Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 194 Bilag 14
Offentligt
1376482_0001.png
Til lovforslag nr.
L 194
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 28. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige
andre love
(Ny sygedagpengemodel med tidlig opfølgning og indsats, jobafklaringsforløb, arbejdsløshedsdagpenge under sygdom m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 44 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf-
tigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 13, 14, 24,
25, 30, 33, 38, 39 og 42-44. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-12, 15-23, 26-29,
31, 32, 34-37, 40 og 41.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. maj 2014 og var til 1.
behandling den 13. maj 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 22.
oktober 2013 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 35. Den 7. maj 2014 sendte beskæftigelsesministeren de
indkomne høringssvar, et høringsnotat og en ligestillings-
vurdering herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
– Danske Handicaporganisationer
– Foreningen Rejsearbejdere.dk og
– Paul Gram-Hansen, Odense SV.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-
teret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 43 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Beskæftigelsesministerens præciseringer af
lovforslagets bemærkninger
a) Sagsgange i forbindelse med arbejdsgiverens anmod-
ning om tidlig indsats
Af § 1, nr. 6, i lovforslaget fremgår det bl.a., at ministe-
ren kan fastsætte nærmere regler om opfølgningen i syge-
dagpengesager, »herunder om frister og sagsgange for tilve-
jebringelse af lægeattester til brug for den første opfølgning
og om udsendelse af oplysningsskema i forbindelse med an-
modning om iværksættelse af en tidlig opfølgning, jf. §§ 7 d
og 7 f«.
Som følge heraf er det i § 1, nr. 8, foreslået, at oplys-
ningsskemaet sendes til den sygemeldte, i forbindelse med
at arbejdsgiveren anmelder fraværet, medmindre oplys-
ningsskemaet er sendt til den sygemeldte i forbindelse med
arbejdsgiverens anmodning om tidlig opfølgning efter reg-
ler, der er fastsat i medfør af § 1, nr. 6.
Af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 8, fremgår imid-
lertid følgende: »Med forslaget præciseres, at kommunen
skal sende oplysningsskema ud til sygemeldte i forbindelse
med, at kommunen modtager en anmodning om tidlig op-
følgning. Kommunen skal sende oplysningsskemaet straks
efter, at anmodningen er modtaget«. Bemærkningerne til §
1, nr. 8, stemmer således ikke overens med § 1, nr. 8, da det
ikke følger af § 1, nr. 8, at kommunen skal sende oplys-
ningsskema ud til den sygemeldte, i forbindelse med at
AX016290
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376482_0002.png
2
kommunen modtager en anmodning fra arbejdsgiveren om
tidlig opfølgning.
De specielle bemærkninger til § 1, nr. 8, skulle således
have haft følgende ordlyd: »Efter § 1, nr. 6, kan beskæftigel-
sesministeren bl.a. fastsætte nærmere regler om, at oplys-
ningsskemaet skal sendes til den sygemeldte i forbindelse
med arbejdsgiverens anmodning om tidlig opfølgning. Det
foreslås derfor i § 1, nr. 8, at oplysningsskemaet ikke skal
udsendes til den sygemeldte i forbindelse med arbejdsgive-
rens anmeldelse af fravær, hvis oplysningsskemaet allerede
er sendt til den sygemeldte i forbindelse med arbejdsgive-
rens anmodning om tidlig opfølgning«.
b) Forlængelsesreglen ved livstruende, alvorlig sygdom
Af såvel 2.1.1.2. i de almindelige bemærkninger, som be-
mærkningerne til § 1, nr. 28 – sygedagpengelovens § 27,
stk. 1, nr. 5, – i lovforslaget fremgår bl.a. følgende:
»I vurderingen af, om der er tale om en livstruende, al-
vorlig sygdom, lægges vægt på, at der er begrundet tvivl om
overlevelse.«
Der er efterfølgende rejst tvivl om, om der er en risiko
for, at denne formulering vil kunne forstås således, at det
fortsat kun er i tilfælde af livstruende, alvorlig sygdom i en
meget sen fase. Dette er ikke tilfældet, og for at undgå mis-
forståelser skal følgende derfor præciseres:
Intentionen med bestemmelsen i forslaget til sygedagpen-
gelovens § 27, stk. 1, nr. 5, var – og er fortsat – at forlængel-
sesmuligheden ikke kun skal være begrænset til personer
med en sygdom i terminalfasen, men også vil omfatte perso-
ner, der har en livstruende, alvorlig sygdom i tidligere syg-
domsfaser, dvs. personer, hvor man ikke har klarhed over,
hvilket forløb sygdommen ville få.
Som det ligeledes fremgår af bemærkningerne til lovfor-
slaget, skal kommunens afgørelse om forlængelse af syge-
dagpengeydelsen som følge af en livstruende, alvorlig syg-
dom ske på baggrund af en konkret, individuel lægelig vur-
dering af, om der foreligger en livstruende alvorlig sygdom,
sædvanligvis i form af en statusattest fra den praktiserende
læge eller anden behandlende læge – og ikke fra en læge-
konsulent.
Ovenstående fortolkning af lovteksten vil herefter skulle
lægges til grund ved administrationen af lovteksten.
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelses-
ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget udtaler, at V og KF har indgået aftale om en ny sy-
gedagpengereform med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og regeringen. Med reformen er det blevet sikret, at syge-
dagpengemodtagere fremover bliver mødt af en tidligere
indsats, så de får de bedste muligheder for at vende tilbage
til deres arbejde. Fremover vil sygemeldte allerede efter 5
måneder skulle have revurderet deres ret til sygedagpenge i
stedet for efter 12 måneder, som ordningen er i dag.
Med reformen vil personer, der ikke opfylder betingelser-
ne for forlængelse, overgå til et jobafklaringsforløb med en
lavere ydelse, der svarer til kontanthjælp uden formue- eller
ægtefælleafhængighed. Formålet med jobafklaringsforløbet
er, at den sygemeldte kommer tilbage i arbejde. Det er lagt
til grund for aftalen, at jobafklaringsforløbene gennemsnitlig
har en varighed på 6 måneder. På den måde sikres det, at
flere danskere kommer i arbejde i stedet for at blive efterladt
på offentlige overførsler. Det vil øge arbejdsudbuddet, og
det er positivt for den enkelte og for samfundet.
Indsatsen for sygemeldte vil fremover i højere grad af-
spejle den sygemeldtes behov for støtte til at vende tilbage
til arbejdsmarkedet, så ressourcerne kan fokuseres på de sy-
gemeldte, der er i risiko for længerevarende sygemelding,
dvs. sager, hvor den sygemeldte ikke forventer at være rask-
meldt inden for 8 uger.
Der er under forhandlingerne om reformen skabt en fast-
track-løsning, så virksomhederne endnu tidligere kan hjælpe
deres medarbejdere videre og de dermed hurtigst muligt kan
vende tilbage til virksomheden og deres arbejde. På den
måde bliver arbejdspladsen i højere grad inddraget i at få
den sygemeldte sikkert tilbage på arbejde. Ydermere er der
med den nye aftale sikret en mere fleksibel og digital sags-
gang, der vil gøre det nemmere for de sygemeldte, kommu-
nerne og arbejdsgiverne. Det har været afgørende for at sik-
re, at virksomhederne ikke får flere byrder og mere admini-
strativt arbejde.
Aftalen giver besparelser på 385 mio. kr. årligt, når den
er fuldt implementeret, og øger samtidig arbejdsudbuddet
med 1.700 fuldtidspersoner. Såfremt de økonomiske forud-
sætninger bag reformen viser sig ikke at holde, skal aftale-
partierne finde løsningerne på sygedagpengeområdet.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Hvis de af min-
dretallet stillede ændringsforslag forkastes, vil mindretallet
stemme imod lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget udtaler, at før
valget i 2011 var de fire oppositionspartier Enhedslisten, SF,
Socialdemokratiet og Radikale Venstre enige om at afskaffe
varighedsbegrænsningen for sygedagpenge. Det blev efter
valget skrevet ind i regeringsgrundlaget, at »regeringen vil
afskaffe varighedsbegrænsningen på sygedagpenge«.
I stedet for at afskaffe varighedsbegrænsningen er man
gået den stik modsatte vej og har nedsat perioden med syge-
dagpenge fra 52 uger til 22 uger. Det rammer de langvarigt
syge hårdt. De har allerede én gang været ude for en stor
indtægtsnedgang, da de overgik fra løn til sygedagpenge, og
5 måneder efter skal de igen udsættes for en indtægtsned-
gang på knap 7.000 kr. for enlige og knap 3.500 kr., hvis de
har børn. Herved vil tusinder af syge risikere at havne i fat-
tigdom.
For de langvarigt syge vil 22 uger i mange tilfælde være
alt for kort tid til at udrede og afklare deres helbredstilstand,
og derfor vil der ikke være et forsvarligt grundlag for at vur-
dere, om de sygemeldte opfylder en eller flere af forlængel-
sesgrundene. EL frygter, at betydeligt færre vil få forlænget
deres sygedagpenge, og at flere end forventet vil overgå til
jobafklaringsforløb og den lave ressourceforløbsydelse.
Med vedtagelsen af lovforslaget modvirker man ønsket
om arbejdsfastholdelse. Når arbejdsgiverne mister knap
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376482_0003.png
3
7.000 kr. eller 3.500 kr. i refusion om måneden, vil mange
arbejdsgivere vælge at opsige deres sygemeldte ansatte. Det
kan hurtigt vise sig at være en dyr besparelse, da det efter
raskmelding vil være langt vanskeligere for de tidligere
langtidssygemeldte at komme tilbage til arbejdsmarkedet,
når de har mistet deres job, end når de kan vende tilbage til
deres hidtidige arbejde.
EL havde håbet, at man med sygedagpengereformen ville
gøre op med de urimeligt lange sagsbehandlingstider i kom-
munerne, hvor en sagsbehandlingstid på over 5 år ikke er
usædvanlig. Men når et jobafklaringsforløb er fastsat til at
kunne vare op til 2 år, og når den syge borger kan risikere at
skulle igennem to jobafklaringsforløb på tilsammen 4 år,
før regionens sundhedskoordinator og regionens kliniske
funktion skal vurdere borgerens arbejdsevne, og når denne
vurdering kan være, at der skal igangsættes et ressourcefor-
løb oven i jobafklaringsforløbene, må man konstatere, at de
lange sagsbehandlingstider vil fortsætte, og at de syge bor-
gere fortsat risikerer at måtte leve i årelang uvished om de-
res fremtidige økonomiske og sociale situation.
EL håber, at jobafklaringsforløbene i praksis vil leve op
til de gode intentioner i lovforslaget om en individuelt til-
passet tværfaglig og helhedsorienteret indsats med udgangs-
punkt i den syges forudsætninger, behov og helbredstilstand.
Den sygemeldtes retskrav på en koordinerende sagsbehand-
ler er et stort fremskridt. EL vil dog sætte et stort spørgs-
målstegn ved, om de gode ambitioner bliver realiseret, da
EL noterer sig, at lovforslaget ikke rummer en finansiering
af denne ekstra indsats.
Det er tiltrængt, at sygedagpengemodtagere nu får ret til
at afslå lægebehandling, uden at de risikerer at miste deres
sygedagpenge, og at det samme gælder for modtagere af res-
sourceforløbsydelse og ansøgere om fleksjob og førtidspen-
sion. I de næste 2 år bliver syge borgere forskånet for uøn-
sket behandling med bl.a. elektrochok, antidepressiv medi-
cin og usikre operationer. Denne ordning bør være perma-
nent, da det må være en menneskeret, at man selv kan be-
stemme, hvilken lægebehandling man skal underlægge sig.
Det er godt, at borgere med livstruende, alvorlige syg-
domme ikke længere skal være i terminal fase for at få en
ubegrænset forlængelse af sygedagpengene, men den ube-
grænsede forlængelse burde også gælde for meget alvorlige
sygdomme og invaliditet, som ikke er livstruende, men som
er uhelbredelige og medfører fuld uarbejdsdygtighed. Som
eksempler på alvorlige sygdomme kan nævnes sklerose,
gigtsygdomme, alvorlige knoglebrud, der er helet forkert,
psykoser, hjerte-kar-sygdomme, kræftsygdomme m.m.
Det er meget fornuftigt, at arbejdsløse dagpengemodtage-
re skal fortsætte med at modtage arbejdsløshedsdagpenge
under de første 14 dages sygdom. Det vil medføre en stor
administrativ lettelse i a-kasser og kommuner. Men EL for-
står ikke, hvorfor de skal deltage i kontaktforløb og tilbud i
denne periode, da de er syge og derfor ikke kan stå til rådig-
hed.
Det undrer EL, at revalidering ikke indgår i reformen.
Der er over 50 års erfaring for, at revalidering er langt den
bedste foranstaltning til at sikre, at borgere, der på grund af
sygdom eller ulykke ikke er i stand til at arbejde inden for
deres hidtidige fag, efter gennemført uddannelse eller om-
skoling kommer tilbage på arbejdsmarkedet og bliver selv-
forsørgende.
De sygemeldtes retssikkerhed svækkes, når § 28 i syge-
dagpengeloven ophæves. Denne bestemmelse pålægger
kommunen at foretage en konkret vurdering af, om den sy-
gemeldte er berettiget til revalidering, ressourceforløb, flek-
sjob eller førtidspension, før sygedagpengene standses på
grund af varighedsbegrænsningen. Som argument for at op-
hæve bestemmelsen henvises til retssikkerhedslovens § 7 a,
hvorefter kommunen – senest 2 uger før en erhvervsrettet
foranstaltning ophører – skal tage stilling til, om der er be-
hov for yderligere foranstaltninger. Ved vurderingen skal
borgerens egen læge, den faglige organisation, virksomhe-
der m.fl. inddrages. Det har desværre vist sig i praksis, at § 7
a ikke har nogen reel betydning, da Ankestyrelsen stadfæ-
ster kommunernes afgørelser, selv om § 7 a ikke er over-
holdt. Derfor er det vigtigt at bevare den ekstra retssikker-
hed, som § 28 giver.
Det er urimeligt at indføre rådighedskrav og sanktioner
for syge mennesker. I forvejen er de i en vanskelig økono-
misk situation, og deres helbred bliver bestemt ikke forbed-
ret af, at de får en yderligere indtægtsnedgang på grund af
sanktioner. Hvis kommunen har problemer med at komme i
kontakt med den syge borger, vil man altid have den mulig-
hed at tilbageholde ressourceforløbsydelsen og efterbetale
ydelsen, når kontakten er genoprettet.
Lovforslagets refusionsregler bør ændres. For at modvir-
ke kassetænkning og for at sikre, at kommunerne altid væl-
ger den bedste løsning for den enkelte sygemeldte borger,
bør refusionen være den samme, uanset om borgeren er i til-
bud eller ej, og uanset hvilket tilbud det drejer sig om. Des-
uden bør refusionen fortsætte også efter 52 uger efter første
sygedag, da den nuværende manglende refusion bevirker, at
kommunerne uforskyldt straffes, når de har mange langva-
rigt syge borgere.
Selv om lovforslaget på nogle områder indeholder for-
bedringer, indeholder det samtidig så store forringelser, at
Enhedslisten ikke kan stemme for lovforslaget, medmindre
de af Enhedslisten stillede ændringsforslag vedtages.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL):
Til § 1
1)
I den under
nr. 10
foreslåede affattelse af
§ 12, stk. 1,
nr. 3,
indsættes efter »fraværsdag,«: »hvor der grundet den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376482_0004.png
4
syges helbredstilstand er tvivl om, hvorvidt den sygemeldte
er i stand til at vende tilbage på fuld tid til arbejde i sit hidti-
dige arbejdsområde,«.
[Præcisering af visitationskategorierne]
2)
I det under
nr. 13
foreslåede
§ 13 b, stk. 2,
udgår », jf.
dog stk. 4«.
[Konsekvensændring]
3)
Det under
nr. 13
foreslåede
§ 13 b, stk. 4,
udgår.
[Arbejdsløse med kortvarig sygdom skal ikke deltage i mø-
der og tilbud]
4)
I det under
nr. 13
foreslåede
§ 13 d, stk. 3,
indsættes
efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) Revalidering.«
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 4 og 5.
[Der skal gives tilbud om revalidering som indsats for lang-
varigt sygemeldte]
5)
I det under
nr. 13
foreslåede
§ 13 d, stk. 4,
indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) Revalidering.«
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.
[Konsekvensændring]
6)
I det under
nr. 13
foreslåede
§ 13 e, stk. 2,
indsættes
efter »kan bestå af«: »revalidering,«.
[Konsekvensændring]
7)
Det under
nr. 21
foreslåede
§ 21 a, stk. 1,
affattes så-
ledes:
»Hvis den sygemeldte afviser at modtage lægebehand-
ling, skal kommunen indhente en vurdering fra regionens
kliniske funktion, jf. §§ 25 b og 25 c i lov om ansvaret for
og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, af, om en
anden behandling kan anbefales.«
[Retten til at afslå lægebehandling uden konsekvens for ret-
ten til sygedagpenge skal være en permanent ordning]
8)
I det under
nr. 21
foreslåede
§ 21 a, stk. 2,
udgår orde-
ne »i forsøgsperioden«.
[Konsekvensændring]
9)
Nr. 23
og
24
udgår.
[Sygedagpengeperiodens varighed skal stadig være 52 uger]
10)
Nr. 25-27
udgår.
[Den nuværende genoptjeningsret til sygedagpenge skal be-
vares]
11)
Den under
nr. 28
foreslåede affattelse af
§ 27, stk. 1,
nr. 5,
affattes således:
»5) en læge vurderer, at den sygemeldte har en meget al-
vorlig sygdom eller invaliditet, som medfører fuld uar-
bejdsdygtighed,«
[Foruden livstruende, alvorlig sygdom skal også meget al-
vorlig sygdom være grund til forlængelse af sygedagpenge-
perioden]
12)
Nr. 31
udgår.
[Kommunen skal stadig have pligt til at vurdere, hvad der
skal træde i stedet for sygedagpenge]
Til § 2
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
13)
I det under
nr. 26
foreslåede
§ 51, stk. 2, nr. 4,
ændres
»kapitel 6 a« til: »kapitel 6 b«.
[Teknisk korrektion]
14)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 64, stk. 1,
ændres »§ 31, 4. pkt.« til: »§ 31, 5. pkt.«
[Konsekvensændring]
Af et
mindretal
(EL):
15)
I det under
nr. 31
foreslåede
§ 68 d, stk. 3, 1. pkt.,
æn-
dres ordet »revurderingstidspunktet« til: »sygedagpengenes
ophør«.
[Konsekvensændring]
16)
I det under
nr. 31
foreslåede
§ 68 d, stk. 4,
ændres or-
dene »et eller flere« til : »ét«.
[Begrænsning af antal jobafklaringsforløb]
17)
I det under
nr. 31
foreslåede
§ 68 d, stk. 5,
ændres »2
år« til: »1 år«.
[Begrænsning af jobafklaringsforløbenes længde]
18)
I det under
nr. 31
foreslåede
§ 68 e, stk. 1, nr. 3,
ind-
sættes før »ressourceforløb«: »revalidering,«.
[Revalideringsmulighederne skal vurderes inden ophør af et
jobafklaringsforløb]
19)
I det under
nr. 31
foreslåede
§ 68 e, stk. 2,
indsættes
før »ressourceforløb«: »revalidering,«.
[Revalideringsmulighederne skal vurderes inden ophør af et
jobafklaringsforløb]
20)
Det under
nr. 31
foreslåede
§ 68 e, stk. 3,
affattes så-
ledes:
»Stk. 3.
Hvis kommunen vurderer, at en person i jobafkla-
ringsforløb risikerer fortsat at være uarbejdsdygtig på grund
af sygdom 2 år efter ophør af sygedagpengene, skal der se-
nest 1�½ år efter ophør af sygedagpengene iværksættes en
samtale med regionens sundhedskoordinator om personens
mulighed for at udvikle arbejdsevnen.«
[Jobafklaringsforløb må tilsammen højst vare 2 år]
21)
Det under
nr. 31
foreslåede
§ 68 e, stk. 4,
affattes så-
ledes:
»Stk. 4.
Senest 2 år efter ophør af sygedagpengene skal
kommunen forelægge sagen for regionens kliniske funktion
til vurdering af borgerens muligheder for at arbejde. Heref-
ter skal kommunen forelægge sagen for rehabiliteringstea-
met, med henblik på at der skal ske en afklaring og træffes
en endelig afgørelse i den sygemeldtes sag.«
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376482_0005.png
5
[Senest efter 2 års jobafklaringsforløb skal der træffes en en-
delig afgørelse]
22)
Det under
nr. 32
foreslåede
§ 70 a, stk. 2,
affattes så-
ledes:
»Stk. 2.
Hvis personen i forbindelse med en afgørelse om
fleksjob afviser at modtage lægebehandling, jf. § 11, stk. 1,
nr. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, skal jobcenteret indhente en vurdering fra regionens
kliniske funktion, jf. §§ 25 b og 25 c i lov om ansvaret for
og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, af, om en
anden behandling kan anbefales.«
[Retten til at afslå lægebehandling uden konsekvens for ret-
ten til fleksjob skal være en permanent ordning]
23)
I det under
nr. 32
foreslåede
§ 70 a, stk. 3,
udgår »i
forsøgsperioden«.
[Konsekvensændring. ]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
24)
Nr. 38
affattes således:
»38.
I
§ 98 c, stk. 4,
ændres »1998/2006 om anvendelse af
traktatens artikel 87 og 88 på de minimis-støtte« til:
»1407/2013 om anvendelse af artikel 107 og 108 i Traktaten
om Den Europæiske Unions Funktionsmåde på de minimis-
støtte«.«
[Præcisering af den nye forordnings titel]
Til § 3
25)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 69 d
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Hvis den månedlige ydelse til en person efter §
68 er nedsat, nedsættes beløbene i stk. 2 med samme an-
del.««
[Præcisering af størrelse af fradrag ved nedsat ydelse]
Af et
mindretal
(EL):
26)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 69 k, stk. 1,
udgår » tag-
er imod rimelige tilbud om arbejde«.
[Sygemeldte i jobafklaringsforløb skal ikke stå til rådighed
for arbejde]
27)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 69 k, stk. 2,
udgår
nr. 2.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og 3.
[Sygemeldte i jobafklaringsforløb skal ikke stå til rådighed
for arbejde]
28)
Overskriften før den under
nr. 2
foreslåede
§ 69 l
ud-
går.
[Konsekvensændring]
29)
De under
nr. 2
foreslåede
§§ 69 l, 69 m, 69 n og 69 o
udgår.
[Sygemeldte i jobafklaringsforløb skal ikke have sanktioner]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
30)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 69 o
indsættes som
stk.
4:
»Stk. 4.
Hvis den månedlige ydelse til en person efter §
68 j er nedsat, nedsættes beløbene i stk. 2 med samme an-
del.«
[Præcisering af størrelse af fradrag ved nedsat ydelse]
Af et
mindretal
(EL):
31)
De under
nr. 2
foreslåede
§§ 69 p
og
69 r
udgår.
[Sygemeldte i jobafklaringsforløb skal ikke have sanktioner]
32)
Det under
nr. 2
foreslåede
§ 69 t, stk. 2,
affattes såle-
des:
»Stk. 2.
Arbejdsgiverens refusion udgør det samme beløb,
som da den sygemeldte modtog sygedagpenge. Arbejdsgive-
rens refusion nedsættes ikke, når den sygemeldte overgår fra
sygedagpenge til ressourceforløbsydelse. Refusionen kan
højst udgøre et beløb svarende til den udbetalte løn og kan
højst ydes for 37 timer pr. uge.«
[Arbejdsgiverens refusion skal ikke nedsættes]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
33)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 80, stk. 1,
ændres »§§ 30-33, 36-43, 58, 59, § 68 a
og § 74 d, stk. 2 og 3« til: »§§ 30-33, 36-43, 58, 59 og 68 a,
§ 69 j, stk. 5 og 9, og § 74 d, stk. 2 og 3«.«
[Grundlag for beregning af ATP-bidrag]
Af et
mindretal
(EL):
34)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 103 b, stk. 1,
ændres »30
pct.« til: »50 pct.«, og henvisningen », jf. dog stk. 2 og 3«
udgår.
[Samme refusion til kommunerne i hele perioden med jobaf-
klaringsforløb]
35)
De under
nr. 6
foreslåede
§ 103 b, stk. 2-4,
udgår.
[Konsekvensændring]
36)
Det under
nr. 7
foreslåede
§ 110 a, stk. 1,
affattes så-
ledes:
»Hvis en person, der modtager hjælp efter kapitel 6 a og 6
b, afviser at modtage lægebehandling, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale områ-
de, skal kommunen indhente en vurdering fra regionens kli-
niske funktion, jf. §§ 25 b og 25 c i lov om ansvaret for og
styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, af, om en an-
den behandling kan anbefales.«
[Retten til at afslå lægebehandling uden konsekvens for res-
sourceforløbsydelsen skal være permanent]
37)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 110 a, stk. 2,
udgår orde-
ne »i forsøgsperioden«.
[Konsekvensændring]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376482_0006.png
6
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 4
38)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 15, stk. 1,
ændres »jf. dog stk. 3-5« til: »jf. dog stk.
3-6«.«
[Konsekvensændring]
39)
Nr. 15
affattes således:
»15.
I
§ 25 e, stk. 2,
ændres »og i sager om ressourceforløb
og fleksjob« til: »i sager om jobafklaringsforløb, ressource-
forløb og fleksjob og i sager, hvor regionens kliniske funkti-
on skal vurdere, om der kan anbefales anden behandling, jf.
§ 25 c, stk. 3«.«
[Præcisering]
Af et
mindretal
(EL):
Til § 8
40)
Det under
nr. 2
foreslåede
§ 18 a, stk. 1,
affattes såle-
des:
»Når en borger afviser at deltage i lægebehandling, der ud
fra en sundhedsfaglig vurdering må antages at kunne forbed-
re den pågældendes arbejdsevne, skal kommunalbestyrelsen
indhente en vurdering fra regionens kliniske funktion, jf. §§
25 b og 25 c i lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, af, om en anden behandling kan an-
befales.«
[Retten til at afslå lægebehandling uden konsekvens for ret-
ten til førtidspension skal være en permanent ordning]
41)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 18 a, stk. 2,
udgår orde-
ne »i forsøgsperioden«.
[Konsekvensændring]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 13
42)
I
stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 25«: »i lov om syge-
dagpenge«.
[Præcisering af, hvilken lov der refereres til]
43)
I
stk. 3
ændres »§ 2, nr. 40« til: »§ 2, nr. 41«.
44)
Som
stk. 6
indsættes:
»Stk. 6.
§ 1, nr. 54, finder anvendelse for sygedagpenge-
modtagere med første fraværsdag den 5. januar 2015 eller
senere. For sygedagpengemodtagere med første fraværsdag
før den 5. januar 2015 beregnes sygedagpengene efter den
gældende § 47 i lov om sygedagpenge. Eventuel ombereg-
ning efter den 5. januar 2015 vurderes og foretages efter § 1,
nr. 54.«
[Præcisering af bestemmelsens omfang]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den under § 12, stk. 1, foreslåede kategori 3 omfatter ef-
ter ordlyden ikke de borgere, der på grund af deres alvorlige
sygdom eller invaliditet ikke er i stand til at vende tilbage til
deres hidtidige arbejdsområde, men som ikke har andre pro-
blemer end sygdom og problemer afledt af sygdommen. Det
er vigtigt at gøre det klart, at disse sygemeldte skal visiteres
til kategori 3.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af forslaget om, at §
13, stk. 4, udgår.
Til nr. 3
Når en arbejdsløs dagpengemodtager sygemelder sig i sin
a-kasse, er det fordi pågældende er syg og ikke kan stå til rå-
dighed. Af samme grund er den sygemeldte heller ikke i
stand til at deltage i kontaktforløb og tilbud. Da den pågæl-
dende er kortvarigt syg og bliver rask inden for 8 uger, skul-
le det ikke være noget problem.
Til nr. 4-6, 18 og 19
Der er blandt fagfolk årelang erfaring for, at revalidering
er langt den bedste foranstaltning til at sikre, at borgere, der
på grund af sygdom eller ulykke ikke er i stand til at arbejde
inden for deres hidtidige fag, efter endt uddannelse eller om-
skoling bliver i stand til at arbejde igen og blive selvforsør-
gende. Desværre er revalideringsindsatsen blevet nedpriori-
teret voldsomt i de seneste år ikke mindst på baggrund af
lovgivningen. Enhedslisten mener, at det er på tide, at kom-
munerne via ændret lovgivning og refusion igen anvender
revalidering som det sikreste og mest effektive værktøj til at
få langvarigt syge tilbage på arbejdsmarkedet.
Til nr. 7, 8, 22, 23, 36, 37, 40 og 41
Det er positivt og tiltrængt, at man nu – foreløbig for 2 år
– afskaffer kommunernes ret til at tvinge borgerne i en uøn-
sket lægebehandling, hvor de grelle eksempler har været be-
handlindling med elektrochok, antidepressiv medicin og
usikre operationer. Enhedslisten mener, at det må være en
menneskeret, at man selv kan bestemme, hvilken lægebe-
handling man skal underlægge sig, og at man ikke tvinges til
behandling, der i en del tilfælde kan være skadelig og have
voldsomme bivirkninger. Derfor bør ordningen være varig.
Til nr. 9 og 15
Det gælder for mange sygdomme og følger efter ulykker
og kroniske handicap, at 22 uger er alt for kort tid til at udre-
de og afklare de sygemeldtes helbredstilstand. På dette tids-
punkt kan man ikke på et fagligt forsvarligt grundlag vurde-
re, om den sygemeldte opfylder en eller flere af forlængel-
sesgrundene. Samtidig har det en negativ indvirkning på
helbredelsen, at den sygemeldte bliver udsat for et stort ind-
tægtstab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376482_0007.png
7
Til nr. 10
Enhedslisten kan ikke se nogen grund til at gøre det van-
skeligere at genoptjene ret til sygedagpenge.
Til nr. 11
Der findes en del alvorlige, kroniske sygdomme eller in-
validitet – i nogle tilfælde progredierende sygdomme – som
ikke er livstruende, men som medfører fuldt tab af erhvervs-
evne. I disse tilfælde giver jobafklaringsforløb ingen me-
ning. De sygemeldte bør i stedet have ro og fred, så de kan
få overskud til blot at klare deres daglige tilværelse.
Til nr. 12
I dag har kommunerne pligt til – før sygedagpengene
standses – at foretage en individuel vurdering af, om den sy-
gemeldte er berettiget til revalidering, ressourceforløb, flek-
sjob eller førtidspension. Formålet er, at sygedagpenge som
hovedregel skal afløses af en af disse fire foranstaltninger.
Når man fjerner denne bestemmelse i lovens § 28, svækkes
de sygemeldtes retssikkerhed. § 7 a er i retssikkerhedsloven
ikke en tilstrækkelig garanti for, at kommunerne foretager
en faglig vurdering og opfølgning.
Til nr. 13
Der er ved en fejl henvist til kapitel 6 a i stedet for kapitel
6 b i lov om aktiv socialpolitik. Dette foreslås rettet.
Til nr. 14
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lov-
forslagets § 2, nr. 16, som indsætter et nyt punktum i § 31,
stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Til nr. 16 og 17
Gennem alt for mange år har tusinder af sygemeldte væ-
ret udsat for at skulle vente i årevis på en afgørelse i deres
sygedagpengesag. En sagsbehandlingstid på over 5 år har
ikke været usædvanlig. Disse syge mennesker har skullet
gennemgå den ene useriøse arbejdsprøvning efter den an-
den, samtidig med at deres sag er blevet syltet af skiftende
sagsbehandlere. Mange er overgået til kontanthjælp eller har
helt mistet deres indtægt under disse lange forløb. Sygedag-
pengereformen bør gøre op med de lange sagsbehandlingsti-
der, og derfor bør hvert jobafklaringsforløb kun vare højst 1
år, og der bør højst være to forløb i alt.
Til nr. 20 og 21
Efter 2 års jobafklaringsforløb er det rimeligt og hen-
sigtsmæssigt at stille krav til kommunerne om, at der nu skal
ske en afklaring og træffes en endelig afgørelse i den syge-
meldtes sag. Der er ingen saglig begrundelse for at trække
tiden længere ud.
Til nr. 24
I lovforslagets § 2, nr. 38, er referencen til den nye for-
ordning ved en fejl ikke angivet korrekt. Det foreslås, at det-
te rettes.
Til nr. 25 og 30
I forbindelse med lov nr. 1380 af 23. december 2012 om
lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension og forskel-
lige andre love (Reform af førtidspension og fleksjob, her-
under indførelse af ressourceforløb, rehabiliteringsteam,
fleksløntilskud m.v.), hvor reglerne om ressourceforløbs-
ydelse under ressourceforløb blev vedtaget, blev den fore-
slåede bestemmelse i nr. 1 ved en fejl ikke medtaget. Efter
de dengang gældende regler vedrørende kontanthjælp, frem-
gik det af § 40, stk. 3, at hvis den månedlige ydelse til en
person efter § 25 er nedsat f.eks. som følge af indtægter,
nedsættes beløbene i stk. 1 med samme andel.
I forbindelse med udarbejdelsen af L 194 er denne be-
stemmelse endvidere ikke medtaget i den foreslåede § 69 o,
da reglerne for ressourceforløbsydelse under jobafklarings-
forløb så vidt muligt skulle ligne de gældende regler om res-
sourceforløbsydelse under ressourceforløb.
For personer, hvor hjælpen er mindre end satsen efter
forslaget til § 68 i lov om aktiv socialpolitik, nedsættes
sanktionen med samme andel, som personens ydelse udgør
af satsen efter § 69 j.
For personer, hvor ydelsen er mindre end satsen efter for-
slaget til § 69 j i lov om aktiv socialpolitik, nedsættes sankti-
onen med samme andel, som personens ydelse udgør af sat-
sen efter § 69 j.
Er ydelsen f.eks. på grund af indtægt nedsat med 30 pct.,
nedsættes sanktionen også med 30 pct.
Med den foreslåede præcisering af §§ 68 og 69 j sikres
samme retsstilling for modtagere af ressourceforløbsydelse
under ressourceforløb eller jobafklaring som for uddannel-
ses- eller kontanthjælpsmodtagere, når der gives en punkt-
sanktion.
Til nr. 26 og 27
Syge borgere er sygemeldte, fordi de på grund af deres
sygdom ikke kan arbejde. Derfor skal de ikke stå til rådig-
hed for arbejde.
Til nr. 28, 29 og 31
Sanktioner bidrager ikke til at forbedre de syges helbred.
I forvejen er de syge i en økonomisk vanskelig situation, da
de først har oplevet en indtægtsnedgang fra arbejdsløn til sy-
gedagpenge og herefter en betydelig indtægtsnedgang, når
de er overgået fra sygedagpenge til ressourceforløbsydelse.
Yderligere indtægtsnedgang på grund af sanktioner vil for-
værre økonomien og kan forhale helbredelsen. Sanktioner
vil desuden belaste det tillidsforhold, der bør være mellem
den syge borger og den koordinerende sagsbehandler.
Til nr. 32
Arbejdsgivernes motivation for at beholde de syge i job
vil blive betydeligt svækket, når refusionen nedsættes med
knap 7.000 kr. om måneden for syge ansatte uden børn og
med knap 3.500 kr. for syge ansatte med børn. Det kan hur-
tigt vise sig at være en dyr besparelse, da mange sygemeldte
vil have langt vanskeligere ved at komme tilbage i arbejde,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376482_0008.png
8
når de har mistet deres job, end når de kan vende tilbage til
deres hidtidige arbejde.
Til nr. 33
Efter § 80, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik er den ydel-
se, der ligger til grund for beregning af ATP-bidraget efter §
79, den ydelse, der er beregnet, efter at der er foretaget fra-
drag for lønindtægter og andre indtægter m.v., jf. lovens §§
30-33, 36-43, 58 og 59, § 68 a og § 74 d, stk. 2 og 3.
Det foreslås, at den ressourceforløbsydelse under jobaf-
klaringsforløb, der ligger til grund for beregning af ATP-bi-
draget efter § 79, er den ydelse, der er beregnet, efter at der
er foretaget fradrag for lønindtægter og andre indtægter efter
§ 69 j, stk. 5 og 9, jf. lovforslagets § 3, nr. 2.
Ændringsforslaget betyder, at grundlaget for beregning af
ATP-bidrag af ressourceforløbsydelse under jobafklarings-
forløb fastsættes efter samme principper, som gælder for an-
dre ydelser efter lov om aktiv socialpolitik (kontanthjælp,
uddannelseshjælp, ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse
under ressourceforløb m.v.).
Til nr. 34 og 35
Erfaringsmæssigt vælger kommunerne generelt de indsat-
ser og løsninger, hvor refusionen er størst. Derved opstår
kassetænkning, der medfører, at kommunerne ikke vælger
den bedste løsing, men den løsning, der er økonomisk mest
fordelagtig for kommunerne. Derfor bør der være samme re-
fusion, uanset om den sygemeldte er i tilbud eller ej, og uan-
set hvilket tilbud det drejer sig om. Dertil kommer, at det er
urimeligt, at kommunerne skal straffes økonomisk, fordi de
har borgere, der er syge i mere end 52 uger.
Til nr. 38
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lov-
forslagets § 4, nr. 1, som indsætter et nyt stykke i § 15 i lov
om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelses-
indsats.
Til nr. 39
Ifølge lovforslagets § 4, nr. 12, kan kommunerne alene
indhente sundhedsfaglig rådgivning og vurdering fra regio-
nens kliniske funktion og den praktiserende læge og rekvire-
re lægeattester fra den praktiserende læge og speciallægeat-
tester fra regionens kliniske funktion. Som en konsekvens
heraf skal sager om jobafklaringsforløb også være omfattet
af § 25 e, stk. 1 og 2. Lovforslagets § 4, nr. 15, foreslås der-
for rettet, således at sager om jobafklaringsforløb også næv-
nes. Herudover er der tale om en sproglig præcisering. § 25
e, stk. 1, hvorefter beskæftigelsesministeren efter forhand-
ling med ministeren for sundhed og forebyggelse kan fast-
sætte regler om klinisk funktions ydelser, gælder også for
klinisk funktions ydelser i sager om jobafklaringsforløb.
Til nr. 42
Bestemmelsen er indsat i loven for at præcisere, at det er
sygedagpengelovens § 25, der refereres til.
Til nr. 43
Der er tale om en teknisk ændring, hvor henvisningen i §
13, stk. 3, til lovforslagets § 2, nr. 40, rettes til § 2, nr. 41.
Til nr. 44
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 6 i § 13, der fast-
slår, at reglerne om beregning af sygedagpenge for lønmod-
tagere, jf. lovforslagets § 1, nr. 54, finder anvendelse for sy-
gedagpengemodtagere med første fraværsdag den 5. januar
2015 eller senere.
For så vidt angår beregning af sygedagpenge for lønmod-
tagere med første fraværsdag inden den 5. januar 2015, fore-
slås, at beregningen skal ske efter den gældende § 47 i syge-
dagpengeloven.
For sygedagpengemodtagere med første fraværsdag før
den 5. januar 2015, som allerede har fået foretaget en bereg-
ning af sygedagpengesatsen efter den gældende § 47, vil der
således ikke skulle ske ændring i beregningen som følge af
vedtagelsen af den nye § 1, nr. 54. Som en konsekvens vil
sygedagpengetimesatsen, som er beregnet inden den 5. janu-
ar 2015, danne grundlag for de udbetalte sygedagpenge efter
den 5. januar 2015. Eventuel omberegning af sygedagpenge-
timesatsen skal vurderes og foretages efter de nye regler.
For sygedagpengemodtagere med første fraværsdag før
den 5. januar 2015, som endnu ikke har fået foretaget en be-
regning af sygedagpengesatsen pr. 5. januar 2015, skal be-
regning af sygedagpengene ske efter den gældende § 47 i
sygedagpengeloven. Den beregnede sygedagpengetimesats
vil danne grundlag for de udbetalte sygedagpenge efter den
5. januar 2015. Eventuel omberegning af sygedagpengeti-
mesatsen skal vurderes og foretages efter de nye regler.
Forslaget er begrundet i administrative hensyn.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)
Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V)
Bent Bøgsted (DF)
nfmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF)
Joachim B. Olsen (LA) Mai Mercado (KF)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376482_0009.png
9
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376482_0010.png
10
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 194
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelses-
ministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 20/5-2014 fra Danske Handicaporganisationer
5
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
6
Henvendelse af 21/5-2014 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk
7
Henvendelse af 23/5-2014 fra Paul Gram-Hansen, Odense SV
8
Ministerens præciseringer af lovforslagets bemærkninger, fra beskæfti-
gelsesministeren
9
1. udkast til betænkning
10
Yderligere ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 194
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvilken forskel der er på det faglige indhold i ressourcefor-
løb og jobafklaringsforløb, til beskæftigelsesministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om der er noget til hinder for, at kommunen indhenter special-
lægeerklæringer fra de sygehuslæger, der har behandlet den sygemeld-
te, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om den sygemeldte har mulighed for at få en second opinion,
hvis han eller hun er uenig i speciallægeerklæringen fra klinisk funkti-
on, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan man sikrer tilstrækkelig kapacitet i rehabiliterings-
teamene hos de regionale sundhedskoordinatorer og i klinisk funktion,
så man undgår lange ventetider i sagsbehandlingen, til beskæftigelses-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad årsagen er til, at rehabiliteringsteamene ikke har be-
slutningskompetence, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om de tungtvejende samfundsmæssige hensyn, der gør det nød-
vendigt, at en kommune uden samtykke indhenter oplysninger om
eventuelle sanktioner fra tidligere kommuner, til beskæftigelsesmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke former for arbejde man har tænkt på, når der indføres
sanktioner for syge mennesker, der afviser tilbud om arbejde eller
undlader at søge konkrete job, til beskæftigelsesministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvad årsagen er til, at optjeningskravet for ret til sygedag-
penge ændres, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man har valgt en grænse på 4 år for jobafklarings-
forløb, før der er krav om, at en sag skal forelægges for rehabilite-
ringsnævnet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376482_0011.png
11
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Spm. om, hvorfor revalidering ikke er medtaget i forslaget som et re-
levant tilbud, som kommunerne kan give de sygemeldte, til beskæfti-
gelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om arbejdsprøvning på REVA-institutioner stadig kan benyttes
og indgå i beslutningsgrundlaget, når der skal træffes afgørelse i den
sygemeldtes sag, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvorledes sygemeldte med alvorlige og i nogle tilfælde pro-
gredierende kroniske sygdomme kan forbedre og genvinde deres ar-
bejdsevne gennem jobafklaringsforløb, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt alle sygemeldte, der ikke er helbredsmæssigt fær-
digudredte efter 22 uger, vil opfylde betingelserne for at få sygedag-
pengene forlænget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan man vil sikre arbejdsfastholdelse, når refusionen til
arbejdsgiverne nedsættes, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, i hvilken kategori man skal visitere de sygemeldte med kro-
niske sygdomme eller invaliditet, som ikke kan vende tilbage til arbej-
det, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at en meget alvorlig sygdom skal være livstruende, for at
man kan forlænge sygedagpengene, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvad begrundelsen er for ophævelse af kommunens vurde-
ring inden standsning af sygedagpenge, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om sygemeldte efter vedtagelsen af lovforslaget vil få et rets-
krav på at få foretaget en beregning, hvis denne ikke er retvisende, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man forventer, at jobafklaringsforløb kan gøre syge-
meldte raske og arbejdsdygtige, til beskæftigelsesministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 20/5-2014 fra
Danske Handicaporganisationer, til beskæftigelsesministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om at forkorte ventetiderne i behandlingssystemet, så den syge
ikke mister sine sygedagpenge på grund af ventetid, til beskæftigelses-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at en person, der er syg, skal betale med en nedsat ydelse
for, at der er lange ventetider i behandlingssystemet, til beskæftigel-
sesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre, at kommunen har et tilstrækkeligt grundlag til, at
sagen er fuldt oplyst, så kommunen kan revurdere sygedagpengesager
efter 5 måneders sygdom, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376482_0012.png
12
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Spm. om, hvorvidt at en person ved hurtig afklaring vil kunne få sine
sygedagpenge tilbage, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorledes en sygedagpengemodtager har ret til ydelse, hvis
kommunen ikke når at tage stilling til forlængelsesbetingelserne inden
de 22 uger, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens støtte til ændringsforslag om sygedagpengelo-
vens § 7 og sygedagpengenes ophørelse, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om en person er fuldt uarbejdsdygtig, hvis personen i en virk-
somhedspraktik kan arbejde 25 timer om ugen, til beskæftigelsesmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om en person, der ikke er rask nok til at stille sig til rådighed i
sin a-kasse, er fuldt uarbejdsdygtig, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne ikke træffer
afgørelser efter sygedagpengelovens § 7 ud fra kommunaløkonomiske
hensyn, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt man er fuldt uarbejdsdygtig, så længe man ikke
kan stille sig til rådighed i a-kassen på grund af egen sygdom, til be-
skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange timer man skal kunne arbejde i et jobafklarings-
forløb, før man ikke længere er fuldt uarbejdsdygtig og dermed mister
retten til ressourceforløbsydelse, til beskæftigelsesministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om at sikre, at personer, der mister retten til sygedagpenge, fordi
kommunen ikke vurderer, at de er uarbejdsdygtige, ikke overlades til
sig selv uden ydelse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at sikre, at personer, der stopper i et jobafklaringsforløb, ik-
ke overlades til sig selv uden ydelse, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at sikre, at en person, der ikke kan genoptage hidtidig be-
skæftigelse eller stå fuldt til rådighed i sin a-kasse, fortsat vil kunne
modtage sygedagpenge eller ressourceforløbsydelse, til beskæftigel-
sesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren mener, at en person, der er syg og derfor ikke har
mulighed for at supplere sin indtægt med arbejde, kan leve af en ydel-
se, der ligger tæt op ad fattigdomsgrænsen, til beskæftigelsesministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er udtryk for en familiepolitisk prioritering, at arbejdsgi-
vere skal have en højere refusion, hvis deres sygemeldte medarbejdere
i jobafklaringsforløb er forsørgere for børn under 18 år, til beskæfti-
gelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne når at iværk-
sætte indsatsen i jobafklaringsforløb rettidigt, til beskæftigelsesmini-
steren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376482_0013.png
13
38
39
40
41
42
43
Spm., om den sygemeldte stadig skal have den lave ressourceforløbs-
ydelse, hvis sagen ikke forelægges for rehabiliteringsteamet og indsat-
sen i jobafklaringsforløb ikke iværksættes rettidigt, til beskæftigelses-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om begrundelsen for, at den lave ressourceforløbsydelse indtræ-
der, før indsatsen i jobafklaringsforløbet er tilrettelagt, til beskæftigel-
sesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at visitationen til de tre katego-
rier af sygedagpengesager foregår efter hensigten og ikke ud fra kom-
munaløkonomiske hensyn, til beskæftigelsesministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at en person i et jobafklarings-
forløb får den rette indsats og ikke overlades til sig selv på den lavere
ydelse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 21/5-2014 fra For-
eningen Rejsearbejdere.dk, til beskæftigelsesministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 23/5-2014 fra Paul
Gram-Hansen, Odense SV, til beskæftigelsesministeren, og ministe-
rens svar herpå