Forsvarsudvalget 2013-14
L 192 Bilag 6
Offentligt
1376111_0001.png
30. maj 2014
NOTAT
om
definitionen af ”sikkerhedshændelse”
i lovforslaget om
Center for Cybersikkerhed (L 192)
1.
Begrebet ”sikkerhedshændelse” er et centralt element i forslaget
til lov om Center for
Cybersikkerhed. Det følger således af lovforslaget, at Center for Cybersikkerhed kun må fo-
retage analyse af data, der stammer fra de tilsluttede civile myndigheder og virksomheder,
hvis der er tale om en sikkerhedshændelse. Endvidere må alene data, der er knyttet til en
sikkerhedshændelse, videregives efter lovens særlige videregivelsesbestemmelse, ligesom
der gælder særlige regler for sletning af data, der er knyttet til en sikkerhedshændelse.
Når ordet
”cyberangreb” anvendes i bemærkningerne til
lovforslaget, sker dette i samme
betydning som det
mere tekniske begreb ”sikkerhedshændelse”, der anvendes
i lovteksten.
Sagt med andre ord er en sikkerhedshændelse et cyberangreb eller en trussel herom.
Center for Cybersikkerhed indsamler i dag primært data ved hjælp af elektroniske alarmen-
heder, som er opsat hos de frivilligt tilsluttede myndigheder og virksomheder, hvor de moni-
torerer ind- og udgående internetkommunikation.
Monitoreringen giver et normalbillede af internetkommunikationen og dermed også det
overblik, der er nødvendigt for at opdage afvigelser. Cyberangreb (sikkerhedshændelser) vil
typisk optræde som afvigelser fra normalbilledet og udløse en alarm hos centerets netsik-
kerhedstjeneste.
Netsikkerhedstjenesten foretager således allerede i dag en automatiseret (altså maskinel)
løbende monitorering af internettrafikken for at se, om den indeholder trusler mod it-
sikkerheden. Det sker faktisk mange, mange tusinde gange om dagen, at der udløses en
alarm. Det er imidlertid i gennemsnit ganske få gange i døgnet, at en alarm har en så alvor-
lig karakter, at den fører til, at en analytiker i centeret foretager en nærmere analyse, fordi
der er en begrundet mistanke om en sikkerhedshændelse, og fordi analysen er nødvendig
1
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for afklaring af forhold vedrørende hændelsen. Der skal således foreligge konkrete indikati-
oner på et cyberangreb eller en trussel herom, før der kan foretages en analyse af data.
Analysen har alene til formål at klarlægge konkrete sikkerhedshændelsers karakter, og net-
sikkerhedstjenestens interesse er derfor kun rettet mod tekniske oplysninger om sikker-
hedshændelserne, f.eks. analyse af en virus i en fil, der er vedhæftet en e-mail, og ikke
mod selve indholdet af kommunikationen, herunder personoplysninger.
Når en analyse er gennemført, logges den, og Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil
kunne kontrollere, at betingelserne for analysen i det enkelte tilfælde har været opfyldt.
Derudover fører centerets ledelse og centerets jurister løbende kontrol med, at analyserne
foretages i overensstemmelse med reglerne.
Tilsynets årlige redegørelse skal indeholde oplysninger om antallet af sager med relation til
sikkerhedshændelser, der er behandlet i centeret. Den årlige redegørelse skal herudover
indeholde en anonymiseret beskrivelse af et eller flere konkrete cyberangreb, og der skal
være en statistik over, hvor mange gange analytikere fra centeret har foretaget analyse af
data.
Hvad der skal forstås ved en sikkerhedshændelse, er nærmere uddybet og illustreret neden-
for i pkt. 2-5.
2. I lovforslaget er en sikkerhedshændelse defineret således:
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1)
Sikkerhedshændelse:
En hændelse, der negativt påvirker
eller vurderes at ville kunne påvirke tilgængelighed,
integritet eller fortrolighed af data, informationssystemer,
digitale netværk eller digitale tjenester.
Denne definition svarer til definitionen i den gældende GovCERT-lov (lov nr. 596 af 14. juni
2011), der blev enstemmigt vedtaget af Folketinget, og denne afgrænsning af begrebet sik-
kerhedshændelse har dermed dannet grundlag for netsikkerhedstjenestens arbejde i knap 3
år.
Det fremgår således af bemærkningerne til lovforslagets § 2, stk. nr. 1, at definitionen af
sikkerhedshændelse er en videreførsel af definitionen fra GovCERT-lovens § 3, nr. 3, med
en sproglig præcisering af, at sikkerhedshændelser er hændelser med en negativ påvirkning
af tilgængelighed, integritet eller fortrolighed af data, informationssystemer, digitale net-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
værk eller digitale tjenester. Det præciseres endvidere, at begrebet sikkerhedshændelse
omfatter hændelser, der vurderes at ville kunne have den beskrevne påvirkning.
Definitionen indebærer, at enhver unormal situation, der potentielt kan kompromittere in-
formationssystemer, digitale netværk, digitale tjenester eller andre elektroniske systemer
eller data, der lagres, processeres eller transmitteres af disse systemer, vil være at betragte
som en sikkerhedshændelse.
Desuden præciseres det, at begrebet omfatter data, informationssystemer, digitale netværk
og digitale tjenester, således at det udtrykkeligt fremgår, at også hændelser, som rammer
lukkede netværk (netværk, der ikke er forbundet til internettet), kan have karakter af sik-
kerhedshændelser.
Et eksempel på en sikkerhedshændelse, der negativt påvirker tilgængeligheden af en digital
tjeneste, er et overbelastningsangreb (denial-of-service angreb), hvor f.eks. en hjemmeside
rammes af et stort antal forespørgsler, så brugere ikke kan få adgang til hjemmesiden. En
sikkerhedshændelse, der negativt påvirker integriteten af såvel data som et informationssy-
stem, kan eksempelvis være indtrængen i en database, hvor oplysninger ændres uden da-
tabaseejerens vidende. En sikkerhedshændelse, der negativt påvirker fortroligheden af et
informationssystem, kan være en såkaldt »trojansk hest«, hvor der installeres et program
på en myndigheds informationssystem, som muliggør uautoriseret kopiering af data fra
myndigheden.
3. I et spørgsmål fra Forsvarsudvalget blev forsvarsministeren anmodet om at yde teknisk
bistand til et ændringsforslag, således at definitionen af sikkerhedshændelser svarer til Be-
redskabsstyrelsens definition.
Besvarelsen af spørgsmålet lyder således:
”Et
forslag til ændring af definitionen af sikkerhedshændelse som anført i spørgsmålet vil
f.eks. kunne affattes således:
”Sikkerhedshændelse:
Elektroniske angreb rettet mod informations- og kommunikationstek-
nologi, herunder computere, servere, netværk og tjenester, som er forbundet direkte eller
indirekte til internettet, med det formål at skade eller ødelægge informations- og kommuni-
kationsteknologi, tilegne sig kontrol over styringen af informations- og kommunikationstek-
nologi eller uretmæssigt at få adgang til data lagret på informations- og kommunikations-
teknologi.”
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indledningsvist bemærkes det, at Beredskabsstyrelsen ikke opererer med en egentlig defini-
tion af begrebet sikkerhedshændelse. Beredskabsstyrelsen har imidlertid i Nationalt Risiko-
billede af 9. april 2013 beskrevet en række karakteristika ved cyberangreb, og disse er an-
vendt ved affattelsen af ændringsforslaget.
Ændringsforslaget indebærer, at begrebet sikkerhedshændelser defineres mere snævert,
således at begrebet alene omfatter angreb på informations- og kommunikationssystemer,
men ikke trusler om sådanne angreb. Dette vil have som konsekvens, at Center for Cyber-
sikkerhed i medfør af lovforslagets § 3, stk. 1, alene vil have til opgave at opdage, analysere
og bidrage til at imødegå deciderede angreb. Centeret vil dermed i mindre grad få mulighed
for at foretage forebyggende arbejde ved at opdage, analysere og bidrage til at imødegå
trusler med henblik på at hindre angreb. Det kan endvidere være vanskeligt at fastslå,
hvornår en hændelse kan karakteriseres som et angreb.
Herudover indebærer ændringsforslaget, at en sikkerhedshændelse defineres som angreb
på informations- og kommunikationsteknologi, som er forbundet direkte eller indirekte til
internettet. Dette vil f.eks. have som konsekvens, at en hændelse, hvor et netværk, der ikke
er forbundet til internettet, ødelægges af en virus introduceret via en USB-nøgle, ikke kan
karakteriseres som en sikkerhedshændelse. Som eksempel på netværk, der ikke er forbun-
det til internettet, kan nævnes netværk, der anvendes til klassificeret kommunikation.
Den foreslåede definition vurderes endvidere at være vanskelig at benytte i praksis. Det vil
således som udgangspunkt være vanskeligt at påvise det subjektive element, som følger af
den foreslåede bestemmelse. En typisk sag i det nuværende GovCERT starter i dag ved, at
der opstår en computergenereret alarm i sensornetværket. Det kan eksempelvis ske, hvis
der i en tilsluttet myndigheds internetkommunikation ses indikatorer på kommunikation fra
en ip-adresse, som er kendt for at sende malware. Grundlaget for at analysere data er såle-
des, at der er en formodning for, at der i den pågældende internetkommunikation findes
malware, og at det udgør en trussel. Det kan dog ikke uden en nærmere analyse af inter-
netkommunikationen konstateres, om der rent faktisk er tale om malware og endnu mindre,
om en eventuel malware har til formål at skade eller ødelægge informations- og kommuni-
kationsteknologi, tilegne sig kontrol over styringen af informations- og kommunikationstek-
nologi eller uretmæssigt at få adgang til data lagret på informations- og kommunikations-
teknologi.
På denne baggrund kan jeg ikke støtte et sådant ændringsforslag.”
4. På retsudvalgets høring den 8. maj 2014 om lovforslaget foreslog DANSK IT følgende
definition af en sikkerhedshændelse:
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Cyberangreb (sikkerhedshændelsen) er elektroniske angreb rettet mod informations-
og
kommunikationsteknologi (IKT) herunder computere, servere, netværk, tjenester, som er
forbundet direkte eller indirekte til Internettet, med den hensigt at skade eller ødelægge
IKT, tilegne sig kontrol over styringen af IKT eller uretmæssigt at få adgang til data lagret
på IKT, med det formål at underminere tilgængeligheden, integriteten og tilliden til det ram-
te eller tilsigtet IKT og/eller at tilegne/forvanske/ødelægge sensitive data.”
Som det fremgår, svarer første del af DANSK IT’s
forslag,
dvs. indtil ordene
”…
med det
formål at underminere
…”,
til ovennævnte ændringsforslag, og denne del af definitionen er
dermed kommenteret ovenfor under pkt. 3.
Med hensyn til anden del af Dansk-It’s definition, dvs.
”…
med det formål at underminere
tilgængeligheden, integriteten og tilliden til det ramte eller tilsigtet IKT og/eller at tileg-
ne/forvanske/ødelægge sensitive data
”,
svarer denne del af definitionen reelt (med elemen-
ter fra lovforslaget) til første del af definitionen, og dermed er første og anden del sammen-
faldende. Sagt med andre ord, så siges det samme to gange.
5. Om antallet af sikkerhedshændelser kan oplyses, at netsikkerhedstjenesten (GovCERT)
siden 2010 har registreret godt 1.100 sikkerhedshændelser. Heraf vurderes en fjerdedel at
være alvorlige. Det er således
som nævnt ovenfor i pkt. 1
i gennemsnit kun ganske få
gange om dagen, at en alarm fører til en nærmere analyse af data.
De registrerede hændelser omfatter overbelastningsangreb og spor efter APT-angreb, fund
af sårbarheder, tegn på infektion med vira og fund af forskellige typer malware (crimeware,
botnet-malware mv.).
I perioden september 2011 til udgangen af marts 2014 har netsikkerhedstjenesten (Gov-
CERT) udsendt godt 100 varslinger til
GovCERT’s kundekreds. Tallet omfatter generelle
varslinger til en bredere kreds og specifikke varslinger til enkeltkunder på baggrund af en
alarm.
5