Retsudvalget 2013-14
L 190
Offentligt
1374616_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. maj 2014
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Klaus Toftgaard
Sagsnr.: 2014-0037-0081
Dok.:
1178670
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse og straf m.v., retsplejeloven
og lov om Offerfonden (Reorganisering af kriminalforsorgen, herunder
begrænsning af klageadgangen) (L 190), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 20. maj 2014. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Pernille Skipper (EL).
Karen Hækkerup
/
Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse og straf m.v., retsple-
jeloven og lov om Offerfonden. (Reorganisering af kriminalforsorgen,
herunder begrænsning af klageadgangen) (L 190):
”Vil ministeren redegøre for hvilken klageadgang indsatte har,
der i stedet for almindelige besøg henvises til besøg bag glas-
rude, og for om klageadgangen vil være den samme efter ved-
tagelsen af dette lovforslag?”
Svar:
Afgørelser om adgang til besøg vil fremover skulle træffes af kriminalfor-
sorgsområderne.
Som det fremgår af pkt. 6.2.4.1.5 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger, er det hensigten at fastsætte regler om adgang til at klage over visse
afgørelse om afslag på besøg.
Som det endvidere fremgår, har Justitsministeriet i den forbindelse lagt
vægt på, at retten til at modtage besøg er af så grundlæggende karakter, at
der efter ministeriets opfattelse bør være adgang til at klage over visse me-
re omfattende indgreb i denne ret.
Det forudsættes på den baggrund, at klageadgangen fastsættes, så den om-
fatter afgørelser efter straffuldbyrdelseslovens § 53 om afslag på besøg ef-
ter straffuldbyrdelseslovens § 51, stk. 1, af nærtstående familiemedlemmer
og andre personer, til hvem den pågældende har en tilknytning, som må li-
gestilles med sådanne familiebånd. Afgørelser om afslag på besøg af ad-
vokat, jf. § 51, stk. 2, og af diplomatisk eller konsulær repræsentant, jf. §
51, stk. 3, forudsættes tillige omfattet af klageadgang. Det forudsættes
endvidere, at tilbagekaldelse af de omhandlede besøgstilladelser skal være
undergivet klageadgang. Endelig forudsættes det, at der skal være adgang
til at klage over afgørelser efter § 54, stk. 1 og 2, om afslag på at have sit
barn hos sig i institutionen.
Adgangen til at klage påtænkes således at omfatte afgørelser om afslag på
– og tilbagekaldelse af tilladelse til – besøg af bestemte persongrupper.
Derimod påtænkes klageadgangen ikke at omfatte en adgang til at klage
over en afgørelse om, at et besøg alene kan gennemføres på bestemte vil-
kår, herunder f.eks. at et besøg alene kan gennemføres under overværelse
af personale.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Særligt for så vidt angår besøg med rudeadskillelse bemærkes, at Direkto-
ratet for Kriminalforsorgen kan bestemme, at der i de lukkede institutioner,
hvor de bygningsmæssige forhold giver mulighed derfor, kan gives indsat-
te tilbud om at afholde besøg med rudeadskillelse for det første i tilfælde,
hvor der er givet afslag på besøg, eller hvor en besøgstilladelse er tilbage-
kaldt, og for det andet i tilfælde, hvor der er truffet bestemmelse om, at et
besøg skal gennemføres som overværet. Tilbuddet er primært tiltænkt til-
fælde, hvor den besøgende er nærstående.
Muligheden for at afholde besøg med rudeadskillelse findes i Statsfængslet
Østjylland og i Københavns Fængsler. I Københavns Fængsler er ordnin-
gen dog midlertidig suspenderet på grund af ombygning.
Der gives herved dels mulighed for at afvikle besøg i situationer, hvor det
ellers ikke kunne lade sig gøre, dels mulighed for en besøgsform, hvor be-
søget afvikles uden overværelse af personale, hvis den indsatte og den be-
søgende foretrækker dette frem for overværet besøg. Tilbud om besøg bag
glasrude skal undlades, hvis dette findes påkrævet af ordens- eller sikker-
hedsmæssige grunde.
Et tilbud om besøg med rudeadskillelse vil fremover skulle gives af krimi-
nalforsorgsområdet.
Den påtænkte klageordning, hvorefter der vil være adgang til at klage over
afslaget på adgang til besøg, men ikke over betingelserne herfor, vil for af-
gørelser vedrørende besøg bag rudeadskillelse indebære følgende:
En indsat, der får tilbud om besøg med rudeadskillelse efter at have fået
afslag på besøg, jf. ovenfor, vil kunne klage over selve afslaget på adgang
til besøg.
Den pågældende vil derimod ikke kunne klage over, at besøget tilbydes
gennemført på vilkår af rudeadskillelse, selvom den pågældende måtte fo-
retrække, at dette blev gennemført på andre vilkår som f.eks. under over-
værelse af personale eller helt uden overværelse.
Tilsvarende vil en indsat, der får tilbud om besøg med rudeadskillelse som
alternativ til overværet besøg, jf. ovenfor, ikke kunne klage over, at besø-
get tilbydes gennemført med rudeadskillelse eller under overværelse af
personalet, selvom den pågældende måtte foretrække, at besøget blev gen-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nemført på andre vilkår som f.eks. uden glasrude og uden overværelse af
personalet.
Det kan endelig oplyses, at der i dag generelt er adgang til at påklage de
lokale kriminalforsorgsinstitutioners afgørelser til direktoratet. Klagead-
gangen omfatter også en adgang til at klage over fastsatte vilkår for et be-
søg.
4