Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 193 Bilag 5
Offentligt
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 2014-0022858
Ændringsforslag
til 2. behandlingen af
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(barselstillæg, aktivitetstillæg til unge kontanthjælpsmodtagere, kontaktforløbet for
uddannelseshjælpsmodtagere, fastsættelse af løn ved offentlig løntilskudsansættelse m.v.) – L193
Af
beskæftigelsesministeren, ...:
Til § 1
1) I den under
nr. 6
affattede
§ 24, stk. 5,
indsættes som 2. pkt.:
”Har personen i perioden fra første henvendelse til kommunen om hjælp og indtil første samtale
efter senest en uge ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang der under fravær
efter bestemmelserne i barsellovens § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2
er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption, yder kommunen i stedet et barselstillæg efter
stk. 2.”
[Hjemmel til at yde barselstillæg til unge uddannelseshjælpsmodtagere med særligt komplekse
udfordringer]
2) I den under
nr. 9
foreslåede
§ 25, stk. 8,
indsættes som 2. pkt.:
”Kommunen yder endvidere barselstillæg til kontanthjælpsmodtagere under 30 år, der visiteres som
aktivitetsparate og endnu ikke opfylder betingelsen for at modtage aktivitetstillæg, jf. stk. 7, 3. pkt.,
og som har tilsvarende ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption.”
[Præcisering af hjemmel til at yde barselstillæg til alle unge under 30 år, der får ret til fravær ved
barsel m.v. i løbet af de første tre måneder]
3) I den under
nr. 10
foreslåede
§ 25, stk. 11,
indsættes som 3. pkt.:
”Har personen i perioden fra første henvendelse til kommunen om hjælp og indtil første samtale
efter senest en uge ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang der under fravær
efter bestemmelserne i barsellovens § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2
er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption, yder kommunen i stedet et barselstillæg efter
stk. 8.”
[Hjemmel til at yde barselstillæg til unge kontanthjælpsmodtagere med særligt komplekse
udfordringer]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger
Til nr. 1
I det fremsatte lovforslag foreslås det, at der indføres et barselstillæg til unge uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere og jobparate kontanthjælpsmodtagere i den periode, de har ret til
fravær ved barsel m.v. Barselstillægget svarer beløbsmæssigt til aktivitetstillægget. Hensigten har
været, at personer, der ikke har ret til aktivitetstillæg, beløbsmæssigt sidestilles med dem, der kan få
aktivitetstillæg, når de er på barsel m.v.
Det foreliggende lovforslag tager efter sit indhold ikke højde for den første uge, der går fra en
person med særligt komplekse udfordringer i form af helbredsmæssige eller sociale barrierer, har
henvendt sig om hjælp, indtil der kan udbetales aktivitetstillæg.
Dette er en fejl, idet det ikke har været hensigten med forslaget, at disse unge under 30 år, som
modtager uddannelseshjælp, men endnu ikke opfylder betingelserne for at modtage aktivitetstillæg,
skal udelukkes fra at modtage tillæg i den del af perioden, hvor de pågældende har ret til fravær ved
barsel m.v., men endnu ikke modtager et aktivitetstillæg. For de berørte er der alene tale om en
uge.
Det foreslås derfor, at hvis en ung person med særligt komplekse udfordringer i form af
helbredsmæssige eller sociale barrierer har ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, allerede
i perioden fra første henvendelse til kommunen om hjælp indtil første samtale efter senest en uge,
skal kommunen i hele perioden med ret til fravær i stedet udbetale et barselstillæg svarende til det,
der foreslås at gælde for uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere efter forslaget til et nyt
stykke 2 i lovens § 24.
Til nr. 2
Hensigten med det foreliggende lovforslag har været, at unge kontanthjælpsmodtagere med ret til
fravær ved graviditet, barsel og adoption, får ret til et barselstillæg.
Efter indholdet af det foreliggende lovforslag kommer dette ikke til at gælde for
kontanthjælpsmodtagere under 30 år, der visiteres til at være aktivitetsparate ved første samtale med
kommunen, og som inden de har opnået ret til et aktivitetstillæg efter 3 måneder, opfylder
betingelserne for ret til fravær ved barsel mv.
Dette er en fejl, idet det ikke har været hensigten med forslaget, at unge aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere, som endnu ikke opfylder betingelserne for at modtage aktivitetstillæg,
skal udelukkes fra at modtage barselstillæg i den periode, hvor de pågældende har ret til fravær ved
barsel m.v.
Det foreslås derfor, at kontanthjælpsmodtagere, herunder personer der er omfattet af
integrationsprogrammet under integrationsloven, der visiteres til at være aktivitetsparate uden at
opfylde betingelsen for at modtage aktivitetstillæg i § 25, stk. 7. 3. pkt., kan modtage barselstillæg i
hele den periode, hvor der er ret til fravær som følge af graviditet, barsel og adoption.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter udløbet af barselsperioden skal kommunerne tage stilling til, om personerne skal visiteres til at
være jobparate eller aktivitetsparate.
Til nr. 3
Det foreliggende lovforslag tager efter sit indhold ikke højde for den første uge, der går fra en
person med særligt komplekse udfordringer i form af helbredsmæssige eller sociale barrierer, har
henvendt sig om hjælp, indtil der kan udbetales aktivitetstillæg.
Dette er en fejl, idet det ikke har været hensigten, at disse unge under 30 år, som modtager
kontanthjælp, men endnu ikke opfylder betingelserne for at modtage aktivitetstillæg, skal udelukkes
fra at modtage tillæg i en del af perioden, hvor de pågældende har ret til fravær ved barsel m.v.,
men venter på aktivitetstillæg.
Det foreslås derfor, at hvis en ung person med særligt komplekse udfordringer i form af
helbredsmæssige eller sociale barrierer har ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, allerede
i perioden fra første henvendelse til kommunen om hjælp indtil første samtale efter senest en uge,
skal kommunen i hele perioden med ret til fravær i stedet udbetale et barselstillæg svarende til det,
der foreslås at gælde for jobparate kontanthjælpsmodtagere efter forslaget til et nyt stykke 11 i
lovens § 25. For disse berørte er der alene tale om en uge.
Ændringsforslaget vil ikke indebære økonomiske konsekvenser, idet tillægget til de barslende
allerede er medregnet ved den økonomiske beregning i forbindelse med den lovgivningsmæssige
udmøntning af kontanthjælpsreformen, der har virkning fra den 1. januar 2014.