eventuel omberegning
efter 5. januar 2015 vurderes og foretages efter § 1, nr. 54.«
[Præcisering af bestemmelsens omfang]
Til nr. 1
Den under § 12, stk. 1, foreslåede kategori 3 omfatter ef-
ter ordlyden ikke de borgere, der på grund af deres alvorlige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374627_0005.png
5
sygdom eller invaliditet ikke er i stand til at vende tilbage til
deres hidtidige arbejdsområde, men som ikke har andre pro-
blemer end sygdom og problemer afledt af sygdommen. Det
er vigtigt at gøre det klart, at disse sygemeldte skal visiteres
til kategori 3.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af forslaget om at §
13, stk. 4, udgår.
Til nr. 3
Når en arbejdsløs dagpengemodtager sygemelder sig i sin
a-kasse, er det fordi pågældende er syg og ikke kan stå til rå-
dighed. Af samme grund er den sygemeldte heller ikke i
stand til at deltage i kontaktforløb og tilbud. Da den pågæl-
dende er kortvarigt syg og bliver rask inden for 8 uger, skul-
le det ikke være noget problem.
Til nr. 4-6, 17 og 18
Der er blandt fagfolk årelang erfaring for, at revalidering
er langt den bedste foranstaltning til at sikre, at borgere, der
på grund af sygdom eller ulykke ikke er i stand til at arbejde
inden for deres hidtidige fag, efter endt uddannelse eller om-
skoling bliver i stand til at arbejde igen og blive selvforsør-
gende. Desværre er revalideringsindsatsen blevet nedpriori-
teret voldsomt i de seneste år ikke mindst på baggrund af
lovgivningen. Enhedslisten mener, at det er på tide, at kom-
munerne via ændret lovgivning og refusion igen anvender
revalidering som det sikreste og mest effektive værktøj til at
få langvarigt syge tilbage på arbejdsmarkedet.
Til nr. 7, 8, 21 og 22, 32, 33, 35 og 36
Det er positivt og tiltrængt, at man nu – foreløbig for 2 år
– afskaffer kommunernes ret til at tvinge borgerne i en uøns-
ket lægebehandling, hvor de grelle eksempler har været be-
handlindling med elektrochok, antidepressiv medicin og
usikre operationer. Enhedslisten mener, at det må være en
menneskeret, at man selv kan bestemme, hvilken lægebe-
handling man skal underlægge sig, og at man ikke tvinges til
behandling, der i en del tilfælde kan være skadelig og have
voldsomme bivirkninger. Derfor bør ordningen være varig.
Til nr. 9 og 14
Det gælder for mange sygdomme og følger efter ulykker
og kroniske handicap, at 22 uger er alt for kort tid til at udre-
de og afklare de sygemeldtes helbredstilstand. På dette tids-
punkt kan man ikke på et fagligt forsvarligt grundlag vurde-
re, om den sygemeldte opfylder en eller flere af forlængel-
sesgrundene. Samtidig har det en negativ indvirkning på
helbredelsen, at den sygemeldte bliver udsat for et stort ind-
tægtstab.
Til nr. 10
Enhedslisten kan ikke se nogen grund til at gøre det van-
skeligere at genoptjene ret til sygedagpenge.
Til nr. 11
Der findes en del alvorlige, kroniske sygdomme eller in-
validitet – i nogle tilfælde progredierende sygdomme - som
ikke er livstruende, men som medfører fuldt tab af erhvervs-
evne. I disse tilfælde giver jobafklaringsforløb ingen me-
ning. De sygemeldte bør i stedet have ro og fred, så de kan
få overskud til blot at klare deres daglige tilværelse.
Til nr. 12
I dag har kommunerne pligt til – før sygedagpengene
standses – at foretage en individuel vurdering af, om den sy-
gemeldte er berettiget til revalidering, ressourceforløb,
fleksjob eller førtidspension. Formålet er, at sygedagpenge
som hovedregel skal afløses af en af disse 4 foranstaltninger.
Når man fjerner denne bestemmelse i lovens § 28 svækkes
de sygemeldtes retssikkerhed. § 7 a er i retssikkerhedsloven
ikke en tilstrækkelig garanti for, at kommunerne foretager
en faglig vurdering og opfølgning.
Til nr. 13
I lovforslagets § 2, nr. 26, er der ved en fejl henvist til ka-
pitel 6 a i stedet for kapitel 6 b i lov om aktiv socialpolitik.
Dette foreslås rettet.
Til nr. 15 og 16
Gennem alt for mange år har tusinder af sygemeldte væ-
ret udsat for at skulle vente i årevis på en afgørelse i deres
sygedagpengesag. En sagsbehandlingstid på over 5 år har
ikke været usædvanlig. Disse syge mennesker har skullet
gennemgå den ene useriøse arbejdsprøvning efter den anden
samtidig med, at deres sag er blevet syltet af skiftende sags-
behandlere. Mange er overgået til kontanthjælp eller har helt
mistet deres indtægt under disse lange forløb. Sygedagpen-
gereformen bør gøre op med de lange sagsbehandlingstider,
og derfor bør hvert jobafklaringsforløb kun vare højst ét år,
og der bør højst være 2 forløb i alt.
Til nr. 19 og 20
Efter 2 års jobafklaringsforløb er det rimeligt og hen-
sigtsmæssigt at stille krav til kommunerne om, at der nu skal
ske en afklaring og træffes en endelig afgørelse i den syge-
meldtes sag. Der er ingen saglig begrundelse for at trække
tiden længere ud.
Til nr. 23
I lovforslagets § 2, nr. 38, er referencen til den nye for-
ordning ved en fejl ikke angivet korrekt. Det foreslås, at det-
te rettes.
Til nr. 24 og 25
Syge borgere er sygemeldte fordi de på grund af deres
sygdom ikke kan arbejde. Derfor skal de ikke stå til rådig-
hed for arbejde.
Til nr. 26 og 27
Sanktioner bidrager ikke til at forbedre de syges helbred.
I forvejen er de syge i en økonomisk vanskelig situation, da
de først har oplevet en indtægtsnedgang fra arbejdsløn til sy-
gedagpenge, og herefter en betydelig indtægtsnedgang, når
de er overgået fra sygedagpenge til ressourceforløbsydelse.
Yderligere indtægtsnedgang på grund af sanktioner vil for-
værre økonomien og kan forhale helbredelsen. Sanktioner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374627_0006.png
6
vil desuden belaste det tillidsforhold, der bør være mellem
den syge borger og den koordinerende sagsbehandler.
Til nr. 28
Arbejdsgivernes motivation for at beholde de syge i job
vil blive betydeligt svækket, når refusionen nedsættes med
knap 7.000 kr. om måneden for syge ansatte uden børn og
med knap 3.500 kr. for syge ansatte med børn. Det kan hur-
tigt vise sig at være en dyr besparelse, da mange sygemeldte
vil have langt vanskeligere ved at komme tilbage i arbejde,
når de har mistet deres job, end når de kan vende tilbage til
deres hidtidige arbejde.
Til nr. 29
Efter § 80, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik er den ydel-
se, der ligger til grund for beregning af ATP-bidraget efter §
79, den ydelse, der er beregnet, efter at der er foretaget fra-
drag lønindtægter og andre indtægter m.v., jf. lovens §§
30-33, 36-43, 58, 59, § 68 a og § 74 d, stk. 2 og 3.
Det foreslås, at den ressourceforløbsydelse under jobaf-
klaringsforløb, der ligger til grund for beregning af ATP-bi-
draget efter § 79, er den ydelse, der er beregnet, efter at der
er foretaget fradrag for lønindtægter og andre indtægter efter
§ 69 j, stk. 5 og 9, jf. lovforslagets § 3, nr. 2.
Ændringsforslaget betyder, at grundlaget for beregning af
ATP-bidrag af ressourceforløbsydelse under jobafklarings-
forløb fastsættes efter samme principper, som gælder for an-
dre ydelser efter lov om aktiv socialpolitik (kontanthjælp,
uddannelseshjælp, ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse
under ressourceforløb, m.v.).
Til nr. 30 og 31
Erfaringsmæssigt vælger kommunerne generelt de indsat-
ser og løsninger, hvor refusionen er størst. Derved opstår
kassetænkning, der medfører, at kommunerne ikke vælger
den bedste løsing, men den løsning, der er økonomisk mest
fordelagtig for kommunerne. Derfor bør der være samme re-
fusion uanset om den sygemeldte er i tilbud eller ej og uan-
set hvilket tilbud det drejer sig om. Dertil kommer, at det er
urimeligt, at kommunerne skal straffes økonomisk, fordi de
har borgere, der er syge i mere end 52 uger.
Til nr. 34
Ifølge lovforslagets § 4, nr. 12, kan kommunerne alene
indhente sundhedsfaglig rådgivning og vurdering fra regio-
nens kliniske funktion og den praktiserende læge, og rekvi-
rere lægeattester fra den praktiserende læge og speciallæge-
attester fra regionens kliniske funktion. Som en konsekvens
heraf skal sager om jobafklaringsforløb også være omfattet
af § 25 e, stk. 1 og 2. Lovforslagets § 4, nr. 15, foreslås der-
for rettet, således at sager om jobafklaringsforløb også næv-
nes. Herudover er der tale om en sproglig præcisering. § 25
e, stk. 1, hvorefter beskæftigelsesministeren efter forhand-
ling med ministeren for sundhed og forebyggelse kan fast-
sætte regler om klinisk funktions ydelser, gælder også for
klinisk funktions ydelser i sager om jobafklaringsforløb.
Til nr. 37
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 6 i § 13, der fast-
slår, at reglerne om beregning af sygedagpenge for lønmod-
tagere, jf. lovforslagets § 1, nr. 54, finder anvendelse for sy-
gedagpengemodtagere med første fraværsdag den 5. januar
2015 eller senere.
For så vidt angår beregning af sygedagpenge for lønmod-
tagere med første fraværsdag inden 5. januar 2015 foreslås,
at beregningen skal ske efter den gældende § 47 i sygedag-
pengeloven.
For sygedagpengemodtagere med første fraværsdag før 5.
januar 2015, som allerede har fået foretaget en beregning af
sygedagpengesatsen efter den gældende § 47, vil der således
ikke skulle ske ændring i beregningen som følge af vedta-
gelsen af den nye § 1, nr. 54. Som en konsekvens vil syge-
dagpengetimesatsen, som er beregnet inden 5. januar 2015,
danne grundlag for de udbetalte sygedagpenge efter 5. janu-
ar 2015. Eventuel omberegning af sygedagpengetimesatsen
skal vurderes og foretages efter de nye regler.
For sygedagpengemodtagere med første fraværsdag før 5.
januar 2015, som endnu ikke har fået foretaget en beregning
af sygedagpengesatsen pr. 5. januar 2015, skal beregning af
sygedagpengene ske efter den gældende § 47 i sygedagpen-
geloven. Den beregnede sygedagpengetimesats vil danne
grundlag for de udbetalte sygedagpenge efter 5. januar 2015.
Eventuel omberegning af sygedagpengetimesatsen skal vur-
deres og foretages efter de nye regler.
Forslaget er begrundet i administrative hensyn.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)
Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V)
Bent Bøgsted (DF)
nfmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF)
Joachim B. Olsen (LA) Mai Mercado (KF)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374627_0007.png
7
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374627_0008.png
8
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 194
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelses-
ministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 20/5-2014 fra Danske Handicaporganisationer
5
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
6
Henvendelse af 21/5-2014 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 194
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvilken forskel der er på det faglige indhold i ressourcefor-
løb og jobafklaringsforløb, til beskæftigelsesministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om der er noget til hinder for, at kommunen indhenter special-
lægeerklæringer fra de sygehuslæger, der har behandlet den sygemeld-
te, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om den sygemeldte har mulighed for at få en second opinion,
hvis han eller hun er uenig i speciallægeerklæringen fra klinisk funk-
tion, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan man sikrer tilstrækkelig kapacitet i rehabiliterings-
teamene hos de regionale sundhedskoordinatorer og i klinisk funktion,
så man undgår lange ventetider i sagsbehandlingen, til beskæftigelses-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad årsagen er til, at rehabiliteringsteamene ikke har be-
slutningskompetence, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om de tungtvejende samfundsmæssige hensyn, der gør det nød-
vendigt, at en kommune uden samtykke indhenter oplysninger om
eventuelle sanktioner fra tidligere kommuner, til beskæftigelsesmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke former for arbejde man har tænkt på, når der indføres
sanktioner for syge mennesker, der afviser tilbud om arbejde eller
undlader at søge konkrete job, til beskæftigelsesministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvad årsagen er til, at optjeningskravet for ret til sygedag-
penge ændres, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man har valgt en grænse på 4 år for jobafklarings-
forløb, før der er krav om, at en sag skal forelægges for rehabilite-
ringsnævnet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor revalidering ikke er medtaget i forslaget som et re-
levant tilbud, som kommunerne kan give de sygemeldte, til beskæfti-
gelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om arbejdsprøvning på REVA-institutioner stadig kan benyttes
og indgå i beslutningsgrundlaget, når der skal træffes afgørelse i den
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374627_0009.png
9
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
sygemeldtes sag, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvorledes sygemeldte med alvorlige og i nogle tilfælde pro-
gredierende kroniske sygdomme, kan forbedre og genvinde deres ar-
bejdsevne gennem jobafklaringsforløb, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt alle sygemeldte, der ikke er helbredsmæssigt fær-
dig udredte efter 22 uger, vil opfylde betingelserne for at få sygedag-
pengene forlænget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan man vil sikre arbejdsfastholdelse, når refusionen til
arbejdsgiverne nedsættes, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om i hvilken kategori man skal visitere de sygemeldte med kro-
niske sygdomme eller invaliditet, som ikke kan vende tilbage til arbej-
det, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at en meget alvorlig sygdom skal være livstruende, for at
man kan forlænge sygedagpengene, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvad begrundelsen er for ophævelse af kommunens vurde-
ring inden standsning af sygedagpenge, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om vedtagelsen af lovforslaget vil få et retskrav på at få foreta-
get en beregning, hvis denne ikke er retvisende, til beskæftigelsesmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man forventer, at jobafklaringsforløb kan gøre syge-
meldte raske og arbejdsdygtige, til beskæftigelsesministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 20/5-2014 fra
Danske Handicaporganisationer, til beskæftigelsesministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om at forkorte ventetiderne i behandlingssystemet, så den syge
ikke mister sine sygedagpenge på grund af ventetid, til beskæftigelses-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at en person, der er syg, skal betale med en nedsat ydelse
for, at der er lange ventetider i behandlingssystemet, til beskæftigel-
sesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at kommunen har et tilstrækkeligt grundlag til, at sagen er
fuldt oplyst, så kommunen kan revurdere sygedagpengesager efter 5
måneders sygdom, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at en person, ved hurtig afklaring, vil kunne få sine sygedag-
penge tilbage, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes en sygedagpengemodtager har ret til ydelse, hvis
kommunen ikke når at tage stilling til forlængelsesbetingelserne inden
de 22 uger, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374627_0010.png
10
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Spm. om ministerens støtte til ændringsforslag om sygedagpengelo-
vens § 7 og sygedagpengenes ophørelse, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om en person er fuldt uarbejdsdygtig, hvis personen i en virk-
somhedspraktik kan arbejde 25 timer om ugen, til beskæftigelsesmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at en person, der ikke er rask nok til at stille sig til rådighed i
sin a-kasse, er fuldt uarbejdsdygtig, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne ikke træffer
afgørelser efter sygedagpengelovens § 7 ud fra kommunaløkonomiske
hensyn, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt man er fuldt uarbejdsdygtig, så længe man ikke
kan stille sig til rådighed i a-kassen på grund af egen sygdom, til be-
skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange timer man skal kunne arbejde i et jobafklarings-
forløb, før man ikke længere er fuldt uarbejdsdygtig og dermed mister
retten til ressourceforløbsydelse, til beskæftigelsesministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, at personer, der mister retten til sygedagpenge, fordi kom-
munen ikke vurderer, at de er uarbejdsdygtige, ikke overlades til sig
selv uden ydelse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, at personer, der stopper i et jobafklaringsforløb ikke overla-
des til sig selv uden ydelse, til beskæftigelsesministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, at en person, der ikke kan genoptage hidtidig beskæftigelse
eller stå fuldt til rådighed i sin a-kasse, fortsat vil kunne modtage sy-
gedagpenge eller ressourceforløbsydelse, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren mener, at en person, der er syg og derfor ikke har
mulighed for at supplere sin indtægt med arbejde, kan leve af en ydel-
se, der ligger tæt op ad fattigdomsgrænsen, til beskæftigelsesministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er udtryk for en familiepolitisk prioritering, at arbejdsgi-
vere skal have en højere refusion, hvis deres sygemeldte medarbejdere
i jobafklaringsforløb er forsørgere for børn under 18 år, til beskæfti-
gelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne når at iværk-
sætte indsatsen i jobafklaringsforløb rettidigt, til beskæftigelsesmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om den sygemeldte stadig skal have den lave ressourceforløbs-
ydelse, hvis sagen ikke forelægges for rehabiliteringsteamet og indsat-
sen i jobafklaringsforløb ikke iværksættes rettidigt, til beskæftigelses-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om begrundelsen for, at den lave ressourceforløbsydelse indtræ-
der, før indsatsen i jobafklaringsforløbet er tilrettelagt, til beskæftigel-
sesministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374627_0011.png
11
40
41
42
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at visitationen til de 3 katego-
rier af sygedagpengesager foregår efter hensigten og ikke ud fra kom-
munaløkonomiske hensyn, til beskæftigelsesministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at en person i et jobafklarings-
forløb får den rette indsats og ikke overlades til sig selv på den lavere
ydelse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 21/5-2014 fra For-
eningen Rejsearbejdere.dk, til beskæftigelsesministeren, [og ministe-
rens svar herpå]