Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 194 Bilag 10
Offentligt
Ændringsforslag til L 194
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af …..:
Til § 2
1)
I den under
nr. 26
foreslåede
§ 51, stk. 2, nr. 4,
ændres »kapitel 6 a« til »kapitel 6 b«.
[Teknisk korrektion]
2)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 64, stk. 1,
ændres »§ 31, 4. pkt.« til: »§ 31, 5. pkt.«
[Konsekvensændring]
3)
Nr. 38
affattes således:
38.
I
§ 98 c, stk. 4,
ændres »1998/2006 om anvendelse af traktatens artikel 87 og 88 på de minimis-
støtte« til: »1407/2013 om anvendelse af artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde på de minimis-støtte«.
[Præcisering af den nye forordnings titel]
Til § 3
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 69 d
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Hvis den månedlige ydelse til en person efter § 68 er nedsat, nedsættes beløbene i stk. 2
med samme andel.««
[Præcisering af størrelse af fradrag ved nedsat ydelse]
5)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 69 o
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Hvis den månedlige ydelse til en person efter § 68 j er nedsat, nedsættes beløbene i stk. 2
med samme andel.«
[Præcisering af størrelse af fradrag ved nedsat ydelse]
6)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 80, stk. 1,
ændres »§§ 30-33, 36-43, 58, 59, § 68 a og § 74 d, stk. 2 og 3« til: »§§ 30-33, 36-
43, 58, 59, 68 a, § 69 j, stk. 5 og 9, og § 74 d, stk. 2 og 3«.
[Grundlag for beregning af ATP-bidrag]
Til § 4
7)
Før nr. 1 indsættes om nyt nummer:
»01.
I
§ 15, stk. 1,
ændres »jf. dog stk. 3-5« til: »jf. dog stk. 3-6«.
[Konsekvensændring]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8)
Nr. 15
affattes således:
15.
I § 25 e, stk. 2, udgår efter »rehabiliteringsteamet,«: »og i sager om ressourceforløb og
fleksjob«, og i stedet indsættes: », i sager om jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob, og i
sager, hvor regionens kliniske funktion skal vurdere, om der kan anbefales anden behandling, jf. §
25 c, stk. 3«.
[Præcisering af bestemmelsens omfang]
Til § 13
9)
I det foreslåede
stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 25«: »i lov om sygedagpenge«.
[Præcisering af hvilken lov, der refereres til]
10)
I det foreslåede
stk. 3
ændres »§ 2, nr. 40« til: »§ 2, nr. 41«.
[Rettelse af henvisning]
11)
Efter stk. 5 indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
§ 1, nr. 54, finder anvendelse for sygedagpengemodtagere med første fraværsdag den 5.
januar 2015 eller senere. For sygedagpengemodtagere med første fraværsdag før 5. januar 2015
beregnes sygedagpengene efter den gældende § 47 i lov om sygedagpenge. Eventuel omberegning
efter 5. januar 2015 vurderes og foretages efter § 1, nr. 54.«
[Præcisering af bestemmelsens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er ved en fejl henvist til kapitel 6 a i stedet for kapitel 6 b i lov om aktiv socialpolitik. Dette
foreslås rettet.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 16, som indsætter et nyt
punktum i § 31, stk. 1, i lov om den aktive beskæftigelsesindsats.
Til nr. 3
Ved en fejl blev den nye forordning ikke angivet korrekt. Det foreslås at dette bliver rettet.
Til nr. 4 og 5
I forbindelse med lov nr. 1380 af 23. december 2012 om lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension og forskellige andre love
(Reform af førtidspension og fleksjob, herunder indførelse af ressourceforløb, rehabiliteringsteam,
fleksløntilskud m.v.), hvor reglerne om ressourceforløbsydelse under ressourceforløb blev vedtaget,
blev den foreslåede bestemmelse i nr. 1 ved en fejl ikke medtaget. Efter de dengang gældende regler
vedrørende kontanthjælp, fremgik det af § 40, stk. 3, at hvis den månedlige ydelse til en person efter
§ 25 er nedsat fx som følge af indtægter, nedsættes beløbene i stk. 1 med samme andel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forbindelse med udarbejdelsen af L 194 er denne bestemmelse endvidere ikke medtaget i den
foreslåede § 69 o, da reglerne for ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb så vidt muligt
skulle ligne de gældende regler om ressourceforløbsydelse under ressourceforløb.
For personer, hvor hjælpen er mindre end satsen efter forslaget til § 68 i lov om aktiv socialpolitik,
nedsættes sanktionen med samme andel, som personens ydelse udgør af satsen efter § 69 j.
For personer, hvor ydelsen er mindre end satsen efter forslaget til § 69 j i lov om aktiv socialpolitik,
nedsættes sanktionen med samme andel, som personens ydelse udgør af satsen efter § 69 j.
Er ydelsen fx. på grund af indtægt nedsat med 30 pct., nedsættes sanktionen også med 30 pct.
Med den foreslåede præcisering af §§ 68 og 69 j sikres samme retsstilling for modtagere af
ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller jobafklaring som for uddannelses- eller
kontanthjælpsmodtagere, når det gives en punktsanktion.
Til nr. 6
Efter § 80, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik er den ydelse, der ligger til grund for beregning af
ATP-bidraget efter § 79, den ydelse, der er beregnet, efter at der er foretaget fradrag lønindtægter
og andre indtægter m.v., jf. lovens §§ 30-33, 36-43, 58, 59, § 68 a og § 74 d, stk. 2 og 3.
Det foreslås, at den ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb, der ligger til grund for
beregning af ATP-bidraget efter § 79, er den ydelse, der er beregnet, efter at der er foretaget fradrag
for lønindtægter og andre indtægter efter § 69 j, stk. 5 og 9, jf. lovforslagets § 3, nr. 2.
Forslaget betyder, at grundlaget for beregning af ATP-bidrag af ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb fastsættes efter samme principper, som gælder for andre ydelser efter lov om
aktiv socialpolitik (kontanthjælp, uddannelseshjælp, ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse under
ressourceforløb, m.v.).
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 4, nr. 1, som indsætter et nyt
stykke i § 15 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.
Til nr. 8
Ifølge forslaget til § 4 nr. 12, kan kommunerne alene indhente sundhedsfaglig rådgivning og
vurdering fra regionens kliniske funktion og den praktiserende læge, og rekvirere lægeattester fra
den praktiserende læge og speciallægeattester fra regionens kliniske funktion. Som en konsekvens
heraf skal sager om jobafklaringsforløb også være omfattet af § 25 e, stk. 1 og 2. Nr. 15 foreslås
derfor rettet, således at sager om jobafklaringsforløb også nævnes. Herudover er der tale om en
sproglig præcisering. § 25 e, stk. 1, hvorefter beskæftigelsesministeren efter forhandling med
ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om klinisk funktions ydelser, gælder
også for klinisk funktions ydelser i sager om jobafklaringsforløb.
Til nr. 9
I bestemmelsen er indsat loven for at præcisere, at det er sygedagpengelovens § 25, der refereres til.
Til nr. 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er tale om en teknisk ændring, hvor henvisningen i § 13, stk. 3, til lovforslagets § 2, nr. 40,
rettes til § 2, nr. 41.
Til nr. 11
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 6 i § 13, der fastslår, at reglerne om beregning af
sygedagpenge for lønmodtagere, jf. lovforslagets § 1, nr. 54, finder anvendelse for
sygedagpengemodtagere med første fraværsdag den 5. januar 2015 eller senere.
For så vidt angår beregning af sygedagpenge for lønmodtagere med første fraværsdag inden 5.
januar 2015 foreslås, at beregningen skal ske efter den gældende § 47.
For sygedagpengemodtagere med første fraværsdag før 5. januar 2015, som allerede har fået
foretaget en beregning af sygedagpengesatsen efter den gældende § 47, vil der således ikke skulle
ske ændring i beregningen som følge af vedtagelsen af den nye § 1, nr. 54. Som en konsekvens vil
sygedagpengetimesatsen, som er beregnet inden 5. januar 2015, danne grundlag for de udbetalte
sygedagpenge efter 5. januar 2015. Eventuel omberegning af sygedagpengetimesatsen skal vurderes
og foretages efter de nye regler.
For sygedagpengemodtagere med første fraværsdag før 5. januar 2015, som endnu ikke har fået
foretaget en beregning af sygedagpengesatsen pr. 5. januar 2015, skal beregning af sygedagpengene
ske efter den gældende § 47. Den beregnede sygedagpengetimesats vil danne grundlag for de
udbetalte sygedagpenge efter 5. januar 2015. Eventuel omberegning af sygedagpengetimesatsen
skal vurderes og foretages efter de nye regler.
Forslaget er begrundet i administrative hensyn.