Lovforslag L 192 handler om Center for Cybersikkerhed, og jeg vil gerne fastslå, at Liberal Alliance også bakker op om, at der skal være et Center for Cybersikkerhed, hvilket der vel er enighed om her i salen, og hvilket sådan set også fremgår af en tidligere aftale, vi har lavet på forsvarsområdet.
Så det skulle jo give sig selv.
Alle partier i Folketinget bortset fra Enhedslisten, står der på forsiden af fremsættelsestalen, vedtog i maj 2013 en ny lov om Forsvarets Efterretningstjeneste.
Det fremgår af denne lov, at Center for Cybersikkerhed er en del af Forsvarets Efterretningstjeneste, men at centerets virksomhed skal reguleres særskilt.
Det er så det, vi forsøger at gøre nu.
Senere står der så også, at når man skal sikre Danmark mod cyberangreb, skal det ske med behørig respekt for retssikkerheden og den personlige frihed.
Og det er jo her, dilemmaerne begynder at fremtræde.
Det er her, vi skal overveje om vi gør alting på den rigtige måde, og om der er noget, der kunne strammes op.
Jeg vil godt starte med at anerkende, at en række partier i Folketinget har indgået en aftale, der har forbedret det her lovforslag, i forhold til hvordan det var – det skal der ikke herske nogen tvivl om.
Når Liberal Alliance ikke var parat til at indgå en aftale på daværende tidspunkt, var det, fordi vi gerne ville afvente den høring, som var i Folketingets Retsudvalg i går, og fordi vi gerne vil have mulighed for at stille en række spørgsmål under udvalgsbehandlingen for at blive klogere på, præcis hvad det hele betyder, og hvordan man muligvis har tænkt sig at forholde sig til et forslag om at gøre tingene lidt anderledes.
Lad mig starte med det sidste først.
Der står, at der skal være en evaluering om 3 år.
Hr.
Holger K.
Nielsen kom til at kalde det en revision, og det synes jeg sådan set er en rigtig god idé.
Vi synes, det ville være en god idé, at man ændrede det fra en evaluering til en revision – det er vi friske på.
Det ville i hvert fald gøre, at vi om 2 eller 3 år kunne gå ind og se på:
Okay, hvad har virket, og hvad har ikke virket, og er der noget, vi skal justere?
Det kunne godt være en ting, som kunne være interessant for os.
På høringen i går kom der også en del frem i forhold til spørgsmålet om definitioner, altså hvad det præcis er, det betyder, når myndighederne har mulighed for at undersøge sikkerhedshændelser, herunder cyberangreb.
Og vi kunne godt tænke os også at se på:
Kan man få skåret definitionen til på en måde, sådan at de bekymringer, vi hører fra forskellig side, kan blive besvaret?
Så er der spørgsmålet om tilsyn.
Det glæder mig, at jeg kunne forstå på Venstres ordfører, at noget af det, som Venstre vil lægge vægt på i udvalgsbehandlingen, er, at man har et ordentligt tilsyn.
Og jeg tror, det er meget relevant, at man ikke alene sikrer, at der er nogle fine dommere, men også, at der er den relevante faglige tekniske ekspertise til at forstå, hvad det overhovedet er, man fører tilsyn med.
Her ligger der selvfølgelig også en del af vores generelle bekymring begravet, for selv om vi godt nok støttede den lov i foråret om Forsvarets Efterretningstjeneste og har gjort noget lignende i forhold til Politiets Efterretningstjeneste, hvor man styrker kontrollen med disse, ønsker vi jo dybest set en stærkere kontrol af både Forsvarets og Politiets Efterretningstjenester, end tilfældet er i dag.
Og jeg synes, at det, som flere ordførere, bl.a.
hr.
Holger K.
Nielsen, tror jeg, var inde på, er meget relevant, altså nogle af de her diskussioner, der er i andre lande.
Jeg har selv haft fornøjelsen af både at være i Storbritannien og Norge og hørt om, hvordan de gør dér.
Og der er helt sikkert ting, vi kan lade os inspirere af fra de lande, og så vidt jeg ved også fra USA.
Så er der spørgsmålet om dommerkendelser, som jo er undtaget – det var det også i den hidtidige konstruktion.
Det kan godt være, at man ikke kan gøre det på sådan sædvanlig vis, men igen synes jeg, det ville være rart at sikre, at der er nogle garantier for, at det her ikke bare kommer til at køre fuldstændig uden hensyntagen til den overvågning af borgerne, som der jo ligger i forslaget.
Altså, det er der ingen tvivl om at der gør, og det er jo det, dilemmaet ligesom består i, når vi diskuterer det, som vi diskuterer.
Endelig er der spørgsmålet om proportionalitet og spørgsmålet om opbevaringstider m.v., som vi også godt kunne tænke os at få nogle uddybende svar på.
Men jeg kan se på tiden, at det skal jeg komme ind på i den skriftlige del af behandlingen.
For at konkludere, vil jeg sige, at vi synes, det er en god idé, at der skal være et Center for Cybersikkerhed.
Vi er endnu ikke afklarede, med hensyn til om vi synes, man sikrer borgernes rettigheder fuldstændig med det forslag, der ligger her, men vi vil bestemt ikke afvise, at vi kan blive betrygget om det, og vi kan måske endda få overtalt forsvarsministeren og andre til, at man også kan justere nogle ting, sådan at vi kan være med til at vedtage dette lovforslag.