Kulturudvalget 2013-14
L 19 Bilag 1
Offentligt
1286475_0001.png
1286475_0002.png
1286475_0003.png
1286475_0004.png
1286475_0005.png
1286475_0006.png
NotatHøringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om film ogbekendtgørelse om kommunalt tilskud til biografvirksomhed
Kulturministeriet sendte den 17. juni 2013 et forslag til lov om ændring om film ogbekendtgørelse om kommunalt tilskud til biografvirksomhed i høring.Høringsfristen var den 16. august 2013.Kulturministeriet har inden for høringsfristen modtaget 16 høringssvar inklusiv 8ikke indkaldte høringsbidrag. Se vedlagte oversigt over modtagne høringssvar.I det følgende redegøres der for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar.*****Generelle bemærkningerForeningen af Mindre og Mellemstore Biografer (FMMB), Foreningen af StoreProvinsbiografer (FSB), KL, Børne- og Kulturchefforeningen, Danske Børne- ogUngdomsfilmklubber, Gentofte Kino, Herlev Kommune, Syddjurs Kommune,Faaborg-Midtfyn Kommune, Gladsaxe Kommune, Ishøj Kommune og TårnbyKommune anfører, at lovforslaget og bekendtgørelsen vil få negative konsekvenserfor landets mere end 100 lokale biografer, hvoraf størstedelen er afhængig afkommunal støtte. Der henstilles derfor til, at forslaget revideres, så det ogsåfremover er muligt at yde kommunal støtte til biografdrift på nuværende niveau.Det er bekymringen, at det nuværende unikke biograflandskab vil forsvinde, hvisde lokale biografer ikke kan opnå den nødvendige økonomiske støtte.Nordisk Film Biografer, CinemaxX og Foreningen af Større Provinsbiograferer afden overordnede opfattelse, at forslaget ikke opfylder målet med ændringen,eftersom der stadig kan forekomme væsentlig konkurrenceforvridning.Kulturministeriets bemærkningerMed lovforslaget tilstræbes det at fastlægge rammerne og kriterierne forden kommunale støtte til biografer i Danmark, der ydes i henhold tilfilmlovens § 18. Bestemmelsen regulerer i dag ikke under hvilkeomstændigheder, der kan ydes kommunale støtte til biografdrift. Forslagetfremsættes dels med henblik på at sikre, at den kommunale støtte ikke i eturimeligt omfang virker konkurrenceforvridende i forhold til biografer, derdrives på kommercielle vilkår, dels med henblik på at fastholdekommunernes mulighed for at engagere sig i udviklingen af det lokalebiografmiljø, der typisk ikke er kommercielt bæredygtigt.
Dok. nr. 1856409
Side 2
Med den foreslåede præcisering af reglerne er det Kulturministerietsvurdering, at kommunerne fortsat kan yde støtte til kunstbiografer oglokale biografer i et omfang, der ikke indebærer urimeligkonkurrenceforvridning i forhold til de kommercielle biografer, og atlovgivningen derfor understøtter et rigt og varieret biografudbud i heleDanmark. Kulturministeriet er opmærksom på, at lovforslaget vil kræveændringer af en række eksisterende kommunale støtteordninger, blandtandet til biografer som har andre kulturelle aktiviteter i tilknytning tilbiografen.Generelle bemærkninger til EU-statsstøtteretten og lovforslagetsnødvendighedKL mener ikke, at den nuværende kommunale støtte til biografvirksomhed efterfilmlovens § 18 udgør statsstøtte. Den pågældende kommunale støtte tilbiografvirksomhed påvirker ikke samhandlen mellem medlemsstaterne.FSB, KL, Børne- og Kulturchefforeningen,Gentofte Kino og Tårnby Kommuneanfører blandt andet, at der ikke er grundlag for at ændre på nuværendelovgivning, da Kommissionen ikke har indledt en sag mod Kulturministerietomkring støtteordningen efter filmlovens § 18.Kulturministeriets bemærkningerKulturministeriet bemærker, at der efter EU-domstolens ogKommissionens faste praksis ikke findes en nedre grænse for, hvornårstatsstøtte potentielt vil kunne påvirke samhandelen i EU. Navnlig detforhold, at en støtte har lokal karakter, er ikke i sig selv tilstrækkeligt tilat udelukke, at støtten kan have samhandelseffekt.Det er derfor Kulturministeriet vurdering, at det vil væreretssikkerhedsmæssigt betænkeligt at lade den kommunale støtte tilbiografvirksomhed fortsætte på det nuværende grundlag med denbegrundelse, at støtten ikke påvirker samhandelen.Baggrunden for lovforslaget er, at en række større danske biografer harklaget til Kommissionen over filmlovens § 18, der giver kommunernehjemmel til at yde støtte til biografvirksomhed. Kommissionen har påbaggrund af en dialog med Kulturministeriet om det eksisterendestøttegrundlag tilkendegivet, at kriterierne for kommunal støtte børpræciseres i lyset af udviklingen i statsstøttereglerne.Kommissionen har beføjelse til at indlede en undersøgelse af deteksisterende støttegrundlag og kræve passende justeringer af reglerne,hvis Danmark ikke selv tager initiativ til at ændre støttegrundlaget. Det erKulturministeriets vurdering, at der er betydelig risiko for, atKommissionen vil anvende denne beføjelse, såfremt Danmark ikke selvtager initiativ til en ændring af reglerne. Hertil kommer, at det erKulturministeriets opfattelse, at der er behov for at præcisere og
Side 3
tydeliggøre mulighederne for at yde kommunal støtte til biografer, såledesat støtten ikke virker konkurrenceforvridende.Af disse grunde er det hensigtsmæssigt, at Kulturministeriet nu selv tagerinitiativet til at indføre hensigtsmæssige og rimeligere rammer forkommunernes fremtidige støtte til biografer.Bemærkninger til, at der kan ydes støtte til kunstbiografer ogbekendtgørelsens kriterier herforFMMB, Syddjurs Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Ishøj KommuneogTårnby Kommune gør opmærksom på, at der uden for de større byer ikke erpublikumsgrundlag for at drive en kunstbiograf, og at landets lokale biograferderfor reelt set ikke har mulighed for at omstille sig til en kunstbiograf. Støtten tilkunstbiografer vil være forbeholdt et meget lille antal biografer i Danmark. Manbakker op om støtten til kunstbiografer, men finder det ikke tilstrækkeligt til atsikre det store antal lokale biografer.Nordisk Film Biografer, CinemaxX og Foreningen af Større Provinsbiografer haren række indvendinger til kriterierne for kunstbiografer, som de ikke findertilstrækkelige til at sikre, at der ikke sker en konkurrenceforvridning frakunstbiograferne. De ønsker en yderligere konkretisering og indskærpelse afreglerne end der er lagt op til i høringsforslaget. De mener, at det helt og holdentoverladt til Det Danske Filminstituts skøn, at bedømme om en biograf opfylderkriterierne for at være en kunstbiograf, hvilket ikke er forsvarligt. De ønskerendvidere bestemmelsen om at ”en kunstbiografs repertoire og program ”ikkesystematisk”, må konkurrere med de kommercielle biografer nærmere definereteller uddybet i et regelsæt.Dannmarks Kunstbiografer (Biffen, Café Biografen, Nicolai Biograf og Café’, CaféSlotsbio, Vester Vov Vov, Gloria og Øst for Paradis), foreslår, at bekendtgørelsensbestemmelse om, at ”biografen repertoire og program må ikke systematiskkonkurrere med kommercielle biografer i lokalområdet” helt udelades, da en del afen kunstbiografs repertoire nødvendigvis vil overlappe med konkurrenternes.Kulturministeriets bemærkningerStøtten til kunstbiografer er at betragte som en kunststøtteordning, ogforslaget fastsætter en række specifikke krav til biografens virke. Det erKulturministeriets forventning, at det fortsat vil være ganske få biografer,der vil kunne modtage støtte som kunstbiograf. I dag støttes 7 biografer afDet Danske Filminstitut som kunstbiograf. Det er således ikke hensigtenmed lovforslaget, at landets lokale biografer skal omdannes tilkunstbiografer. Dette vil dog være en mulighed, hvis kommunen vurderer,at der er et grundlag denne type biograf i kommunen.Kriterierne for en kunstbiograf indebærer blandt andet, at biografen skalhave et repertoire, der primært har til formål at øge kulturelmangfoldighed og tilbyde publikum et bredt udbud af film. Desuden må
Side 4
biografernes repertoire ikke systematisk konkurrere med kommerciellebiografer. Kommunen skal sikre sig, at der foreligger en godkendelse fraDet Danske Filminstitut om, at biografen tydeligt adskiller sig frakommercielle biografer. De overordnede kriterier er fastsat i forslaget tilbekendtgørelse om kommunalt tilskud til biografvirksomhed, hvor detblandt andet fremgår, at der skal foreligge en godkendelse fra Det DanskeFilminstitut, der skal baseres på de samme kriterier, som Det DanskeFilminstitut anvender i deres vurdering af, om en biograf kan benævnessom en kunstbiograf. Det Danske Filminstitut vil udarbejde et nærmereregelsæt for kunstbiografer, der baserer sig på lovforslaget og de fastsattekriterier i forslaget til bekendtgørelsen. Dette vil ske med udgangspunkt i,at støtten til kunstbiografer er en kunststøtteordning, og Kulturministerietforventer kun, at et mindre antal biografer vil kunne leve op til dissekriterier. Ordning skal desuden notificeres til og godkendes af Europa-Kommissionen.Kulturministeriet finder på den baggrund, at høringssvarene ikke giveranledning til at foretage ændringer i denne del af lovforslaget ogbekendtgørelsen.Bemærkninger til, at der kan ydes støtte til øvrige biografer i henhold tilEU’s de minimis-forordningFMMB, FSB, KL, Børne- og Kulturchefforeningen, Danske Børne- ogUngdomsfilmklubber, Gentofte Kino, Herlev Kommune, Syddjurs Kommune,Faaborg- Midtfyn Kommune, Gladsaxe Kommune, Ishøj Kommune og TårnbyKommune, giver udtryk for, at lovforslaget vil få negative konsekvenser for landetskommunalt drevne og støttede biografer og for kulturlivet i Danmark som helhed.Desuden mener Nordisk Film Biografer, CinemaxX og Foreningen af StørreProvinsbiografer, at en utilsigtet og uhensigtsmæssig konsekvens af lovforslageter, at en række lokale biografer i mindre by- og landområder ikke vil kunnemodtage ubegrænset støtte.Kulturministeriets bemærkningerSom nævnt ovenfor er det Kulturministeriets vurdering, at den nuværendebestemmelse i filmloven kan føre til en uhensigtsmæssigkonkurrenceforvridning i forhold til kommerciel biografdrift, såfremtbiografer modtager kommunal støtte og samtidig konkurrerer i et ikkeuvæsentligt omfang på repertoire og program med kommercielle biografer.På baggrund af dialogen med Kommissionen i forbindelse med klagen overde gældende regler, er det endvidere Kulturministeriets vurdering, atKommissionen ikke vil acceptere, at den nuværende ordning fortsættes, ogat Kommissionen derfor vil indlede en undersøgelse af den eksisterendestøtteordning og foreslå passende foranstaltninger, der f.eks. kan gå ud påat ændre eller helt at ophæve støtteordningen, såfremt Danmark ikke selvtager initiativ til at ændre reglerne.
Side 5
Muligheden for at yde støtte i henhold til EU´s de minimis-forordning (optil 200.000 euro inden for en periode på tre regnskabsår) giver efterKulturministeriets opfattelse kommunerne mulighed for i et rimeligtomfang fortsat at yde støtte til lokale biografer og understøtte et rigt ogvarieret biografudbud i hele Danmark til gavn for publikum og dansk film.Med muligheden for at yde støtte inden for rammerne af de minimis-forordningen får kommunerne et fleksibelt redskab til fortsat yde støtte i etrimeligt omfang til lokale biografer uden at være underlagt særligegeografiske, kulturelle eller repertoiremæssige kriterier. Kulturministerietvurderer derfor, at der ikke er grundlag for at foretage ændringer i dennedel af lovforslaget og bekendtgørelsen.Bemærkninger til, at det ikke er muligt at yde supplerende støtte tilbiografers kulturelle aktiviteterFMMB, KL, Børne- og Kulturchefforeningen, Danske Børne- ogUngdomsfilmklubber, Herlev Kommune, Syddjurs Kommune, Faaborg- MidtfynKommune, Gladsaxe Kommune, Ishøj Kommune og Tårnby Kommune anfører, atde lokale biografer varetager en bred vifte af forskellige kulturelle aktiviteter, derikke har direkte forbindelse med den almindelige filmforevisning. Det kan værefilmrelaterede tilbud til børn og ældre i form af specialiserede filmklubber,undervisningstilbud m.v., og anvendelse af biografens lokaler til almindeligekulturelle aktiviteter. De lokale biografer fungerer her som kulturhuse, og mangeaf disse kulturelle aktiviteter vil forvinde, hvis der ikke er en lokal biograf. På denbaggrund foreslås det, at der skal kunne ydes yderligere støtte til biografer, derogså varetager en kulturel opgave, fordide minimis-forordningenikke ydertilstrækkelig beskyttelse af denne type biografer. Endvidere er det foreslået, at deropsættes kriterier for en kulturbiograf, der vil kunne opnå støtte uden et støtteloft.Kulturministeriets bemærkningerKulturministeriet anerkender behovet for at yde støtte til sådannekulturelle aktiviteter og de lokale biografers betydning for det lokalekulturliv. Kulturministeriet bemærker i den forbindelse, at lovforslagetikke er til hinder for kommunal støtte til de kulturelle aktiviteter, dernævnes i høringssvarene, såfremt støttemodtageren ikke erbiografvirksomheden selv. En kommune kan f.eks. vælge at betale tilskudtil en institutions eller en forenings kulturelle aktiviteter. Hvis foreningenderefter vælger at købe visse af disse kulturelle aktiviteter af en biograf, vilkommunens tilskud til foreningen ikke indebære statsstøtte til biografen.Lovforslaget har således ikke til formål at begrænse kommunernesmulighed for at yde støtte til lokale kulturelle aktiviteter.Kulturministeriet finder på den baggrund, at der ikke er behov for atindføre en særskilt mulighed for, at kommunerne kan yde støtte tilbiografer i forbindelse med sådanne kulturelle aktiviteter.Kulturministeriet vil præcisere dette i lovbemærkningerne.
Side 6
Bemærkninger til ikrafttrædelsesdatoSåfremt forslaget bliver gennemført uden ændringer i støttemulighederne til delokale biografer, mener FMMB, KL, Gladsaxe Kommune og Ishøj Kommune, at denforeslåede ikrafttrædelsesdato er alt for tidlig, hvis kommunerne og biograferneskal have mulighed for at omstille deres nuværende biografdrift. Det foreslås, atbekendtgørelsens ikrafttræden ændres til den 1. januar 2015, og/eller derindarbejdes en overgangsperiode for de biografer, der modtager mere i støtte endde nye regler giver mulighed for, så der sikres en reel mulighed for at finde enfremtidig bæredygtig drift for biografen og af hensyn til kommunernesbudgetlægninger.Kulturministeriets bemærkningerKulturministeriet anerkender, at det kan være en udfordring for en rækkekommuner at omstille deres biografdrift allerede pr. 1. januar 2014, såledesat der kan sikres en fortsat biografdrift i kommunen. Kulturministeriet vilpå den baggrund ændre lovforslaget, således at ikrafttrædelsestidspunktetfastsættes af kulturministeren ved bekendtgørelse. Kulturministeriet vil påden baggrund og efter dialog med Kommissionen indføre enovergangsordning, som giver kommunerne rimelig tid til at omstille deresstøtte til biografdrift til de nye rammer.