Til lovforslag nr.
L 186
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 26. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Mulighed for genoptagelse af visse sager om familiesammenføring med børn)
[af justitsministeren (Karen Hækkerup)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. april 2014 og var til 1.
behandling den 20. maj 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 11. april 2014
dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 82. Den
14. maj 2014 sendte justitsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 26 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse
af spørgsmål 23-26, som forventes besvaret inden 2. be-
handling.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforsla-
get, som jo betyder, at en række børn og unge, der er kom-
met i klemme i reglerne om familiesammenføring med børn,
nu får mulighed for at blive boende i Danmark, efter at de
har boet her i en længere periode og i praksis er velintegre-
rede med gode danskkundskaber og netværk i Danmark. EL
har i øvrigt den principielle opfattelse, at alle børn skal have
ret til familiesammenføring til Danmark, hvis forældremyn-
dighedsindehaveren bor her.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF og LA) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at partiet har
det grundlæggende princip, at vi ikke ønsker at tilskynde til
eller belønne ulovligt ophold i Danmark. V finder det helt
afgørende, at alle sager inden for et givent område behand-
les retfærdigt og efter de samme principper, og at de berørte
personer derefter følger myndighedernes afgørelse.
I Songül-sagen, som dette lovforslag udspringer af, har
familien til en tyrkisk pige i Danmark valgt at sidde myndig-
hedernes afgørelse overhørig og undladt at lade pigen rejse
ud af Danmark. Endvidere foreslår regeringen at genoptage
en række lignende sager, hvor børn og unge fortsat opholder
sig her i Danmark, på trods af at deres ansøgninger om op-
hold er blevet afvist. Denne gruppe af personer har aldrig
haft et lovligt opholdsgrundlag og har siden afgørelsen i de-
res sag opholdt sig ulovligt i Danmark. Ved at genoptage
disse sager giver regeringen denne gruppe af personer ad-
gang til særbehandling og belønner dermed deres overtræ-
delse af dansk lovgivning.
Siden 2005 og frem til 19. juni 2012 har cirka 1.000 per-
soner fået afslag på deres ansøgning om opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, jf. justitsministe-
rens svar på spørgsmål 20. Såfremt nærværende lovforslag
vedtages, vil de hen ved 1.000 personer, der har modtaget et
afslag og efterkommet kravet om at rejse ud af Danmark,
have fået en ringere og dermed uretfærdig behandling sam-
menholdt med den lille gruppe, der valgte at sidde myndig-
hedernes afgørelse overhørig og opholde sig ulovligt i Dan-
mark. Dette er ikke et retssamfund værdigt.
V ser en stor risiko for, at dette lovforslag vil skabe en
meget uheldig udvikling, idet regeringen de facto foreslår at
præmiere en tilsidesættelse af myndighedernes afgørelser
med adgang til særbehandling. Dermed vil alle, der frem-
over er uenige i myndighedernes afgørelser i denne type
sager, have et stærkt incitament til at sidde afgørelsen over-
hørig og nægte at rejse ud af Danmark med berettiget for-
AX016295