Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 194 Bilag 1
Offentligt
1366262_0001.png
1366262_0002.png
1366262_0003.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG7. maj 2014
Resumé og kommentarer til høringssvar vedrørendeforslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge, lovom en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaretfor og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats,lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskelligeandre love
J.nr. 2014-0019696Arbejdsmarkedsydelser/FLF
Myndighed/Afsenderandre love
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
om sygedagpenge, lovKontaktpersonFlemming Frandsenom en aktiv beskæftigelsesindsats og flere andre loveTelefon41 71 41 92(Ny sygedagpengemodel med tidlig opfølgning og indsats, jobafklaringsforløb,E-mail[email protected]arbejdsløshedsdagpenge under sygdom mv.)
Lovens ikrafttrædelsesdato5. januarlovorslag til lov om ændring af2015

Baggrund for loven

400.000 personer modtager hvert år sygedagpenge. Langt de fleste er hurtigt ude afsygedagpengesystemet igen. Men ca. 8.000 personer falder for den varighedsbe-grænsning, der i dag er på 52 uger, og de mister derfor deres sygedagpenge, selvomde fortsat er syge og endnu ikke kan arbejde. Af disse ender 1.400 personer med atstå helt uden forsørgelse. Derfor skaber varighedsbegrænsningen økonomiskutryghed hos rigtig mange sygemeldte og deres familier.Samtidig er det i dag en udfordring, at afklaringen af den sygemeldte og den virk-somhedsrettede indsats ofte kommer for sent i gang. Ofte sker afklaringen af densygemeldtes muligheder for at arbejde først efter, at den sygemeldte har været tilden første opfølgning hos kommunen. På dette tidspunkt kan den sygemeldte værei risiko for at miste sit arbejde.Med henblik på at give sygemeldte økonomisk sikkerhed og give dem en tidligereog bedre indsats indgik regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre ogSocialistisk Folkeparti) den 18. december 2013 aftale med Venstre, Dansk Folke-parti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om en reform af sygedag-pengesystemet.Lovforslaget udmønter denne aftale.

Lovforslagets formål

Med lovforslaget, som udmønter aftalen om en ny sygedagpengemodel, er syge-meldte sikret et forsørgelsesgrundlag under deres sygdomsforløb. Konkret sker detved, at sygemeldte, der ikke er omfattet af de nuværende forlængelsesregler, efter22 uger (5 måneder) starter i et jobafklaringsforløb. Under jobafklaringsforløbet
modtager den sygemeldte ressourceforløbsydelse, som er på kontanthjælpsniveau,men er uafhængig af både ægtefælles og samlevers indkomst og formue.Dertil indføres en ny forlængelsesmulighed, der tager særligt hånd om de borgere,der er ramt af en alvorlig, livstruende sygdom. De er fremover sikret sygedagpengegennem hele sygdomsforløbet.Lovforslaget indebærer også, at sygemeldte får en tidligere indsats, der i højeregrad støtter den enkelte i at vende hurtigst muligt tilbage til arbejdsmarkedet. Sam-tidig målrettes ressourcerne i kommunerne i forhold til de sygemeldte, der er i risi-ko for længerevarende sygemelding, og både indsats og opfølgning kommer til atske tidligere i sygdomsforløbet.Reformen, som lovforslaget udmønter, bygger på følgende principper:
Sygedagpengemodtagere skal have økonomisk sikkerhed under et sygdomsfor-løb.Den offentlige forsørgelse skal ikke stoppe ved en bestemt dato, men når densygemeldte er kommet på fode igen. Frem for at bekymre sig om økonomi skalsygemeldte i stedet bruge deres kræfter på at komme på benene og tilbage tilarbejdsmarkedet.Indsats og opfølgning skal ske tidligt i sygeforløbetDen relevante indsats, der skal hjælpe den sygemeldte tilbage på arbejdsmarke-det, skal igangsættes så tidligt i sygeforløbet som muligt. Derfor er det afgøren-de, at kommunen så tidligt som muligt får de relevante oplysninger til at iværk-sætte en sådan indsats.Indsatsen for sygemeldte skal i højere grad afspejle den sygemeldtes behov forstøtte til at vende tilbage til arbejdsmarkedetDe sygemeldte, der har intakt tilknytning til arbejdsmarkedet, skal have en mi-nimal indsats. I stedet skal ressourcerne fokuseres på de sygemeldte, der er i ri-siko for længerevarende sygemelding. Disse skal have en støtte, der tager højdefor alle aspekter af deres situation.Den virksomhedsrettede indsats skal styrkesArbejdspladsen skal efter ønske inddrages i størst mulig grad, herunder igennemgradvis tilbagevenden til arbejdsmarkedet.Den enkelte borger skal sikres mulighed for at afvise behandling, som pågæl-dende ikke ønsker, uden derved at miste sit forsørgelsesgrundlagDen enkelte sygemeldte skal bidrage til egen helbredelse, så den sygemeldtehurtigst muligt kan vende tilbage til arbejde. Men samtidig er der ingen syge-meldte, der skal tvinges til at deltage i en behandling, som de ikke ønsker.Sagsgangene i sygedagpengesager skal være så enkle som muligt – med mindstmulig administrativ byrde for sygemeldte, arbejdsgivere og kommunerHerunder skal de digitale muligheder udnyttes bedre, hvilket skal skabe et mereeffektivt sygedagpengesystem. Udbetalingen af sygedagpenge skal derfor i hø-jere grad ske automatisk og digitalt.
2
Sygedagpenge og ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb ermidlertidige ydelserMålet er altid tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
Med henblik på regelforenkling og for at undgå, at dagpengemodtagere oplever etydelsesskift ved korterevarende sygdom, udbetaler a-kassen arbejdsløshedsdag-penge eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse under de første 14 dages sygdom.

De primære målgrupper for lovforslaget

Lovforslagets primære målgruppe er personer på sygedagpenge og de personer, derfremover vil blive omfattet af den opsamlende forlængelsesregel. Kvinder udgjordeca. 57 pct. af de sygedagpengeforløb, der blev afsluttet i 2013, jf. tabel 1.Tabel 1. Afsluttede sygedagpengeforløb i 2013. Antal og procent.Afsluttede sygedag-MændKvinderI altpengeforløbAntal274.614363.385637.999Procent4357100Kilde: Jobindsats.dkForslaget betyder, at der vil ske en revurdering af sygedagpengeforløbene efter 22uger. Det skønnes, at der årligt vil være ca. 64.300 personer, der skal revurderes ef-ter 22 og 14.700 personer, der starter jobafklaringsforløb. I disse gruppes forventesdet også, at der vil være 57 pct. kvinder.

Samlet vurdering

Det vurderes, at mænd og kvinder bliver berørt af forslaget på samme måde. Ande-len af kvinder, der berøres af lovforlaget, er højere end andelen af mænd, hvilketskyldes, at der er flere kvinder end mænd, der modtager sygedagpenge. Særligt erder flere kvinder, der har langvarige sygdagpengeforløb. Det har forholdt sig såle-des i de seneste 10 år. Der er således tale om en permanent overrepræsentation afkvinder i forhold til mænd.
3