Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
L 188 Bilag 1
Offentligt
1363159_0001.png
1363159_0002.png
1363159_0003.png
1363159_0004.png
1363159_0005.png
Bilag 7
Modtager(e):
Kopi:
Kommenteret høringsnotat om forslag til lov om ændring af universitetsloven,lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lovom videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime ud-dannelser og lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse mv.)(Talent)Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser har den 20.december 2013 sendt ovennævnte udkast til lovforslag i høring blandt relevanteinstitutioner og organisationer. Herudover har høringen været offentliggjort påHøringsportalen.Efter høringsfristens udløb den 27. januar 2014 er der indkommet 46 høringssvar.I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger til lovforslagetog de ændringer, der er foretaget i lovforslaget på baggrund heraf.Overordnede bemærkninger til lovforslagetDanske Universiteter,herunderKøbenhavns Universitet, Aarhus Universitet, Syd-dansk Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks TekniskeUniversitet, Copenhagen Business School – HandelshøjskolenogIT-UniversitetetsamtDIogAkademikerneer overordnet set positive i forhold til, at institutionernefår friere rammer for at styrke talentarbejdet, men den manglende finansiering fo-rekommer dog ikke hensigtsmæssig.IDAogFTFfinder ligeledes, at der bør med-følge finansiering.Professionshøjskolerne, erhvervsakademierne, Designskolen Kolding, Kulturmini-steriets Rektorer, Danske ArkitektvirksomhederogSøfartens Ledereer positiveover for forslaget.Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finansrådet, Akademiet for Tekniske Vi-denskaber (ATV)ogKLser positivt på de fire initiativer men finder, at forslagetbør suppleres med yderligere tiltag.Danske Studerendes Fællesråd, Arkitektskolen AarhusogLærerstuderendesLandskredser generelt bekymret for, at forslaget skal påvirke kvaliteten af de "or-dinære" uddannelser negativt.
5. februar 2014
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/032999-28
Side
1/5
Danske Studerendes Fællesråd, Lærerstuderendes Landskreds, Københavns Uni-versitet, Syddansk UniversitetogAalborg Universitetnærer den bekymring, atlovudkastet kan medføre en form for A- og B-dimittender.Danske UniversiteterogArkitektskolen Aarhusforventer, at den nødvendige sy-stemunderstøttelse til de nye talentinitiativer tilvejebringes i det studieadministrati-ve system, STADS.Ministeren oplyser,at hensigten med initiativerne er at understøtte og styrke ta-lentkulturen på de videregående uddannelsesinstitutioner. Som følge af forslagetfår institutionerne nye og mere fleksible rammer for talentarbejdet til gavn for enlille gruppe af dygtige og højt motiverede studerende i form af ekstra udfordringerog anerkendelse. Til brug herfor får institutionerne større frihed til at disponereover deres midler, idet de vil kunne afholde udgifter for f.eks. ekstra ECTS-point tilderes talentfulde studerende - modsat i dag, hvor de kun må afholde uddannelses-aktiviteter svarende til uddannelsens normering.Ministeren oplyservidere, at Kulturministeriet har anmodet om, at lovforslagetogså kommer til at omfatte de kulturelle videregående uddannelsesinstitutionerunder deres ressort, hvorfor lovforslaget justeres.Generelle bemærkninger til lovforslaget1. Udmærkelse på eksamensbevisetKøbenhavns UniversitetogSyddansk Universitetstøtter intentionen bag forslaget,men har visse forbehold, herunder at der er en risiko for en uhensigtsmæssig opde-ling i A- og B-studerende. Bekymringen for A- og B-studerende deles afDanskeStuderendes Fællesråd,som herudover også er stærkt bekymret for de konsekven-ser, som forslaget kan få for studerendes adgang til arbejdsmarkedet efter endtuddannelse.Aarhus Universitetfinder forslaget positivt og ser frem til at drøfte og udarbejdeensartede kriterier for udmærkelse (og anerkendelse).Syddansk UniversitetogDanske Professionshøjskolerfinder også, at der bør fastsættes overordnede ret-ningslinjer, som gælder for alle institutionerne.Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, IT-Universitetet, Finansrådet, Finanssektorens ArbejdsgiverforeningogAkademiker-neser positivt på muligheden for at give en udmærkelse.Ministeren oplyser,at det følger af bemærkningerne til lovforslaget, at udmærkelsepå eksamensbeviset kun vil omfatte en begrænset gruppe af dimittender og kun påbaggrund af, at de har ydet en særlig indsats. Man kan derfor ikke tale om en tode-ling i A- og B-studerende.2. Anerkendelse af ekstra-curriculære aktiviteter på eksamensbevisetAarhus Universitet, Roskilde Universitet, Copenhagen Business School – Handels-højskolen, IT-Universitetet, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,Side2/5
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
AkademikerneogDIer positive over for muligheden, mensSyddansk Universitetudtrykker bekymring for, at eksamensbeviset får karakter af et CV.Københavns Universitetfinder forslaget interessant, men bemærker, at de ekstra-curriculære aktiviteter ikke må være studietidsforlængende.Arkitektskolen i Aarhusbemærker, at initiativet er realiserbart.Danske Professionshøjskolermener, at der bør arbejdes på at sikre en ensartethedpå tværs af sektoren i forhold til anerkendelse af ekstra-curriculære aktiviteter bådefor at sikre grundlaget for udmærkelse og for at fokusere talentindsatsen. Behovetfor ensartede kriterier støttes afSyddansk UniversitetogAarhus Universitet.Danske Studerendes Fællesrådvurderer ikke, at forslaget vil forbedre rammernefor ekstra-curriculære aktiviteter og er bekymret for, at forslaget kan få sammeuheldige konsekvens som forslaget om udmærkelse på eksamensbeviset.Ministeren oplyser,at der vil være en dialog med uddannelsesinstitutionerne forudfor udarbejdelsen af de nærmere regler på bekendtgørelsesniveau. Af hensyn tilsåvel studerende som aftagere er det meget væsentligt, at der ikke sker en devalue-ring af indholdet af eksamensbeviset, og ministeriet vil derfor sikre, at der udarbej-des et minimum af centrale rammer for at understøtte dette.3. Ekstra ECTS-pointDanske UniversiteterogLærerstuderendes Landskredsfinder, at den manglendefinansiering af ekstra ECTS-point er uhensigtsmæssig, da midlerne må tages fra deordinære uddannelsesforløb.Københavns Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg UniversitetogIT-Universitetetfinder det positivt med en mere fri ramme til at udbyde ekstra ECTS-point, men understreger, at det er problematisk, at de ekstra ECTS-point ikke erressourceudløsende.Copenhagen Business School – Handelshøjskolen, DanskeErhvervsakademierogDanske Professionshøjskolerfinder det ligeledes problema-tisk, at de ekstra ECTS-point ikke er ressourceudløsende.Danmarks Tekniske UniversitetogDIstøtter, at man vil kunne tilbyde talentfuldestuderende mulighed for at gennemføre ekstra ECTS-point inden for normeret stu-dietid.LOpåpeger, at ordningen kan blive så populær, at det vil udhule ECTS-pointsystemet.Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelsersavnerbl.a. fokus på samspillet med aftagere og professioner og finder, at de landsdæk-kende uddannelsesregler begrænser muligheden for tilrettelæggelse af hurtigerespor.Syddansk Universitetfinder, at talentfulde studerende bør have andre udfordringer iform af andet end ekstra fag, f.eks. adgang til forskningsaktiviteter, og at det erproblematisk, at de ekstra ECTS-point ikke udløser taxametertilskud.Side3/5Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Arkitektskolen Aarhusfinder det ikke uproblematisk at tilbyde de studerende ekstraECTS-point, da størstedelen af fagene er på 28-30 ECTS-point. Ekstra ECTS-pointville derfor bedst kunne implementeres uden for institutionens ordinære undervis-ning.Danske Studerendes Fællesrådopfordrer til, at forslaget trækkes tilbage, da detmedvirker til at devaluere ECTS-pointenes værdi, medmindre forslaget følges op affuld finansiering.Ministeren oplyser,at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at talentfor-slagene har til formål at tilgodese en lille gruppe af dygtige og højtmotiverede stu-derende i form af ekstra udfordringer og anerkendelse, og at institutionerne til brugherfor får større frihed til at disponere over deres midler, idet de vil kunne afholdeudgifter for f.eks. ekstra ECTS-point til deres talentfulde studerende - mod i dag,hvor de kun må afholde uddannelsesaktiviteter svarende til uddannelsens norme-ring.4. Tidlig studiestart for elever i ungdomsuddannelserneAarhus Universitet, Syddansk Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Profes-sionshøjskolernes Rektorkollegium, Gymnasieskolernes RektorforeningogATVserpositivt på forslaget.Danmarks Tekniske Universitetmener dog ikke, at det vil være hensigtsmæssigt attilbyde elever på ungdomsuddannelserne pladser på ordinære universitetskurser, dade uden den nødvendige studieintroduktion, der letter overgangen fra at være elevtil at blive studerende, kan få svært ved at leve op til det høje faglige niveau, hvil-ket medfører en risiko for, at eleverne vil gennemføre kurserne med lave karakte-rer, der senere vil skulle meritoverføres til deres universitetsuddannelse.Roskilde Universiteter skeptisk over for forslaget, men mener dog, at forslaget kanhave et potentiale i forhold til uddannelser, hvor der ønskes en øget rekruttering.Copenhagen Business School - Handelshøjskolenfinder, at det er udtryk for enbekymrende udvikling at tage gymnasieelever ind, der ikke har gennemført deresforudsætningsfag i f.eks. sprog og matematik, hvorved man ikke anerkender, atniveauet falder for alle, når man ikke kan være sikker på, at forudsætningerne er iorden for alle.Københavns Universitet, Syddansk Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Uni-versitet, Danske ErhvervsakademierogDIfinder, at det bør sikres, at taxametertil-skuddet tildeles den uddannelsesinstitution, hvor eleven tager studiestartsfaget, idetder ellers kan opstå en økonomisk ubalance mellem institutionerne. OgsåAkademi-kerneogATVkritiserer den valgte finansieringsform.IT-Universitetetanfører, at man har adgangsbegrænsning på alle bacheloruddan-nelser, hvorfor muligheden ikke er gennemførlig.Arkitektskolen Aarhusfinder det vanskeligt at se, hvordan de skulle kunne optagetalentfulde gymnasieelever, da uddannelsen ikke er forelæsningsbaseret. Det erSide4/5
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
vanskeligt at inddrage gymnasieleverne i tegnebordsundervisning både i form affysiske og bemandingsmæssige ressourcer, hvilket vil have negative konsekvenserfor de ordinære studerende.Danske Studerendes Fællesråder skeptisk over for forslaget, idet intentionen synesat være at understøtte, at elever/studerende kommer hurtigere igennem uddannel-sessystemet ved at "tyvstarte", snarere end at understøtte det faglige niveau på ung-domsuddannelserne og i de videregående uddannelser. Finansieringsmodellenvirker desuden skævvridende, idet mange studerende flytter til en anden del aflandet, når de starter på en videregående uddannelse, end hvor de tog deres ung-domsuddannelse.Lærerstuderendes Landskredser meget bekymret over udviklingen i uddannelses-politikken og anfører, at de studerende på ungdomsuddannelserne skal koncentreresig om deres ungdomsuddannelse, samt at en videregående uddannelse bygger påbåde de studerendes faglige kompetencer og talenter, men også på den almenedannelse og personlige udvikling, som ungdomsuddannelsen giver.AkademikerneogGymnasieskolernes Lærerforeningfinder, at det er vanskeligt foreleverne at forene de faglige udfordringer i 3. g. med at kunne følge fag i de vide-regående uddannelser.Gymnasieskolernes Lærerforeningbemærker videre, at detses som en styrke, at de gymnasiale uddannelseslove allerede i dag også tager høj-de for særligt talentfulde elever, der både har mulighed for at følge undervisning iflere fag på højniveau og i øvrigt deltage i særligt tilrettelagte undervisningsforløb,som de enkelte gymnasier kan tilrettelægge i samarbejde med f.eks. videregåendeuddannelsesinstitutioner.Ministeren oplyser,at initiativet er en mulighed, som institutionerne kan vælge atbruge, og i øvrigt er initiativet kun tiltænkt en mindre gruppe personer.På baggrund af høringssvarene og efter drøftelse med forligskredsen (S, RV, V ogKF) er der foretaget følgende overordnede ændringer:Bemærkningerne er præciseret, så det tydeliggøres, at udmærkelse på eksa-mensbeviset alene kan tildeles til en begrænset gruppe af dimittender og påbaggrund af, at de har ydet en særlig indsats. Desuden vil det blive præciseret,at bemyndigelsen vil blive udmøntet på en sådan måde, at der skal fastsættescentrale kriterier, der bl.a. som minimum præciserer, at udmærkelse på eksa-mensbeviset skal hæftes op på en særlig indsats.Det er tydeliggjort i bemærkningerne, at det er op til den enkelte institution,om den som led i sine strategiske overvejelser vil fremme prioriteringen af ta-lentindsatsen, f.eks. i form af tilbud om ekstra ECTS-point.Det er også tydeliggjort i bemærkningerne, at det er frivilligt for de videregå-ende uddannelsesinstitutioner, om de vil gøre brug af muligheden for at tilbydetidlig studiestart for elever i ungdomsuddannelserne, og at dette initiativ i øv-rigt alene er tiltænkt for de få udvalgte talenter.De videregående uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet bliver, efteranmodning fra Kulturministeriet, omfattet af lovforslaget.Side5/5
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser